• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Britten vinden Nyck beter dan Max

Auteur: willeme, gepost 12 september 2022 om 13:04 – 31 Reacties

Nyck beter dan Max

En het verschil is nog best groot eigenlijk. Maar is Nyck ook beter dan Max?

Gisteren was een mooie dag voor de Nederlandse autosport. Larry Ten Voorde behaalde het podium in de Porsche Supercup en sluit het seizoen als tweede af. Netjes! Ook Rinus Veekay deed goede zaken. Hij werd gisteren bij de start van de Firestone Grand Prix of Monterey van de baan gerost door Devlin Defrancesco, maar reed vervolgens een puike inhaalrace.

En oh ja, er waren twee Nederlandse successen in de Formule 1. Gisteren, tijdens de GP van Italië 2022, won Max Verstappen de race. Dat niet alleen, invaller Nyck de Vries haalde zelfs punten met een Williams, waar alleen Albon (die dus ziek was) sporadisch een puntje mee haalt.

Nyck beter dan Max

Maar wie heeft het relatief gezien beter gedaan? Verstappen of De Vries? Bij het Britse The Race zijn ze daar heel erg duidelijk over: Nyck de Vries! Hij krijgt namelijk de hoogst mogelijk score: een 10! Het Top 10-overzicht van Edd Straw is altijd goed voor een discussie en dat is nu niet anders.

Nyck beter dan Max

Traditioneel krijgt Hamilton (die toch zijn eigen race om zeep hielp in de eerste chicane) alsnog een 8,5. Eh, ja. Sainz kreeg een 9,5 om alle inferieure auto’s in te halen. En Max? Een ietwat zuinige 8,5. Daarmee is relatief gezien de prestatie van De Vries veel beter dan die van Verstappen.

Bij Verstappen is er een aanmerking op de kwalificatie, waar hij de tweede plaats haalde vanwege een ’tow’ van Ricciardo. De rest van de race was vrij simpel voor Verstappen, volgens The Race. De prestaties van hem is ‘volmaakt’, maar niet eentje waarbij Verstappen belast werd of zijn best moest doen. De Nederlandse analisten zaten er dus volledig naast.

Mild

Kortom, een redelijk milde beoordeling waarbij het bandenmanagement en de oefensessies tijdens de vrije trainingen over het hoofd gezien worden. Maar dan de prestaties van Nyck, die worden dus beloond met een tien! Volgens Edd Straw waren de onvermijdelijke foutjes eenvoudig te vergeven, gezien de enorm korte aanloopperiode.

Nyck beter dan Max

Nu zou je bij de prestaties van de Vries een paar kanttekeningen kunnen plaatsen. Zo was hij in FP1 langzamer dan Lance Stroll, niet echt bepaald een hoogvlieger. Ook maakte hij in de kwalificatie een foutje met de rembalans. Ten slotte lag deze baan de Williams heel erg goed. De Vries was sneller dan Latifi, maar nu loopt de cockpit van Latifi ook niet echt over van het talent.

Kortom, wat vindt jij? Wat is jouw mening? Wie heeft – relatief gezien – de betere prestatie geleverd? Is Nyck echt beter dan Max? Laat het antwoord weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Video: Max Verstappen GP Engeland Track Guide
    Video: Max Verstappen GP Engeland Track Guide
  • Max Verstappen ziet uit naar verbouwde Albert Park
    Max Verstappen wint bij hoge raad
  • Video: Gelukkig kan Max wel racen

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

italia, Max Verstappen, monza, Nyck de Vries, Racing, Video

Vorig bericht: « AMG V8 voorlopig nog onder ons, gelukkig
Volgend bericht: Is deze dikkere Maserati MC20 nu wel af? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dalmore zegt

    12 september 2022 om 13:09

    Als je een argument gebruikt dat iemand sneller of langzamer is in FP1 snap je de formule 1 niet. Of is dat te kort door de bocht?

    Verder snap ik de Britten wel. Wij gaven HAM ook geen hoog cijfer als die lekker dominant (voor de kijkers zelfs ‘relaxt’) een race wist te winnen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 september 2022 om 13:16

      @dalmore.

      Ik snap de F1 niet, denk ik ;-).

      Als je de vrije trainingen volgt, kun je vaak goed een beeld krijgen van welk programma ze afwerken. Long runs, kwali-oefeningen, runs met weinig brandstof, testen van banden met verschillende ladingen et cetera. Daardoor laten de tijden zich ietwat lastig vergelijken.

      Echter, de tijden van de teamgenoten kun je vaak goed met elkaar vergelijken. Zelfde materiaal en veelal dezelfde omstandigheden.

      Waar je wel op moet letten is natuurlijk dat in sommige gevallen dat in sommige gevallen een snelle wordt onderbroken door een coureur die in de weg zit (meestal is dat Lance Stroll ;-)). Zo’n snelle ronde laten ze dan vaak gewoon voor wat het is.

      Login om te reageren
      • dalmore zegt

        12 september 2022 om 13:41

        Chapeau, een beter antwoord had ik zelf niet kunnen geven!
        De enige FP waar je courreurs/teams zou kunnen vergelijken, enkel kijkend naar snelheid over 1 ronde, zijn de laatste ~10min van FP3

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 september 2022 om 18:42

      Die dominatie vind ik best meevallen. LeClerc is een goede concurrent voor de wereldtitel alleen laat zijn team/techniek het afwegen.

      Login om te reageren
  2. banderas zegt

    12 september 2022 om 13:25

    Christus te paard. Nyck heeft 1(!) F1 race gereden en iedereen doet alsof ie al kampioen gaat worden. Ja, goed gedaan maar het zegt niet gelijk alles..

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      12 september 2022 om 22:10

      Christus te paard is volgens de laatste F1 regelementen niet toegestaan, mede door toedoen van Mercedes. Het paard had namelijk last van teveel propoising en dat bracht elke Christus in gevaar, aldus de Duitse renstal. Daarnaast had een zekere Nederlandse coureur de staart van het paard betast. En dat mag niet. Al met al voldoende redenen om het paard, inclusief Christus te diskwalificeren voor verdere deelname aan de sport.

      Login om te reageren
  3. dijan zegt

    12 september 2022 om 13:32

    Vraag eens aan de Nederlanders wie beter is Lewis of Max ? Denk dat het antwoord Max zal zijn ,maar deze loopt voorlopig nog 6 wk titels achter ! En vraag het eens aan de Italianen op dit moment?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      12 september 2022 om 14:35

      En vraag het eens aan Dijan op dit moment. Denk dat dat antwoord Lewis zal zijn, maar deze loopt voorlopig nog 167 punten achter. Je bent zo goed als je laatste restulaat, niet?

      Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      12 september 2022 om 20:11

      Laten we nou niet allemaal in de click bait trappen, OK? “De Britten” vinden Nyck niet beter dan Max, ze vinden zijn prestatie in deze specifieke race gewoon knapper dan die van Max en laten we wel zijn: dat was het ook toch?

      Nyck had FP1 gedaan in een compleet andere wagen (Aston Martin), moest op zaterdag ineens FP3 doen bij Williams en later op de dag de kwalificatie… Bedenk je eens wat dat betekent: je hebt niet bepaald een setup die lekker bij je rijstijl past. Je kent nauwelijks de grenzen van wat je auto kan, je weet nauwelijks hoe de instellingen op je stuurtje werken, enzovoorts… Wat dat betreft kan ik best leven met deze scores voor deze race. Max had gewoon de beste auto en heeft “lift&coastend” naar de overwinning gereden. Dat is knap, maar een 8,5 is toch ook geen dikke onvoldoende?

      Ik vind het wel jammer dat hier weer ophef achter gezocht wordt. Wat mij betreft nergens voor nodig, maar ja, polariseren kun je leren…

      Login om te reageren
  4. por100 zegt

    12 september 2022 om 13:54

    Ik snap niet dat Lewis niet gewoon een 11 heeft gekregen?

    Login om te reageren
  5. Bram750 zegt

    12 september 2022 om 14:01

    Ed Straw beoordeeld net zo objectief de coureurs als een tienermeisje haar popidolen.

    Login om te reageren
  6. royaledeluxe zegt

    12 september 2022 om 14:02

    Als neutrale kijker hebben ze het allebei goed gedaan. The Race, of beter gezegd Edd zijn waardes zijn gekleurd , er om de clicks en vooral discussie aan gang te houden. Echter realistisch zijn ze nog nooit geweest.

    VER heeft gisteren een dijk van een Race gereden, DEV heeft bijna geen enkele fout gemaakt en optimaal geprofiteerd van de race met als uitkomst 2 punten. Dat hij een echte Rookie is en daardoor in de schijnwerper liep is zeer goed voor hem. Ik was samen, als supporter van de sport, met hem en de rest van het Williams team heel blij dat de invaller zo veel beter is dan Latifi.

    Login om te reageren
  7. Davidov zegt

    12 september 2022 om 14:06

    “Kortom, een redelijk milde beoordeling waarbij het bandenmanagement en de oefensessies tijdens de vrije trainingen over het gezien worden.”

    Over het…hoofd gezien?😜

    Login om te reageren
  8. thearchitect zegt

    12 september 2022 om 14:11

    Zonder al die gridstraffen denk ik dat de kans groot was dat Nyck rondom zijn kwalificatiepositie was geëindigd… ergens rond 12/13/14. Absoluut een respectabel resultaat met een Williams.

    Deze 9e plek is een mooie samenloop van omstandigheden, niet in de laatste plaats dat hij geen fouten heeft gemaakt.
    Maar het geeft wel een beetje een gekleurd beeld.

    Zoals @banderas al treffend zei: Hij heeft 1 race gereden.
    Kalm aan,..

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    12 september 2022 om 14:17

    Tja, wij Nederlanders vinden Norris ook beter dan Hamilton. Ook geen artikel waard toch?

    Login om te reageren
  10. harrie zegt

    12 september 2022 om 15:06

    Stel dat Max de titel pakt in Japan, zullen we hem dan de rest van het seizoen in een Williams lepelen?
    Hebben we nog een beetje lol de laatste races.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      12 september 2022 om 16:14

      Ik zou ‘m dan liever in een Mercedes-AMG zien en Hamiltoe in een RedBull. Om voor eens en altijd vast te stellen of het de oto of toch het coureurstalent is, dat de doorslag geeft. Een mensch mag tenslotte dromen, nietwaar ? 🙂

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        12 september 2022 om 22:19

        Interessant idd. 😊 Ik mis in dat opzicht gewoon hoe groot de invloed/input is van een coureur naar het team omtrent de afstelling vd auto. Moet je bijv technisch begrijpen hoe de auto in elkaar steekt om de juiste input te leveren? Of kan je gewoon in “coureurs taal” spreken en moeten zij maar goed uitzoeken wat je bedoeld? Denk dat een goede coureur vandaag de dag een complete coureur is. Eén die goed kan sturen, zich goed kan aanpassen aan vernieuwingen, de juiste info communiceert naar het team, eisen stelt aan het team, het team bij elkaar houdt, presteren onder druk, correct communiceert in de media en ga zo maar door. Knap als je dat allemaal moet kunnen op een vaak jonge leeftijd. Max lijkt dit te kunnen, maar denk ook dat een Russell dit kan en misschien ook wel anderen op de grid…hoe dan ook: respect.

        Login om te reageren
  11. bischero zegt

    12 september 2022 om 17:12

    Zeker weten, maar ik hoop dat je droom uitkomt!🤞

    Login om te reageren
  12. Robert zegt

    12 september 2022 om 17:28

    “Britten vinden Nyck beter dan Max” Ander nieuws: één zwaluw maakt tóch nog een zomer.

    Het was eerlijk gezegd een beetje zoutloos, maar ook foutloos. Vandaar dat de negende plaats niet alleen een beetje vertekend maar tevens terecht was. En laten we wel wezen: hiermee heeft -ie Latifi echt enorm voor schut gezet.

    Login om te reageren
  13. Poulusma zegt

    12 september 2022 om 17:40

    @willeme

    ‘Britten vinden Nyck beter dan Max’ Nederlanders vinden Russell ook beter dan Hamilton 😜

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 september 2022 om 18:14

      @poulusma:

      Russell presteert dit jaar wel beter in een gelijkwaardige auto. In dat opzicht is hij ook beter. Nyck komt nog wel een paar puntjes tekort op Max ;-)

      Login om te reageren
  14. supertjeduc zegt

    12 september 2022 om 17:57

    Ferrari heeft alle trainingen verspilt met de zoektocht naar de snelste ronde
    Daardoor hadden ze een matige raceauto
    RD heeft zich geconfronteerd op de long runs op rood en geel
    En zie Max was op 20 ronden oude rode banden nauwelijks langzamer dan klerk op 5 ronden oude gele
    Toen was de race al gewonnen
    Het was zaak voor Max om de eerste ronde goed door te komen
    Bij de vries zat alles mee , de start positie, de snelheid van de Williams op het rechte eind , de uitval van Ricardo en een waarde loze teamgenoot die geen gevaar is

    Login om te reageren
  15. soes750 zegt

    12 september 2022 om 18:15

    Max kreeg geen tow van Riciardo. Max zette zijn 2e tijd zelf. De tow was volgens mij voor Leclerc. Verder…. Lekker belangrijk ook wie welk cijfer krijgt van welk blaadje dan ook. Kun je letterlijk helemaal geen ene reet mee.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      12 september 2022 om 18:57

      Die tow klopt inderdaad helemaal niks van.
      Max reed wel achter Ricciardo de laatste run, maar kreeg in de warm up lap juist 2 keer de instructies ‘increase gap to Daniel’.
      Op het rechte stuk kreeg hij te horen ‘gap is 5.7’.

      Login om te reageren
  16. Edge zegt

    12 september 2022 om 18:53

    De euforie rondom De Vries is wat mij betreft volkomen gerechtvaardigd. Bijna iedereen en diens moeder (maar ik niet!) had wel wat op of aan te merken op die jongen. Matige coureur, niet F1 waardig, te oud, kan z’n banden niet heel houden. Dat hij dan tegen alle verwachtingen in alsnog zijn F1 debuut mag maken, en op zo’n korte termijn met minimale voorbereiding in staat is om een sterke kwalificatie te rijden en een nog sterkere race te rijden verdient niets dan lof.

    Dat Verstappen niet zo snel een 10 meer krijgt is ook wel te verklaren. Hij presteert zo constant op zo’n verschrikkelijk hoog niveau dat dit soort prestaties gewoontjes worden. De lat ligt voor hem simpelweg hoger. Het is niet anders dan dat men in het seizoen 2013/14 sprak over een zwak seizoen van Lionel Messi omdat hij ‘slechts’ 41 goals scoorde in alle wedstrijden.

    Maar goed. De cijfers van Edd Straw/The Race moet je eigenlijk niet al te serieus nemen. Zijn cijfers zijn vaak zo onverklaarbaar dat ze op de F1 subreddit na herhaaldelijke stortvloeden aan kritiek inmiddels niet meer meegenomen worden door de gozer die wekelijks de cijfers van alle grote publicaties op een rij zet en op basis daarvan (seizoens)gemiddelden berekend.

    Misschien moet Autoblog zelf maar met wekelijkse cijfers komen.

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    12 september 2022 om 19:26

    The race heeft gelukkig ook een podcast die ik graag luister ter afleiding van mijn werk. Wat opvalt aan deze, en andere, Britse podcasts is dat de prestaties van Verstappen inderdaad nauwelijks worden benoemd. Helemaal als je dit vergelijkt met de aandacht in de Nederlandse media voor Verstappen.

    Dat gezegd hebbende gaven Straw en zijn mede podcasters dit ook ruiterlijk toe. De prestaties van Verstappen zijn van een zo constant hoog niveau dat je bezig kan blijven met in superlatieven spreken over zijn prestaties. Ik ken Ed Straw en zijn mede the race journalisten eigenlijk vooral om de prima (technische) analyses. Dat hij nu van mening is dat Verstappen slechts een 8,5 verdiend snap ik niet helemaal. Maar de man kan er natuurlijk ook gewoon eens naast zitten. Hoe dan ook: 11 september 2022 zal de boeken ingaan als de dag dat Nederland de meeste F1 punten heeft gehaald ooit.

    Tenslotte: Ed Straw is best een grote man, maar om nu over hem in meervoud te praten in de kop van dit artikel?

    Login om te reageren
  18. mc96 zegt

    12 september 2022 om 19:36

    Hier in NL zijn er een hoop mensen die Nyck de Vries om één of andere manier arrogant vinden en niet overtuigd zijn van zijn kwaliteiten. In GB vind de pers en het publiek hem juist sympathiek, welbespraakt en bescheiden. Het hele directe en recht voor z’n raap van Verstappen wordt daar minder op waarde geschat. Kort om De Vries heeft bij de engelse pers de gunfactor. En hij heeft het natuurlijk ook zeer goed gedaan. Verstappen is nu zo dominant dat voor hem de lat wel erg hoog wordt gelegd 😄. Ben benieuwd of deze succesvolle invalbeurt nu eindelijk een zitje in de F1 oplevert. dat verdient hij wat mij betreft zeker. Maar “time is running out”. Hij is al 27 jaar.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      12 september 2022 om 22:22

      Én dat én Max was altijd al de Sjaak.

      Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    12 september 2022 om 19:42

    Nog één opmerking: op de officiële Formule 1 site worden op maandag altijd de winners en de losers van het weekend benoemd. Een beetje een flauw lijstje, maar wel relevant als het gaat om al dan niet twijfelachtige journalistieke keuzes en lijstjes. De schrijver van dienst, Stuart, vond dat ook de tifosi winnaars waren, omdat niets de fantastische festival achtige sfeer kon verpesten. Blijkbaar heeft Stuart de prijsuitreiking overgeslagen, want daar lieten de tifosi zien toch echt de losers van het weekend te zijn.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      12 september 2022 om 20:17

      Hij heeft ook de spreekkoren niet gehoord.
      Waarbij gezongen werd Max moeder is een hoer.
      Ook de brrichten niet gezien dat redbull fans geïntimideerd werden totdat ze de petjes af deden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North