Het fijne van autoshows is dat alle belangrijke bobo’s van autofabrikanten ook aanwezig zijn. Misschien is het je ontgaan, maar op dit moment vindt de Autosalon van Genève plaats. Laat nu juist op die plek een zwerm van afgevaardigden aanwezig zijn. Wanneer je deze lief aankijkt willen ze nog wel eens wat hete nieuwtjes vertellen. Of niet natuurlijk.
Zo raakten de heren van Autocar in gesprek met Andreas Preuninger. De man dat een nogal belangrijk zegje heeft binnen Porsche als het gaat om de GT-modellen. Op dit moment is de recent onthulde 911R de auto met een handbak die het dichtst bij de GT3 RS in de buurt komt. Het is echter een schande dat petrolheads die er eentje willen hebben buiten de boot vallen. Het is namelijk geen geheim dat alle 991 gebouwde exemplaren al dik uitverkocht zijn.
Preuninger is het ermee eens dat handbak-fetisjisten puristen ook aan hun trekken moeten komen en zegt dat de volgende generatie GT3 te bestellen zal zijn met een handgeschakelde zesbak. De GT3 RS ontspringt de manuele factor echter en blijft PDK-only. Daarnaast bevestigt de Porsche-man dat de GT-lijn uit natuurlijk ademende boxers zal blijven bestaan. Alleen de geplande GT2 krijgt de bekende turbokuur. Overigens zou Porsche overwegen om meer speciaaltjes á la 911R te bouwen want: cash money.
Als laatste sprak de man over de nieuwe 718 Cayman. De huidige Cayman GT4 heeft een zespitter (uit de 911) en dit zal ook het geval zijn bij de nieuwe 718 Cayman GT4. Geen viercilinder dus voor de heetste versie van de Cayman, hoezee.
51 reacties
Een echte goede Porsche van deze tijd heeft zes cilinders of meer.
Maar dat geluid van die atmosferische zespitter is moeilijk te overtreffen. En het zit denk ik ook een beetje ‘tussen de oren’. Daarbij: Subaru heeft viercilinder turbo’s met 300pk uit 2-liter en die klinken ook goed.
Kleine aantekening: hij heet Andreas, geen Andrew ;-)
Best lastig te vinden!
Maar ik heb een bijzondere voor je:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283096431?asrc=st|as
Dus een GT3 met handbak is dé auto om lol mee te hebben op de openbare weg, en de RS met PDK voor de maximale rondetijden.
Chevrolet (Camaro Z28/ZL1, Corvette Z06), Dodge (Viper, Hellcat), BMW (M2, M3, M4, M5, M6), Jaguar (F-Type, F-Type S), Audi (S1, S3, TT-(RS)), Alfa (Giulia QV), Aston Martin (V8 Vantage), Honda (Civic Type-R), Nissan (370): er zijn er nog zat ;-).
Cool .. Breng je ook de zwengelraampjes weer terug ??
Tweede probleem: alle door jou genoemde modellen hebben enorme turbomotoren met bizar veel koppel. Er zijn weinig handbakken die daar mee overweg kunnen. De handbak in de BMW M5 en Dodge Hellcat zijn heavy duty exemplaren. Maar een Bugatti met handbak: succes.
Of wacht, troll, happen, ik. Ik ga maar even een biertje doen ;-).
Bij alle auto’s die jij noemt is een automaat een véél betere keuze.
Ik merk het vaker hoor. Ik heb ooit de fout gemaakt om een BMW 130i te kopen met handbak, omdat “dat zo lekker sportief is”. 75% van de tijd stond ik ermee in de file, met een verkrampt linkerbeen tot gevolg, 20 % reed ik in gewoon verkeer, dus helemaal niet sportief en de resterende 5% (wat nog rijkelijk hoog is ingeschat) kon ik boenderen met de handbak.
En was dat het waard? Absoluut niet. De automaten van tegenwoordig zijn zo goed, die doen precies wat je wil, maar dan sneller, beter en mooier.
Koop je een auto puur en alleen voor op het circuit, dan is een handbak misschien een optie, maar aan de andere kant, als een handbak zoveel beter is, waarom rijden ze in de Formule 1 dan al jaren met flippers?
Echter, de handbak zorgt wel voor een beetje extra ‘beleving’. Je bent lekker bezig. Dus bij een sportwagen kan ik een handbak zeker waarderen.
Juist bij een GT3 of ander circuitspeeltje begrijp ik de automaat juist wel: zo’n GT3 is zo snel dat het wel lekker is dat je constant je handen aan het stuur kan houden.
En die pdk is gewoon een juweeltje. Zo goed, zo snel, zo precies, met een lekkere klap in de rug af en toe. De ZF bak in mijn 328i is heerlijk hoor, maar die pdk doet praktisch alles perfect. Al ben ik ook blij met de handbak in mijn ST fiesta, dat vind ik ook heerlijk