AMG: “we blijven onze 6.0-liter V12 gewoon bouwen”

Auteur: , 41 Reacties

Slecht nieuws dus voor ijsberen, bomenknuffelaars en andere zaken die niet heel goed samengaan met dikke vette auto's.

V12 in de S65 AMG

Daarentegen wel heel goed nieuws voor oliemaatschappijen, de bandenboer en last but not least: de ware petrolhead! De hoogste baas van AMG, sinds jaar en dag de feestcommissie van Mercedes, heeft namelijk in een interview laten weten dat die moddervette V12 voorlopig nog gewoon in productie blijft. Mogelijk ook goed nieuws dus voor Aston Martin en Pagani.

Even vreesden we voor het voortbestaan van deze mastodont (downsizing, je kent het wel), maar omdat het blok zo weinig gebouwd wordt levert verlenging van de productie geen problemen op voor de gemiddelde CO2-Ausstoß van het Mercedes-gamma. Wel zou het kunnen dat AMG in de toekomst gebruik gaat maken van bijvoorbeeld hybride-techniek, om de enorme motor toch wat meer aan de eisen van deze tijd aan te passen.

Verder kunnen we naar het schijnt op elke AMG met aandrijving op de achterwielen standaard een limited slip differential verwachten (zoals op de AMG GT S) en hoeven we niet te rekenen op nieuwe modellen uit Affalterbach met vierwielaandrijving of dieselmotoren. Ook een eigen hypercar zit er voorlopig niet in, maar dat Mercedes-AMG ons in de nabije toekomst met genoeg ander lekkers gaat verblijden is al prima nieuws op zich. (via: autocar.co.uk)



41 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Heerlijk eindelijk een fabrikant die zich niet gek laat maken door boomknuffelaars
@cthijs: wat ik ook gelijk dacht en het stond ook in de tekst, het Is denk meer voor Pagani en AM. en dus kunnen ze hem ook mooi gebruiken.
@rolov: de pagani is super het zou een godszonde zijn als hier iets in komt te liggen wat maar een beetje naar hybride ruikt
Zo hoort het ook. Want hoeveel mensen kunnen nou daadwerkelijk zo’n dikke wagen betalen?
Mooi zo!!!!
ondanks dat ik hem niet kan betalen toch het beste nieuws wat ik vandaag heb gehoord!
AMG V12 Porno, ik vind het mooi. Lekker blijven bouwen.
Helemaal top! Maar ze bouwen toch juist wel 4 wiel aandrijvers? E AMG s?
@series2: ik denk in combinatie met de V12 motoren
De AMG V12 klinkt wel zo gruwelijk lekker. Als ik toch een oliebron onder mijn achtertuin had…
goood newzzzzz. altijd fan van van 6.0 V12 geweest maar ik hoop stiekem dat ze ook nog ooit de 7.3 V12 weer gaan gebruiken en dan het liefste in een hypercar (c112 als het effe kan) maar goed dat zit er dus weer niet in verdomme. er staat overigens met 4wd en dieselmotoren maar beiden zijn allang gemaakt en worden nog steeds gemaakt door amg?
@henkhupelschoten: of CLK GTR prachtwagen!
jagmaseratiferrari
@henkhupelschoten: Die heerlijke 7.3 v12 blok die in de Zonda ligt.
@jagmaseratiferrari: Juist!! Jij snapt het! Hij ligt volgensmij niet in alle zonda’s maar dat weet ik niet 100% zeker ik dacht alleen de cinque, s en al die andere idities.
Beetje offtopic, maar wie heefteigenlijk die plastic platen voor op de motor bedacht?
Wat is daar het praktisch nut van? Als je een mooie wagen hebt met een mooi blok erin dan wil je deze toch kunnen zien lijkt me?
@carmasterr: airflow en bescherming van hete onderdelen zijn de enige 2 dingen die ik kan bedenken. Ik zie ook veel liever mn spruitstuk dan een plastic kap.
@carmasterr: vroeg ik me nu ook laatst af. Je leest tegenwoordig steeds meer van de auto is 60kg afgevallen ed. Maar dr ligt zo 5 kilo plastic onder de neus wat alleen maar in de weg ligt bij een evt reparatie.
@carmasterr: Ja goed, bijv. Alfa deed dat bij de 6 pitters altijd prima. Maar sinds de rvs kelken het veld hebben geruimd voor lichtgewicht en goedkope rommel hoef ik het niet meer te zien. Prachtige kleppendeksels met inscriptie zie je enkel nog bij de super/hypercars. Zelfs de Yanks hebben het een beetje opgegeven. En aangezien die hele dradenwarboel van de ecu etc ook weggewerkt moet worden tegenwoordig is zo’n afdekpizza het enige wat nog een beetje design meekrijgt. De rest wordt er lekker onder gevouwen.
@E34M5Touring: vroeger had alfa inderdaad de mooiste motoren (en ook wagens) met dat verchroomde spruitstuk etc, is echt schitterend!
…en hoeven we niet te rekenen op lekkers uit Affalterbach met vierwielaandrijving of dieselmotoren…

Huh? E63 AMG S 4 Matic dan? En er was een aantal jaren geleden toch ook een C 30 CDI AMG?
@mattr: Denk dat ze zo’n sub amg devisie bedoel als M// performance als M50D en Audi S met wat performance diesels.
@mattr: Je hebt gelijk, het stond inderdaad niet heel duidelijk in de tekst. Hopelijk nu wel!
Fantastisch, iemand moet het vuile werk doen :-)
Hadden ze de atmosferische 6.2 v8 maar gehouden, in mijn ogen doet deze motor mij niks, het is een sterk blok met een slecht geluid, zelfs de huayra klinkt gewoon triest.
@maseratizzzzzzzz: Correct me if i’m wrong maar Pagani heeft er toch juist voor gekozen de turbo’s te laten horen omdat ze wisten dat het geluid niet zo zou zijn als in de Zonda reeks. Daar kan de V12 an sich niks aan doen, dat is sound tuning. Ik vind hem in de AMG modellen wel lekker klinken, hell, een maatje van had een 2004 S600, die brult ook behoorlijk. Had ik niet verwacht.
@E34M5Touring: Het klopt inderdaad dat juist de nadruk is gelegd op het geluid van de turbo’s van de Huayra. Het is wel een monsterlijk geluid, maar ik vind het helaas niet bij die auto passen. Het gehuil van de Zonda was mooier.
@berlinetta: Ik hou dr wel van moet ik zeggen. Vind een Zonda ook prachtig klinken maar ik hou wel van een beetje gefluit en gesis :)
Denk dat er altijd een markt(je) voor een MB V12 zal zijn. Mensen die het kunnen betalen en niet zoveel op hebben met efficiëntie. Want de AMG V8 levert nagenoeg dezelfde prestaties :p
Een downsized 65 amg model slaat ook nergens op……
goed zo!
“andere zaken die niet heel goed samengaan met dikke vette auto’s.”

Roemer?
Power!!!!
Jeeeeeeeeej!
Ik zou wel eens willen zien wat een S65 AMG met 4WD doet. Andere versnellingsbak erin zodat dat koppel niet meer begrensd hoeft te worden. Dat is pas een bazenauto.
@berlinetta: Er is mij laatst verteld door een belangrijk iemand in de auto ‘journalistiek’ (sir smokealot) dat er dan een actros versnellingsbak in moet komen! ;)
@lekbak: Ja dat had ik ook gelezen. Ik zou het geen probleem vinden.
Zolang ze het geluid maar niet via de speakers laten horen..
Mooi man, zon stuk plastic onder je motorkap
Mooi zo
Eigenlijk best triest dat AMG’s nu pas allemaal een sperdifferentieel krijgen.
AMG: “we blijven onze 6.0-liter V12 gewoon bouwen” en atoombommen ook!, omdat het kan en totaal overbodig is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).