Zeven dingen die je moet weten over het nieuwe Fisker

Auteur: , 21 Reacties

De ontwikkelingen rondom The New Fisker volgen elkaar in rap tempo op. We hebben daarom hier het belangrijkste nieuws rondom de geplaagde bouwer van luxe-hybrides voor je verzameld.

Het is gekocht door een big baller
Op papier was het afgestorven Fisker al voor 25 miljoen dollar verkocht aan Hybrid Tech Holdings. Toch werd bij de rechter afgedwongen dat de Chinese auto-onderdelenfabrikant Wanxiang -op basis van mooie beloftes- ook een gooi mocht doen naar de restanten. Na een biedingsoorlog ging Wanxiang uiteindelijk met Fisker naar huis. Ze betaalden 149,2 miljoen dollar voor Fisker. Saillant detail: Wanxiang kocht eerder de failliete batterijleverancier van Fisker, A123 System, en weigerde vervolgens accupakketten aan ze te leveren. Het management van Fisker was op z’n zachtst gezegd dan ook niet blij met Wanxiangs inmenging. Schuldeisers stonden daarentegen te juichen, want Wanxiang is China’s grootste auto-onderdelenproducent en heeft diepe zakken.

Wanxiang koopt fabriek in Delaware
Wanxiang lijkt een van de weinige levensvatbare opties voor Fikser. Na de aankoop van het merk en diens schuldenlast hebben ze namelijk ook de koop van de fabriek in Delaware afgerond. In deze voormalige GM-fabriek wilde Fisker de Atlantic gaan bouwen, maar door financiële problemen en wanbeleid is er nooit echt iets functioneel in die toko gebeurd sinds Fisker het in 2010 kocht. Deze week is het in handen van Wanxiang gevallen, dat er 18 miljoen dollar voor betaalde. Hetzelfde bedrag als Fisker er destijds inpompte.

Fiskers worden straks weer in Amerika gebouwd
De Karma liep bij het Finse Valmet van de band, maar Wanxiang heeft de belofte gedaan om de productie terug te brengen naar de VS. Afgevaardigden van de Wanxiang Group hebben recent geroepen dat de productie van de Karma “binnen een jaar” weer gaat beginnen.

De Atlantic, Sunset en Surf worden gereanimeerd
Atlantic
Deze twee conceptcars op basis van de Fisker en de iets kleinere Atlantic krijgen een revival, dat zegt The New Fisker althans op haar site:

“We are excited about the Karma and truly believe we can launch the Atlantic, Surf and Sunset in the future. The Karma platform allows The New Fisker to develop a lot of variations to address our customer’s desires. With the Atlantic platform we expect the same ability to create different models to address our customer’s wants and desires.”

Fiskers voor de Chinese markt
Wanxiang zegt Noord-Amerika en Europa weer te willen voorzien van Fiskers, maar kijkt tegelijkertijd naar mogelijkheden om de hybride-techniek in te zetten in modellen voor de Chinese markt. Dat liet Geert-Jan Tax, directeur van Fisker Nederland, onlangs in de Nationale Autoshow weten: “Premium auto’s krijgen gewoon de naam Fisker. Voor de goedkopere auto’s, die ze nog moeten ontwikkelen, zullen ze een andere naam gaan hanteren.”

V8-powerrrrr
The Wanxiang Group is er duidelijk over: ze hebben en houden groene intenties en willen de weg die Henrik Fisker insloeg blijven volgen. Tegelijkertijd hebben ze ook interesse om de Destino van VL Automotive in productie te nemen. Deze auto gebruikt een Fisker-body, maar wordt aangedreven door de 647 pk sterke V8 uit de Corvette ZR1. De eerste contacten met VL Automotive, dat wordt bijgestaan door Bob Lutz, zijn inmiddels gelegd.

Katy Perry koopt vijf Karma’s
De 29-jarige zangeres heeft omgerekend zo’n 360.000 euro gespendeerd aan vijf Karma’s voor haar assistenten. Immers, groene auto’s zijn een mooie gewetensbooster voor Hollywoodsterren. Aan celebrity endorsement heeft Fisker dan ook nooit een tekort gehad.



21 reacties

Nondeju, wat blijft die Katy Perry toch lekker!
@str8six: Heb je haar al eens gezien zonder make-up en photoshop? Dan springen de tranen je in de ogen.
@berlinetta: Maakt niet uit, der voorgevel blijf dan alsnog ongewijzigd!
@roberto: Jij denkt dat fotoshop niet pakt op tieten ?
@berlinetta: Daar let je niet op aangezien er andere dingen uitspringen als ik naar foto’s van haar kijk
@JamesBond007: daarom sterven we niet uit
@berlinetta: lekker boeiend.
Ben benieuwd naar de groene plannen, ik hoop maar dat ze dit doorzetten. Als Tesla concurrent vond ik Fisker namelijk wel interessant.

Maar als merk dat (lelijke) sedans maakt met een V8 van een corvette vind ik ze toch een stuk minder boeiend.
-edit: nutteloze bijdrage-
Fisker Surf is echt een waanzinnig mooi ontwerp, met een beetje een Volvo 1800 480 C30 achtige heuplijn, echt een prachtige auto. Alleen daarom ben ik al blij met de wederopstanding. Minder blij ben ik met Bob Lutz, zou die alsjeblieft van deze auto’s willen afblijven?
Ik vind die V8 in de Karma wel een geinig idee, eigenlijk. Te fout voor woorden, maar zo’n schitterend ontwerp verdiend toch een echte motor, in plaats van een astmatische 2.0T met batterijtjes.
Die manier van overnemen is niet echt elegant te noemen.
Vroeg me al af waarom Katy Perry op de kopfoto stond en wou eigenlijk niet lezen. Laatste alinea gelezen en t werd duidelijk
@newguy92:

Gefeliciteerd jongen.
Toch slim gedaan van die China gasten.
Lekker dan. De tekst is op een iPad niet meer te lezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).