
Deze september vieren we het 10-jarig jubileum van dieselgate. Jij bent ook benieuwd of er nog iemand gestraft is toch?
We mogen graag wat klagen over de USA en hoe zijn hun zaken doen. De betrokken Volkswagen manager in de USA Oliver Schmidt werd echter al in 2017 veroordeeld. Inmiddels is hij weer terug in Duitsland en al even op vrije voeten.
Bij de Duitse rechtbanken duurde het allemaal wat langer, om eens een foute vergelijk te maken: ze hadden minder tijd om de grenzen wat uit te breiden 85 jaar geleden.
EINDELIJK EEN VEROORDELING
Maar goed, het is nu eindelijk zover, de rechtbank van Braunschweig veroordeelde 4 oud-medewerkers van Volkswagen voor hun aandeel in het sjoemeldieselschandaal (3x woordwaarde).
In plaats van de marketeers die het concept CleanTDI verzonnen en daarmee indirect de Volkswagen Group het moeras instuurden, zijn uiteraard de techneuten de klos. De voormalige chef van de ontwikkelingsafdeling voor dieselmotoren mag 4,5 jaar de cel in.
De drie anderen komen er milder vanaf: de chef van de afdeling aandrijvingselektronica krijgt 2 jaar en 7 maanden en nog twee andere leidinggevenden krijgen een voorwaardelijke straf af van allebei ruim een jaar. Die kunnen dus niet nog een keer hetzelfde trucje uithalen bij een ander fabrikant, anders vliegen ze alsnog de cel in! Dat zal ze leren.
Opdat jullie niet vergeten
Hoe zat het ook alweer met dieseldate? Eigenlijk is het kinderlijk eenvoudig: emissietests vonden plaats op de rollenbank. Als je dan slimme software bouwt die dat detecteert, dan kan het motormanagementsysteem een lekker zuinig en schoon programma kiezen. En dat zonder dat klanten er last van hebben, want op de weg wordt die über-eco-stand vanzelf uitgeschakeld. Autoriteiten blij, VW blij, klanten blij. Het leek alsof deze software alleen nog maar winnaars opleverden.
Dat was te vroeg gejuicht, want milieuclubs in de VS roken onraad (waarschijnlijk letterlijk, we noemen het niet voor niets stinkdiesels). In 2015 kwam het aan het licht, en de topman Martin Winterkorn trad destijds vrijwel onmiddellijk terug. De hele affaire kostte de Volkswagen Group miljarden euro’s aan boetes, compensaties en reputatieschade. Een positieve noot is wel dat we de Volkswagen ID-modellen eigenlijk ook aan dieselgate te danken hebben. Daar kan je hier wat meer over lezen.
Overigens zijn er nog 31 verdachten aangeklaagd en zou de voormalig CEO Martin Winterkorn ook terecht zou staan. De zaak tegen hem is echter al in 2021 om gezondheidsredenen opgeschort en hij is nu 78 jaar. De kans dat hij nog voor het bankje komt te staan lijkt ons nihil.
Maar toch: 4,5 jaar cel is best straf of vinden jullie dit wel OK?





Volkswagen gaat nu militair materieel maken. Benieuwd naar de uitstoot en energielabels.
Of kinderen verkrachten, dan krijg je ook maar 4 jaar cel in t compleet ontspoorde rechtssysteem van NL.
Ja maar die mensen zijn al genoeg gestraft want hun eigen leven is kapot.
Is dan de redenatie waar ik weer moordneigingen van krijg.
Hier (België) krijg je vrijplijting als je vorm van talent toond. Na het seksueel aanranden van patiënten.
Gaat dit over die student gynaecologie? Indien wel, lees eerst eens het vonnis door.
+1 stop eens met de media klakkeloos te geloven
Strafmaten zijn niet universeel. Juist doordat de straffen per gevallen verschillen en er maatwerk is geeft aan dat het rechtssysteem niet ontspoort is (ontspoort zijn de publieke opinie en de politiek).
Dat komt omdat die sjoemeldiesels op de lange termijn veel meer doden opleveren dan 1 persoon doodrijden.
Ja zou het? Of is het hele systeem van meten van verbruik, uitstoot, energielabels enz. onzin?
Hoeveel berijders ken je die de fabrieksopgave halen? Dat geldt voor alle vormen; ice, phev en ev.
Het is leuk hoor, maar schone schijn. Dan gaan er vanzelf slimmeriken op een manier als dit mee om. Ik keur het niet goed, het was wel te verwachten.
De fabrieksopgave is het resultaat van een standaard test onder standaard omstandigheden zodat de resultaten onderling vergelijkbaar zijn. Dus als je niet de fabrieksopgave haalt dan is dat niet omdat de fabrieksopgave niet klopt maar omdat jouw omstandigheden anders zijn dan de test omstandigheden. Het idee dat je dat onder alle omstandigheden zou moeten kunnen halen is de onzin.
Labels zijn er om het mensen die er geen bal van begrijpen simpel te maken, werkte goed bij koelkasten dus zou het ook met auto’s kunnen doen.
Klopt.
Maar wat wordt er met die labels gedaan? Bedrijven sturen/reguleren op een ‘groener’ wagenpark. Berijders kiezen ‘groenere’ auto’s maar verbruiken net zo veel of meer (PHEV maar nooit stekkeren bijv.) als daarvoor.
Dus die labels en cijfers worden in de praktijk gebruikt maar blijven toch alleen maar theoretisch. Dus wat is het effect van die sjoemelsoftware nou werkelijk? Ik denk niet veel.
PHEV en nooit stekkeren… Dat was in de tijd van de Outlander misschien zo maar nu krijg je de wagenparkbeheerder vrij snel op je dak.
De tests en labels zorgen er voor dat zuipende wagens ook echt onaantrekkelijker zijn dan zuinige.
Het effect van de sjoemelsoftware was dat Volkswagen ontwikkelingskosten bespaarde en dat overheden en dus burgers geloofden dat het wagenpark schoner was dan het werkelijk was. Dat soort bedrog voor economisch gewin wordt streng bestraft.
Het is nooit ‘beter’ om iemand dood te rijden, domoor
De zittende magistratuur lijkt daar – afgaande op hun vonnissen – soms anders over te denken. Neem aan, dat de redacteur van dienst daar in dit geval aan refereert.
De redacteur in kwestie vergelijkt de straf voor een economisch delict in de VS met de misdaad-rechtspraak in Nederland. Dat is toch wel heel erg schaamteloos appels met peren vergelijken, in meerdere dimensies.
Zullen we de verschillen in strafmaat in de VS even laten voor wat het is? Als er één land is waar die strafmaat inconsequent is, en meer afhangt van wie je bent dan wat je gedaan hebt (of wie je iets aangedaan hebt)…
Er wordt hier niet over de strafmaat gesproken, maar over de ‘voortvarendheid’ van de rechtspraak. Een wezenlijk verschil.
Je kan ook beter een invalide een klap verkopen dan op een invalideparkeerplaats staan.
Compleet misplaatste en ongegeneerde titel weer, wat een niveau