• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ascari Ecosse

Auteur: Alwood, gepost 14 december 2008 om 14:40 – 19 Reacties

Ascari


De meeste bezoekers zullen wel bekend zijn met Ascari. De naam wordt over het algemeen eerst met de KZ-1 danwel het race-resort geassocieerd. Er gaat echter ook nog een kleurrijke geschiedenis aan deze twee paradepaardjes vooraf. De naam, groot geworden in de Formule1, werd in 1998 al toegekend aan bovenstaande sportwagen.

De Ascari Ecosse was de eerste productie auto van Ascari. Begin jaren ’90 begon de ontwikkeling van deze lichtgewicht racer, allereerst met een Amerikaans powerplant. De auto die in 1995 gepresenteerd werd ging echter nog wel onder een andere naam door het leven, namelijk FGT. De FGT is vanaf de introductie gebruikt voor de racerij, vooral het Britse GT kampioenschap lag de auto goed. De FGT was een concept voor de uiteindelijke productieversie, de Ecosse.

Hoewel de concept altijd Amerikaans is voortbewogen, met achtcilinders van zowel Ford als Chevrolet, was het in 1998 tijd voor vernieuwing. Het moest anders, dus klopte Ascari aan bij BMW. De V8 uit de E39 M5 was het ideale wapen om de 1250kg wegende Ecosse mee de strijd in te sturen. Om de prestaties boven die van een performance sedan te tillen is de 4.4 V8 door Hartge van iets meer grunt voorzien. Een inhoud van 4.7 liter en een vermogen van vierhonderd pk wisten een bliksemsnelle acceleratie te bewerkstelligen en een eveneens erg hoge topsnelheid. Slechts 4.1 seconden waren nodig om 96km/u te bereiken en het accelereren stopte pas bij 322km per uur.

Het design, uitgevoerd door Lee Noble, had echter zijn beste tijd gehad. De productie van de Ecosse, begonnen in 1998, werd in 1999 al weer stop gezet. Er zijn slechts zeventien geproduceerde exemplaren bekend, waarvan er niet meer dan negen over zijn. Dit jaar was in Essen een Ecosse te bewonderen, heel toepasselijk geplaatst tussen een Saleen en Koenigsegg. (bron: madwhips.com)

Ecosse

Ook interessant!

  • Wat gaat deze Nederlandse Ascari Ecosse opleveren?
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ascari, essen-2008, Racing, Supercars

Vorig bericht: « Fusie tussen Fiat en PSA?
Volgend bericht: Stoomrecord blijkt een taai beestje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Een betere ontwerper zegt

    14 december 2008 om 14:42

    Wow, ongelovelijk hoe al die auto’s op elkaar lijken, met name Farboud, Noble en Ascari, deze doet me teveel denken aan die M12 of zo, of M14.

    En zo mooi vind ik em ook nog niet eens..

    Login om te reageren
  2. ward430 zegt

    14 december 2008 om 14:47

    foutje in de tekst, de M5 v8 had standaard 400 pk en was een 5 liter. Die 4.4 is dus de motor van bv de x5 4.4

    Login om te reageren
  3. mikey zegt

    14 december 2008 om 14:51

    Ik vind ´m gaaf, hij ziet er functioneel en snel uit, een beetje de lotus-style! Ik hou hier meer van dan bijvoorbeeld alle poespas die je op een spyker of een pagani vind, hoe goed afgewerkt en kwalitatief die ook mogen zijn. Alleen die spiegels halverwege de raamstijl verpesten het geheel wel een beetje!

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    14 december 2008 om 14:51

    @ward430
    verrek! dank u wel :)

    Stomme fout, aangezien de 1e M5 al boven de 300pk zat :?

    Login om te reageren
  5. Danny zegt

    14 december 2008 om 15:05

    ik heb nog nooit van Ascari in F1 gehoord
    waneer was ascari in F1 ?
    mooie auto de achterkant lijkt op Koeningsegg

    Login om te reageren
  6. Laster zegt

    14 december 2008 om 15:16

    @danny

    dan kan je beter maar nooit meer kijken.

    Login om te reageren
  7. ward430 zegt

    14 december 2008 om 15:24

    lang geleden, ascari was een rijder, en een heel goede

    Login om te reageren
  8. Martijn Nijsten zegt

    14 december 2008 om 15:26

    @ alwood .. eerste m5 zat niet boven de 300 pk.. die had dr rond de 280(E28) … de versie daar na had 310pk(3.6ltr) of 340pk(3.8ltr)

    Login om te reageren
  9. Ollie zegt

    14 december 2008 om 16:00

    Door Lee Noble… jaaa kijk, toen ik er liep dacht ik al eerst, das een Noble!! Geen wonder dat hij er erg op lijkt :S

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    14 december 2008 om 16:17

    @Martijn Nijsten
    De 1989 M5 had 316pk. En de eerste 286 stuks!
    Ze zijn allemaal we erg makkelijk te tunen. Daar zijn ze ook ooit voor ontworpen. Voor de Racerij!

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    14 december 2008 om 16:45

    Leuk geschiedenislesje. Ik denk dat de meeste mensen, zoals ikzelf, hier geen idee van hadden.

    Login om te reageren
  12. Giel zegt

    14 december 2008 om 16:52

    Kwam deze gister toevallig tegen tijdens het googlen, vind de voorkant nog gaan, maar de achterkant vind ik vreselijk.

    Login om te reageren
  13. Jordey zegt

    14 december 2008 om 18:11

    @Ward430
    in 1998 bestond er nog geen X5. Die motor die je bedoelt was waarschijnlijk de BMW 540i.

    Login om te reageren
  14. Patrick T. zegt

    14 december 2008 om 21:40

    Deze was voor mij een van de hoogtepunten in Essen,

    Had deze al lang op mijn lijstje staan van supercars die ik nog eens moest zijn

    Wel ongelofelijk dat de helft van de toch al zeer kleine productie er niet meer is!!!

    Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    14 december 2008 om 21:50

    Toen ik rondliep in Essen dacht ik dat het een vroeg prototype was.

    Login om te reageren
  16. PloegR zegt

    14 december 2008 om 23:03

    Ik geloof dat Hartge de 4.4 V8 had getuned voor Ascari.

    Login om te reageren
  17. Jan C. zegt

    15 december 2008 om 13:13

    Duidelijk de hand van Noble in het ontwerp. Een van de weinige auto’s die ik ken die echt uit passie worden gemaakt. Interessant man ook die er achter steekt. Racet met een oude Benetton als ik het wel heb in een soort F1 kampioenschap voor oude F1 auto’s

    Login om te reageren
  18. fructis zegt

    17 december 2008 om 18:39

    niet zo geslaagd

    Login om te reageren
  19. dino zegt

    6 september 2009 om 01:33

    its my car and i love it very fast and good looking

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North