• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Anton van Zanten (75) krijgt een verdiende onderscheiding

Auteur: autoblogger, gepost 9 juni 2016 om 14:01 – 27 Reacties

Anton van Zanten


Straten en snelwegen zijn een stuk veiliger geworden dankzij de rijveiligheidssystemen waarvoor de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten de basis heeft gelegd.

Gedurende zijn ruim 40 jaar durende carrière, ontwikkelde Van Zanten het computergestuurde ESP systeem (Electronic Stability Program) en andere oplossingen die inmiddels verplicht zijn in vele nieuwe auto’s. Voor deze prestaties heeft het EOB (Europees Octrooibureau) hem vandaag – tijdens een feestelijke ceremonie in Lissabon – onderscheiden met de European Inventor Award in de categorie Lifetime Achievement.

“De uitvindingen van Anton van Zanten – in combinatie met zijn 40-jarige carrière als ingenieur – zijn het levende bewijs van de kracht van innovatie”, lichtte EOB President Benoît Battistelli de keuze van de jury toe. “Zijn creatiedrang om computergestuurde rijveiligheidssystemen te maken heeft ontelbare ongelukken voorkomen en duizenden levens gered.”

De European Inventor Award wordt jaarlijks door het EOB georganiseerd, inmiddels voor de elfde keer. Tijdens de ceremonie worden buitengewone uitvinders uit Europa en de rest van de wereld onderscheiden, die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan sociale ontwikkeling, technische vooruitgang en economische groei. De vijftien finalisten in vijf categorieën (Lifetime Achievement, Industrie, MKB, Onderzoek en Non-Europese landen) zijn gekozen door een onafhankelijke internationale jury van bijna 400 personen en teams van uitvinders. De uitreiking van de Awards in de MEO Arena in Lissabon werd bijgewoond door zo’n 600 prominente gasten, de opening werd verricht door EOB President Battistelli, premier António Costa van Portugal en de Europees Commissaris voor Onderzoek, Wetenschap en Innovatie Carlos Moedas.

Anton was zijn tijd ver vooruit
Halverwege de jaren ’70 had Van Zanten als jonge onderzoeker zijn oog al laten vallen op een oud probleem met betrekking tot rijveiligheid; als je als automobilist abrupt moet remmen voor bijvoorbeeld een dier dat oversteekt of een vallende boom, dan hebben de wielen de neiging om te blokkeren, waardoor de rijder de controle over de auto verliest en de kans loopt van de weg te raken, vaak met fatale consequenties. Van Zanten voorzag een manier om dit blokkeren te voorkomen, namelijk door remdruk toe te passen op ieder afzonderlijk wiel (uitleg). De kans om zijn theorie hierover met een state-of-the-art onderzoek te testen kwam in 1977 toen hij zich aansloot bij het Duitse bedrijf Robert Bosch. Hij begon in het team dat achter de ontwikkeling van ABS (antiblokkeersysteem) zat. Daarna werd hij door Bosch aangesteld om het ESP systeem te realiseren. Het principe van ESP is dat de boordcomputer met behulp van sensoren, een gevaarlijke slip of blokkade herkent en vervolgens binnen enkele milliseconden de zijwaartse beweging van de auto corrigeert.

Volgens een onderzoek van Bosch heeft het ESP systeem tot op de dag van vandaag bijna 260.000 verkeersongelukken voorkomen en zo’n 8.500 levens gered, alleen al in Europa. Hiermee komt ESP na de autogordels op de tweede plek als het gaat om levensreddende effecten. Misschien is ESP zelfs nog wel beter, omdat het systeem in de eerste plaats ongelukken voorkomt. Filmpje met Anton: check!

Een echte uitvinder
Tijdens zijn invloedrijke carrière nam Van Zanten nooit gas terug. Hij heeft ongeveer 180 octrooien op zijn naam staan, waarvan 36 gerelateerd aan rijveiligheid. Een directe opvolger van ESP was een tweede systeem om ongelukken te verminderen – hierbij worden de remmen van alle vier de wielen van een voertuig automatisch geactiveerd wanneer een botsing dreigt. Van Zanten: “Octrooien zijn erg belangrijk om je uitvindingen te beschermen”. Hij is inmiddels geëerd met een aantal van de hoogste onderscheidingen op het gebied van automotive technologie. Sinds 2003 is hij al met pensioen, maar van Zanten geeft nog steeds les aan verschillende universiteiten en is consultant voor diverse toonaangevende autobedrijven. Gevraagd naar zijn innovatiedrang, zegt hij: “Je kunt alleen uitvinder worden als je niet tevreden bent. Als je met alles tevreden bent, dan heb je geen drang om iets nieuws te creëren.”

Wij zijn in ieder geval trots op deze man. En zo zijn er nog veel meer dingen om trots op te zijn in Nederland, wij hebben immers een bloeiende autoindustrie. Meer weten? Check dan dit artikel!

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

esp, Techniek

Vorig bericht: « Dieselgate: rechter wijst getuigenverhoor Pon af
Volgend bericht: 3 dingen die je moet weten over de Jaguar F-PACE »

Lees Interacties

Reacties

  1. hollandsemarokkaan zegt

    9 juni 2016 om 14:11

    Hulde

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    9 juni 2016 om 14:12

    Mooi dat de techneuten ook eens in het zonnetje gezet worden! En ik had eerlijk gezegd nog nooit van de beste man gehoord…. Een inspirerend voorbeeld voor mij nu in ieder geval.

    Login om te reageren
  3. c-ad zegt

    9 juni 2016 om 14:15

    Kudos.

    Login om te reageren
  4. str8six zegt

    9 juni 2016 om 14:17

    En terecht! Deze man heeft waarschijnlijk duizenden levens gered door zijn uitvindingen. ??

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    9 juni 2016 om 14:19

    Fijn dat deze man de verdiende erkenning krijgt. Eren wie ere toe komt!

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    9 juni 2016 om 14:29

    Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik voor het lezen van dit artikel nog nooit van deze man gehoord had, maar na het lezen van het artikel en het googlen van zijn naam vind ik het niet dan meer terecht dat hij in het zonnetje gezet wordt. Het zijn niet de minste dingen waarvan hij aan de wieg heeft gestaan.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    9 juni 2016 om 14:30

    Onder de alinea “Anton was zijn tijd ver vooruit” lees ik volgens mij eerder iets over ABS dan ESP. En dat werd -volgens mij- het eerst toegepast op de Boeing 747 Jumbo Jet.

    Maar goed ik kan het evengoed fout hebben, volgens mij grijp ESP in bij plotselinge zijwaartse bewegingen en werk het systeem dan samen met ABS toch????????

    Al dan niet, hulde voor deze creatieve vrijdenker !

    Login om te reageren
    • bmw328ci zegt

      9 juni 2016 om 15:13

      @desjonnies: ABS werd eerst toegepast op vliegtuigen inderdaad. Zelfs ver voor het B747 tijdperk al.

      Login om te reageren
  8. janmetdelangeachternaam zegt

    9 juni 2016 om 14:36

    Misschien een ietwat aparte vraag maar wat zou je nou verdienen aan een uitvinding als deze?

    Login om te reageren
    • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

      9 juni 2016 om 14:54

      @janmetdelangeachternaam: aangezien alle autofabrikanten het gebruiken, en het zo goed blijkt te werken dat overheden het zijn gaan verplichten, gok ik op een heleboel

      Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      9 juni 2016 om 14:58

      @janmetdelangeachternaam: Aangezien hij in dienst was van Bosch denk ik helemaal niks. Ik weet van Philips dat je bij een patent op jouw naam een mooi ingelijst document krijgt voor in je kantoor en 100 euro ofzo. En dat is het.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 juni 2016 om 15:13

        @trustmeiamanengineer:

        En nu heeft ie er 2 ..

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          9 juni 2016 om 19:26

          @lincoln: en zijn vrouw een breimachine!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            9 juni 2016 om 19:40

            @pomoek:

            Whahaha ..
            De V-hals is nog een beetje een struikelblok ..

            Login om te reageren
      • saikol zegt

        9 juni 2016 om 15:47

        @trustmeiamanengineer: leest het artikel staat letterlijk ‘op zijn naam’. Verder heefg hij ESP natuurlijk niet als enige uitgevonden,daar zijn hele teams aan bezig en of deze octrooien dan wel of niet op hun eigen naam staan zullen ze wel betaald worden naargelang de uitvindingen die ze doen

        Login om te reageren
        • trustmeiamanengineer zegt

          9 juni 2016 om 16:11

          @saikol: Ja, je krijgt een patent altijd op je eigen naam (bij Philips ook). Alleen je werkgever gaat er met de commerciële voordelen vandoor.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            9 juni 2016 om 16:21

            @trustmeiamanengineer:

            Yep .. Ook met de financiële nadelen ..

            Login om te reageren
  9. misterdrogba zegt

    9 juni 2016 om 14:49

    Ik kende de beste man niet, maar met wat hij allemaal gerealiseerd heeft, krijgt hij van mij een diepe buiging.

    Hij is bij leven maar mss een straatnaam of een stukje baan naar hem vernoemen, zou leuk zijn denk ik.

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      9 juni 2016 om 14:50

      @misterdrogba: Maak de Crooked Street van SF na, dan kun je je ESP nog gebruiken ook.

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        9 juni 2016 om 14:55

        @mercedesclk350: haha een goed idee!

        Login om te reageren
  10. schreute01 zegt

    9 juni 2016 om 14:55

    Klasse!

    Login om te reageren
  11. dannyhoek zegt

    9 juni 2016 om 15:12

    hulde hulde

    Login om te reageren
  12. escort77 zegt

    9 juni 2016 om 15:29

    Mooi stukje Hollands glorie.

    Klein puntje: het EOB (Europees Octrooibureau) staat meestal bekend onder de naam EPO (European Patent Office) en die hebben ook in Nederland een groot kantoor in Rijswijk.

    Login om te reageren
  13. martijn11 zegt

    9 juni 2016 om 15:46

    Dat soort mensen zorgen ervoor dat wij lekker kunnen autorijden

    Login om te reageren
  14. eefie zegt

    9 juni 2016 om 22:07

    Terecht. Wat zouden we zonder deze mensen moeten

    Login om te reageren
  15. kliko zegt

    10 juni 2016 om 09:17

    Held. Verdient een standbeeld en een lintje.

    Login om te reageren
  16. p993 zegt

    10 juni 2016 om 22:33

    180 octrooien, dat is nogal wat!! Heb er zelf vijf, op dertien werkzame jaren in R&D…(shame)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North