• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ANWB: Doe je achterlicht eens aan in de mist!

Auteur: machielvdd, gepost 20 november 2019 om 18:55 – 110 Reacties

MIST!!!


Maakt dagrijverlichting onvoorzichtig?

We zijn weer in de tijd van het jaar beland dat er veel mist kan ontstaan, zoals je vandaag misschien gemerkt hebt. Het spreekt voor zich dat je in dergelijke omstandigheden heel goed op je zichtbaarheid moet letten. Helaas blijkt dat toch niet voor iedereen even duidelijk en daarom trekt de ANWB aan de bel.

Zij krijgen namelijk veel meldingen binnen over auto’s die alleen met dagrijverlichting aan de voorkant rondrijden in de mist. Veel automobilisten beseffen niet dat ze dan van achteren zonder licht rijden. In de mist kan dat natuurlijk bijzonder nare gevolgen hebben. Zowel de ANWB als de politie drukt iedereen daarom op het hart te letten op de verlichting.

Sinds 2011 zit dagrijverlichting verplicht op alle nieuwe auto’s. Dat de achterlichten daarbij ook moeten branden is echter pas sinds vier jaar verplicht. Blijkbaar zorgt dit toch voor een bepaalde onvoorzichtigheid bij sommige van onze medeweggebruikers.

Het gaat hier overigens niet alleen om een vriendelijk advies. Het is namelijk bij mist gewoon verplicht om de dimlichten aan te hebben. Als je je hier niet aan houdt riskeer je een boete van €90 tot €140. Het aanzetten van de mistlampen is niet verplicht, maar wel toegestaan. Voor de voorzijde geldt dan wel dat het zicht minder dan 200 meter moet zijn. Als het echt bar wordt en je minder dan 50 meter vooruit kunt kijken, mogen daarnaast ook de achterste mistlampen ingeschakeld worden.

Volgens de weerberichten worden de mistkansen morgen in de loop van de dag pas kleiner. Tot die tijd is het dus nog even rustig aan doen.

Ook interessant!

  • Gespot - Welke auto schuilt hier in de mist?
  • Video: zo gevaarlijk is dichte mist
  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Video: vrouw mist een vleugje ruimtelijk inzicht

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, mist, verlichting

Vorig bericht: « 5x Lamborghini Aventador SVJ op Nederlands kenteken
Volgend bericht: Hyundai blikt vooruit op nieuwe Tucson »

Lees Interacties

Reacties

  1. olivier420 zegt

    20 november 2019 om 19:09

    En vergeet je mistlampen voor niet uit te doen als je weer naar je buurman naast je op de snelweg kan kijken..

    …en oja. Je bent niet gaver door altijd met je mistlampen aan te rijden, zeker niet als je weer eens donuts draait op de mcdonalds parking.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      20 november 2019 om 19:16

      @olivier420: Yeah well, you know, that’s just like….. your opinion man!

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        20 november 2019 om 21:06

        @speedgeek: Not only his opinion! Wist je trouwens dat je je mistlampen voor alleen mag gebruiken wanneer het mistig of als het zicht door neerslag ernstig belemmerd is?

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          20 november 2019 om 22:17

          @poulusma: *wooooooosh*

          Login om te reageren
        • peug206 zegt

          21 november 2019 om 19:20

          @poulusma: neerslag liever ook niet. Reflecteren op een nat wegdek ontzettend en kunnen dus verblindend werken. Mistig mag het dus alleen.

          Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        20 november 2019 om 21:44

        @SpeedGeek:
        @vonklausenburg:

        I’m the Dude man… so that’s what you call me…That or, His Dudeness, or Duder, or El Duderino.

        Login om te reageren
        • SpeedGeek zegt

          20 november 2019 om 22:35

          @olivier420: Perfect. Krijg spontaan zin om de film weer eens aan te zetten. We hebben bier verdiend VonKlausenburg en Olivier!

          Login om te reageren
          • olivier420 zegt

            21 november 2019 om 06:13

            @SpeedGeek: Hahah heerlijk

            Login om te reageren
          • vonklausenburg zegt

            21 november 2019 om 09:24

            @SpeedGeek: Bier? Een White Russian!

            Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      21 november 2019 om 03:39

      @olivier420: maakt echt niks uit wat mistlampen hebben een lichtdonker scheiding dus verblinden niet. Verstralers en breedstralers wel.

      Login om te reageren
  2. mobieler zegt

    20 november 2019 om 19:10

    Gewoon altijd en overal je dimlicht aan. Overdag dus ook. Leerde ik bij m’n rijles in 1992. Nooit anders gedaan.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      20 november 2019 om 19:58

      @mobieler: mee eens. Op mijn huidige auto zit er op de verlichtingsschakelaar de ‘auto’-stand. Dimlicht en achterlichten gaan automatisch aan dan wel uit bij het inschakelen resp. uitschakelen van het contact. Nooit meer je verlichting vergeten, en altijd zichtbaar. Perfect. Dát hadden ze verplicht moeten stellen.

      Oh, nog zo’n ergernis: al die paupers die een aftermarket xenon setje in de (halogeen) koplampen zetten. En dan het liefst met een lichtkleur van 6000 Kelvin of hoger. Compleet met verstrooid lichtbeeld en verblinding gegarandeerd.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        20 november 2019 om 20:50

        @rrrobert: Net zo irritant (en ik doel zeker niet op jou robert; het is een aanvulling op je verhaal): boomers die (gecalibreerde) LED verplichting voor groot-licht aanzien omdat ze uit een tijdperk komen dat er nachtkaarsjes in koplampen zaten… Slecht afgestelde koplamp-verlichting (welke vorm dan ook) is sowieso vervelend en gewoon slecht chauffeur-schap (je checkt je auto toch regelmatig ?) …

        Login om te reageren
      • fapfap zegt

        20 november 2019 om 21:44

        @rrrobert: En precies op stand “Auto” gaan je dimlichten niet aan, als het mistig is..

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          20 november 2019 om 21:56

          @fapfap: je bedoelt mistlichten? Bij mijn auto gaan de dimlichten altijd aan op stand ‘auto’. Die moet ik overigens wel apart aanzetten.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            20 november 2019 om 21:57

            @rrrobert: die mistlichten moet ik wel apart aanzetten.
            #waarblijftdieeditknop

            Login om te reageren
          • hondas2000nl zegt

            21 november 2019 om 12:44

            @RRRobert: bij veel auto’s, zoals die Franse pauper auto’s, blijft alleen de dagrijverlichting aan staan. Die sukkels zie dan ook vrolijk zonder achterlicht in de mist rijden.

            Login om te reageren
            • Robert zegt

              21 november 2019 om 12:56

              @hondas2000nl: tja, in Frankrijk is het sowieso not done om overdag met je verlichting aan rond te rijden. Dan krijg je continu knippersignalen van je tegenliggers te zien.

              Login om te reageren
    • karhengst zegt

      20 november 2019 om 22:21

      @mobieler: Ah, fijne leswagen wel, zo’n Golf.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        20 november 2019 om 22:23

        @karhengst: sorry, zat nog in de sarcastische modus van de post boven je. ;)

        Altijd dimlicht is ook gewoon handig. Het gaat gewoon meestal fout met lui die geen lichtsensor hebben en weinig gevoel voor verkeer.

        Login om te reageren
      • mobieler zegt

        20 november 2019 om 22:56

        @karhengst: Toyota Carina

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      21 november 2019 om 07:19

      @mobieler: Hier in Zwitserland is het verplicht, permanent dimlicht aan. Helaas voor mij heb ik precies een auto met klapkoplampen, dus ik kan nooit in de mooie gestroomlijnde versie rondrijden. Ach ja.

      Login om te reageren
  3. techniekmeneer zegt

    20 november 2019 om 19:10

    Jep, kwam zelfs vannacht nog 2 auto’s tegen met dagrijverlichting. Een Ford Ecosport en een Renault Captur…. Zegt eigenlijk ook wel genoeg.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 november 2019 om 19:14

      @techniekmeneer: Volgens mij is bij typegoedkeuring ná juli 2016 het voeren van achterlichten bij dagrijverlichting verplicht.

      Login om te reageren
      • matter zegt

        20 november 2019 om 22:55

        @flutterby: ik zeg terugroepactie voor alle autos die dat nog niet hebben. Nooit gesnapt waarom de achterlichten uit staan bij dagrijverlichting…

        Login om te reageren
      • m_rick zegt

        21 november 2019 om 10:16

        @flutterby: Kia Niro is in 2016 uitgekomen, maar heeft dit niet….

        Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        21 november 2019 om 18:08

        @flutterby: 2015.

        Login om te reageren
    • WoutH zegt

      20 november 2019 om 20:21

      @techniekmeneer: haha jep, hetzelfde hier.. gisteravond, een Opel Agila, maar dan helemaal donker. Ik dacht precies hetzelfde

      Login om te reageren
  4. eddythedriver zegt

    20 november 2019 om 19:11

    En als je achterruit dan beslagen is, zet dan niet je mistachterlicht aan, je ruit blijft dan beslagen en het kan vervelend zijn voor de mensen achter je.
    Mistachterlicht bij 50 meter of minder zicht graag.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 november 2019 om 19:13

      @eddythedriver: 50m of minder is zelfs de wettelijk eis. Bij meer zicht kan je een boete krijgen voor het voeren van foutieve verlichting. Helaas gebeurt dat praktisch nooit.

      Login om te reageren
      • Silverarrow zegt

        20 november 2019 om 19:22

        @flutterby: Probeer dat maar eens te handhaven… Wat wil zo’n agent doen? Uitstappen met een meetlint en een fototoestel? Ik denk dat er weinig zijn die de behoefte hebben die discussie aan te gaan.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          20 november 2019 om 20:04

          @silverarrow: valt wel mee. Oom agent mag op basis van eigen visuele waarneming bepalen of de mistlamp te fel is. Als ze dat op de snelweg constateren, dan kunnen ze dan vóór je rijden en tonen ze op het ledbord de tekst ‘mistlampen’ bij wijze van waarschuwing. Begrijp je de hint niet, dan kunnen ze je alsnog aan de kant zetten en bekeuren.

          Login om te reageren
          • Silverarrow zegt

            21 november 2019 om 19:58

            @RRRobert: Op ‘eigen visuele waarneming’ kan geen enkele agent op het Timmermansoog 50 m afschatten. En dat is wel nodig om een bekeuring uit te schrijven.

            Login om te reageren
        • bitd zegt

          20 november 2019 om 20:52

          @silverarrow: eigenlijk vrij makkelijk, als je volgende hectometer paal nog kan zien, wat eigenlijk in 99% van de gevallen zo is, dan sowieso niet aan doen.

          Login om te reageren
          • Silverarrow zegt

            21 november 2019 om 19:52

            @bitd: Sinds wanneer kun je met hectometerpalen 50 m aanduiden dan? Niet zichtbaar zijn van zo’n paaltje zegt helemaal nada.

            Login om te reageren
            • bitd zegt

              21 november 2019 om 21:17

              @silverarrow: klopt, maar wat ik dus bedoel is dat je hem meestal wel ziet, dus dan je mistlicht niet aan doen.
              Eigenlijk is er bijna nooit meer mist dat zo erg is, komt vreemd genoeg omdat er minder luchtvervuiling is.

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          20 november 2019 om 21:41

          @silverarrow: foto van de auto met twee hectometerpaaltjes en CJIB een brief laten sturen.

          Login om te reageren
          • Silverarrow zegt

            21 november 2019 om 19:53

            @flutterby: Niet voor mistachterlicht en 50 m.

            Login om te reageren
  5. cavin zegt

    20 november 2019 om 19:14

    Het grote probleem is dat de meeste instrumentenpaneelverlichting ten alle tijden aan staat en je in het donker geen duidelijke indicatie hebt dat je zonder lampen rijd

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 november 2019 om 23:04

      @cavin: Dat lijkt me eigenlijk inderdaad reden nr. 1. Meesten ( ik eigenlijk ook ) associëren instrumentenverlichting aan = lichten aan. Oh en * te allen tijde.

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      21 november 2019 om 07:20

      @cavin: Daarom moet men voor elke rit gewoon naar de lichtschakelaar kijken of deze op dimlicht staat.

      Login om te reageren
    • stekel zegt

      21 november 2019 om 08:27

      @cavin: er brandt dan toch gewoon een groen lampje dat aangeeft dat de lichten ingeschakeld zijn?
      als de bestuurder dit al niet weet/kan zien dan mogen ze gelijk het rijbewijs inleveren

      Login om te reageren
      • rutger97 zegt

        21 november 2019 om 08:47

        @stekel: niet bij alle autos… Mijn Swift heeft ook geen groen lampje als m’n lichten aan staan. gewoon standaard aanzetten, das t makkelijkst

        Login om te reageren
  6. faalhaas zegt

    20 november 2019 om 19:14

    Als het donker is, doe je interieurlicht aan – Dan zie je beter.

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    20 november 2019 om 19:15

    Niemand durft het volgens mij aan te zetten. Jaren geleden voerde de politie nog een nutteloos boetebeleid uit waarbij je, met mistlampen aan, direct een bon kreeg als er weinig mist was.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      20 november 2019 om 22:25

      @ghost: Dat beleid mogen ze wat mij betreft in Duitsland wel eens in gaan voeren. Die hebben er echt geen kaas van gegeten.

      Login om te reageren
  8. bisazza zegt

    20 november 2019 om 19:16

    Ik heb dit 5 jaar geleden al eens aangekaart. Ik snap oprecht niet waarom achterlichten bij nieuwe auto’s zijn geschakeld icm dagrijverlichting. Zelf heb ik dot bijvoorbeeld wel laten activeren icm dagrijverlichting. Op die manier is het alweer iets meer ‘foolproof’

    Login om te reageren
  9. clubbtraxx zegt

    20 november 2019 om 19:19

    Hele volkstammen rijden ook met alleen dagrijverlichting in tunnels… Is het echt verplicht dat achterlichten ook moeten branden sinds 2015? Volgens mij zie ik het gewoon nog bij nieuwere auto’s

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      20 november 2019 om 19:55

      @clubbtraxx: Dat vraag ik me ook af… Mijn broertje heeft een 2017 Renault, en daar branden alleen de brackets aan de voorkant volgens mij….

      Login om te reageren
      • sanderz28 zegt

        20 november 2019 om 20:56

        @slowland: typegoedkeuring is ouder dan, welk model is het?

        Login om te reageren
        • slowland zegt

          20 november 2019 om 21:36

          @sanderz28: Megane. Zo eentje:
          https://carsguide-res.cloudinary.com/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg__marking_background__sm_/v1/editorial/2017-Renault-Megane-GT-wagon-blue-press-image-1200×800%20%287%29.jpg

          Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        21 november 2019 om 18:10

        @slowland: sinds 2015

        Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    20 november 2019 om 19:19

    Hoe mistiger hoe beter…

    Kan je tenminste lekker 130 of harder rijden zonder gesnaaid te worden.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      21 november 2019 om 06:13

      @moveyourmind: Tot je jezelf naait.. tegen een voorganger zonder verlichting..

      Login om te reageren
  11. clubbtraxx zegt

    20 november 2019 om 19:19

    Met alleen dagrijverlichting VOOR wilde ik zeggen…

    Login om te reageren
  12. Dutchcarwizard zegt

    20 november 2019 om 19:20

    Dashboard verlichting ging vroegah pas aan als je je licht aanzette. Bejaarden raken verward als de klokjes netjes verlicht zijn, maar iedereen naar ze loopt te seinen.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      21 november 2019 om 08:07

      @baidu: Bejaarden, lol… Hele volksstammen

      Login om te reageren
    • tom_hanekamp zegt

      21 november 2019 om 18:29

      @baidu: of erger nog, dat men vervolgens zo met zichzelf of een telefoon(gesprek) bezig is dat ze niet eens doorhebben dat er mensen seinen.

      Login om te reageren
  13. tymo zegt

    20 november 2019 om 19:37

    Fog… seperates the droeftoeters from the mensen die wel hun f*cking hersens kunnen gebruiken.

    Login om te reageren
  14. chriscross zegt

    20 november 2019 om 19:37

    Daarom meteen m’n huidige auto aan de computer gehangen en de Zweedse stand ingeschakeld, oftewel altijd verlichting aan

    Login om te reageren
    • beardman zegt

      20 november 2019 om 19:41

      @chriscross: Dat zou handig zijn. Want waarom zou je zonder dimlicht willen rijden?

      Login om te reageren
      • chriscross zegt

        20 november 2019 om 20:32

        @beardman: nooit.

        Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        21 november 2019 om 18:11

        @beardman: tja. Energieverbruik, (zonder led kan het een klein beetje schelen op een rit) en levensduur van je bolletjes (again, als het geen led/xenon is). Maar dat is verwaarloosbaar. Ik zelf rijd ook altijd met verlichting aan, vind zonder onprettig.

        Login om te reageren
    • technofreak zegt

      21 november 2019 om 09:20

      @chriscross: Opel rijder ;-) OP-COM, Nordic light variant

      Login om te reageren
  15. WoutH zegt

    20 november 2019 om 20:23

    En dat mensen vinden dat zodra ze mistlampen vóór voeren, alleen stadslicht voor de rest wel voldoende is! Man man man

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2019 om 22:21

      @wouth: als het echt mistig is dan is dat wel de strategie om verblinding door je eigen dimlicht tegen te gaan. Het moet dan wel zo mistig zijn dat je eigenlijk maar beter niet zou gaan rijden. Hetzelfde geldt ook voor het mist achterlicht, als je dat legaal mag inzetten is het zo mistig dat 50 km/h al te snel is.

      Login om te reageren
  16. B00G1E zegt

    20 november 2019 om 20:53

    Het is hier in Amerika helaas nog veel erger, mislichten kent/heeft men niet. Als je geluk hebt heeft men verlichting aan als het mistig is of regent. Dagrijverlichting is niet verplicht, waar ik woon zie ik elke avond wel meerder personen rondrijden zonder verlichting. Het is hier redelijk donker in de avond, als men dan het licht aan heeft is het groot licht en “vergeet” men het uit te doen.
    Mijn auto’s hebben beiden een auto stand met standaard DRL aan, soms gaat die toch niet aan als het overdag regent of mistig is dus dan moet je echt zelf aan de knop draaien.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      20 november 2019 om 21:13

      @b00g1e: Amerikanen hebben ook vaak de neiging pas halverwege een ‘scherpe’ bocht vol op de rem te stampen met hun 2500kg wegende SUV en dan alsnog met 40km/u te crashen.

      Login om te reageren
      • B00G1E zegt

        20 november 2019 om 21:40

        @dawwg: tja, mijn Amerikaanse rijbewijs was letterlijk een blokje om bij de DMV dus hoge verwachtingen heb ik er niet echt van..

        Login om te reageren
  17. tinustussengas zegt

    20 november 2019 om 20:56

    Waarom zit er eigenlijk nog een lichtschakelaar in de auto’s? Auto starten… licht aan, altijd veilig en altijd zichtbaar. Mistlampen aan of uit schakelen is dan een keuze en afhankelijk van de weersomstandigheden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2019 om 22:11

      @tinustussengas: dat is een gerechtvaardigde vraag. Dagrijverlichting werd uitgevonden omdat hele dagen met halogeen dimlicht rijden invloed op het verbruik had. Maar nu met full led koplampen en achterlichten is dat geen issue meer. Kan dag rij verlichting eigenlijk weer verdwijnen en kunnen we altijd met dimlicht rijden. Maar nu is de wet dat dagrijverlichting verplicht is.

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      20 november 2019 om 22:30

      @tinustussengas:
      Op mijn uit Canada geïmporteerde motorfiets uit 1985 zit dus inderdaad geen lichtschakelaar.
      Contact aan = licht aan. Prima systeem.

      Login om te reageren
  18. sanderz28 zegt

    20 november 2019 om 20:57

    Diegene die automatische verlichting verzonnen heeft moeten ze sws aan de hoogste boom ophangen. 1 van de domste uitvindingen op een auto.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2019 om 22:14

      @sanderz28: waarom? Het werkt altijd goed, behalve bij mist. Een mist sensor is iets van een heilige graal in de auto industrie.

      Login om te reageren
      • sanderz28 zegt

        20 november 2019 om 22:43

        @mashell: ja en bij regen? Doet ie ook niks terwijl het zicht vaak een stuk minder is door nat wegdek. Levensgevaarlijk.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          21 november 2019 om 01:16

          @sanderz28: Bij auto’s van het VAG concern werkt de regen sensor samen met de licht sensor, of te wel bij regen gaan de dimlichten automatisch aan.
          Een mist sensor missen ze helaas nog wel.

          Login om te reageren
          • sanderz28 zegt

            21 november 2019 om 05:47

            @ot92: ja dat is 1 merk

            Login om te reageren
            • donjunior zegt

              21 november 2019 om 06:19

              @sanderz28: Je maakt een grapje? Auto’s van het VAG concern .. da’s niet één merk.
              Volkswagen, Audi, Lamborghini, Bugatti, Ducati, Škoda, Seat, Cupra, Bentley, Porsche, Scania en MAN

              Login om te reageren
              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 08:13

                @donjunior: Je denkt toch niet echt dat VAG tientallen sensoren in het schap heeft liggen alleen om de verlichting te regelen?

              • donjunior zegt

                21 november 2019 om 08:21

                @phaeton: Ik denk dat je antwoord niet aan mij gericht was? Ik zeg namelijk niets over sensoren oid. Ik geef alleen aan dat de VAG Groep wel méér dan één merk is.

              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 08:37

                @donjunior: Je reageert op Sanderz28 die reageerde op ot92 en die had het weldegelijk over sensoren in de VAG groep. Oftewel ook daar het vermoeden dat alles bij VAG qua licht en regensensor hetzelfde staat ingesteld maw waarschijnlijk dezelfde sensoren zijn. Dat jij dan zegt dat er tien merken onder vallen is een beetje overbodige info, dat weten zij ook wel en is juist wat ze bedoelen. Dezelfde regensensor in een Aventador als in een Polo.

              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 08:37

                @phaeton @donjunior

              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 08:39

                @phaeton: @willeme @RubenPriest @jaapiyo en consorten het valt mij op dat bij de Reageer button soms geen gebruikers worden ‘gehighlight’. Heb het vermoeden dat degene waar op gereageerd wordt, ook geen notificatie krijgt. Hieronder dus DonJohn ff los nog moeten raggen wat best irritant is

              • donjunior zegt

                21 november 2019 om 09:30

                @phaeton: Jawel.. ik kreeg nu zelfs 2x een notificatie.

              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 11:46

                @donjunior: Hm, apart :)

              • willeme zegt

                21 november 2019 om 09:53

                @phaeton: We gaan ernaar kijken. In principe moet het gewoon werken, dat als je de @gebruiker functie gebruikt. Wel is het zo dat bij de mobiele app bij sommige telefoons één backspace ervoor zorgt dat de hele naam in één keer weg is. Betreft notificaties, dat hoeft niet perse. Dat is afhankelijk van de instellingen van de gebruiker.

                Maar ik zal het zeker even doorgeven aan de technische dienst!

              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 11:44

                @willeme: Thanks. In dit geval geen backspace gebruikt maar gewoon begonnen te typen inclusief dubbele punt en spatie.

              • sanderz28 zegt

                21 november 2019 om 13:43

                @donjunior: ja 1 merk ja, en de rest dan qua auto merken non vag?‍♂️

            • joost1234 zegt

              21 november 2019 om 18:11

              @sanderz28: alles van vag, maar mijn Ford doet dit ook. Ik weet niet welke merken verder.

              Login om te reageren
          • phaeton zegt

            21 november 2019 om 08:11

            @ot92 @mashell Wat te denken van schemering? Of laagstaande zon? Of gewoon, grijs en grauw midden op de dag. Zoveel scenario’s waarbij de automatische stand gewoon het dimlicht en het achterlicht uit laat. De hoogopgeleide westerse bevolking snapt er ook geen kut van en is lui “want automatisch”

            Login om te reageren
            • technofreak zegt

              21 november 2019 om 09:23

              @phaeton: Ik begrijp ook niet waarom de LED-lobby (Hella??) gewonnen heeft met z’n DRL, ipv de optie: “contact aan, verlichting aan”.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                21 november 2019 om 12:25

                @technofreak: omdat DRL opkwam terwijl we nog met energie slurpende halogeen verlichting reden. Toen was het een zuiniger alternatief.

              • technofreak zegt

                21 november 2019 om 17:23

                @mashell: Haha! Energieslurpende verlichting. Echt lollig!
                De lobby (Hoi Audi/Hella) wilden Vorsprung durch technik. Maar ze keken alleen naar de amusementswaarde van LED-stripjes, niet naar het veiligheidsaspect. DRL was in 1972 al verplicht in Finland, maar Audi kreeg het niet voor elkaar om de R8 een paar geile rode LED-stripjes in de bips te geven die werkten. Dus maar gelobbied voor alleen mooie kerstverlichting aan de voorkant. Dat was toch waar de marketing voor Audi gebeurde: in de achteruitkijkspiegel.

                De LED-DRL is er alleen gekomen voor het onderscheidend vermogen van het marketingproduct op afstand. Sinds DRL zag je een Audi aankomen rijden, ipv twee ronde Xenonbeams of je zag concurrent BMW met angel eyes.

                Niks te maken met veiligheid of energiebesparing, gewoon goedkope marketing.

              • mashell zegt

                25 november 2019 om 22:22

                @technofreak: Audi was inderdaad een van de weinigen die de waarde van herkenbaarheid van DRL inzag. Maar ze maakten van de nood een deugd. Continue met energieslurpende halogeen dimlicht rondrijden zoals in Scandinavië was in de rest van Europa geen optie, dus werden het kleinere lampjes als DRL. En in geval Audi A6 van generatie C4 kerstbomen. Vergeet niet dat Daimler in die tijd zelfs DRL monteerde die zelfs een beetje bewoog, ontzettend irritant.

              • technofreak zegt

                26 november 2019 om 11:41

                @mashell: Definieer “Energieslurpend” eens ;-)
                De meest recente berekening die ik kan vinden (08-06-2018), komt tot de conclusie dat altijd-aan rijden met Halogeenlicht ten hoogste 0,15 liter per 100km kost, ofwel één 45 liter tank op 30.000km. Een halve tank per jaar.

                LED+halogeen verkleint het gebruik van halogeen in theorie, omdat DRL voor overdag en Halogeen voor in het donker (wordt/werd) ingezet. Je komt dan op (45/2 = 22,50liter – 90% (LED zuiniger in watt)) + (22,50L) = 24,75 Liter op 30.000km, ofwel een derde tank per jaar.

                Full-Halogeen vs. LED DRL + Halogeen maakt daarmee een verschil van 0,0011953333333333‬ per kilometer.
                Klinkt als ENORM energieslurpend.

            • mashell zegt

              21 november 2019 om 10:38

              @phaeton: zowel mijn vorige auto (Volvo) als mijn huidige (BMW) doen precies op het moment het licht aan dat ik het zelf zou doen. Alleen bij mist moet ik zelf aan de schakelaar draaien.

              Login om te reageren
              • phaeton zegt

                21 november 2019 om 11:46

                @mashell: Zal ongetwijfeld weer verschillen per merk, model, bouwjaar. Feit is dat ik op weekbasis een dagboek kan vullen met slecht zichtbare auto’s.

    • Dutchdriftking zegt

      20 november 2019 om 23:13

      @sanderz28: inderdaad. Gewoon altijd aan die handel.

      Login om te reageren
  19. ronnys zegt

    20 november 2019 om 22:00

    Tip: Op de snelweg staat de reflector paaltjes 50 meter uit elkaar.
    Als je de volgende niet meer kan zien mag het mistachterlicht aan! Tip 2 je past je snelheid dan ook sterk aan omdat je echt slecht zicht hebt. (al zullen sommige mensen dan zeggen ik zie geen gevaar dus door blazen.)
    Vanmorgen ook met alle mistverlichting aan 150 km/u op de linkerbaan blazen…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      20 november 2019 om 22:27

      @ronnys: tip 3: Als er dan file is, doe de persoon achter je een plezier en zet ze weer uit.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        20 november 2019 om 22:47

        @karhengst: Sorry, ik bedoel dat er een idioot voorbij kwam blazen met hoge snelheid en toch de kerstboom aan.
        Zoals gezegd tegen de tijd dat je mistachterlicht aan MAG is 50 al een flinke snelheid!

        Login om te reageren
  20. mwti zegt

    20 november 2019 om 22:44

    Lekker boeiuh! Ik rij altijd zonder licht.

    Login om te reageren
    • raoufff zegt

      20 november 2019 om 23:07

      @mwti: juist!! Ik ook, moet van mama altijd voordat het donker wordt binnen zijn.

      Login om te reageren
  21. Dutchdriftking zegt

    20 november 2019 om 23:12

    Iedere ochtend kom je wel zo’n idioot tegen…

    Login om te reageren
  22. krauwbak zegt

    21 november 2019 om 04:29

    In België mogen ze de regels ook wel eens opnieuw uitleggen. Daar rijdt de helft met mistlampen achter aan bij 3 spatjes regen, in het donker… Zie je helemaal geen flikker meer voor je. Slechts 1 grote rooie waas.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2019 om 10:39

      @krauwbak: in Duitsland snappen het er ook veel niet. Mist achterlicht alleen bij mist met een zicht van kleiner dan 50m. Gewoon nooit bij regen.

      Login om te reageren
  23. towi1989 zegt

    21 november 2019 om 09:18

    Max 140 euro boete?! Maak daar eens snel 3-400 van dan!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2019 om 12:27

      @towi1989: als hoge boetes zouden afschrikken dan reed nu al niemand meer te snel.

      Login om te reageren
  24. ozzytrk zegt

    21 november 2019 om 14:22

    Gehandicapte randdebielen moeten eerst leren om hun lampen aan te zetten in het donker.

    Login om te reageren
  25. krissie zegt

    24 november 2019 om 08:37

    heeft te maken met lichtsensoren, mensen denken hierdoor ten onrechte dat hun auto het zelf wel regelt mbt dagrij en dimlicht. vooral franse brikkies hebben mi slecht gecalibreerde sensoren, die zie je vaak in schemer met alleen drl….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North