Aston Martin heeft goed nieuws voor de handbak-fetisjist

Auteur: , 49 Reacties

Bye bye, zwaai zwaai voor de manuele transmissie? Niet als het aan Aston Martin ligt.

Aston Martin DBS

De Britse sportwagenfabrikant duikt in de actuele discussie omtrent de handgeschakelde versnellingsbak. Steeds meer automerken zeggen doei tegen de ouderwetse manier van autorijden. Het is vooral langzamer en onzuiniger in vergelijking met een moderne automaat. Kan wel zo wezen, zegt Aston Martin CEO Andy Palmer, maar toch blijven we de handbak handhaven. Tot het einde der tijden.

Aston Martin zegt desnoods de laatste sportwagenfabrikant op aarde te zijn die de manuele versnellingsbak zal aanbieden op diens modellen. Palmer is geen fan van de automatische transmissie met dubbele koppeling. Volgens hem is de techniek zwaar en complex. Een opmerkelijke uitspraak, aangezien bijna alle single-clutch bakken met pensioen worden gestuurd door autofabrikanten. We gokken dat het meer met de centen heeft te maken dan met complexiteit.

Mijn keuze staat vast. Liever zelf roeren met een koppelingspedaal, dan een langzame gerobotiseerde handbak waarbij je een abbo kunt afsluiten bij de lokale fysiotherapeut naar aanleiding van rugklachten. Dus of je nu een V8 of een V12-model bij Aston Martin gaat bestellen: zelf schakelen blijft mogelijk. Nu en in de toekomst. (via Car & Driver)



49 reacties

Nog een extra reden om van Aston Martins te houden. Een van de weinige merken die vrijwel nooit afwijken van hun eigen designtaal en visie en dat ook nog eens weten om te zetten in prachtige auto’s. Maar dan ook echt prachtige auto’s.
@viezefreddyw:
denk eerder dat ze gewoon geen budget hebben om een nieuwe “designtaal” te leren, die toko draait al jaren zwaar verlies.
@super: Ik denk dat dat in de toekomst wel gaat veranderen als ze motoren van Mercedes AMG in het vooronder hebben liggen. Vind het altijd zo zonde voor het merk Aston Martin dat de zaken niet zo lekker lopen. Ik bedoel, ik kan echt geen enkele lelijke Aston Martin bedenken. Ik vind ze stuk voor stuk echt heel mooi. Er zijn maar weinig merken die dat voor mij voor elkaar krijgen.
@viezefreddyw: Laten we daarom hopen dat Mercedes hen meer gaat ondersteunen. Ik vind Aston namelijk wel passen bij Mercedes.
@viezefreddyw: Misschien gaat het dan net zo goed als met MV Agusta.
@viezefreddyw:
spyker had motoren van audie, hielp ook geen fcuk. Maar goed, ik vind het zonde van elk bedrijf dat niet zo lekker loopt, of ze nou vouwfietsen of badge beleving mobielen bouwen.
@super: Donkervoort heeft motoren van Audi, loopt momenteel aardig als een tierelier. In feite zegt het dus niks.
@viezefreddyw:
dat zei ik.
@viezefreddyw: AM Cygnet?
@viezefreddyw:

Marketing gelul is de enige reden om van AM te houden ..
Meer hebben ze nml niet te bieden ..
@lincoln: Als marketinggelul de enige reden is kunnen we wel van elk merk gaan houden toch?
Slim, een stukje extra exclusiviteit met het oog op de toekomst. Voor een merk als Aston Martin kan dat alleen maar voordelig zijn
Dit is geen nieuws. Maar herhaling van een eerder ingenomen standpunt.

[quote]“I’ve already gone on the record saying I want to be the last manufacturer in the world to offer a manual sports car,” Palmer said, adding that he is not a fan of dual-clutch automatics on the basis of their added weight and complexity: “They can’t do anything that a well-tuned automatic can’t.”[/quote]

Maar toch prettig dat het weer bevestigd wordt.
Het gaat in het originele artikel wel specifiek om de nieuwe Vantage, alle andere modellen zijn alleen met een automaat verkrijgbaar.
Het is aannemelijk dat de achterliggende gedachte hiervan een gebrek aan geld is, maar ze kunnen er wel hun voordeel mee doen. Handbakliefhebbers zijn er altijd wel te vinden, hoewel ik verwacht dat het merendeel voor een automaat zal gaan. Dat heeft echter nog een voordeel: de versies met handbak zijn dus zeldzamer en daarmee zullen ze in waarde gaan stijgen.
@berlinetta:
Als je je auto roze laat spuiten is ie ook zeldzamer, maar zou er niet op rekenen dat ie er meer waard van wordt…
Mooi!!
Goed dat Aston Martin denkt aan de klanten die een handbal willen, ook al is dit een klein percentage. Iedereen zegt wel dat ze een handbak willen, maar het zegt genoeg dat Porsche de gt3 uitrust met pdk. De rijdersauto pur sang.
@e270cdi: De reden dat Porsche bij de GT3 kiest voor een pdk, is omdat die auto maximaal gericht is op prestaties. Een automaat is nou eenmaal sneller dus dat verklaart de keuze. Porsche heeft die keuze niet zozeer gemaakt, omdat de kopers liever een automaat willen.
@e270cdi: de rijdersauto pur sang van porsche is op dit moment meer de cayman gt4 denk ik. Gt3 is meer gericht op prestaties naar mijn mening…
Ben benieuwd welke handbak ze dan gaan gebruiken. Merc AMG levert geen handbak op haar modellen namelijk. Dus welke bak is dan passend op die motoren?
@E34M5Touring: die van een suzuki alto
@godfried1987: Ok, de 4 bak uit de eerste serie of toch de 5 bak variant van de latere versies?
@E34M5Touring:

Tremec waarschijnlijk ..
Naar mijn weten heeft AM nog steeds Ford blokken ..
@lincoln: Nog wel inderdaad. Maar of Tremec straks ook gaat leveren wanneer AM over gaat op AMG motoren durf ik niet te zeggen. De link met Ford ligt na de wissel naar AMG blokken wel heel ver weg. Dr zal bijv. toch een nieuw bakhuis moeten komen om het geheel passend te krijgen op de AMG blokken. En de interne delen zullen ook moeten worden aangepast aan het nieuwe bakhuis.
@E34M5Touring:

Tja .. Ze komen uiteindelijk toch bij Borg Warner of Tremec terecht ..

Tenminste .. Als die er komt ..
Want prietpraat van een CEO hoef je nooit serieus te nemen ..
@lincoln: Aston maakt nu (in de DB9) gebruik van Graziano versnellingsbakken (handgeschakeld). Die werken ook al met AMG voor sommige modellen (automaatbakken). Wellicht zal de link daar liggen.
@E34M5Touring:

Well .. Who cares ..
Dingen worden toch optie lijst opvulling ..
Ik ben het roerend met de topman van Aston Martin eens.
Ze bedoelen te zeggen: onze automatische transmissies gaan hooguit 20.000 km mee… Koop maar een handbak, die blijft tenminste heel!
@cupsport: subtiele referentie naar de Vanquish?
Overigens is de DB11 tot nu toe alleen verkrijgbaar met automaat van ZF? Beetje vaag verhaal dit.
Tja als je geen geld hebt om dure bakken te kopen/ontwikkelen, en op wat leuke proporties na ook niks nieuws te melden hebt over je wagens, is het misschien wel verstandig om lekker de goedkope handbakniche in te duiken. “Puristen” willen toch beleving ipv snelheid.
Ik vind het toch een moeilijke kwestie. Een handbak is een feestje, maar wanneer vrijwel alle fabrikanten in het duurdere segment de handbak uitfaseren, blijven er weinig goede moderne handbakken over die het hoge koppel aankunnen. Zelf een bak ontwikkelen en bouwen zou natuurlijk kunnen, ook zouden ze een goede bak van een ander merk in licentie kunnen gaan bouwen wanneer het merk zelf er mee stopt, maar beide opties lijken mij te duur voor AM. Een matige handbak lijkt me nooit een optie, kijk bijvoorbeeld naar de handbak die Jaguar levert in de XE, XF en F-type. Op zich is het geen heel slechte bak, gewoon een moderne handgeschakelde 6-bak, maar het haalt het in geen enkel opzicht bij de 8-traps ZF bak die ze ook leveren, in ieder geval niet in de XE waarin ik hem gereden heb, voor de XF en F-type ga ik nu uit van de recenties die ik erover heb gelezen en gezien. In plaats van de beleving die en handbak moet geven, is het gewoon een softe, moderne bak zonder sportieve beleving, wat volgens mij tegenwoordig nog het enige excuus is voor een handbak in een duurdere auto. De automaat is dan niet alleen sneller, hij voelt ook veel sneller.

Uiteindelijk moet ik bekennen dat ik moderne handbakken überhaupt niet lekker vind schakelen, veel te vaag en veel te zacht, idem voor de koppeling. Dat geldt sowieso voor alle voorwielaandrijvers, maar de Mazda MX-5 is de enige auto van na grofweg 1980 waar ik ooit mee heb gereden waarbij ik oprecht lekker schakelgevoel had en het gevoel had dat ik voelde wat er met de koppeling en de tandwielen gebeurde tijdens het schakelen.

De enige kans, kortom, om de handbak voort te laten leven, is volgens mij wat ouderwetsere, meer mechanisch aanvoelende bakken te maken. Een bak waarbij het koppelingsaangrijppunt tot op de micrometer nauwkeurig te voelen is en waarbij je duidelijk de pook in de versnelling duwt. Alleen dan heb je beleving, alleen dan voegt het iets toe t.o.v. moderne automaten. En natuurlijk wel gewoon een 6-bak graag, ik ga niet pleiten voor een terugkeer van 4 bakken en overdrives, dat is weer een stap te ver.
Doe mij maar een automaat. Dan kan ik lekker appen tijdens het rijden!
@dutchcorvette:
als je niet kunt eppen in een auto met een handbak hoor je niet op de weg.
@super: ik app graag in alle rust. Ik vind schakelen niet leuk in NL
Alleen de echte liefhebbers zullen nog voor een handbak kiezen. De huidige automaten zijn zo ontzettend verfijnd dat het gewoon de betere keus is.
@autofanaat:
Ah, de ‘echte liefhebbers’…
Amerikanen dus.
@autofanaat:
Tenzij je zelf van plan bent om er 1 te gaan kopen begrijp ik niet waarom je je druk zou maken om wat er in de auto van een ander zit. Denk je werkelijk dat deze wagen veel met handbak verkocht gaat worden?
het grootste nadeel van automaten zonder dubbele koppeling is dat de auto’s er kut door gaan klinken. Alsof de chauffeur continu met een slippende koppeling rijdt.
Bij automaten met dubbele koppeling is het stuk minder en verbloemen ze het met plofjes uit de uitlaat.
Ach ja, een ZF bak is inderdaad heel duur, maar wel enorm goed. Maar fijn toch? Atmosferische V12, met handbak. Ik teken er voor. Ondanks dat er veel snellere comfortabelere betere concurrenten zijn.
@dutchdriftking: Helaas sterft die atmosferische V12 uit. De nieuwe zal ook zeker niet teleurstellen, maar ik vrees voor het geluid.
@berlinetta: Ik weet dat je daar helaas gelijk in hebt. Laatst kwam er een filmpje van Aston Martin zelf naar buiten, als die klopt dan zit het met het motorgeluid wel goed. Ik ben benieuwd…
Geweldig merk!
Kijk zij snappen het!
Ik zie Ferrari ook nog wel terugkomen op het uitsluitend aanbieden van automaatjes. Ergo: waarom zou je een paar ton neertellen om in een rijdende PlayStation te stappen…
Is toch mooi?
Prima in een sport(ieve)wagen hoort naar mijn bescheiden mening een handbak . Die paar tienden verschil doen mij niet zoveel maar de rijders beleving vind ik veel hoger. Automaat is prima in een luxe wagen of een bestelwagen die veel stadsverkeer doet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).