• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat nou “geen auto-industrie in Nederland”? Check dit!

Auteur: nicolasr, gepost 22 januari 2016 om 17:55 – 35 Reacties

autofabriek


We mogen dan wel weinig automerken hebben hier, we grossieren in onderdelenfabrikanten.

Natuurlijk, we hebben Donkervoort en de nieuwe MINI wordt hier in elkaar geschroefd, maar verder is het behelpen met onze auto-industrie. Zou je denken. Want ons kleine landje is toevallig hartstikke groot als het gaat om het fabriceren van onderdelen. Sterker, het is een miljardenbusiness, de omzet steeg van 2009 tot 2014 met 59 procent tot 9,2 miljard euro. Katsjing! Klik op het plaatje voor een grote versie (via @drivenbyhelmond):

Onderdelen-uit-Nederland

Zoals je op bovenstaande afbeelding al kunt zien, maken we hier vooral uitlaten, carrosseriedelen, transmissies en zelfs hele motoren en dat legt ons geen windeieren. Het economisch bureau van ING heeft uitgezocht dat de onderdelenindustrie ruim een miljard euro meer omzet dan de Nederlandse auto- en vrachtwagenfabrikanten Nedcar en DAF samen. Er werken zo’n 30.000 tot 35.000 mensen in ongeveer 300 bedrijven. Als je de cijfers eens uitgebreid wil bestuderen, heb ik een interessant artikel voor je, van een jaar geleden.

Dus, de volgende keer als je in je Duitse/Franse/Italiaanse/Japanse gebakje stapt, kun je je vaderlandslievende hart weer fier voelen kloppen in je borst. Want je kunt er donder op zeggen dat delen van die auto uit ons eigen kikkerlandje komen. En da’s best leuk toch?

Ook interessant!

  • Video: ook in Nederland kan men niet parkeren
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video: ritsen in Nederland gaat geweldig
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, bosch, daf, ing, nederland, Techniek, tomtom, vredestein

Vorig bericht: « Goed nieuws voor de dameskapper met haast
Volgend bericht: Een reuzenrad voor al je Ferrari’s. Omdat het kan! »

Lees Interacties

Reacties

  1. blaze3027 zegt

    22 januari 2016 om 17:59

    Dus we maken praktisch heel een auto.
    Maar een ander land zet hem in elkaar

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      22 januari 2016 om 18:05

      @blaze3027: heb jij zeker nog nooit gezien hoe modulair een auto in elkaar gezet wordt……

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      22 januari 2016 om 18:17

      @blaze3027: nee. Wij zijn niet het land van kunstof en textiel fabricage voor automerken. Voornamelijk metaal bewerkingen en elektronica

      Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      22 januari 2016 om 19:29

      @blaze3027: Behalve bij Tesla, daar gaat het weer precies andersom. Ofja, nadat ze zijn ge-de-assembleerd worden ze in Tilburg weer in elkaar gezet.

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    22 januari 2016 om 18:10

    En zo heb ik ooit voor een bedrijf gewerkt waar we robot las straten voor de eerste Astra bouwden…Was in Breda dacht ik..

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      22 januari 2016 om 18:26

      @norge: tegenover de intratuin..

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 januari 2016 om 20:18

        @draadloos: Zou kunnen …Lang geleden, we bouwden de straten compleet op en daarna werden ze gedemonteert en verscheept naar de autofabrieken.

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          22 januari 2016 om 22:04

          @norge: naar Renault, Volvo, Kia enzo?

          Login om te reageren
          • norge zegt

            22 januari 2016 om 22:24

            @roppp: Nee, was de eerste Opel Astra, productie lijnen werden in Breda gebouwd en daarna naar engeland en Duitsland verscheept geloof ik.

            Login om te reageren
  3. MAB zegt

    22 januari 2016 om 18:11

    In Oss worden ook super veel onderdelen gemaakt voor auto’s. Bij brabantalucast

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      22 januari 2016 om 18:16

      @MAB: die staan er inderdaad bij…

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      22 januari 2016 om 18:24

      @MAB: bestaat er daar ook nog een good-old messenfabriek?

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        22 januari 2016 om 19:50

        @martinus: nee in Oss leren we op de basisschool hoe we dat zelf kunnen maken.

        Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 januari 2016 om 18:16

    In vergelijking met Duitsland stelt het bij ons met de toeleveranciers maar weinig voor (ik werk dan ook in Duitsland). Maar dat ING bij de elektronica niet Bosch noemt geeft aan dat economische analyses van banken ook nog maar weinig voorstellen.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 januari 2016 om 18:31

      @mashell: Is Bosch niet van oorsprong Duits…?

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        22 januari 2016 om 22:05

        @e1000bmw523i: Robert Bosch AG. Heeeeeeeeel erg Duits en er is (bijna) geen enkele autofabrikant die het zonder hen redt. Ze bouwen zelfs complete en werkende prototypes.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    22 januari 2016 om 18:16

    Waar een klein land groot in kan zijn.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 januari 2016 om 00:01

      @dutchdriftking: Dat willen we niet meer horen (namens Arjen Lubach dank u wel).

      Login om te reageren
  6. martinus zegt

    22 januari 2016 om 18:19

    Mooi dat we weer op klimmen uit het diepe diepe dal van 2009. In de jaren, daarvoor heeft de vakbond flink huisgehouden in de metaal-elektro sector:

    gevolgen:
    – Veel bedrijven die kapot zijn gegaan.
    – Veel productie is naar oost europa verplaatst.
    – De pensioenpot is HELEMAAL LEEGGEROOFT onder toezicht van de vakbond.

    Nog altijd rijden ‘ze’ van dé vakbond (de agressors van de FNV) heel veel in dikke dure bmw’s.

    Login om te reageren
    • retetikker zegt

      22 januari 2016 om 18:55

      @martinus: Dikke BMW!

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        22 januari 2016 om 19:13

        @retetikker: je was me net voor:-)

        Login om te reageren
    • paulloper zegt

      22 januari 2016 om 19:10

      @martinus: Ik zie ze liever rijden in zo’n prachtige opel.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        22 januari 2016 om 19:57

        @paulloper: ik het liefste dan toch in een mini, made in Born.

        Hopen dat de vakbond de werkgelegenheid niet kapot maakt voor ze de volgende aanbesteding voor lease-bakkies mogen doen.

        Login om te reageren
  7. stfu zegt

    22 januari 2016 om 18:20

    We mogen ook wel beetje blij zijn met de Tesla assamblagefabriek!

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      22 januari 2016 om 19:12

      @stfu: haha, ja inderdaad heul trots op deze belastingtruc ;-)

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        22 januari 2016 om 19:25

        @janjansen: ik zei niet trots, ik zei blij: banen!

        Login om te reageren
  8. robinvand zegt

    22 januari 2016 om 18:41

    En dat zijn alleen nog maar de tier 1’s, we zitten bijvoorbeeld ook in speciale kunstoffen met DSM. Hier worden dingen als inlaatspruitstukken van gemaakt.

    Login om te reageren
  9. motoragent zegt

    22 januari 2016 om 19:10

    En natuurlijk nog even een eervolle vermelding voor ons eigen VDL Bus & Coach, die toch maar mooi een paar duizend bussen en touringcars per jaar de fabriekshallen uit sturen.

    Login om te reageren
  10. Rob zegt

    22 januari 2016 om 19:38

    In Almelo zit een gieterij, verloren was methode, die allerlei spul voor de autoindustrie maakt. Ooit eens een keer een rondleiding gehad. Leuk bedrijf met sympathiek volk. Geen idee hoe ze ook al weer heten….

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      22 januari 2016 om 20:42

      @Rob: Cirex.

      Cirex ging rond 2000 bijna stuk trouwens, mede ook door stakingen van de FNV op het moment dat ze bijna stuk gingen. T. Verdijseldonk heeft toen namens het bedrijf bijna helemaal stuk gemaakt,

      Het is er gelukkig nog wel, door toen geld van Nimbus. Het gaat nu zelfs erg goed met ze, en het is een sympathiek bedrijf , ook al is een groot gedeelte van de arbeidsplaatsen nu zo duur geworden, dat ze naar CZ zijn verplaatst.

      Login om te reageren
  11. stalensnuitje zegt

    22 januari 2016 om 19:57

    Vergeten we Brink Towing Systems in good old Staphorst niet? Die doen niet alleen de aftermarket, maar zijn zeker ook Tier 1 supplier van een groot aantal merken!

    Login om te reageren
  12. breinen zegt

    22 januari 2016 om 21:26

    Kleine correctie> bij interieurs is het niet meer Magna, die zijn opgekocht door Grupo Antolin.

    Login om te reageren
  13. automat zegt

    22 januari 2016 om 21:58

    Polynorm. Maakt voor praktisch elke “Duitser” plaatwerk.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    22 januari 2016 om 22:17

    Mooi inderdaad deze industrie in Nederland!

    Login om te reageren
  15. granlusso zegt

    23 januari 2016 om 17:58

    MTEE (Mitsubishi Turbo Chargers and Engines Europe) in Almere? Van oorsprong niet uit NL, maar toch een aardige speler in de productie van turbo’s!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North