Volvo S60 Cross Country: Allroad in sedanverpakking

Auteur: , 51 Reacties

Volvo gaat dapper verder met de Cross Countryficatie van zijn gamma. Na de V40 en de V60 is nu de S60 aan de beurt, omdat je ook met een vierdeurs van het verharde moet kunnen wijken.

De S60 Cross Country, hier in stoere T5-uitvoering – met AWD en 254 pk vijfcilinder (get them while you still can!) – heeft 65 mm grotere bodemvrijheid dan een standaard S60. Hij rolt op 18- of 19-inch wielen met hoge banden. Dat rolt stiller, en bovendien rij je zo minder makkelijk je lichtmetaal aan gort.

Cross Country, vriend

Volvo’s nieuwe bospadenridder staat volgende week op de Detroit Motor Show, maar maakt ook de oversteek naar Nederland: vanaf de zomer van 2015 is hij hier op de markt, in 2 varianten: ten eerste een purpose built S60 CC zonder compromissen, verkrijgbaar als T5 of D4, allebei uitgerust met AWD en een dikke vijfcilinder.

Daarnaast komt er poser-Cross Country, voor hen die er graag stoer uitzien maar niet van het asfalt durven te wijken met hun auto. Zij kunnen de kinderen elke dag van en naar schoool bengen in een stoer ogende, maar voorwielaangedreven D4-vierpitter met 190 pk. Omdat BPM en verbruik enzo.



51 reacties

Uh doe maar niet.
@eMbe: Wel, dit is gewoon dik.
@granlusso: dik lelijk ja
Zooooo die is lelijk
Ik vind het wel wat hebben
Ziet eruit als de X1… Niet echt een compliment…
Gaat Volvo nu elk model vercrosscountryseren?
Beetje raar model dit zo. Waarom zou je niet gewoon een XC60 nemen?
@Rob: de prijs ligt dan hoger
@mercedesbenz63: net als de auto zelf.
Leuk
mrb via Android app
Zo is BMW ooit op de x6 gekomen en dat is ook een lelijk ding
Paniek in Ingolstadt: “hoe hebben wij de niche van cross country sedan over het hoofd kunnen zien?”.
@mashell: Omdat Subaru, Mitsubishi en AMC Eagle in sedan en hatchbak-vorm maar een kort leven hadden?
Lijkt wel op een BMW X4.
Vind m op zich niet lelijk; maar zou m nooit nemen!
Ok, ik ben de grootste X6 tegenhanger (in letterlijke en figuurlijke zin), maar eigenlijk vind ik het wel wat hebben.

Het is een S60 waarmee je af en toe een grasveldje kan nemen, plastic bumpers om in de stad paaltjes mee te raken, en een lekkere hoge instap zonder dat je meteen 3 ton aan SUV moet meezeulen. Ik zou er ook geen hip statement van maken, gewoon een bescheiden kleur met kleine wielen (voor praktisch gemak en comfort).

Volvo is tenminste eindelijk de eerste met wellicht een nieuwe trend! (Of je ziet hem voorbij komen over 10 jaar bij een AB artikel “trendsetters die geen trend werden” samen met de Matra Ranchero, Audi A2 en Mercedes R63 AMG)

Vleesch noch visch, de identiteitscrisis spat eraf.
Hoe verzinnen ze het! Vind ’t echt geen porem.
Dit verkoopt in Nederland toch voor geen meter. Maar in Scandinavië en Zwitserland zullen ze hem wel lusten.
Niet heel verkeerd, even wachten hoe het in het echt oogt. Alleen paar andere velgen eronder. Wat hebben fabrikanten toch met van die lelijke zwarte velgen
@seanxtype: geen idee. Waarschijnlijk door de vraag van de consument. Het is inderdaad zelden een verbetering.
Heeft deze dus nog wél de 5 cilinder diesel?
@remylahaye: ja. Moet je hem wel even bestellen ;-).

Hij heeft zwarte spiegels, een honingraatpatroon in de grille, wat plakplastic om de wielkasten en er staat ‘cross country’ op. Iets meer verschil t.o.v. een reguliere S60 met styling kit mag van mij wel. Een R-design (god wat is zo’n V60 R-design mooi trouwens) verschilt veel sterker qua bumperwerk.
@autoblogger: Ben benieuwd of jullie er meer over horen maar;

Eerst moet je klikken om de reacties te zien, en dan nog twee keer terug-klikken om op de home-page te komen. DRIE keer extra klikken lijkt niet veel maar elk artikel op deze manier lezen werkt niet mee aan het gebruiksgemak.

Kunnen jullie er geen optie van maken?
@FlighTom: als je ingelogd bent dan zie je altijd alle reacties, wellicht helpt dat?
@autoblogger: dat is inderdaad zo, merk ik nu. Helaas kan ik niet op elke (werk)computer autoblog automatisch laten inloggen.
@FlighTom: Zit jij op AB te loeren terwijl je moet werken?
@gtwillem: stiekem toch, weet niemand!
Apart… een plastic fantastic behandeling staat gewoon het beste op een stationwagon.
Ik vind het wel wat hebben, maar snap niet helemaal waarom toch de vijfcilinders gebruikt worden? Dacht dat ze daarvan afgestapt waren, of is het nu nog niet zo ver?

Het is opzich wel weer een niche in de markt. Dus zeggen dat het verschrikkelijk lelijk is gaat een beetje tegen principes is, aangezien iedereen dat ook over de X6 zei.. Well, that escalated quickly..
@hercujes: Never mind over die motoren, mijn drang om te reageren ging voor mijn drang om te lezen.
Vooralsnog heb ik die cross country dingen nooit mooi gevonden, maar mannen van middelbare leedtijd(toevallig ook m’n pa) krijgen hier wel een bobbel in de broek van zegmaar.
Luister nou eens goed lieve kindertjes, de wereld is groter dan NL. In Scandinavie bijvoorbeeld zijn er veel grind weggetjes waar deze auto’s echt een uitkomst zijn. Verder kan ik je uit ervaring vertellen dat extra bodem vrijheid in de lange Winters hier een uitkomst zijn met hoge sneeuwkanten. Sneeuwkanten die ander je kostbare bumpers naar de klote helpen.
@norge: Uiteraard, maar is dit niet een volstrekt overbodige auto? Ik begrijp de behoefte aan dit soort softroaders volledig, en zeker in Scandinavië. Maar wat moet Volvo in hemelsnaam net een S60 Cross Country? Hij zal eerder de verkoop van de andere Cross Country en XC modellen kannibaliseren dan voor een verkoopboost zorgen.
@Edge: Probleem met de XC is het gewicht en daardoor hoge kosten, voor ons is het juist ideaal als je van elk model een “country” versie kan bestellen.
@norge:
En die rare dingen als de Volkswagen CrossPolo/Up of de Adam Rocks dan? Worden die ook veelvuldig verkocht bij jou daar?
@Rob: Die zie je hier regelmatig rijden ja…
Ik vindt het wel wat hebben, beter dan een X4.Al is dat ook niet zo moeilijk.Had ik in Zwitserland gewoond zou het niet eens zo een hele gekke keuze zijn.Of eigenlijk wel,want dan laat je een Subaru Outback staan.
Ik vraag me vooral af hoeveel van die dikke versies er verkocht gaan worden. Het avontuurlijke type dat die power ook echt wil en nodig heeft voor offroad-avonturen kom je niet met bosjes tegen. En dan zou je verwachten dat die avontuurlijke types ook nog liever een V60 of V70 Cross Country rijden vanwege de ruimte. Stoere bak, maar niet echt nodig lijkt mij
Dit is in ieder geval niet nieuw. De vroegere generaties Subaru Outback waren in de VS ook leverbaar als sedan een opgehoogde Legacy sedan dus.
@sjoerd95: De AMC Eagle trouwens ook als sedan.
@sjoerd95:

De AMC Eagle was er zelfs nog als coupé.
Daar hebben ze in München ook nog niet aan gedacht.
@carmasterr: bedoel jou natuurlijk ipv mezelf :-)
@sjoerd95: klopt helemaal :-)
Heel logisch. In Scandinavië en Swiss…
Wat is de nieuwe reactiesysteem fucking irritant zeg.
En daarnaast, voor een verhoogde V60 hebben ze toch de XC60?
Doet mij een beetje aan een BMW denken. Doe maar niet, ik vind de auto niet mooi.
Niet de mooiste uitvoering maar wel heerlijk met die vijfpitters.
Wat moet je in godsnaam hiermee? Echt pleur op met een crosover sedan dinges…
2015 wordt het jaar waarin we nog meer niches gaan vullen?
Wie koopt dit in Nederland? Meer verbruik enz.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).