En het verschil is nog best groot eigenlijk. Maar is Nyck ook beter dan Max?
Gisteren was een mooie dag voor de Nederlandse autosport. Larry Ten Voorde behaalde het podium in de Porsche Supercup en sluit het seizoen als tweede af. Netjes! Ook Rinus Veekay deed goede zaken. Hij werd gisteren bij de start van de Firestone Grand Prix of Monterey van de baan gerost door Devlin Defrancesco, maar reed vervolgens een puike inhaalrace.
En oh ja, er waren twee Nederlandse successen in de Formule 1. Gisteren, tijdens de GP van Italië 2022, won Max Verstappen de race. Dat niet alleen, invaller Nyck de Vries haalde zelfs punten met een Williams, waar alleen Albon (die dus ziek was) sporadisch een puntje mee haalt.
Nyck beter dan Max
Maar wie heeft het relatief gezien beter gedaan? Verstappen of De Vries? Bij het Britse The Race zijn ze daar heel erg duidelijk over: Nyck de Vries! Hij krijgt namelijk de hoogst mogelijk score: een 10! Het Top 10-overzicht van Edd Straw is altijd goed voor een discussie en dat is nu niet anders.
Traditioneel krijgt Hamilton (die toch zijn eigen race om zeep hielp in de eerste chicane) alsnog een 8,5. Eh, ja. Sainz kreeg een 9,5 om alle inferieure auto’s in te halen. En Max? Een ietwat zuinige 8,5. Daarmee is relatief gezien de prestatie van De Vries veel beter dan die van Verstappen.
Bij Verstappen is er een aanmerking op de kwalificatie, waar hij de tweede plaats haalde vanwege een ’tow’ van Ricciardo. De rest van de race was vrij simpel voor Verstappen, volgens The Race. De prestaties van hem is ‘volmaakt’, maar niet eentje waarbij Verstappen belast werd of zijn best moest doen. De Nederlandse analisten zaten er dus volledig naast.
Mild
Kortom, een redelijk milde beoordeling waarbij het bandenmanagement en de oefensessies tijdens de vrije trainingen over het hoofd gezien worden. Maar dan de prestaties van Nyck, die worden dus beloond met een tien! Volgens Edd Straw waren de onvermijdelijke foutjes eenvoudig te vergeven, gezien de enorm korte aanloopperiode.
Nu zou je bij de prestaties van de Vries een paar kanttekeningen kunnen plaatsen. Zo was hij in FP1 langzamer dan Lance Stroll, niet echt bepaald een hoogvlieger. Ook maakte hij in de kwalificatie een foutje met de rembalans. Ten slotte lag deze baan de Williams heel erg goed. De Vries was sneller dan Latifi, maar nu loopt de cockpit van Latifi ook niet echt over van het talent.
Kortom, wat vindt jij? Wat is jouw mening? Wie heeft – relatief gezien – de betere prestatie geleverd? Is Nyck echt beter dan Max? Laat het antwoord weten, in de comments!
dalmore zegt
Als je een argument gebruikt dat iemand sneller of langzamer is in FP1 snap je de formule 1 niet. Of is dat te kort door de bocht?
Verder snap ik de Britten wel. Wij gaven HAM ook geen hoog cijfer als die lekker dominant (voor de kijkers zelfs ‘relaxt’) een race wist te winnen.
willeme zegt
@dalmore.
Ik snap de F1 niet, denk ik ;-).
Als je de vrije trainingen volgt, kun je vaak goed een beeld krijgen van welk programma ze afwerken. Long runs, kwali-oefeningen, runs met weinig brandstof, testen van banden met verschillende ladingen et cetera. Daardoor laten de tijden zich ietwat lastig vergelijken.
Echter, de tijden van de teamgenoten kun je vaak goed met elkaar vergelijken. Zelfde materiaal en veelal dezelfde omstandigheden.
Waar je wel op moet letten is natuurlijk dat in sommige gevallen dat in sommige gevallen een snelle wordt onderbroken door een coureur die in de weg zit (meestal is dat Lance Stroll ;-)). Zo’n snelle ronde laten ze dan vaak gewoon voor wat het is.
dalmore zegt
Chapeau, een beter antwoord had ik zelf niet kunnen geven!
De enige FP waar je courreurs/teams zou kunnen vergelijken, enkel kijkend naar snelheid over 1 ronde, zijn de laatste ~10min van FP3
flutterby zegt
Die dominatie vind ik best meevallen. LeClerc is een goede concurrent voor de wereldtitel alleen laat zijn team/techniek het afwegen.
banderas zegt
Christus te paard. Nyck heeft 1(!) F1 race gereden en iedereen doet alsof ie al kampioen gaat worden. Ja, goed gedaan maar het zegt niet gelijk alles..
drdre1 zegt
Christus te paard is volgens de laatste F1 regelementen niet toegestaan, mede door toedoen van Mercedes. Het paard had namelijk last van teveel propoising en dat bracht elke Christus in gevaar, aldus de Duitse renstal. Daarnaast had een zekere Nederlandse coureur de staart van het paard betast. En dat mag niet. Al met al voldoende redenen om het paard, inclusief Christus te diskwalificeren voor verdere deelname aan de sport.
dijan zegt
Vraag eens aan de Nederlanders wie beter is Lewis of Max ? Denk dat het antwoord Max zal zijn ,maar deze loopt voorlopig nog 6 wk titels achter ! En vraag het eens aan de Italianen op dit moment?
str8six zegt
En vraag het eens aan Dijan op dit moment. Denk dat dat antwoord Lewis zal zijn, maar deze loopt voorlopig nog 167 punten achter. Je bent zo goed als je laatste restulaat, niet?
grrrrrene zegt
Laten we nou niet allemaal in de click bait trappen, OK? “De Britten” vinden Nyck niet beter dan Max, ze vinden zijn prestatie in deze specifieke race gewoon knapper dan die van Max en laten we wel zijn: dat was het ook toch?
Nyck had FP1 gedaan in een compleet andere wagen (Aston Martin), moest op zaterdag ineens FP3 doen bij Williams en later op de dag de kwalificatie… Bedenk je eens wat dat betekent: je hebt niet bepaald een setup die lekker bij je rijstijl past. Je kent nauwelijks de grenzen van wat je auto kan, je weet nauwelijks hoe de instellingen op je stuurtje werken, enzovoorts… Wat dat betreft kan ik best leven met deze scores voor deze race. Max had gewoon de beste auto en heeft “lift&coastend” naar de overwinning gereden. Dat is knap, maar een 8,5 is toch ook geen dikke onvoldoende?
Ik vind het wel jammer dat hier weer ophef achter gezocht wordt. Wat mij betreft nergens voor nodig, maar ja, polariseren kun je leren…
por100 zegt
Ik snap niet dat Lewis niet gewoon een 11 heeft gekregen?
Bram750 zegt
Ed Straw beoordeeld net zo objectief de coureurs als een tienermeisje haar popidolen.
royaledeluxe zegt
Als neutrale kijker hebben ze het allebei goed gedaan. The Race, of beter gezegd Edd zijn waardes zijn gekleurd , er om de clicks en vooral discussie aan gang te houden. Echter realistisch zijn ze nog nooit geweest.
VER heeft gisteren een dijk van een Race gereden, DEV heeft bijna geen enkele fout gemaakt en optimaal geprofiteerd van de race met als uitkomst 2 punten. Dat hij een echte Rookie is en daardoor in de schijnwerper liep is zeer goed voor hem. Ik was samen, als supporter van de sport, met hem en de rest van het Williams team heel blij dat de invaller zo veel beter is dan Latifi.
Davidov zegt
“Kortom, een redelijk milde beoordeling waarbij het bandenmanagement en de oefensessies tijdens de vrije trainingen over het gezien worden.”
Over het…hoofd gezien?😜
thearchitect zegt
Zonder al die gridstraffen denk ik dat de kans groot was dat Nyck rondom zijn kwalificatiepositie was geëindigd… ergens rond 12/13/14. Absoluut een respectabel resultaat met een Williams.
Deze 9e plek is een mooie samenloop van omstandigheden, niet in de laatste plaats dat hij geen fouten heeft gemaakt.
Maar het geeft wel een beetje een gekleurd beeld.
Zoals @banderas al treffend zei: Hij heeft 1 race gereden.
Kalm aan,..
Dutchdriftking zegt
Tja, wij Nederlanders vinden Norris ook beter dan Hamilton. Ook geen artikel waard toch?
harrie zegt
Stel dat Max de titel pakt in Japan, zullen we hem dan de rest van het seizoen in een Williams lepelen?
Hebben we nog een beetje lol de laatste races.
kniesoor zegt
Ik zou ‘m dan liever in een Mercedes-AMG zien en Hamiltoe in een RedBull. Om voor eens en altijd vast te stellen of het de oto of toch het coureurstalent is, dat de doorslag geeft. Een mensch mag tenslotte dromen, nietwaar ? 🙂
drdre1 zegt
Interessant idd. 😊 Ik mis in dat opzicht gewoon hoe groot de invloed/input is van een coureur naar het team omtrent de afstelling vd auto. Moet je bijv technisch begrijpen hoe de auto in elkaar steekt om de juiste input te leveren? Of kan je gewoon in “coureurs taal” spreken en moeten zij maar goed uitzoeken wat je bedoeld? Denk dat een goede coureur vandaag de dag een complete coureur is. Eén die goed kan sturen, zich goed kan aanpassen aan vernieuwingen, de juiste info communiceert naar het team, eisen stelt aan het team, het team bij elkaar houdt, presteren onder druk, correct communiceert in de media en ga zo maar door. Knap als je dat allemaal moet kunnen op een vaak jonge leeftijd. Max lijkt dit te kunnen, maar denk ook dat een Russell dit kan en misschien ook wel anderen op de grid…hoe dan ook: respect.
bischero zegt
Zeker weten, maar ik hoop dat je droom uitkomt!🤞
Robert zegt
“Britten vinden Nyck beter dan Max” Ander nieuws: één zwaluw maakt tóch nog een zomer.
Het was eerlijk gezegd een beetje zoutloos, maar ook foutloos. Vandaar dat de negende plaats niet alleen een beetje vertekend maar tevens terecht was. En laten we wel wezen: hiermee heeft -ie Latifi echt enorm voor schut gezet.
Poulusma zegt
@willeme
‘Britten vinden Nyck beter dan Max’ Nederlanders vinden Russell ook beter dan Hamilton 😜
willeme zegt
@poulusma:
Russell presteert dit jaar wel beter in een gelijkwaardige auto. In dat opzicht is hij ook beter. Nyck komt nog wel een paar puntjes tekort op Max ;-)
supertjeduc zegt
Ferrari heeft alle trainingen verspilt met de zoektocht naar de snelste ronde
Daardoor hadden ze een matige raceauto
RD heeft zich geconfronteerd op de long runs op rood en geel
En zie Max was op 20 ronden oude rode banden nauwelijks langzamer dan klerk op 5 ronden oude gele
Toen was de race al gewonnen
Het was zaak voor Max om de eerste ronde goed door te komen
Bij de vries zat alles mee , de start positie, de snelheid van de Williams op het rechte eind , de uitval van Ricardo en een waarde loze teamgenoot die geen gevaar is
soes750 zegt
Max kreeg geen tow van Riciardo. Max zette zijn 2e tijd zelf. De tow was volgens mij voor Leclerc. Verder…. Lekker belangrijk ook wie welk cijfer krijgt van welk blaadje dan ook. Kun je letterlijk helemaal geen ene reet mee.
harrie zegt
Die tow klopt inderdaad helemaal niks van.
Max reed wel achter Ricciardo de laatste run, maar kreeg in de warm up lap juist 2 keer de instructies ‘increase gap to Daniel’.
Op het rechte stuk kreeg hij te horen ‘gap is 5.7’.
Edge zegt
De euforie rondom De Vries is wat mij betreft volkomen gerechtvaardigd. Bijna iedereen en diens moeder (maar ik niet!) had wel wat op of aan te merken op die jongen. Matige coureur, niet F1 waardig, te oud, kan z’n banden niet heel houden. Dat hij dan tegen alle verwachtingen in alsnog zijn F1 debuut mag maken, en op zo’n korte termijn met minimale voorbereiding in staat is om een sterke kwalificatie te rijden en een nog sterkere race te rijden verdient niets dan lof.
Dat Verstappen niet zo snel een 10 meer krijgt is ook wel te verklaren. Hij presteert zo constant op zo’n verschrikkelijk hoog niveau dat dit soort prestaties gewoontjes worden. De lat ligt voor hem simpelweg hoger. Het is niet anders dan dat men in het seizoen 2013/14 sprak over een zwak seizoen van Lionel Messi omdat hij ‘slechts’ 41 goals scoorde in alle wedstrijden.
Maar goed. De cijfers van Edd Straw/The Race moet je eigenlijk niet al te serieus nemen. Zijn cijfers zijn vaak zo onverklaarbaar dat ze op de F1 subreddit na herhaaldelijke stortvloeden aan kritiek inmiddels niet meer meegenomen worden door de gozer die wekelijks de cijfers van alle grote publicaties op een rij zet en op basis daarvan (seizoens)gemiddelden berekend.
Misschien moet Autoblog zelf maar met wekelijkse cijfers komen.
pomoek zegt
The race heeft gelukkig ook een podcast die ik graag luister ter afleiding van mijn werk. Wat opvalt aan deze, en andere, Britse podcasts is dat de prestaties van Verstappen inderdaad nauwelijks worden benoemd. Helemaal als je dit vergelijkt met de aandacht in de Nederlandse media voor Verstappen.
Dat gezegd hebbende gaven Straw en zijn mede podcasters dit ook ruiterlijk toe. De prestaties van Verstappen zijn van een zo constant hoog niveau dat je bezig kan blijven met in superlatieven spreken over zijn prestaties. Ik ken Ed Straw en zijn mede the race journalisten eigenlijk vooral om de prima (technische) analyses. Dat hij nu van mening is dat Verstappen slechts een 8,5 verdiend snap ik niet helemaal. Maar de man kan er natuurlijk ook gewoon eens naast zitten. Hoe dan ook: 11 september 2022 zal de boeken ingaan als de dag dat Nederland de meeste F1 punten heeft gehaald ooit.
Tenslotte: Ed Straw is best een grote man, maar om nu over hem in meervoud te praten in de kop van dit artikel?
mc96 zegt
Hier in NL zijn er een hoop mensen die Nyck de Vries om één of andere manier arrogant vinden en niet overtuigd zijn van zijn kwaliteiten. In GB vind de pers en het publiek hem juist sympathiek, welbespraakt en bescheiden. Het hele directe en recht voor z’n raap van Verstappen wordt daar minder op waarde geschat. Kort om De Vries heeft bij de engelse pers de gunfactor. En hij heeft het natuurlijk ook zeer goed gedaan. Verstappen is nu zo dominant dat voor hem de lat wel erg hoog wordt gelegd 😄. Ben benieuwd of deze succesvolle invalbeurt nu eindelijk een zitje in de F1 oplevert. dat verdient hij wat mij betreft zeker. Maar “time is running out”. Hij is al 27 jaar.
drdre1 zegt
Én dat én Max was altijd al de Sjaak.
pomoek zegt
Nog één opmerking: op de officiële Formule 1 site worden op maandag altijd de winners en de losers van het weekend benoemd. Een beetje een flauw lijstje, maar wel relevant als het gaat om al dan niet twijfelachtige journalistieke keuzes en lijstjes. De schrijver van dienst, Stuart, vond dat ook de tifosi winnaars waren, omdat niets de fantastische festival achtige sfeer kon verpesten. Blijkbaar heeft Stuart de prijsuitreiking overgeslagen, want daar lieten de tifosi zien toch echt de losers van het weekend te zijn.
Henkie zegt
Hij heeft ook de spreekkoren niet gehoord.
Waarbij gezongen werd Max moeder is een hoer.
Ook de brrichten niet gezien dat redbull fans geïntimideerd werden totdat ze de petjes af deden.