• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Andreas Bovensiepen over de Bovensiepen Zagato: “We bouwen er maximaal 50 per jaar”

Auteur: perry_snijders, gepost 26 mei 2025 om 15:02 – 18 Reacties

bmw bovensiepen

Een BMW, maar dan lekkerder. Setje twintigspaakswielen erop, afkomstig uit Buchloe. Klinkt als een Alpina, maar is vanaf nu een Bovensiepen. We spraken met oprichter Andreas Bovensiepen, die ons uitlegt wat het verschil is.

In dit verhaal:

  • Andreas Bovensiepen vertelt over het nieuwe automerk dat hij met zijn broer Florian heeft opgericht
  • Prijs en oplage van de Bovensiepen Zagato zijn nog onbekend
  • Nederlandse dealer aangesteld

Vanaf 2026 is het merk Alpina eigendom van BMW, maar dat betekent niet dat BMW het bedrijf heeft overgenomen, legt Andreas Bovensiepen uit. “We hebben decennialang uitstekend samengewerkt met BMW, er was altijd een hechte band. Ik hoop dat dat zo blijft. Maar wat ze van ons gekocht hebben, is de merknaam Alpina plus het logo en het iconische ontwerp van de wielen. We hebben zo’n driehonderd medewerkers, die alleen bij ons blijven. We moesten dus wel een nieuwe business bedenken. Die bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds blijven we verantwoordelijk voor Alpina Classic. Als je onderdelen zoekt voor je Alpina die tot en met 2025 gebouwd is, ben je bij ons aan het juiste adres. We zijn van plan ook meer onderhoud, reparaties en restauraties uit te gaan voeren. Reken er dus op dat we een grote werkplaats zullen houden. Maar dat was niet genoeg om driehonderd man aan het werk te houden. Bovenal hadden we ook een diepgekoesterde wens om met nieuwe auto’s bezig te blijven.”

bmw bovensiepen

Nieren

Een BMW, maar dan sneller en verfijnder – dat klinkt als een Alpina. “Dat is waar, maar er is ook een groot verschil,” vertelt Bovensiepen. “De productie van Alpina was veel groter dan wat we met Bovensiepen ooit zullen doen. Vorig jaar bouwden we 2.300 Alpina’s, terwijl we van de Bovensiepen Zagato maximaal vijftig exemplaren per jaar kunnen produceren. Bovendien hebben we nu een compleet eigen design, waardoor het onderscheid met BMW groter is. Al willen we ook niet compleet anders zijn — je mag best zien dat de basis een BMW is. We hebben een afwijkende grille, maar als je door die grille heen kijkt, zie je daarachter wél de vorm van de nieren. Daarnaast vonden we dat de Hofmeisterknik niet mocht ontbreken. Bovendien heeft de auto geen B-stijl, net als de coupés die BMW vroeger bouwde, zoals de E9 en de oorspronkelijke 6 Serie.”

bmw bovensiepen

Net als het merk uit München heeft Bovensiepen een rond logo, blauw met wit — in dit geval met de letters BB erin. “Het hadden eigenlijk vier B’s moeten zijn, maar dat werd wat al te veel in het logo. Het is een eerbetoon aan mijn vader, Burkard Bovensiepen, die Alpina in 1965 oprichtte. Eigenlijk hadden we toen nog een extra B nodig voor Buchloe en nog eentje voor Beieren, maar we vonden twee genoeg.”

Speedtop geen concurrent

Over BMW gesproken, ziet Bovensiepen de nieuwe Concept Speedtop als een concurrent? “Nee. Ik heb nog niet de kans gehad om de auto in het echt te bekijken, maar op de foto’s ziet hij er geweldig uit. Toch denk ik dat het geen concurrent is, omdat de markt groot genoeg is. De Speedtop wordt in laag volume gebouwd, onze auto ook. Ze zitten elkaar niet in de weg.” Hoeveel exemplaren van de Bovensiepen Zagato verkocht zullen worden, is nog een raadsel. “We onderzoeken nog of de auto voor Japan en de Verenigde Staten gehomologeerd wordt. Als dat zo is, moeten we er meer bouwen. Zo’n homologatie is een dure kwestie, dus de prijs van de auto hangt daar ook mede van af. Het duurt waarschijnlijk nog een paar maanden voor we de prijs en de oplage bekend zullen maken, maar het zullen er maximaal 250 worden -waarschijnlijk minder. En dan moeten we ze ook nog zien te verkopen natuurlijk.”

bmw bovensiepen

Hoe dat verkopen tot nu toe loopt? “We hebben de auto onthuld op zaterdag. We hebben geen previews gedaan met klanten, geen interessepeilingen, niets — binnen ons bedrijf wist niet eens iedereen waar we mee bezig waren, daarbuiten helemaal niemand. Toch hebben we in het weekend al een aantal exemplaren verkocht. Onder voorbehoud, dat wel, want we weten de prijs immers nog niet. Maar dat geeft niet, we hadden ook niet verwacht dat klanten ons een blanco cheque zouden geven.”

Warm hart

De Bovensiepen Zagato was voor het eerst te zien op het FuoriConcorso, terwijl BMW een paar kilometer verderop het Concorso d’Eleganza Villa d’Este organiseerde. Is de vriendschap toch wat bekoeld? “Geenszins. We hebben dit gedaan om het duidelijk te houden voor klanten. We hebben het merk Alpina verkocht aan BMW, dat er de ruimte tussen BMW en Rolls-Royce mee wil opvullen. De exacte plannen daarvoor moeten nog bekend worden gemaakt en dat doen ze wanneer ze het doen. We dachten dat het er allemaal niet duidelijker op zou worden als wij dan ons nieuwe merk op een BMW-evenement zouden presenteren. Dat wil niet zeggen dat we BMW geen warm hart meer toedragen. Waarom zouden we een BMW hebben gekozen als dat niet zo was?”

bmw bovensiepen

Opmerkelijk is dat Bovensiepen de M4 Cabrio als basis nam. Waarom geen M4 Coupé of M8? “De 8 Serie was om meerdere redenen geen goede basis. Het was moeilijk om de achterzijde van de carrosserie aan te passen, het deel boven de achterwielen. Daar zou misschien nog wel overheen te komen zijn, maar er komt bij dat de 8 Serie volgend jaar uit productie gaat, terwijl wij onze auto de komende jaren willen bouwen. Daarom is de 4 Serie een logische basis. Waarom de Cabrio? We wilden per se een auto zonder B-stijl, dat kon alleen op basis van de Cabrio.” Met een cabriolet als basis is het voor Bovensiepen ook eenvoudiger om zelf een cabrio-versie van deze auto te bouwen. “Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat die er ook komt. Voor nu focussen we op deze auto, die een halo car voor ons nieuwe merk moet zijn.”

Geen restomod

Een andere auto die er in de nabije toekomst niet komt, is een Bovensiepen restomod. “Er staan er veel op dit evenement en we hebben ernaar gekeken. Als we dat zouden doen, zijn we het aan onze stand verplicht om iets heel goeds te bouwen, zoals Singer dat met 911’s doet. Een groot verschil is dat je daarvoor een goede basisauto kunt vinden. Als je goed zoekt, kun je genoeg 993’s of 964’s vinden met een lage kilometerstand, die altijd in een garage gestald zijn geweest. Bij BMW’s is dat simpelweg moeilijker. En als je ze al vindt, zijn er dan genoeg klanten voor om al onze medewerkers aan het werk te houden? Ik zeg niet dat we het nooit gaan doen, maar in de komende jaren zeker niet.”

bmw bovensiepen

Nederlandse dealer

Nederlandse klanten die een Bovensiepen Zagato willen bestellen, hoeven niet direct af te reizen naar Buchloe. “We hebben al een Nederlandse dealer gevonden,” vertelt Bovensiepen. “We kennen ze goed, want ze zijn de laatste jaren ook dealer van Alpina geweest. Vanaf nu kun je bij Dusseldorp terecht voor de Bovensiepen Zagato.”

Ook interessant!

  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • Gespot - Alpina XB7 of BMW XM?
  • BMW gooit de boel overhoop bij Alpina
  • Eerste 'volledig nieuwe' Alpina: dit wordt het

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, BMW, Bovensiepen, villa-este-2025

Vorig bericht: « Je kunt beter iemand doodrijden dan sjoemelen met diesels.
Volgend bericht: Video: Honda NSX: met deze fototips kun jij ook WINNEN op Autoblog Spots! »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrSkyline zegt

    26 mei 2025 om 15:09

    Het had net zo goed een Peugeot kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      26 mei 2025 om 22:38

      Fijn dat Peugeot eindelijk overstapt op achterwielaandrijving en dikke motoren.

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        27 mei 2025 om 11:09

        Ohja, dat zijn inderdaad dingen die je aan deze foto’s zou kunnen zien.
        Maargoed, peugeot heeft een e-3008 met 300pk en 4 wiel aandrijving, dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Overigens, als je peugeot genoeg betaald bouwen ze zo een 9×8 voor je.

        Login om te reageren
  2. maarteno zegt

    26 mei 2025 om 15:30

    Ik vind dit ‘coach building’ in de basis toch wel een mooie manier, onderhuids niets geks maar gewoon gerenomeerd design dat uitvoerig getest is. Maar toch wel net even wat anders dan een 13 in dozijn design. Iets zegt mij dat dit typisch zo’n auto is die je in het echt moet zien en dan helemaal niet zo Peugeot 507 achtig is.

    Login om te reageren
  3. b088y zegt

    26 mei 2025 om 16:05

    Op deze foto’s zie je de double bubble niet zo goed, op een foto van boven wel

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    26 mei 2025 om 16:14

    Zagato is goed bezig. Op basis van de 8C hebben ze een Alfa meegenomen met een aparte koets. Raar dat op AB nog geen foto’s zijn.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      26 mei 2025 om 16:49

      ach zo heeft porsche een strassenversion van de 963 aangekondigd…..

      Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    26 mei 2025 om 18:32

    Waarom geen grotere series? 50 stuks is geen serieus aantal.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      26 mei 2025 om 19:36

      50 per jaar, dus het ligt er maar net aan hoeveel jaar ze bouwen (al trekken ze zelf een grens bij 250 stuks)

      Login om te reageren
  6. v10m5 zegt

    26 mei 2025 om 18:49

    Boevensiepen bekt net wat lekkerder…

    Login om te reageren
  7. racerx zegt

    26 mei 2025 om 19:31

    Gave auto, vind alleen de naam Bovensiepen niet zo lekker bekken. Vader koos vroeger niet voor niets voor Alpina als merknaam.

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      26 mei 2025 om 21:46

      True story: dat was omdat hij dan gewoon het briefpapier van het familiebedrijf (typemachines) kon gebruiken ;-)

      Login om te reageren
  8. Niels zegt

    26 mei 2025 om 20:37

    Maar 508 is al bezet

    Login om te reageren
  9. jaapiyo zegt

    26 mei 2025 om 21:33

    Vind het eigenlijk wel verrassend hoeveel mensen ‘m mooi vinden. Ik word er zelf niet zo heet van.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2025 om 22:25

      In het 3 serie artikel hebben we geleerd dat je een goede smaak hebt, daarom.

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    26 mei 2025 om 22:29

    Veel succes meneer Bovensiepen maar het geld dat BMW heeft besteed voor de naam Alpina aan een huisje aan de Starnbergersee besteden was een betere investering geweest.
    Hier 250 van verkopen kon wel eens lastig worden.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      27 mei 2025 om 04:30

      Rond de 275 kE kan men zeker vragen (NL), exclusiever dan een Maserati, zo snel als een Porsche en overal kun je terecht voor onderhoud.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 mei 2025 om 07:18

        Maar met de Peugeot voorkant, de Mustang zijkant en de BMW achterkant is de styling niet exclusief genoeg om de meerprijs ten opzichte van een M4 te rechtvaardigen. Natuurlijk kun je zeggen, relatief beperkte wijzigingen met een absurd hoge meerprijs is wat Alpina altijd al deed maar dit is onder een nieuwe naam met een nieuw netwerk. Het wordt een moeilijk verhaal.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North