
Wat is BMW van plan met het merk Alpina? In 2026 staan er grote dingen te gebeuren voor Alpina
Al een aantal jaar is BMW eigenaar van het ooit zelfstandige automerk Alpina. Daar merkten liefhebbers over het algemeen weinig van. BMW ging verder met het merk op dezelfde wijze. Maar wat is de BMW Groep nou eigenlijk van plan met Alpina dan? Nou..
BMW aan de gang met Alpina in 2026
Daar kan nu wat meer over gezegd worden. In een interview met Autocar krijgen we wat meer inzicht in wat we kunnen verwachten van het merk uit Buchloe. Alpina wordt vanaf 2026 volledig geïntegreerd in het BMW-concern. Niet alleen organisatorisch, maar ook qua design komt er een frisse wind. Dat laatste is toch iets waar Alpina-klanten het Spaans benauwd van kunnen krijgen. Kijk immers hoe Adrian van Hooydonk de laatste jaren bezig is bij BMW.
Maak je geen zorgen over die van Hooydonk. De Duitser Maximilian Missoni, voormalig hoofdontwerper bij Polestar, krijgt namelijk de leiding over het nieuwe design-DNA van het merk. De recent gelanceerde B8 GT was het laatste echte onafhankelijke model van Alpina. Vanaf volgend jaar wordt het allemaal anders.
We kennen Alpina nu als een alternatief topmodel op de BMW’s. Wie de hooligan wil uithangen kiest voor BMW M. Liever in alle comfort en rust met achterlijke snelheden over de autobahn razen: Alpina gaat op dat vlak veranderen.
Zie het als een soort Mercedes-Maybach. Alpina’s worden nog meer losgetrokken van de BMW-modellen. Aan designers de taak om de auto’s een duidelijke smoel te geven. Of er in de toekomst nog B3’s of B5’s komen, op basis van de volgende generatie 3- en 5-serie, is niet bevestigd. Maar gezien de nieuwe strategie lijkt het erop dat Alpina-modellen minder ‘BMW-plus’ en meer ‘BMW-anders’ zullen worden. Die frisse wind dus.
Kortom. Vanaf 2026 wordt alles anders bij Alpina, waardoor ze nog wat specialer worden dan een omgekatte BMW. Het is afwachten of de traditionele Alpina-koper hier ook op zit te wachten, of dat de BMW Groep juist de focus gaat leggen op een nieuwe doelgroep aanspreken.





Een 330e met Alpina pakket bestellen ipv een M pakket is misschien niet eens zo’n gek idee.
Dat kan nu al: https://www.alpina-classic.shop/teile/frontspoiler-passend-fur-g20-g21
Nou prima toch, mooie techniek hoor maar qua design zijn ze teveel in de jaren negentig blijven hangen.
Welk design? Het enige wat afwijkt zijn de bumper(lips).
De bumperlips.
En de velgen, en vooral die gouden lijntjes die ze er het liefst nog opplakken.
Dat vind ik dan weer een voordeel: ik krijg een veel beter gevoel bij auto’s uit de jaren ’90 dan bij recente modellen.
Ik ben blij dat ik tenminste een echte heb. De laatst echte coupe 😎
Kan zomaar zo zijn dat Alpina het merk wordt voor speciale modellen voor een selecte groep zoals ze met de CSL en Skytop. Het eerste nieuwe model zou zomaar op Villa d’Este getoond kunnen worden zoals we in een eerder artikel hier hebben kunnen lezen.
Je hoeft je geen zorgen te maken als de voormalig designer van een Chinees merk zich met Alpina bezig gaat houden?
Alpina staat in mijn optiek gelijk aan een zeer ingetogen, maar wel zeer adequaat gemotoriseerd stijlvolle auto waar de nadruk ligt op onopvallend. Als ze dat omgooien naar een zeer eigen smoelwerk, moeten ze wel van zeer goede huize komen qua design wil men direct vervangende clientele hebben.
Op zich zijn ze daar met de huidige modellen al van afgeweken door de M sport als basis te kiezen. Dus misschien is het qua design een stap terug in die richting?
Die nieuwe strategie is rijp voor een mislukking. Alpina staat voor luxe, kracht en understatement. Zoals bij Porsche de ‘Touring’-uitvoeringen. Alpina heeft geen spat Maybach of AMG. Allemaal overdreven ontwerpen.
Elektrificatie is wel nodig om te overleven. Een dikke Alpina i5 of hybride. Daar zit de markt wel op te wachten.
BMW zou ook eens naar Touring Superleggera kunnen gaan voor exclusieve kleinseries voor Alpina. Een B8 Shootingbreak bijvoorbeeld.
En laat BMW ook eens naar Alfa Romeo kijken. Overnemen en weer optuigen in oude glorie.