Een turbo minder om stuk te gaan. De Bi-Turbo schopt er bovendien nog steeds een heftige 350pk/700Nm uit.
Alpina maakt al iets langer een hele snelle diesel. Na BMW’s toevoeging van de M550d aan het assortiment verdient de Alpina D5 echter ook wat meer aandacht. Met een turbo minder blijft de Alpina namelijk maar 30pk achter op de BMW. Ondertussen lijkt de lijst voordelen haast eindeloos. Waarom kopen mensen nog een standaard BMW?
De D5 is er ook als sedan maar de touring is veel groter, leuker, mooier, enzovoort. In tegenstelling tot de M550d is de Alpina D5 gewoon met achterwielaandrijving leverbaar. Er kan één turbo minder stuk. De Alpina is zuiniger: 6,2 l/100km vs 6,7 l/100km en slechts een heel klein beetje (0,3s) langzamer. Kijk vervolgens nog eens naar de afwerking, alleen al dat Alpina interieur!
mag ook wel bij mij op de oprit, altijd beter als een Aygo die momenteel in besit is
bezit*
Mooie auto, die kleur hoort er gewoon bij! Ziet er lekker ingetogen uit, sleeper.
Ik heb tourings nooit mooi gevonden.
Maar sinds een paar weken staat er een 535d met M-pakket voor de deur.
Touring dus. Mooier dan de sedan.
Wat een mooie en geweldige auto. Deze Alpina is ook prachtig!
@zdev: woon je toevallig bij mij in de buurt??
@993c: als er ook een maseratie bij staat is de kans groot ;)
@dennisr: ik bedoelde eigenlijk dat hij tegenover mij woonde.. ;)
Doe mij ook maar een Alpina ipv de M550d
@amazinglaurent: fuck yes
’t Wordt nu gewoon tijd dat Alpina nu een model gaat baseren op de M550d ;)
@griffendahl: afspraken…pas bij een ‘update-versie’ mag het vermogen méér gaan worden dan (in dit geval) de snelste diesel (M550d). Kortom, nog een jaartje of 3 wachten.
Sws alpina boven de standaard bmw, veel mooier gewoon en de prerstaties ga je ook wel van lachen.
Maar wat is er zo anders aan het interieur? Ik zie geen verschil. Het leren dashboard is een optie bij BMW.
@zdev: Groen-blauwe stiksels, Alpina logo’s, Alpina serie nummer tegen de hemel, optioneel zijn meestal de stoelen ook te voorzien van groen-blauwe stiksels en evt geborduurde logo’s. Verder hebben Alpina’s blauwe wijzerplaten in de tellerbak.
@griffendahl: aha, nou daar zou ik het niet voor doen.
De buitenkant is wel prachtig. Ik ga minimale Hamann tuning doen, tikje stoerder maar niet ordinair.
@zdev: ’t Is imho precies zoals de rest van Alpina… Niet te spannend, net ff anders als standaard, maar nog steeds erg stijlvol. Iets wat je van Hamann niet kan zeggen.
@griffendahl:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/11/hamann-ontsaait-bmw-5-touring-f11
@zdev: bij Alpina kan je volgens mij zelf kiezen wat voor kleuren je allemaal wilt, stiksel kleur kan je kiezen, volgens mij niet verplicht groen/blauw..
@dennisr: Jup. En luxere hout- en leersoorten. Veel meer combinaties, nóg betere kwaliteit, alles is mogelijk. Prachtige auto btw!
@Alpinaa: Lavalina line…erg sjiek.
Opeens is het maar 30 peeka ,in andere topics wordt dan lyrisch gedaan over het giga vermogenverschil.
@norge: op papier ja, vergeet niet dat de X-drive een stuk zwaarder is! Op tussensprints zal deze het de 550D dan ook meer dan moeilijk maken!
@AudiQuatro: en op het circuit ook, overigens.
Doet Alpina toch wel goed, ben alleen geen fan van die velgen, maar voor de rest een mooie strakke wagen!
Voordeel van de 550d is dat je die voor een diesel vrij hard door kan revven. Niet dat je daar heel veel aan hebt met een automaat natuurlijk.
Ik zou voor de alpina gaan al is het maar voor de RWD.
Mooie auto hebben ze er van gemaakt!
Dit ding lijkt me nog veel praktischer dan de M diesel.
het zuipt minder, kost minder, ziet er even goed uit(of nog beter),..
Slechts ‘iets’ minder power.
@vale46:
Alpina is dan ook de way to go als je BMW wil kopen.
Ik stel me wel vragen bij de prestaties, maar 6,2 liter verbruiken is echt wel heel weinig voor een potent blok als dit.
@vale46: kost minder? Volgens mij kost deze in duitsland 90k, en de m550d ‘maar’ 81k..
@bosje: Als hij zo weinig verbruikt, en dus weinig uitstoot, komt dat vaak veel goedkoper uit voor de belastingen, dus ik denk al bij al dat deze er goedkoper uit zou moeten komen.
Als het kwa prijs niet al te veel er boven zit, zou ik hem kopen(als ik het geld had).
Je krijgt iets unieks met zo veel stijl.
Kan alpina altijd wel waarderen.
Ze geven een nieuw karakter aan de auto.
En ze verneuken hem niet met een lelijke bodykitt.
Hmm chipje in deze en je zit zo op die 380pk. Bovendien is deze exlcusiever en onbegrensd en is xDrive ook mogelijk.
@Alpinaa: Njah… Alpina’s chippen kon wel eens geen goed plan zijn.
1) de chipboer heeft niet wat liggen op de plank, want het is nogal een zeldzame uitvoering van de motor.
2) Alpina is niet voor niets ‘huistuner’: het meeste chip-potentieel hebben ze bij Alpina al opgemaakt.
3) Alpina geeft niet voor niets een kortere fabrieksgarantie. Sommige onderdelen vinden het echt niet leuk om nog meer op hun donder te krijgen.
Hmmm…mooi donkerblauw en traditionele Alpina velgjes eronder…
I approve, I approve very much so.
@bozewolf: I approve this message! Ja dit is stukken beter dan die AC Schnitzer!
En die velgen! vind alpina velgen altijd mooi onder bmw’s
@mrB: er rijden in Nederland alleen zo verdomd weinig van rond…je kan ze op 2 handen tellen volgens mij.
Kost dat?
Potverdomme wat een ontzettend geile bak. Hebben. Maar ik vrees dat ie niet te betalen is. Zag dat een B5 biturbo in België al meer dan een ton kost, deze diesel zal hier dus wel richting de anderhalve ton gaan. Maar goed, die velgen, die kleur, dat interieur, die motor… De enige BMW-tuner die het originele product niet verkloot. Respect.
Autoblog, nog eens mijn felicitaties om die wondermooie afbeelding viewer van jullie. Daarjuist eens via een android smartphone afbeeldingen bekeken, en ook daarmee was het hemel om het te bekijken.
Kunnen velen nog van leren !
Dit vind ik persoonlijk BMW op z’n mooist! Alpina is echt een superbedrijf wat de puntjes op de i zet. Ze bouwen de BMW’s zoals BMW ze zelf niet mag bouwen. Prachtig blauw, toch zou ik heel donker groen overwegen. Die striping MOET erop. Die wielen zijn natuurlijk klassiekers. Natuurlijk Touring, want heb n station fetisj (station rules the nation) ;)
@wobwobgaserop: Donkergroen op zo’n wagen is ook absoluut niet verkeerd nee..zeer smakelijk!
Mooie auto, prachtig interieur. De strepen op de zijkant mogen van mij weg gelaten worden. Verder vind ik dit de mooiste station van het moment.
Een Alpina blijft toch een prachtige manier om je te onderscheiden van de andere BMW-rijders. Dat vind ik wel het probleem bij BMW. Je bestelt je er één, je ontvangt hem en rijdt ermee uit de garage en komt jezelf 20x tegen.
@ronin1130: de exclusiviteit is in Nederland volgens mij hoger dan die van een Rolls Royce.
Vind het toch wel vet dat alpina zich ook bezig houd met de mindere modellen.
Heerlijk. Vooral die wielen doen het toch erg goed! Is zeker het kleine turbo’tje onderin dat ze hebben verwijdert?
De nieuwe 5 in het Alpina-blauw, niets meer aan doen a.u.b.
Erg mooi. En in tegenstelling tot veel getunede auto’s geen schreeuwerig aandachtskanon… In duitsland een vanaf prijs die 14k hoger ligt dan een standaard 535d (en bijn 10k onder de m550d), lijkt ook een redelijke prijs voor wat je krijgt.
Hoe zit het met garantie/onderhoud etc. als je in nederland zo’n Alpina koopt, is dat een hoop gedoe? Zie op hun site geen verkooppunten in NL, moet je dan alles via Duitsland (of België) regelen?
Dit is voor mij gewoon perfectie, wat een geweldige wagen is dit. Die prachtige lijnen; chique en toch sportief/stoer. En dat prachtige kleurtje icm met dat heerlijke interieur, helemaal af!
Lijkt me fantastisch! Dit koppel met achterwielaandrijving moet toch een hoge funfactor hebben…
Ik ben geen BMW-fan, maar dit is wel af. Je hebt een zeer snelle wagen die ook nog perfect dagelijks te gebruiken is, veel meer dan de M’s.
En je kan hem ook zeer discreet bestellen ;-)
Ik bedoel: neem een donker kleurtje, laat de striping er af en… je hebt een “doodnormaal” bakkie voor de meeste mensen haha… ;-)
Geef mij maar de gewone bmw, alpina tekens zijn lelijk en die wielen bekoren me ook niet. En please tint de ramen achteraan.
Een gewone BMW doet me niks en wordt helaas te vaak gereden door “stoere jonkies”.
Dit is toch wat anders, ook al lijkt het slechts om marginale veschillen te gaan.