Maar is dit reden tot paniek? Welnee, de groei zit er nog goed in.
Tesla heeft (zoals gebruikelijk) nabeurs zijn resultaten over 2014 bekend gemaakt. Vorig jaar werden in Palo Alto een kleine 35.000 auto’s geproduceerd (34.526), voor 2015 verwacht Tesla dat dit aantal op liefst 55.000 uitkomt. In het vierde kwartaal rolden er een recordaantal van 11.627 Model S’en van de band. De omzet steeg met 60%, van $2 miljard naar $3,2 miljard.
VS trekt de kar
Zijn thuismarkt is nog steeds met afstand de belangrijkste voor Tesla, 55% van de afzet wordt in de VS behaald. Europa (30%) en Azië (15%) verdelen de rest. Het nettoverlies kwam in 2014 uit op $294 miljoen, flink meer dan eerder, maar er wordt dan ook flink geïnvesteerd op dit moment.
In Q3 van 2015 verwachten we de vleugeldeurtastische Model X, die een paar duizend dollar duurder wordt dan de Model S, terwijl ook druk aan de kleinere Model 3 gewerkt wordt. Daarnaast zijn de voorbereidingen van de Gigafactory in Nevada in volle gang.
China is een zorgenkindje
China is een markt waar de huidige resultaten voor Tesla ronduit tegenvallen. In januari 2015 werden – ondanks flinke investeringen in de laadinfra – slechts 120 verkopen gerealiseerd, royaal onder de verkoopdoelstelling. Insiders geven al aan dat CEO Elon Musk flink van leer is getrokken tegen zijn verantwoordelijken in China, en dat er koppen gaan rollen als er niet snel betere resultaten komen.
Het aandeel Tesla, dat in januari een tikje kreeg naar onder de $200, sloot gisteren op $212,80. Zodra de Amerikaanse beurzen vanmiddag om 16:00 uur openen zullen we zien hoe aandeelhouders de resultaten van het merk waarderen.
Foto credit: rode Model S aan de laadpaal, door wolfssjrd, autojunk.nl
38 reacties
Het opstarten van een nieuw merk kost nu eenmaal geld dus om al die kosten nu direct tenlaste te laten komen van de huidige productie vind ik iets te makkelijk..
http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-roadster-3-0-is-hier-met-range-van-640-km-73083
Als straks de Tesla c-segmenter met een goede actieradius op de markt komt en het blijkt een goede auto met een normale prijs en een normale actieradius (200km+ in de praktijk), dan wordt ie ook aantrekkelijk voor de gemiddelde leaserijder. Als ze dat lukt, dan kan het nog wel eens echt goed gaan komen. Maar er zijn dus nog wel wat mitsen en maren.
Dan wil ik bij deze mijn innige deelneming betuigen..
De eerste USB-sticks waren naast vrij onpraktisch ook nog eens behoorlijk duur, tegenwoordig delen ze ze letterlijk uit ter promotie omdat het toch geen drol meer kost.
Overigens geeft Tesla geen verkoopcijfers vrij, wel productiecijfers.
Met een verwachte verkoop van 50000 units Model S in 2015, zullen de R
Concluderend durf ik zelfs te stellen, dat het Model S een bijzonder winstgevend product is. Alleen de totale winst op de krap 35000 verkochte wagens, dekt de investeringen in nieuwe modellen niet. En dat lijkt me niet gek voor een, in auto industrie termen, jong bedrijf.
In het geval van Tesla is er niks aan de hand kijkende naar de beurswaarde die fors is gestegen.