Analyse: hoe verliest Max’ Red Bull tijd op de Mercedes?

Auteur: , 22 Reacties

Christian Horner schat in dat de Red Bull RBR12 gemiddeld nog zo'n drie tienden van een seconde per rondje tekort komt op de Mercedes W07. Maar waar verliest de Rode Stier die tijd eigenlijk precies?

Merc-Red-Bull

De gründliche Duitsers van Auto-Motor-und-Sport hebben eens nauwgezet uitgevlochten wat de sterke en zwakke punten van de Mercedes W07 en RBR12 zijn. Dat de Mercedes-motor krachtig is en de Red Bull het tekort probeert te compenseren met de magie van Adrian Newey dat wisten we al, maar hoe ziet dat verschil eruit als je het omzet in keiharde data? Met behulp van hun Taschenrechners en GPS-data van de GP’s in Engeland en Hongarije, zijn de Germanen tot de volgende bevindingen gekomen. Klopt de claim van Red Bull dat Mercedes alleen wint dankzij meer motorvermogen?

Silverstone en Hongarije zijn niet per se de circuits waar motorvermogen doorslaggevend is. Een rondje op Silverstone meet 5.891 meter en de snelheid varieert van 93 tot 327 kilometer per uur. De baan in Budapest is maar 4.381 meter lang en op deze baan variëren de snelheden van 79 tot 331 kilometer per uur. We vergelijken de rondjes in de kwalificatie. In Silverstone zette Lewis Hamilton de beste tijd neer met 1.29,287. De snelste Red Bull was in dit geval die van Max Verstappen met een rondje van 1.30,313. In Hongarije was de pole voor Rosberg met 1.19,965, waar Ricciardo een 1.20,280 tegenover zette. Rosberg moest in dit rondje zoals we weten wel even (heel kort) van zijn gas in bocht acht. De verschillen op deze twee banen waren dus respectievelijk 1,026 seconden en 0,315 seconden. Met behulp van de GPS-data kunnen we vervolgens deze verschillen verder gaan ontleden.

Silverstone:
Mercedes is zoals verwacht sneller op de rechte stukken, echter het verschil is niet ontzettend groot. Maar enkele kilometers per uur scheiden de twee auto’s aan het einde van de rechte stukken op de baan. Als je de data nog nader bekijkt, zie je dat Mercedes vooral op het tweede deel van rechte stukken een klein beetje uitloopt. De aanvankelijke acceleratie ontloopt elkaar vrijwel niets. Bij lage toeren heeft de Renault TAG-motor dus ook behoorlijk wat power inmiddels, maar aan de bovenkant van de toeren-range loopt de Merc uit.

In snelle bochten is de Red Bull over het algemeen iets sneller, maar dat geldt niet voor alle snelle bochten! In Abbey, Maggots, Becketts en Club is de Red Bull (duidelijk) sneller, maar in Stowe gaan de twee gelijk op en in Farm, Copse en Chapel gaat de Mercedes net wat harder.

Waar de Merc echter vooral tijd wint, is in de trage bochten. Village, Brooklands, Luffield en Vale zijn top voor de W07. Check hieronder het overzicht van de verschillen in een tabel:

 
Red Bull RBR12
Mercedes W07
 
 
Rondetijd Q31.30,3131.29,287
Einde Rechte Stuk314 km/h317 km/h
Aanremmen Village308 km/h311 km/h
Wellington StraightX km/hX+9 km/h
Hangar StraightX km/hX+6 km/h
Aanrempunt ValeX km/hX+5 km/h
sectie Farm-ValeX km/hX+1 km/h
Aintree195 km/h195 km/h
Sectie Brooklands-LuffieldX km/hX-2 km/h
Woodcote265 km/h265 km/h
Exit ValeX km/hX+1 km/h
Apex Club204 km/h203 km/h
Abbey295 km/h292 km/h
Maggots307 km/h306 km/h
Becketts195 km/h189 km/h
Apex Stowe220 km/h220 km/h
Farm294 km/h296 km/h
Copse267 km/h268 km/h
Chapel245 km/h246 km/h
Village105 km/h109 km/h
Brooklands149 km/h156 km/h
Luffield113 km/h116 km/h
Vale95 km/h101 km/h

Hongarije
In Hongarije is het verschil in rondetijd veel kleiner. Deels komt dat doordat de baan ook minder lang is, maar ook deels omdat het circuit de RBR12 prima ligt. Veel bochten op dit circuit zijn technish vergelijkbaar met Becketts, een bocht die in vijfde versnelling genomen wordt, wat de sweet spot blijkt te zijn van de auto. Op start/finish is het snelheidsverschil tussen de twee auto’s 3 km/h, maar zoals ook al blijkt in Silverstone loopt de Mercedes verder uit naar de topsnelheid. 500 meter na de startlijn is het verschil 8 km/h. Tachtig meter na bocht drie gaan de twee bolides nog even hard, maar dan opeens loopt de Merc uit. Bij het aanremmen van bocht vier is het verschil 12 km/h in het voordeel van de Silberpfeil. Op het kleine rechte stuk tussen bocht elf en twaalf is het verschil weer 8 km/h.

In de bochten is de Red Bull doorgaans sneller, vooral in de bochten in versnellingen drie, vier en vijf. Tot bocht drie is Ricciardo zelfs sneller dan Rosberg en ook in de laatste bochtige gaat hij harder. In trage bochten en op topsnelheid is de Merc echter beter. De feiten:

 
Red Bull RBR12
Mercedes W07
Rondetijd Q31.20,2801.19,965
Einde Rechte Stuk323 km/h331 km/h
Bocht 1X km/hX-10 km/h
Bocht 2X km/hX+3 km/h
Rechte Stuk na Bocht 3208 km/h208 km/h
Aanrempunt Bocht 4293 km/h305 km/h
Bocht 10233 km/h235 km/h
Bocht 11 208 km/h208 km/h
Bocht 12X km/hX-5 km/h
Rechte stuk tussen 11-12284 km/h292 km/h

Kortom, laat dat Singapore en Suzuka maar komen!



22 reacties

Door de andere, betere, turbo’s die mercedes toepast is er veel minder turbo-lag, ik denk dat dit ook een erg belangrijke factor is aangezien de auto’s sneller over het volledige vermogen beschikken
@janmetdelangeachternaam: Er is nagenoeg geen turbo lag. De MGU-H is verbonden aan de turbine, waardoor deze op spoelt ook op lagere rpms.
@janmetdelangeachternaam: Het probleem voor de Renault motor is vooral heat soak van de intercoolers.
Het ingenieuze ontwerp van Mercedes met de volledig gescheiden turbine- en compressor met de generator daartussen houdt de compressorkant, en dus ook de intercoolers, koeler, en geeft dus meer kracht in de hogere toerentallen omdat de inlaatlucht die de motor in gaat koeler is.
Ergens onbegrijpelijk dat Honda dat niet gekopieerd heeft. Die hadden een jaar om alle opties die anderen bedacht hadden te evalueren.
@janmetdelangeachternaam:

Waar men in dit artikel volledig aan voorbij gaat, is dat als je meer vermogen hebt dat je dan met meer wing kunt rijden en toch dezelfde snelheid op het rechte stuk kunt halen. De Merc rijdt dus simpelweg met meer down-force en kan daardoor vaak minstens net zo hard de bocht door en haalt ook nog een hogere topsnelheid.
Nou dat is even fijn om te weten. We gaan er mee aan de slag!!
Vergeet niet dat die 2 bij mercedes wel weten hoe ze moeten rijden
@bartjeeh: LOL @ Nico!
@bartjeeh: uhm… juist.
@bartjeeh: nou…..nee
Interessant. Zeker omdat de Merc sneller lijkt te zijn in de langzame bochten. Terwijl RB juist geprezen wordt door z’n mechanische grip lees bochtenwerk. Mooi stukje research rond een tijdstip dat normaal de GP zou beginnen. Top!
@str8six:

Red Bull staan ze net bekend voor hun aërodynamica.
Geen idee of er enige input is van moederbedrijf mercedes naar de F1 toe maar mercedes zal zowat het enige merk zijn dat in huis nog schokdemper specialisten heeft. Al de andere fabrikanten gaan shoppen voor hun dempers. Winnen ze daar iets mee of is het puur het chassis dat beter is? Verder is de mercedes motor misschien beter afgestemd op het chassis?
Wel leuk om een keer te lezen waarop ze de tijden baseren hoeveel verschil en er tussen d teams zit
En wat als hamilton in de auto van max gaat rijden. En Max in de Mercedes. Wie is dan de snelste? Het gaat nooit gebeuren maar ik zou het wel is leuk vinden als de top rijders in de auto’s van de achter liggers gingen rijden en andersom kijken wat er dan van uitslag komt.
@gerjan: feitelijk ontstaat er dan een leuke competitie waar ik graag naar zal kijken!
@gerjan: tip voor de F1, aan het begin van het seizoen de dag voor de kwalificatie zet iedereen in een gelijke auto ( Porsche GT3 of GP3 auto) en laat elke coureur een tijd neerzetten. Puur voor de show! Ben zeer benieuwd wat voor uitslag daar uitkomt!
@mrbasa: dat zal helaas ook niet te vergelijken zijn, de ene auto ligt iemand nou eenmaal beter dan de andere. Zo zijn er coureurs die in de GT’s oppermachtig zijn, terwijl ze in de F1 niet presteerden of andersom. Zelfde zie je ook in de DTM of de prototypes.
@lotuselises2: klopt! Maar toch zou het leuk zijn om te zien hoe een Wehrlein presteert tegen een Hamilton.
En als je elk jaar van auto wisselt, GT3RS, Ferrari Speciale, Renault Clio RS. is een leuke seizoens opener waar de coureurs de draak met elkaar kunnen steken.
Beetje zoals de top gear auto voor F1 coureurs. Willen ze toch echt heel graag de snelste zijn!
Was dit niet meteen duidelijk in Barcelona? Een circuit waar snelle en technische gedeelten van de baan mooi in sectoren is verdeeld. Tegen iedereens verwachting was het vooral Hamilton die veel tijd pakte in de laatste sector. Het technische langzame deel van het circuit. Men verwachtte dat Hamilton vooral sneller zou zijn in de eerste sector. Toen was het meteen wel duidelijk dat Mercedes de mechanische grip goed voor elkaar heeft. Max z’n langzamere tijd was wel te verklaren maar riciardo was alles behalve onervaren in Barcelona. Aerodynamisch is Red Bull sterker, min of meer bevestigd door Toto zelf (hij erkent dit als zwak punt bij Mercedes).
Kortom, het gat word kleiner. Goed teken!
Zolang de mannen van Mercedes dit seizoen nog niet voluit zijn gegaan, gaat elke vergelijking mank. Zelfs in Duitsland heeft HAM het gat naar RIC steeds op 6 sec. gehouden en kwam hij eronder dan was het 2 ronden Hammertime om weer een gat te trekken. Helaas voor RB en FER, ze zijn er nog (lang) niet.
@erik2907: 2017 ligt hopelijk alles weer overhoop meer vermaak voor ons als kijker
Jezus, de verschillen zijn zo miniem!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).