Apple werkt dus tóch aan een elektrische auto

Auteur: , 49 Reacties

De rekruteerders van Apple zijn namelijk personeel aan het wegkapen bij een grote accubouwer in de auto-industrie.

Apple werkt dus tóch aan een elektrische auto

Apple ligt overhoop met A123 Systems. Laatstgenoemde heeft een rechtszaak tegen de techgigant uit Cupertino aangespannen, omdat ze sinds juni 2014 verschillende medewerkers op agressieve wijze hebben weggekocht. Door die rechtszaak, en de geopenbaarde documenten die erbij horen, krijgen we echter een leuk inkijkje in de planning van Apple. In de zaak claimt A123 Systems namelijk het volgende:

“Apple is currently developing a large-scale battery division to compete in the very same field as A123.”

En voor deze batterijdivisie is Apple dus volop personeel aan het wegkapen. De ingenieurs van A123 Systems die al zijn overgestapt naar Apple zouden van dermate groot belang voor de accubouwer zijn geweest, dat de projecten waaraan ze werkten stil zijn komen te liggen. Althans, zo dikt A123 het aan voor de rechter. Apple zou ook al accukenners bij LG, Samsung en Panasonic hebben weggekaapt, om nog maar te zwijgen over de zestig Tesla-medewerkers zie sinds kort bij Apple aan de slag zijn gegaan, zo vond Reuters uit na een rondje grasduinen door LinkedIn-profielen.

Waarom Apple die accukennis nodig heeft lijkt ons duidelijk. Niet om de iPhone eindelijk een fatsoenlijke accuduur te geven (zou een fijne bijkomstigheid zijn overigens), maar voor Project Titan, het vermeende autoproject waaraan zo’n duizend mensen werken. Het project wordt geleid door voormalig Ford-engineer Steve Zadesky en Johann Jungwirth. Laatstgenoemde verliet in 2014 zijn baan als CEO van Mercedes-Benz Research & Development North America voor een functie bij Apple.

A123 Systems kennen we nog als de getroebleerde acculeverancier die een rol speelde in Fisker-gate. Het bedrijf ging in 2012 failliet, waardoor Fisker zonder acculeverancier kwam te zitten. Daarna kocht Wanxiang het op, om vervolgens het winnende bod op Fisker te verkrijgen. Wat voor invloed de exodus van ingenieurs naar Apple op de revival van Fisker heeft is niet bekend, maar erg florissant ziet het er niet uit. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Fotocredit: nietszeggende render die niks met Project Titan te maken heeft, maar het oogt leuk



49 reacties

Lol doe maar niet
@dhrwilders: Iedereen blijft maar roepen dat ze het niet moeten doen. Beetje tegenstrijdig, het uitmelken van huidge producten is kut maar wee Apple als ze andere dingen willen doen. Ik zie het ze graag proberen en ben benieuwd wat ze er van bakken. Innovatie wa tmij betreft altijd welkom op automotive vlak
@kroverbeek: *edit – is wat mij betreft
@kroverbeek: aangezien men van tevoren al weet dat het een “overpriced” product is. Ik zie Apple liever een keer tegen de lamp lopen door al het geld dat ze wegsturen via mazen in wetten in bepaalde landen. Natuurlijk is dit niet het enige bedrijf wat dit doet maar het is wel het grootste dus doet concurrentie dit natuurlijk ook.
Haatreacties richting Apple in 3.. 2.. 1..
@supersim200: Android is beter. Hap.
@berlinetta: Nokia all the way!!
@berlinetta: hierover ga ik niet in discussie
@supersim200: Dat wordt redelijk vaak op en neer naar de apple store
Met iOs 8.2 en 4G mag je pas rijden, tijdig updaten verhoogt de kilometrage…
@reobnednab: na 2 jaar verbuikt je auto opeens toch meer.
Ook kan ie niet meer zo hard en reageert ie opeens veel langzamer op gas en rem.
Van 43% spring dat ding opeens naar 0% en sta je stil.
En laten we nog maar niet beginnen over dat er spontaan krassen op je voorruit ontstaan precies 1 dag nadat je garantie is verlopen.

O ja, voor service ben je je auto 6 weken kwijt omdat ie naar China wordt gestuurd.
@reobnednab: Gewoon jailbreaken die auto
Ik zie nergens een auto
Aan de onderkant schijnt een rood lichtje en je stopt er 2 AAA penlites in.
Gaan ze eindelijk eens wat doen met hun 100 miljard dollar kasgeld. Ik weet alleen nog niet of het een positieve of negatieve ontwikkeling is.
Verkrijgbaar in de kleuren spacegrijs, goud en zilver?
@SCscreamGT2:
Je vergeet wit….
@jrk68: is zilver geworden …
via Android app
Het is nog te vroeg om wat te zeggen, het hele project wekt de indruk nog in de beginfase te zitten. Bij de model S (het meest vergelijkbare voorbeeld) zat er 4 jaar tussen de 1e bekendmaking van het project (dat toen dus al even liep) en de eerste geleverde auto’s. Ik verwacht voor 2020 nog geen auto van Apple, en dat is al een optimistische schatting.
En als je dan een keer de stoeprand aantikt heb je een barst in de voorruit?
@moondustfocus: Ja. en als je bij het inparkeren zachtjes de auto vóór je raakt, ligt je achterbumper op straat.
@potver7: had je maar voor veel geld een noodzakelijke bumper moeten kopen
Lijkt wel een computermuis
Opgelet. Intensief gebruik kan ernstige gevolgen hebben voor uw actieradius.
Dat plaatje erbij wordt het toch nooit
Allez de gekte gaat weer beginnen. En de hele boel gaat weer zodanig opgeblazen worden met verschillende impressies en roddels dat op het moment van uitkomen er niets meer aan gaat zijn. Zoals altijd het geval.
Geen probleem met het merk Apple, wel met de heisa er rond.
@adyton:
Dat heb ik nou ook met een ander merk dat met een A begint, zou er een causaal verband zijn…?
@jrk68: dat vind ik nu toch wel vergezocht. Ik had het meer over de mensen die eindeloos (absurde) concepts van het ding zullen proberen maken en roddels van specs of design de wereld in zullen sturen.
Waren het geen Apple medewerkers die naar Tesla waren overgelopen? En zelfs tegen vergoeding niet wilden terugkeren?

Ben op zich wel benieuwd wat ze juist willen presenteren…
LOL @ fotocredit :):)
geef mij maar de google car, die ziet er tenminste schattig uit, dit is precies die render van die auto van Nike vroeger
Ik ben absoluut niet van Apple, maar als er een betaalbare goede elektrische auto van komt, waarom niet??
@dutchdriftking: Uhhm, Apple en betaalbaar in één zin? Apple produkten hebben doorgaans een gelikt uiterlijk, en zijn verregaand gebruiksvriendelijk (als je aan de UI kunt wennen). Maar betaalbaar? Ja, als iCar 3s op de markt is, kun je iCar 1c waarschijnlijk tegen een wat lagere prijs kopen… ;)
Ik neem aan dat de accu niet user-replaceable wordt (daarvoor moet-ie terug naar de fabriek) en dat Apple een eigen model oplaadstekker uitgevonden heeft, met magneetjes, die niet compatibel is met bestaande laadpalen?
En dat Apple iedere fabrikant gaat aanklagen die iSofix-compatibele produkten op de markt brengt?
@potver7:

Maak je geen zorgen, je zal hem toch niet kunnen betalen.
Ik ben geen Apple hater noch gebruiker. Ik vond een Macbook Pro schitterend en te duur. Een IPhone mooi maar heb zelf liever een Android.
Toch: doordat Apple het doet, doen anderen het ook. Zonder IPhone 1 geen Android denk ik wel eens.
@stamp: Android was er voor iOS. Maar het was een wat knullig systeem dat bedoeld was om met zo’n blackberry achtig toetsenbordje. Google was heel snel om Android zo aan te passen dat het een vergelijkbare beleving kreeg als iOS. Nokia is dat pas jaren later eindelijk ook gelukt en dat heeft ze de kop gekost.
Lijkt op een computer muis..
God nee. Krijgen we straks weer een hele hoop fanboy die gaan beweren dat Apple de elektrische auto heeft uitgevonden.
Ze hebben wel veel Tron gekeken zo te zien.
Krijg opeens een sinclair deja vu.
Zowel Apple, Samsung, lg, Nokia en Windows is ruk! Dus plasje ga geen auto’s bouwen. En vooral Apple auto’s gadverdamme.…

Sagem ftw!!
Misschien werken ze wel gewoon aan een super batterij voor de iPhone. Als je vandaag de dag een smartphone op de markt kan brengen die een week met een opgeladen accu doet…
Nou mogen ze eerst wel eens aan een goede accu werken…
Dit gaat alleen al lukken omdat er een appel op staat als logo en er dan genoeg mensen het moeten hebben. Ook al is het de slechtste auto die er is.
Gaat nooit werken: een apple met windows?
nachtmerrie
Ja, 2x zo duur als de concurrent en wel erg stijlvol. Maar wedden dat we heel eenvoudig onze iPhone kunnen koppelen aan de auto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).