Voorproefje: 24 uur van de Nürburgring

Auteur: , 46 Reacties

Het is bijna zo ver: dit weekend wordt een van de meest legendarische 24-uursraces op de kalender verreden, die van de Nürburgring. Een race die qua populariteit wellicht die van Le Mans naar de kroon steekt. We hebben voor jullie een kleine inleiding en enkele sfeershots vanaf de Groene Hel!

24 uur Nurburgring preview

Voor zover mijn lekenverstand het begrijpt rijdt in kampioenschappen als het WEC, waar de 24 uur van Le Mans een onderdeel van is, alleen met de creme de la creme: LMP1, LMP2, en GTE (Pro & AM), dus de klasse die vroeger GT2 heette.

Evenementen als de 24 uur van de Ring zitten hier onder, met als snelste jongens de GT3-klasse (Audi R8 LMS, BMW Z4 GT3, SLS AMG GT3, Aston Martin Vantage GT3), die voor dit evenement als SP9 wordt aangeduid. Mocht je je geen wegwijs kunnen worden uit de brij aan klasses (we tellen er 29), dan staat HIER een handig overzicht.

De charme van deze race is wellicht dat er van alles en nog wat meedoet, het veld is werkelijk bezaaid met allerlei auto’s van zeer verschillende pluimage. Ook dit jaar is een van de autoblog-favorietjes, de heerlijk campy vossenstaart-Manta, weer van de partij. Verder zien we in de experimentele klasse de Aston Martin Rapide S op waterstof, met niemand minder dan CEO Ulrich Bez achter het stuur.

En the Glick? Die doet dit jaar niet mee. Zijn P4/5 Competizione wordt teruggetoverd naar straatspecificaties, maar achter de schermen wordt er alweer aan iets anders leuks gewerkt, zo klinkt het in de wandelgangen.

Wat blijft er dan nog over? Genoeg. Pluis de startlijst (PDF) er zelf maar eens op na.

Maar de foto’s. Onze gemaskerde muchacho replicant zette zijn klapstoeltje rond de Nordschleife op, en schoot enkele sfeershots, onder andere van een hevig rokende Focus, een 997 GT3 Cup, en meerrrr. Check al zijn plaatjes op Nürburgjunk!

Morgen gaat het circus van start, met de eerste kwalificatie. Zondagmiddag om 17:00 uur begint de race.



46 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
ich bin super dabei! Helaas net niet de Nürburgring FB foto contest gewonnen. Dus dit jaar maar nog betere plaatjes schieten!!
@maartenoosterbaan: Cool. Veel plezier ! ;-)
@lemans96: thnx! Komt zeker goed! Neef van me woont er vlakbij, dus altijd handig logeren daar. Verder morgen eerst een extra lens ophalen voor de speciale foto’s!
@maartenoosterbaan: veel plezier, maar dat moet wel goed komen denk ik ! ;)
Gaaf hoor. Ik zou graag gaan maar heb al andere races op de kalender staan en om ze allemaal bij te wonen, tsja, dat kan bruin niet trekken.
Heerlijk ook daar, al die vreemde eenden in de bijt. Wij hebben daar de Nordschleife special ‘Turbinchen’ nog zien rijden bijvoorbeeld. Op basis van een 996 GT2, omgebouwd naar vierwielaandrijving en opgenaaid tot over de 700pk.
Als dat ding voorbij kwam, hoorde je nauwelijks motorgeluid maar een keihard en venijnig blazen, als van een straalmotor ! Te gek.
Ga er heen, als je de tijd en de euro’s er voor kunt missen.
“Zijn P4/5 Competizione wordt teruggetoverd naar straatspecificaties” .

Teruggetoverd? Dit was toch een volledig andere auto, op basis van oa een Scuderia, en hij heeft ook nog zijn coachbuild op basis van de Enzo?
@SimonMc: *430 Scuderia in het geval dat dat niet duidelijk was.
@SimonMc: De op de Enzo gebaseerde is de straatversie. Maar de circuitversie weer terug ombouwen naar een normale 430 is wat onzinnig imho. Laat hem lekker zoals ie is en koop een tweedehands 430 op Marktplaats! Veel simpeler!
@SimonMc: voor de creatie van de P4/5 Competizione zijn er 2 430’s gebruikt. Het chassis is idd van een Scuderia straatauto, veel van de rest (motorblok, versnellingsbak…) komt van een GT raceuitvoering.

Dit is zo gedaan omdat men zo achteraf de auto in de States op kenteken kon zetten, iets wat met het chassis van de racer niet zou kunnen.
@Rohrl-fan: I see…
Yeah!
ik snap er nog steeds niks van. een Clio vs. een R8???
ik kijk wel vaak filmpjes op youtube en daar zitten ook allemaal verschillende wagens bijv. SLS vs een 10 jaar oude honda civic en een 10 jaar oude bmw 3 serie… https://www.youtube.com/watch?v=JZxFb9CNyAg < bijvoorbeeld daarzo.. kan iemand mij het uitleggen?
@thomcarspotter: Volgens mij rijden ze niet tegenelkaar, maar meerdere klasses tegelijk op de baan met elk hun eigen klassement. Ben er niet zo in thuis, so feel free to correct me!
@thomcarspotter: klopt inderdaad. In Le Mans zie je alleen prototypes van Lmp-statuur en de GT-auto’s, maar die hebben hier niks te zoeken, die worden letterlijk uit elkaar gerammeld of opgetild zoals Webber’s Mercedes op Le Mans. De 24 uur wordt gereden als onderdeel van de VLN lange-afstandskampioenschappen en daarin wordt veel meer onderscheid gemaakt in klassen. De SP9 klasse met vooral Porsche, Audi en BMW GT3’s en dit jaar ook een Nissan GTR in Gt3 trim levert meestal de kop van het veld, maar ook de SP2 klasse met de aardgas-powered Scirocco’s, Audi TTS en Seat SuperCopa’s is leuk om te volgen. De kleine Renaultjes rijden in de Sp3 klasse en er is een E1-XP klasse die voor experimentele voertuigen wordt gebruikt: de Gumpert Hybride van een paar jaar terug reed in die klasse, evenals de 911 Hybrid en nu de Aston Martin Rapide op waterstof
@Alex_79: en ze rijden allemaal tegelijk?
@thomcarspotter: Ja, maar ze starten niet samen. Men vertrekt in 3 golven, de allersnelste auto’s eerst. Op zo’n lang circuit kan dat. Achteraf compenseert men dan het vertrekuur in de timing.

Leuke bijkomstigheid is dat de snelle groep (nog redelijk bij elkaar hangend) al vroeg in de race de traagste groep bijhaalt. Krijg je zo 5 911’s en R8’s in een trein die tussen Civicjes en Cliotjes door schieten!
@Alex_79: “die hebben hier niks te zoeken, die worden letterlijk uit elkaar gerammeld of opgetild zoals Webber’s Mercedes op Le Mans”

Pardon? Dergelijke auto’s mogen hier niet mee doen omdat ze simpelweg veel te snel zijn en het zaakjes anders, qua kosten, volledig uit de hand zou lopen.
Vergeet niet dat er tot 1982(of was ’t nou ’83?) gewoon de wereldkampioenschappen voor sportscars werd verreden. Dus de dikke groep C’s. Uit die tijd stamt ook Stefan Bellofs’ absurde ronderecord van 6:11nogwat…
@lemans96: met die race 959 of niet ?
@mikehks:

Nee dat zal met een 956 of 962 geweest zijn.
De Group C Sportscars van Porsche.
@carmasterr:
Een 956, de 962 is gekomen als gevolg van de dodelijke ongevallen van Bellof en Winkelhock. De 962 heeft een Alu honeycomb chassis dat crash bestendiger is.

@mikehks
De raceversie van de 959 heette 961.
@jrk68: Inderdaad, al vermoed ik dat in beide gevallen(Bellof en Winkelhock) dat beetje extra kreukelzone weinig had uitgemaakt, als je de vreselijke vervormde wrakken van hun auto’s zo zag…
@jrk68:

De 962 kwam er omdat de 956 niet voldeed aan het Amerikaanse IMSA GTP reglement.
De voeten van de coureur mochten daar niet vóór de lijn van de vooras zitten.
Vandaar dat de 962 een langere wielbasis had.
Daarbij verongelukten Bellof en Winkelhock beide met een 962, één jaar na de introductie.
@jrk68:

Maar de Nurburgring recordwagen was inderdaad een 956.
@thomcarspotter: Dit is een wat ze noemen een endurance-race. Hier gaat het niet om om zo de tegenstander zo moeilijk te maken, hier gaat het om om zo lang mogelijk uit te houden met de auto (in dit geval 24 uur). Het is voornamelijk dus een tijds kwestie. Omdat er tig verschillende klasses zijn die elk zo hun eigen race rijden, heb je eigenlijk 28 races in 1.
@d15b2: op die manier! mag je wel stoppen voor brandstof?
@thomcarspotter:

Nee.
@carmasterr: dus het gaat er dan eigenlijk om hoe zuinig je kan rijden?
@thomcarspotter:

Sorry, dat was sarcastisch bedoeld.
De race duurt 24 uur, en de deelnemers rijden, ook al is het een endurance race, wel degelijk op minimaal 75% van hun kunnen.
De race uitrijden zonder te tanken zou dus nooit kunnen,
@thomcarspotter: tuurlijk mag je stoppen voor brandstof. De race duurt 24 uur!
@loekie125: Nee nee, je mag NIET stoppen voor brandstof hoor !



xD
@carmasterr: hahaha
Vroeger moest ik hier niet zo veel van hebben, maar sinds een jaar of 2 ben ik helemaal om. Het is echt de sfeer die om zo’n race hangt. De nachtelijke uurtjes, de half uur durende pit-stops, de ratjetoe aan klasses op 1 baan tegelijk… dat allemaal samenkomt op 1 baan die je pas echt waardeert als je hem zelf gereden hebt, Nurburgring/Nordschleife!
En na t weekend s kijke of de Ring nog lang openblijft.
K hoop het in elk geval wel. Heb dr al wat leuke dagen gehad. Hoop dat r nog veel mogen komen!
Was echt top die 24h..
Maar als je gaat, houdt er rekening mee dat je in de file komt te staan.
Ik wist niet wat ik mee maakte toen ik daar aan kwam. In Duitsland wordt die 24h gevierd zoals wij koningsdag vieren.
Overal lopen dikke, dronken Duitsers, maar hé, what else is new?!
@replicant: er is altijd file in duitsland door die fucking weg werkzaamheden.
Weet iemand of het ergens live word uitgezonden? Livestream ook best!
@jezzaclarkson: daar ben ik ook erg benieuwd naar!
@kimi100: http://www.audi-liveracing.com/customer/desktop/index.jsp en http://www.24h-rennen.de/ en http://www.porsche.com/all/motorsport/pccd/livestream.htm
@Barnato: deze doet het niet in nederland http://www.nuerburgring.de/nl/events/auto/adac-zurich-24-uurs-race/live.html Sorry, je netwerk adres (IP) niet goedgekeurd voor het gebruik van dit aanbod.
Om licentie redenen, moeten we ons beperken tot de kijkers met verschillende inhoud van bepaalde landen.
Met ons systeem, check kunt u controleren wat de inhoud is in welke landen.

jammer ben nog hard aan het zoeken
@jezzaclarkson: Diverse sites. Live timing: http://www.24h-rennen.de/live/
Op deze site vind je ook ergens de link voor de live stream. ;-)
Check de live stream hier:

http://www.24h-rennen.de/en/live/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).