• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Indiase automarkt stortte in 2012 in

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 april 2013 om 19:38 – 18 Reacties

Bollywood-ster John Abraham plugt Audi Q7


India: het was, na China, het afgelopen decennium dé plek om als autofabrikant aanwezig te zijn. 1,2 miljard potentiële kopers en een snel groeiende economie zorgden voor forse groeicijfers en -voorspellingen. Maar de gouden bergen lijken even uit het zicht, met de eerste verkoopdaling in 10 jaar.

In het Indiase fiscale jaar, dat op 31 maart eindigde, zakten de autoverkopen met 6,7 procent in (staafdiagram). Dit getal werd omlaag getrokken door maart, waar -22,5% gerealiseerd werd, welhaast Nederlandse cijfers.

Tata Nano

Ook de volumemerken uit India ondervinden de crisis. Dit laat zich het duidelijkst zien in de verkopen van de Tata Nano, die men aan de straatstenen niet meer kwijt raakt. De oorzaak hiervoor moet echter wat dieper gezocht worden: naar verluidt zitten Indiërs niet te wachten op een brommervervanger die ze niet als volwaardige auto beschouwen. Daar helpen geen dubieuze promo-acties tegen.

Tata onderkent dit, en gaat de zakelijke mogelijkheden verkennen, waarbij bijvoorbeeld naar het Megapixel Concept gekeken kan worden, dat in 2012 in Genève debuteerde.

Omvang van de markt

In hoeverre doet deze recente daling pijn voor westerse fabrikanten? Veel minder dan het geval zou zijn als het China betrof. Laten we ter illustratie de verkoopcijfers van BMW nemen: het Duitse merk verkocht in 2012 in China ruim 326.000 auto’s, in India waren dat er 9.375. In totaal werden er in India 1,9 miljoen auto’s verkocht, en de voorspelling van 9 miljoen exemplaren in 2020 moet misschien wat bijgesteld worden.

Bovenstaande betekent niet dat de westerse fabrikanten zich nu ineens met gezwinde spoed uit India terugtrekken, daar is het potentieel op de lange termijn (met name dankzij het grote achterland) te groot voor. Er wordt eenvoudigweg even stevig pas op de plaats gemaakt. Gunstig voor de buitenlandse fabrikanten is dat het ontslagrecht in India een stukje soepeler is dan op hun thuismarkten, wat voor een flexibelere bedrijfsvoering zorgt.

Volgens de laatste voorspellingen zal de autoverkoop in India het komende jaar drie tot vijf procent groei tonen, maar we weten pas volgend jaar hoe realistisch dit is. Voor 2012 werd aanvankelijk ook +10 tot +12% voorspeld. (via Automotive News)

Ook interessant!

  • Handeltje goedkope benzine
    Benzineprijs flirt met het landelijke record uit 2012
  • Video: valt 'ie om of wel?
  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, India

Vorig bericht: « Oldtimers: overleg over MRB-vrijstelling mislukt [updated]
Volgend bericht: Alpina 3.0 CSL (1977) is een heel groene auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. mednasonic zegt

    15 april 2013 om 19:39

    Indische automarkt?

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      15 april 2013 om 20:01

      @mednasonic: Soms toch wel verwarrend: Indisch. Indiaas/Indonesisch? Tenminste voor mij dan.

      OT: Crisis much? Gelukkig doet Indonesië nog een plusje.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        15 april 2013 om 20:18

        @toyotafortuner: Onder Indisch versta ik (met dank aan onze koloniale voorouders) ‘Indonesisch’. En Indianen vind je dan weer aan de andere kant van de aardbol (die malle Columbus ook…)

        Indiërs / Indiase mensen vind je in India. Hoewel optie 1 ook van toepassing kan zijn op mensen uit Indonesië. Volg je ’t nog?

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          15 april 2013 om 20:35

          @sir_smokalot: Eerlijk gezegd niet smoke… Maar ja, als ik eerlijk mag zijn: Ik vind Nederlands gewoon lastig. Ik ben hier geboren en hier nu bijna 20 geworden, echter met mijn ouders spreek ik bijna alleen Indonesisch… Dat maakt Nederlands voor mij extra lastig..

          Login om te reageren
          • Endlezz zegt

            2 oktober 2013 om 18:35

            @toyotafortuner: Desondanks zijn je twee berichten wel compleet foutloos, dus je doet het goed! Er zijn Belgen en Nederlanders die al 20 generaties in onze contreien wonen en daar nog niet in slagen.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 april 2013 om 20:50

          @sir_smokalot: Maar als je met Duitsers over “Indisch” praat gaat het weer over Indiaas eten. Lastig, lastig.

          Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      15 april 2013 om 20:16

      @mednasonic: ‘Indiase’ heeft inderdaad de voorkeur, aangezien ‘Indische’ ook kan verwijzen naar ‘afkomstig uit (Nederlands) Indië’ oftewel Indonesië. Het is overigens niet fout.

      OT: moest ook meteen denken aan leipe Leepu, wat een verschrikkelijke creaties maakt die man, lol.

      Login om te reageren
  2. eddythedriver zegt

    15 april 2013 om 19:47

    haha, zou Leepu van “Bangla Bangers” (later ook wel bekend onder “Chop shop London Garage” op Discovery) zijn auto’s daar aan de man brengen?

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      15 april 2013 om 19:52

      @eddythedriver: Haha, dat waren leuke programma’s :)
      vooral toen die kale heel de tijd scheldde moest ik hard lache xD
      –edit: let even op je spelling aub–

      Login om te reageren
  3. sulobb zegt

    15 april 2013 om 19:49

    Maar 9375 BMW’s verkocht in een hele jaar!! Wat een stijlloze volk (ik veronderstel dat er ook weinig mercedessen, audi’s,… verkocht zijn). Oftewel zijn ze echt heel arm?

    Login om te reageren
    • arias zegt

      16 april 2013 om 06:55

      @sulobb: nou ik weet wel hoe dat komt, met een land van 170% Importbelasting op geimporteerde auto’s is voor bij niet onbegrijpelijk, vandaar dat er maar 9.375 BMW’s verkocht werden in een heel jaar en ook is het zo dat slechts 10% van de mensen die een luxe auto kunnen betalen ook daadwerkelijk een luxe auto kopen daar in India vanwege Belasting,criminaliteit, dure verzekering,maar ook schamen ze om met een dure bak over stukke wegen te rijden dus kopen ze maar een Swift of de Toyota Innova of de Toyota Fortuner die daar ook goed loopt

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      16 april 2013 om 07:06

      @sulobb: Nee, ze zijn steenrijk. Allemaal.

      Login om te reageren
  4. Mpower zegt

    15 april 2013 om 21:33

    Even ter aanvulling:

    In India is de nano volledig verkeerd in de markt gezet want hij is gepositioneerd als “affordable car”. Aangezien status erg belangrijk is in India zien veel mensen af en sparen liever door voor bijvoorbeeld een swift (zie je erg veel rijden). Daarnaast is de auto voor veel families simpelweg geen verbetering ten opzichte van een motor/brommer er passen ongeveer net zoveel mensen in/op, is ongeveer net zo (on)confortable/veilig, verbruikt meer en net je geniet ne zo weinig aanzien en misschien het belangrijkst je staan eindeloos in de file in de grotere steden.

    M.b.t de verkoop van premium auto’s, India heeft en gaat luxury goods hoger belasten omdat de verminderde economische groei een begrotings te kort (heeft) veroorzaakt. Dit zou een reden kunnen zijn dat veel mensen (nu) afzien van het kopen van een luxury car.

    Login om te reageren
  5. Mpower zegt

    15 april 2013 om 21:34

    @me, lekker duidelijk stukje ;-) zonder spelfouten

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      15 april 2013 om 21:52

      @Mpower: coNfortabel? Eigen namen zonder hoofdletter en verkeerd gebruik van interpunctie…? Ja, faudtlooz ;-)

      Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      15 april 2013 om 22:00

      @Mpower: ohja, begrotingstekort is 1 woord.
      Maar ondanks dat, nuttige aanvulling op bovenstaande verhaal van Meneer_rooktheelveel.

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        16 april 2013 om 06:55

        @Henk_he: Sarcasme Henk_he, sarcasme.

        Login om te reageren
      • hugo85 zegt

        16 april 2013 om 09:04

        @Henk_he: Als je dan toch de grammar nazi gaat uithangen zorg dan tenminste dat je zelf geen fouten maakt (BovenstaanD verhaal)

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North