• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AMG V8 voorlopig nog onder ons, gelukkig

Auteur: willeme, gepost 12 september 2022 om 11:57 – 4 Reacties

AMG V8

De AMG V8 zal voorlopig nog even onder ons blijven. Wel zo prettig.

Elk merk heeft zo zijn specifieke motor die bij hen past. De zescilinder boxer van een Porsche, de vijfcilinder van Volvo of V12 van Ferrari. Bij een snelle Mercedes-Benz is het natuurlijk de ordinaire, volvette, tikkeltje luidruchtige en enorm krachtige V8.

In tijden van downsizing en elektrificatie is zo’n motorconfiguratie lastig te behouden. Kijk maar naar de nieuwe Mercedes-AMG C63, die een viercilinder met elektromotor krijgt. Daarmee lijken de dagen van de V8 toch écht wel geteld. Oud AMG-baas Tobias Moers (groot voorstander van de V8) vertrok bij AMG juist omdat de V8 eruit moest van Mercedes-baas Ola Kallenius.

AMG V8

Ook ná 2030!

Maar wat blijkt, de AMG V8 gaat gewoon nog even blijven. Sterker nog, zelfs na 2030 zal Mercedes-AMG dikke V8-motoren blijven produceren en verkopen. Dat zegt Joerg Bartels (Vice President ontwikkeling bij AMG) tegen het Australische CarSales.

Dik

AMG heeft een tijdje geleden al aangegeven dat in 2030 alle auto’s elektrisch zullen zijn, maar dat klopt dus niet helemaal. Er stond namelijk een kleine asterisk achter, met de betekenis: ‘maar niet heus’.

AMG V8

Althans, dat is de vrije interpretatie ervan. Eigenlijk is het vrij simpel, zolang AMG de V8-motoren mág verkopen, zullen ze het doen. De grootste uitdaging is om het gemiddelde van de complete Mercedes-vloot onder het wettelijk gemiddelde te houden.

Ook dik

AMG V8 blijft gewoon

Als dat het geval is, zal een V8 gewoon beschikbaar zijn. Als er nog vraag is ná 2030 en het past in de CO2-eisen van de desbetreffende markt, zal de V8 er gewoon blijven.

AMG V8

Een uitdaging is wel het kostenplaatje, zeker met Euro7 op komst. Volgens Bartels is het namelijk mogelijk om bijna elke motor te laten voldoen aan de uitstooteisen. Het gaat alleen telkens meer kosten en het is maar de vraag of de consument daar zin in heeft om dat op te hoesten. Gelukkig zijn AMG klanten vaak vrij vermogend, dus dat zit wel snor, dunkt ons.

Meer lezen? Dit zijn elf 55 AMG toppers van 55 jaar AMG!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes-AMG S63e gesnapt
    Video: nieuwe Mercedes-AMG S63e gesnapt
  • AMG GT Edition 55
    AMG GT Edition 55 heeft atmosferische 6.2 V8
  • Mercedes-AMG One
    Video: Mercedes-AMG One eindelijk in actie!
  • Bernd Mayländer sloopt Mercedes-AMG One tijdens hotlap
    Officieel: Mercedes-AMG One onderweg naar klanten

Nieuwste artikelen

  • Lamborghini Sesto Elemento kenteken
    Iemand heeft de knotsgekke Sesto Elemento straatlegaal gemaakt
  • Video: niet durven invoegen op de snelweg
  • Zwitserland wil nog meer geld aftroggelen van vakantiegangers op doorreis
  • In 2020 in een leaseauto gestapt? Dan kun je geld terugvragen!
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes, V8, Video

Vorig bericht: « De laatste Ford GT voor Nederland
Volgend bericht: Britten vinden Nyck beter dan Max »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    12 september 2022 om 12:13

    Kortom, in sommige staten in Amerika, in het Midden Oosten, sommige delen van Azië, en als Putin er niet meer in in Rusland lekker een V8 zonder Euro normen. De rest van de wereld mag elektrisch.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      12 september 2022 om 12:29

      Vergeet het Afrikaans continent niet en Zuid-Amerika

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 september 2022 om 13:15

      Noord Amerika zal niet zo veel mogelijk zijn, Zuid Amerika, Afrika, Midden Oosten,Azië, Australië enzo allemaal wel.

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      12 september 2022 om 14:25

      Precies wat ik ook dacht, en ansich niet zo gek natuurlijk gezien de CO2 van autos maar een druppel op de gloeiende plaat zijn…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North