• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ANWB helpt lompe tankers met ‘Fuel Warner’

Auteur: Dennis, gepost 5 juli 2006 om 18:36 – 17 Reacties

Verkeerd tanken

Het zal mij persoonlijk zeker niet overkomen en wellicht denken meer mensen dat, maar feit is dat de ANWB z’n handen vol heeft aan automobilisten die de verkeerde brandstof tanken. Jaarlijks schiet de ANWB ongeveer 25.000 klanten te hulp, omdat zij zich hebben vergist aan de pomp. Om die reden komt de organisatie met de zogenoemde ‘Fuel Warner’, een plastic label waarop in het Nederlands en in een aantal talen van populaire vakantielanden staat welke soort benzine, diesel of gas er in de auto moet.

Ook in het buitenland, met name Duitsland, België, Luxemburg en de voormalige Oostbloklanden, gaat het enkele duizenden keren mis. Veel wegenwachters beschikken over apparatuur om de brandstof uit het systeem te pompen, maar niet iedereen ontdekt de fout op tijd. Rijden op de verkeerde brandstof kan volgens de ANWB leiden tot flinke schade waarbij de kosten kunnen oplopen tot 5.000 euro (bron: nu.nl).

Ik heb ook nog wel een tip: de Diesel Guard.

Ook interessant!

  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, Diesel, tanken

Vorig bericht: « Meer informatie Audi A1
Volgend bericht: VW Ecoracer door je boxen »

Lees Interacties

Reacties

  1. JeffreyG zegt

    5 juli 2006 om 19:52

    ik krijg thuis van mijn vader ook behoorlijk vaak te horen dat er weer een vrachtwagen niet vooruit kwam
    had hij gewone diesel erin gegooid ipv dat voor een vrachtwagen :roll:
    moet eerst die hele tank leeggepompt worden :?
    vind het echt dom als dat je overkomt
    je kijkt toch wel wat je pakt? :roll:

    Login om te reageren
  2. dekster zegt

    5 juli 2006 om 20:09

    ik snap toch niet hoe 25 000 zich kunnen vergissen van benzine :roll:

    @JeffreyG
    diesel is toch diesel? :?

    Login om te reageren
  3. Peter zegt

    5 juli 2006 om 21:22

    Maar hoe weet je nu welk label je moet gebruiken?

    Login om te reageren
  4. Don_Mario zegt

    5 juli 2006 om 21:26

    Vrachtwagens rijden op alleen diesel soorten

    Je hebt vrachtwagen diesel
    Rode diesel
    normale diesel

    Kan er allemaal in

    Alleen rode diesel moet je mengen, met normale diesel.

    Login om te reageren
  5. dekster zegt

    5 juli 2006 om 21:29

    haha, rode diesel =stookollie= diesel die roodgekleurd is= gewone diesel

    Login om te reageren
  6. Ruben zegt

    6 juli 2006 om 10:09

    Ik werkte jaren terug op de losplaats bij Pon en daar kregen we een keer een nieuwe Allroad 2.7T binnen. Een of ander groot licht had blijkbaar gedacht dat het een 2.5TDI was (zoals de meeste Allroads) en had er dus een paar litertjes diesel in gedaan. Dat ding sputterde en stonk, maar hij reed wel (een beetje). Oplossing: flink wat benzine erin en een paar rondjes trappen. Toen liep ie weer normaal, al ging ie daarna wel terug naar de fabriek – niet echt netjes/slim om hem zo aan de klant te geven.

    Login om te reageren
  7. silasse zegt

    6 juli 2006 om 11:55

    Das eigenlijk geen probleem (zolang dat er ni heel veel in zit) wist je dat diesel de motor reinigt (als je een benzine motor hebt).

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    6 juli 2006 om 12:01

    ik heb van de seat-dealer een keer een leenauto meegekregen (Toledo TDI) en daar had een genie benzine in gegooid….. de auto sloeg af en heeft het daarna niet meer gedaan……. de tank moest leeggepompt worden, alle leidingen moesten worden doorgespoeld en daarna deed het ding het pas weer….. gelukkig kwamen ze met oprijwagen met daarop een vervangende auto voor de leenauto……. Goede service, maar erg domme medewerker van de dealer….

    Login om te reageren
  9. S AMG zegt

    6 juli 2006 om 17:42

    lomp zelfs autobloggers weten niet eens he hoe het zit met rode en normale.Rode diesel is enkel voor niet-particulieren Boten interne bedrijfswagens enz. (geen Vrachtwagens) want het is accijns vrij maar omdat zo sommige in de gelegenheid zijn de rode diesel in hun auto te doen (en dus accins vrij rijden)dus op de openbare weg en dat kan de politie niet zien dus hebben ze het rood gemaakt

    Login om te reageren
  10. wim zegt

    31 juli 2006 om 16:28

    Ik heb 2 auto’s, een benzine, ander diesel, en het overkomt mij ook wel eens dat ik bij de pomp met de verkeerde tuit in mijn handen sta.
    het stickertje belet me dan om daadwerkelijk verkeerd te tanken. (jaja ik ben wat verstrooid in het dagelijks leven..)

    Login om te reageren
  11. obroxio zegt

    1 augustus 2006 om 19:50

    dus een beetje diesel reiningt de motor beste silasse ..70 liter tank van oude audi a4 ..en wil het best proberen ^^

    Login om te reageren
  12. Nitrous_oxide zegt

    17 september 2006 om 22:58

    ik snap het probleem niet zo… een dieselspuit past niet eens in de vulopening van een benzine auto… en dan nog als je niet wakker genoeg bent om op te letten op het soort brandstof je aan het tanken bent en je bent te dom om in de gaten te hebben wat voor soort brandstof je moet tanken… denk ik dat je niks te zoeken hebt in een auto…

    even over rode diesel… niet handig om te proberen… als je stomtoevallig controle krijgt ben je aardig de lul… je mag de accijns betalen vanaf de datum dat je de auto op je naam hebt staan…. en de overheid bepaalt dan natuurlijk ook even hoeveel je verbruikt hebt…. kan aardig in de papieren lopen

    Login om te reageren
  13. C30CDIAMG zegt

    12 oktober 2006 om 21:59

    Ik heb wel gehad dat ik gewoon Euro95 moest tanken, en die heeft altijd een groen handvat. MAAR diesel heeft altijd een waarschuwingslabel met DIESEL er groot op staan in de kleur GROEN. Dus ik heb wel eens gehad dat ik in mn ooghoeken die groene label zag en dus diesel er in wilde gooien. Maar gelukkig paste t niet in de tank en heb gelukkig geen diesel erin gegooid. Ik snap ook niet waarom die DIESEL label groen wordt gemaakt…

    Login om te reageren
  14. jus zegt

    28 september 2007 om 09:36

    gister was ik dom, ik heb oude t3 camper. per abuis 5 liter diesel ingegooid, toen zei iemand als je je tank helemaal vol gooit met benzine (dat was nog 45 liter) dan komt het goed. nu 90 km gereden, in het begin leek ie ermee te stoppen maar ineens ging het goed en dat bleef zo. Moet ik hem alsnog laten leegpompen?? waar blijft de diesel die er in zit, ga ik die weer tegenkomen als de tank bijna leeg is?

    Login om te reageren
  15. Statlert. zegt

    7 maart 2008 om 16:25

    haha ik hoorde van mijn zus dat iemand op haar werk V-Power Benzine in zijn dieselaar had gegooid onderweg naar vakantie. Het motorblok van zijn gloednieuwe leasauto brandde daarna volledig uit, en de auto werd total loss verklaard. In eerste instantie zou de schade ook niet gedekt worden, maar uiteindelijk bond de leasemaatschappij in. Hij hoefde dus toch niet de nieuwwaarde terug te betalen, maar je kan je voorstellen dat zijn vakantie ontzettend naar de klote was.

    Login om te reageren
  16. A. van der Burgh zegt

    9 september 2009 om 16:01

    Het is goed te worden gewaarschuwd voor verkeerde brandstof tanken. Dat is te vaag om slechte ervaringen te voorkomen.
    Het is beter aan te geven hoe de juiste naam is in andere landen voor de brandstof die je nodig hebt, zoals voor Euro95 in aangrenzende landen.
    Aan een uitverkochte ANWB brandstof-flap kun je geen informatie ontlenen.

    Login om te reageren
  17. Jan van Dommelen zegt

    25 december 2009 om 14:15

    Als boer heb ik in een vergeten schuurtjes een bovengrandse tank staan van zo,n 1000 liter dieselolie van zo,n 10 jaar oud. Kan ik deze nog gebruiken als huisbrandolie ? Ik zou de dieselolie in mijn ondergrondse tank met huisbrandolie kunnen overhevelen.
    Kan dit kwaad, moet ik iets bijmengen ?

    Ik dank u voor reactie en advies.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North