• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amerikaanse merken worden steeds beter. Echt waar!

Auteur: Dennis, gepost 1 juni 2010 om 22:36 – 47 Reacties

US Big Three

Amerikaanse merken worden kwalitatief steeds beter! Ze zijn bijvoorbeeld al een stuk beter dan drie jaar geleden. Dat verklaren de drie grootste Amerikaanse autobouwers GM, Ford en Chrysler, ook wel bekend als “The Big Three”. Hoe komt men daar bij? Heel simpel: de grote autobouwers zijn sinds 2007 40 tot 48 procent minder geld kwijt aan het verlenen van garantie op hun verkochte modellen.

Natuurlijk hadden we wel even een onbenullig crisisje tussendoor, dat ervoor zorgde dat de verkopen zwaar inkakte en je logischerwijs veel minder kwijt bent aan de garantie kostenpost. Toch is dit niet de voornaamste oorzaak, zo verzekeren de autobouwers ons. De lagere kosten zitten ‘m toch echt vooral in de verbeterde kwaliteit.

Sinds 2007 is Ford 40 procent minder kosten kwijt aan garantie, GM 45 procent en Chrysler 48 procent. Doug Betts senior vice president bij Chrysler en verantwoordelijk voor de kwaliteit, vertelt trots dat de garantie kostenpost in 2008 240 miljoen dollar lager was dan het jaar ervoor. In 2009 werd zelfs nog meer bespaard, hoewel hij nog niet exact kon vertellen hoeveel. Ford heeft sinds 2007 een slordige miljard dollar bespaard. Helaas kan ik dit niet goed rijmen met het bericht van vorig jaar waarin we schreven dat Ford de laatste 2 jaar 1,2 miljard dollar heeft bespaard op garantiekosten?? GM bracht de kostenpost in het eerste kwartaal van 2010 terug naar 821 miljoen, tegenover 917 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder.

Creatief boekhouden en met mooie cijfertjes schermen kunnen ze doorgaans goed op de marketingafdeling, maar recent onderzoek van J.D. Powers wijst uit dat de kwaliteit wel degelijk verbeterd is. Volgens het onderzoeksbureau is de grootste uitdaging voor de autobouwers om de consument hiervan te overtuigen. (via: detroitnews)

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Ford Mustang Mach-E verkoopt nu al beter dan dramatische Mondeo
    Ford Mustang Mach-E verkoopt nu al beter dan dramatische Mondeo
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Ford, GM, Marketinggezeik-en-gebakken-pr

Vorig bericht: « Student ontwerpt Lamborghini Cnossus Concept
Volgend bericht: Gelekt! Dit is de Opel Astra Sports Tourer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hennep zegt

    1 juni 2010 om 22:41

    Door de betere kwaliteit zullen de verkopen ook wel weer stijgen. GM maakt op dit moment zelfs weer winst.

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      1 juni 2010 om 22:48

      @Hennep:
      Dat mag ook wel als de hele interne huishuiding en de helft van ’t gamma geschrapt / aangepast / uitgesteld etc wordt.

      Maar zeg nou eerlijk… zou jij voor 60.000 euro een Mercedes laten liggen en een amerikaan gaan rijden? Ik niet….

      Login om te reageren
      • Emp zegt

        2 juni 2010 om 00:40

        @TWJ: Als ik mag kiezen zou ik voor die 60 000 een lekkere challenger srt8 of GT500 kopen. Een mercedes voor 60 000 is lang niet zo leuk.

        Login om te reageren
        • reinier73 zegt

          2 juni 2010 om 01:13

          @Emp: Dan moet je nog wel even naast de 60 000 de slurptax, burnout-tax en import kosten erbij rekenen. :P

          Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        2 juni 2010 om 08:47

        @TWJ: inderdaad, zeker in Europa zal het nog wel een tijdje duren voor we onze Europese bakken inruilen wat Amerikanen. en dan is het grootste probleem denk nog het vertrouwen in de amerikaanse merken, nieteens de kwaliteit.

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 juni 2010 om 23:18

      @Hennep: als al je schulden zijn kwijtgescholden en je ook nog eens een zak geld van de overheid krijgt is dat niet zo moeilijk…

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        1 juni 2010 om 23:33

        @robbie:

        :lol:

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          2 juni 2010 om 01:39

          @RenesisHP:

          Nee, joh!
          Deze dan!!!

          Login om te reageren
  2. C6_R zegt

    1 juni 2010 om 22:48

    Dat de kwaliteit zeker niet slecht is roep ik al tijden hier (als een roepende in de woestijn).
    Kwestie van imago veranderen en dat duurt eeuwen… Mensen blijven nou eenmaal liever op de bekende vooroordelen die in hun straatje passen vastzitten. Dat is veel minder eng dan naar de feiten te kijken en je wereldbeeld opeens moeten aanpassen…

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      2 juni 2010 om 00:06

      @C6_R:

      Dan stond ik dus ook in je woestijn, want de kwaliteit van de huidige Cadillac CTS was gewoon prima. Alleen het distributienetwerk viel na de introductie volledig weg en dan wordt het lastig mensen te overtuigen…

      Login om te reageren
  3. As_long_as_it_is_fast zegt

    1 juni 2010 om 23:13

    ’t zou maar erg zijn als de kwaliteit er op achteruit ging, neen?

    Login om te reageren
  4. tvrspeedsix zegt

    1 juni 2010 om 23:28

    laat autoblog nu de blogtitels door marc marie huijbregts verzinnen?

    Login om te reageren
  5. dipsaus zegt

    1 juni 2010 om 23:31

    @TVRspeedsix: WHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

    die gast heeft me toch zo’n irritant stemmetje, daarom kijk ik liever ook niet de DWDD…maar je hebt wel gelijk :)

    Login om te reageren
  6. Hennep zegt

    1 juni 2010 om 23:32

    @robbie

    Inderdaad, de Amerikanen (overheid) willen gewoon niet dat de autoverkoop in elkaar stort. De overheid heeft nu een belang van ongeveer 61% in GM.

    Login om te reageren
  7. Sjonny zegt

    1 juni 2010 om 23:33

    Het kon ook niet meer slechter

    Login om te reageren
  8. C6_R zegt

    1 juni 2010 om 23:41

    For old times sake:

    http://businesscenter.jdpower.com/JDPAContent/CorpComm/News/content/Releases/charts/2009043a.gif

    http://businesscenter.jdpower.com/JDPAContent/CorpComm/News/content/Releases/charts/2010034-1.jpg

    Login om te reageren
  9. Mr. V8 zegt

    1 juni 2010 om 23:48

    Het ligt eraan wat je verstaat onder kwaliteit.

    Login om te reageren
  10. Laue zegt

    1 juni 2010 om 23:54

    och, voor een een beetje fanboy kan de kwaliteit toch geen moer schelen. I’d rather push my mopar dan driving a ford.

    Login om te reageren
  11. Lan_Evo zegt

    2 juni 2010 om 00:15

    Leuk stukje marketing inderdaad, laat ze het eerst maar eens relativeren met de gedaalde autoverkoop.

    Login om te reageren
  12. sven zegt

    2 juni 2010 om 01:44

    ik woon zelf in de vs, en je merkt het echt wel dat kwaliteit beter wordt. zeker bij gm, waar de laatste jaren ze nog steeds hetzelfde interieur hadden als in 1994, begint er zeer strak uit te zien. Toen de crisis bij gm toesloeg dacht ik zeker dat ze eraan waren voor de moeite, maar recente modellen en testritten, hebben mij op een heel andere gedachte gebracht !

    Login om te reageren
  13. 3er Reihe zegt

    2 juni 2010 om 02:36

    Als Ford hele goede, zuinige en mooie wagens kan maken in de EU waarom dan niet in USA????

    Login om te reageren
    • Eric zegt

      2 juni 2010 om 07:46

      @3er Reihe: Omdat amerikanen niet houden van zuinige wagens. Zuinig = kleine motor = onamerikaans.

      Login om te reageren
  14. floryn zegt

    2 juni 2010 om 07:17

    Of ze gebruiken gewoon nog simpelere techniek…

    Login om te reageren
  15. paulusrx7 zegt

    2 juni 2010 om 07:58

    nou ik heb nog steeds niet graag een kliko als dash

    Login om te reageren
  16. the judge zegt

    2 juni 2010 om 08:13

    De kwaliteit van het technische gedeelte was altijd al goed. ik hoop alleen dat de kwaliteit van de interieurs is verbeterd.

    En wat betreft het hele GM winst verhaal: PROFIT is an opinion, CASH is a fact!

    Login om te reageren
  17. Bob zegt

    2 juni 2010 om 08:15

    @3er omdat Europese auto’s niet altijd werken in de VS .. de eisen voor auto’s zijn anders dan in Europa. Met het openbaar vervoer in Nederland en de files die je daar constant hebt vraag ik mij af waarom ze auto’s niet verbieden in Nederland omdat je een goed alternatief heb.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      2 juni 2010 om 08:49

      @Bob:
      U bent stiekem Femke Halsema???

      Maar de yanks zijn lekker bezig ja.
      Maar het blijven mij onhandige auto’s voor dit kleine landje.

      Login om te reageren
  18. 3er Reihe zegt

    2 juni 2010 om 08:25

    @bob De (persoonlijke) eisen zijn idd anders maar, Audi BMW Mercedes verkopen als broodjes en die zijn minimaal anders dan in EU. Dit is ook de reden dat Detroit wakker is geworden en meer is gaan investeren in eigen kwaliteit. Dit was ook tijdens de oliecrisis in de jaren 70 betreft zuinigheid. Kortom….ze lopen elke keer weer achter de feiten aan

    Login om te reageren
  19. Bob zegt

    2 juni 2010 om 08:58

    3er .. dat BMWs of Audi’s veel verkocht worden valt wel mee hoor. Ford verkoopt per maand bijna meer Ford Fusions dan alle modellen van BMW en Audi bij elkaar. Tis maar hoe je het bekijkt. Kijk maar eens op http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html

    @Merry .. niet echt .. maar soms is het wel eens goed om eens in de spiegel te kijken :)

    Login om te reageren
  20. Gietie zegt

    2 juni 2010 om 09:16

    Wij van WC-eend…

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      2 juni 2010 om 18:33

      @Gietie: Wij van JD Power…

      Login om te reageren
  21. Megakix zegt

    2 juni 2010 om 09:34

    Hahaha, wat een tuig daar in Amerika! 240 miljoen dollar, dat is de dagelijkse rente over de staatshulp joh !….Slechts een paar auto’s zijn ‘europees goedgekeurd’, de rest is ‘bagger’…

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      2 juni 2010 om 09:40

      @Megakix: en hoe gaat het in Europa tegenwoordig ? De Euro is niks meer waard ..

      Login om te reageren
      • Emp zegt

        2 juni 2010 om 11:01

        @Bob:
        Nog altijd meer dan de amerikaanse dollar.
        En laten we niet vergeten dat één euro in het begin minder dan één dollar waard was.
        Wisselkoersen gaan op en neer. No big deal.

        Login om te reageren
  22. de sjonnies zegt

    2 juni 2010 om 09:52

    Het heeft me altijd verbaasd dat de Amerikaanse autoindustrie de concurrentie met de Japanners nooit heeft kunnen beantwoorden door kwaliteitsverbetering.

    Hier in Europa is het ons beter gelukt, dank zij de Japanners zijn onze auto’s veel beter geworden en is de standaarduitrusting er met sprongen op vooruit gegaan.

    Login om te reageren
  23. rstyled zegt

    2 juni 2010 om 09:52

    Natuurlijk worden ze beter, ze kijken vooral naar de europese autostandaarden van premium merken. Dus meer leder, meer gericht op Nurburgring prestaties, gebruiken steeds meer ‘europese’ motoren etc.

    Login om te reageren
  24. alfa mannetje zegt

    2 juni 2010 om 10:08

    Moeten we ons niet beter druk maken om de merken die anno 2010 steeds verder achteruit gaan : VW ( laatste in alle 100.000 km testen ) en Toyota ?

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    2 juni 2010 om 12:24

    Als ik Toyota US was zou ik een staatje publiceren waaruit blijkt dat hun garantiekosten per verkochte auto ook na de terugroepacties nog steeds niet de helft is van de bedragen per Ford, per Chevy of per Chrysler…. als je kosten hoog zijn dan is 40% besparen (dankzij 30% minder auto’s bijvoorbeeld) makkelijk te realiseren ook al zijn die auto’s zeker niet zo slecht als de gemiddelde bezoeker hier denkt. Het zijn nog lang geen Toyota’s…

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    2 juni 2010 om 12:55

    Kwaliteit beoordelen aan de hand van garantieuitgaven is natuurlijk altijd de zaak scheef trekken. Je kan op vele manieren besparen op je garantie. Goedkopere onderdelen, efficienter werken, lagere lonen, …

    Hangt er ook van af hoelang ze garantie geven. Kortere garantie = lagere kosten, hoewel ik niet verwacht dat ze dat durven in crisistijd. Dan jaag je je klanten meteen weg.

    Maarrrr… als, in Europa, Kia met zijn 7j en Toyota met 5j garantie slechts evenveel kosten heeft als andere merken met 2 of 3j garantie, dan is dat wel veelbetekenend natuurlijk.

    Login om te reageren
  27. JanC zegt

    2 juni 2010 om 13:01

    ’t kan ook betekenen dat ze de helft van de claims niet hebben willen accepteren…

    Login om te reageren
  28. C6_R zegt

    2 juni 2010 om 18:36

    Mooi ook om te zien hoe er weer allemaal theorietjes uit de kast worden getrokken om het FEIT dat de kwaliteit van Amerikaanse auto’s steeds beter is geworden, onderuit te halen. Liever een slap verhaal geloven dan je vooroordelen moeten bijstellen! :lol:

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      2 juni 2010 om 20:55

      @C6_R: ehm wou jij beweren dat de Amerikanen Toyota voorbij zijn qua kwaliteit? Wil jij beweren dat 40% minder auto’s niet een forse deuk maakt in je aantal garantie-claims?

      Zoals ik al zei: ze zijn een stuk beter dan vrijwel iedereen hier denkt… maar toen ik in Geneve 3 minuten naar een Chevy Cruze keek had ik 2 fouten in de constructie gevonden en ik was niet eens echt op zoek.

      Trust me… ze komen echt nog niet in de buurt van de top japanners..

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        4 juni 2010 om 16:33

        @w0o0dy: Welke constructiefouten en is dat niet een Koreaanse auto?

        Login om te reageren
    • JanC zegt

      4 juni 2010 om 16:38

      @C6_R: Laat het me zo zeggen: 40 tot 48% minder geld uitgeven aan garantie en dan beweren dat dat ligt aan een verbeterde kwaliteit zegt niks. Waarom hebben ze niet het aantal claims genomen? Nu klinkt het gewoon alsof ze geld wouden besparen. Bovendien zegt het niks als je ook 40% minder auto’s verkoopt (waarbij aangetekend dat ik dat niet weet; het kan misschien 20% zijn, ik heb het niet opgezocht).

      In ieder geval is het een berichtgeving van “Wij van WC Eend….”.

      Login om te reageren
  29. sjaak zegt

    2 juni 2010 om 19:58

    Ze hebben gewoon hun diagnose programma aangepast. Zodat het lukraak claimen van onderdelen niet meer kan.

    Verder hebben ze de vergoedingen aan dealers nog meer beperkt.

    Login om te reageren
  30. Dimglor zegt

    2 juni 2010 om 21:19

    Mja is toch een positief bericht dit…. Is altijd belangrijk dat de producten kwalitatief beter ineen steken… Of het nu hier of ginder is ;)

    Login om te reageren
  31. Benz.. zegt

    3 juni 2010 om 14:35

    Dat de kwaliteit steeds beter wordt: Daar twijfel ik niet aan.. (Werd wel eens tijd trouwens)

    Of ik m’n Mercedes inwissel voor een Dodge, Chevy/Daewoo of Jeep? No way..

    Al moet ik zeggen dat ik de Grand Cherokee echt een vette bak vindt.

    @C6 R: “Kwestie van imago veranderen en dat duurt eeuwen… Mensen blijven nou eenmaal liever op de bekende vooroordelen die in hun straatje passen vastzitten. Dat is veel minder eng dan naar de feiten te kijken en je wereldbeeld opeens moeten aanpassen…”

    Vreemd hé? Het is natuurlijk lulkoek dat mensen klagen over de afwerking en een verschrikkelijk lelijk plastic interieur in bijv. een willekeurige Dodge of Chevrolet. ;)

    @Eric: Oh maar ligt er maar net aan..
    Zakken de brandstofprijzen in de US: Men gaat aan de grote “tuinschuren” welke meer zuipen dan 10 Audi’s (bij wijze van)

    Echter, stijgen de brandstofprijzen ineens weer: Men gaat ineens kleinere auto’s rijden.

    Smart bijv. had een paar jaar geleden prima verkocht in Amerika. Uitgerekend toen, stonden de prijzen erg hoog. Even later stegen ze weer en Smart verkocht minder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North