• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ambitieus plan: OV zonder schadelijke uitstoot!

Auteur: autoblogger, gepost 9 oktober 2012 om 16:21 – 51 Reacties

Elektrische bus in China


Nederland is inmiddels koploper wat betreft elektrisch rijden, in onze landje worden relatief de meeste Ampera’s en Fiskers gekocht. Tijd voor de volgende stap: bussen mogen geen luchtvervuiling meer maken!

Je leest het goed, op de Ecomobielbeurs is vandaag een zogeheten ‘Green Deal’ getekend met openbaar vervoerbedrijven. Over 13 jaar (in 2025) mogen bussen geen luchtvervuiling meer maken. Er zijn dan alleen nog bussen op stroom of bussen met een brandstofcel!

2025 klinkt natuurlijk nog ver weg. Maar in 13 jaar alle bussen op stroom of waterstof laten rijden is toch redelijk ambitieus. Al zouden we graag zien dat het lukt, inclusief de futuristische Superbus natuurlijk. Dan blijft er tevens meer benzine over voor de voertuigen die het echt nodig hebben. (via groen7.nl)

Ook interessant!

  • Renault is ambitieus
    Renault is ambitieus, vervroegt EV-transitie zélf
  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen
  • "Leaseauto's VERPLICHT elektrisch over 4 jaar"

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, Elektrisch, melanie-schultz-van-haegen, openbaar-vervoer, waterstof

Vorig bericht: « Filefuik-killer krijgt 6 jaar cel en 10 jr rijverbod
Volgend bericht: Qoros: nieuw Chinees merk komt naar Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaasboerin zegt

    9 oktober 2012 om 16:23

    Sjonge jonge jonge..
    Je zou maar ondernemer zijn in dit land, je wordt he-le-maal uit elkaar getrokken door de overheid, ongelofelijk.

    Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      9 oktober 2012 om 16:28

      @kaasboerin: En daar heb je zeer groot gelijk in kaarboerin

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 oktober 2012 om 16:59

      @kaasboerin:
      Nee da’s helemaal NIET waar.
      Van de 100% mensen die werken, staat 50% te kijken of de andere 50% wel volgens de regeltjes werkt, correcte kleding draagt, niet te zwaar tilt en op tijd koffie drinkt.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        9 oktober 2012 om 18:41

        @desjonnies: Ugh, dat zeker.
        En dan nog niet eens te spreken over financiële toko’s (non-banking).

        Login om te reageren
      • desoper zegt

        9 oktober 2012 om 20:41

        @desjonnies: pfff, wie gaat er nou werken in Nederland lui-lekker-land?
        Dat hoeft helemaal niet in een verzorgingsstaat waarin alleen de dommen werken.

        Login om te reageren
    • alassad zegt

      9 oktober 2012 om 19:39

      @kaasboerin: je opmerking is niey echt relevant. De OV bedrijven.tekenen hiervoor, ik neem aan dat dat niet met een.pistool op het hoofd is gebeurd.

      OT: Ik vraag me overigens wel af wat de gemiddelde levensduur van een bus is. In den haag zie je heel af en toe nog echt die oude rakkers die volgens uit.begin jaren.90 komen..

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      9 oktober 2012 om 19:41

      @kaasboerin: ik bén ondernemer en heb helemaal niet het idee dat de overheid mij of mijn bedrijf uit elkaar trekt. De overheid laat ondernemers relatief met rust, de belastingtarieven zijn niet onredelijk en er zijn redelijk wat regelingen voor investeringen. Nu alleen de nutteloze Kamer van Koophandel en het Bedrijfsschap Detailhandel opheffen en ik ben helemaal tevreden.

      Login om te reageren
  2. W115 zegt

    9 oktober 2012 om 16:24

    nog even en hij kan vliegen met die enorme oren

    Login om te reageren
  3. flippert zegt

    9 oktober 2012 om 16:27

    Dus.. Muesli eters: voortaan met de bus en mij niet meer voor de voeten rijden met jullie slome stinkpriussen!

    Login om te reageren
  4. StijnB zegt

    9 oktober 2012 om 16:27

    Ik zou zeggen EINDELIJK, ben al die stinkende bussen in stadskernen meer dan beu.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    9 oktober 2012 om 16:28

    joh .. is NL weer koploper ..

    koploper in zichzelf titels toebedelen omdat we hopeloos achterlopen dan zeker ..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      9 oktober 2012 om 16:35

      @lincoln: Lekker politiek correct zijn we altijd, een eindeloos spelletje, wordt er helemaal krank van.

      Login om te reageren
  6. sdk16420 zegt

    9 oktober 2012 om 16:29

    ‘Utopisch plan: OV zonder vertragingen van meer dan een half uur.’

    Login om te reageren
  7. flutterby zegt

    9 oktober 2012 om 16:31

    Dit zijn goeie ontwikkelingen. Bussen rijden in verhouding extreem veel in de bebouwde kom en ook vaak optrekken en remmen.

    In de stad is met elektrische rijden veel te winnen. Op de snelweg niet.

    Login om te reageren
  8. bigcar zegt

    9 oktober 2012 om 16:35

    Hò eens ff,

    ov op elektriciteit, staat synoniem voor de uitstoot uit de stad verplaatsen. die elektrische meuk mag dan wel geen uitlaat hebben, maar die zit boven op die kolencentrales, buiten de stad wel te verstaan. dus hiermee verplaats je het uitstootsprobleem alleen maar uit de stad.

    waterstof / brandstofcel is de toekomst,

    groet, millieu-nazi

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      9 oktober 2012 om 16:40

      @bigcar: lol, brandstofcel staat juist genoemd in het artikel :-)

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      9 oktober 2012 om 16:41

      @bigcar: Jij als millieu-nazi zou toch moeten weten dat waterstof ook eerst geproduceerd moet worden met stroom uit, juist… die stinkende energiecentrales. Schiet je nog niet mee op ;)

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        9 oktober 2012 om 16:59

        @motoragent: nope, zonne energie (zijn ze in duitsland al veel verder mee dan hier). maybe dat die windmolens ook nog ooit ergens goed voor zouden kunnen zijn..

        je hebt ook helemaal niet zoveel energie nodig om het op te wekken. maar er moeten sowieso ergens centrales (enkelvoud, meervoed, afhankelijk van de vraag) komen waar die waterstof word gemaakt hè, de eerste stappen van de 1000 mijl zijn nog niet over

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          9 oktober 2012 om 17:23

          @bigcar: Waterstof heeft een belachelijk slecht rendement, ik herhaal even wat ik in een post over de Hyundai ix35 schreef:

          Alleen is het rendement van waterstof om te huilen en dat gaat ook niet echt beter worden. Waterstof moet je samenpersen (kost energie), dat wordt warm, dus moet je koelen (kost energie), vervolgens moet je het transporteren richting de auto (kost energie), daar opslaan (kost energie) en in de auto in pompen (kost energie).

          Daardoor ligt je energie rendement ergens rond de 20 ~ 25%, iets wat een moderne auto ook doet met benzine of diesel.

          Een EV zit op een rendement van 85 ~ 95%, daar gaat waterstof gewoon niet snel in de buurt komen.

          Ookal gaan we waterstof verkrijgen uit algen, dan spelen de punten van transport e.d. nog steeds.

          Ook gaat tanken van waterstof belachelijk langzaam en is de energie afgifte van een brandstofcel laag waardoor je weinig pit hebt in de auto.

          We willen zo graag vasthouden aan dat “tanken”, maar dat werkt niet echt.

          Wellicht op termijn een EV met als range extender een brandstofcel? Wellicht een idee!

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            9 oktober 2012 om 17:27

            @widodh: Rendement van Benzine zit op 33% en Diesel op 40%, gelukkig net wat hoger dan 25..

            leuk om te weten dat je voor die 1 euro 80 maar 33% terug krijgt..

            Login om te reageren
            • desoper zegt

              9 oktober 2012 om 20:37

              @dennisr: kun je nagaan wat de overheid aan accijnzen moet vragen als we 100% rendement kunnen halen uit brandstof.

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                9 oktober 2012 om 20:40

                @desoper: Whaha.. Rutte, ben jij dat?

              • desoper zegt

                9 oktober 2012 om 20:45

                @dennisr: In vergelijking met mij, is Rutte nog linkser dan Jolande Sap.

            • fapfap zegt

              10 oktober 2012 om 11:58

              @dennisr:
              Gast, benzine heeft geen rendement en diesel ook niet. Een benzinemotor heeft wel een rendement, een dieselmotor ook. Het “rendement van een benzinemotor” is doorgaans rond de 33%, dat wil zeggen dat 33% van de vrijgekomen energie bij de verbranding van benzine wordt omgezet in bewegingsenergie. De overige energie wordt omgezet in warmte. Warmte brengt echter ook rendement, want het warmt je kacheltje op in de winter, en de olie die wordt rondgepompt. Dat een dieselmotor een hoger rendement heeft komt doordat er minder energie in warmte wordt omgezet, en dus naar verhouding meer energie wordt omgezet in beweging.
              Het is dus niet zo dat je maar 33% terugkrijgt.

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                10 oktober 2012 om 18:35

                @fapfap: begin van je reactie vind ik nogal triest.. je weet best dat ik het over de motor heb en niet over een emmer Benzine..

                En dat je idd iets meer dan 33% terug krijgt is waar, die warmte wil je er ook graag bij hebben.. maar wel 33% om je auto vooruit te krijgen, en dat is wat ik bedoel..

                Technisch gezien is warmte naar buiten toe alleen maar verlies..

          • bigcar zegt

            11 oktober 2012 om 17:16

            @widodh: @dennisr:
            waar halen jullie die cijfers vandaan?! :O

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              12 oktober 2012 om 18:17

              @bigcar: uit een boekje :)

              Kan het je nog wel mooier vertellen, het effectief vermogen, rendement, is maar 28%, 33% verloren aan uitlaat, 29% verloren aan koelsysteem, 5% stralingsverlies, Dan hoe je 33% geïndiceerd vermogen over, waar nog eens 5% mechanisch verlies vanaf gaat..

              van je 1.80 of meer wat je dus tankt, krijg je uiteindelijk, feitelijk gezien, maar 28% terug..

              Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 oktober 2012 om 16:46

      @bigcar: Een kolencentrale is efficiënter als een dieselmotor..

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        9 oktober 2012 om 16:56

        @flutterby: thats wat they say

        Login om te reageren
        • EFB zegt

          9 oktober 2012 om 18:19

          @bigcar: Thats how it is. Een kolencentrale uit het jaar kruik natuurlijk niet, maar de nieuwe kolencentrales van tegenwoordig zitten rond de 50%. En de ontwikkelingen richting het theoretisch maximale rendement van 60% gaan ook behoorlijk hard..

          Login om te reageren
  9. trickyz zegt

    9 oktober 2012 om 16:36

    In Arnhem rijden de bussen al sinds 1949 op elektriciteit.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      9 oktober 2012 om 21:11

      @trickyz: nu de rest van Nederland nog;)

      Login om te reageren
    • GOD zegt

      9 oktober 2012 om 21:12

      @trickyz:

      In Amsterdam al meer dan honderd jaar.

      Login om te reageren
  10. theuving zegt

    9 oktober 2012 om 16:39

    Eind dit jaar beginnen ze al met testen in o.a. Eindhoven, Maastricht en Den Bosch.
    OVerigens rijden er al bussen op aardgas in Rotterdam, scheelt ook een stuk!

    Login om te reageren
  11. baasbas zegt

    9 oktober 2012 om 16:42

    Ik zeg: goed plan. Wel bussen door een Nederlands bedrijf laten ontwerpen en bouwen hè.

    Login om te reageren
    • dennisa zegt

      9 oktober 2012 om 18:33

      @baasbas:
      Dat zal wel weer niet…. Te hoog bedrag, dus Europees aanbesteden….

      Login om te reageren
  12. gast zegt

    9 oktober 2012 om 16:44

    Ik vind het eigenlijk wel positief, ik zou ook geen problemen hebben om mijn auto in te ruilen op een electrische auto met dezelfde prestaties, dezelfde opties en dezelfde kosten ( vaker/anders tanken zou ik niet zo erg vinden )…

    Login om te reageren
  13. ast3r zegt

    9 oktober 2012 om 16:44

    Koploper… toevallig dan dat er in Gent nu al elektrische bussen rijden niet?

    Login om te reageren
  14. zanveld zegt

    9 oktober 2012 om 16:44

    Enige wat bestuurder dan nog nodig heeft is:

    Login om te reageren
  15. 964rs zegt

    9 oktober 2012 om 16:46

    liever t OV op elektriciteit dan auto’s. dus laat ze hier maar op concentreren

    Login om te reageren
  16. Alfarobert zegt

    9 oktober 2012 om 17:24

    Minder dieselverbuik door bussen.Wat gaat er dan gebeuren met de diesel en natuurlijk benzineprijs?

    Login om te reageren
  17. meneersander zegt

    9 oktober 2012 om 18:19

    Wat ze ook kunnen doen: Het Ov helemaal afschaffen. Afschuwelijk dat openbaar vervoer. Als je er mee moet is het nog erger, dan wanneer je weer moet wachten omdat een bus er tussen moet.

    Als er helemaal geen bussen meer rijden, stoten ze niks uit tijdens het rijden, maar ook niet tijdens het produceren. win win situatie…

    Login om te reageren
    • dennisa zegt

      9 oktober 2012 om 18:35

      @meneersander:
      Helemaal mee eens!
      Daarnaast is het OV topveroorzaker van files :)

      Bussen in de dezelfde richting en treinen dwars op het overige verkeer….

      Login om te reageren
  18. Dev zegt

    9 oktober 2012 om 18:19

    In Eindhoven is al heel lang het project Phileas gaande (eerste hybride bus), maar dit is hard gefaald.

    Elektriciteit – Accu’s hebben die levensduur/betrouwbaarheid niet bij die intensiviteit, ook over 13 jaar niet.

    Waterstof? Als bussen een miljoen mogen kosten en de operating costs torenhoog mogen zijn. Waterstof tanks die met magnesium en goud gefabriceerd moeten worden.

    Bussen blijven gewoon lekker dieselen voorlopig, danwel met bio-brandstof of aardgas.

    Login om te reageren
  19. E34M5Touring zegt

    9 oktober 2012 om 18:50

    Elektrische bussen bestaan al, dat noemen we een tram.

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      9 oktober 2012 om 19:44

      @E34M5Touring: …en trolleybus (in Arnhem)

      Login om te reageren
  20. HDM zegt

    9 oktober 2012 om 19:30

    Als het maar geen Superbus zal inhouden. Doctor Wuggles is niet de enige die een india-style verlengde sportwagen op tractorwielen kan zetten.

    Login om te reageren
  21. marvinr zegt

    9 oktober 2012 om 20:08

    “Er zijn dan alleen nog bussen op stroom of bussen met een brandstofcel!”
    Als de bussen een brandstofcel hebben rijden ze nog steeds op stroom. Of wordt hier een verbrandingsmotor bedoelt die waterstof verbrand (dat waar oa BMW veel moeite in heeft gestoken)?

    Login om te reageren
  22. marvinr zegt

    9 oktober 2012 om 20:16

    Ik heb hier echt zo’n hekel aan: men neme het woord “elektrisch” en het woord “groen” en de mensen geloven meteen dat we milieuvriendelijk bezig zijn.

    Hier wordt nergens iets over gezegd over hoe de batterijen worden opgeladen. Het merendeel van de Nederlandse elektriciteit wordt opgewekt in kolencentrales. Als de busje hiermee worden opgeladen zijn ze net zo schoon als hun dieselende broertjes.

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    9 oktober 2012 om 22:23

    Hiep hiep hoera, over dertien jaar geen bussen meer…

    Login om te reageren
  24. piebepost zegt

    10 oktober 2012 om 00:47

    Hadden ze daar bij AutoBlog niet zo’n groene site opgericht zodat wij ons niet hoeven te ergeren aan dit boomknuffel geneuzel?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North