• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goed nieuws! Volgende 911 GT3 krijgt een handbak

Auteur: RubenPriest, gepost 4 maart 2016 om 22:01 – 51 Reacties

Goed nieuws! Volgende 911 GT3 krijgt een handbak


Maar wacht, er is nog meer! Serieus.

Het fijne van autoshows is dat alle belangrijke bobo’s van autofabrikanten ook aanwezig zijn. Misschien is het je ontgaan, maar op dit moment vindt de Autosalon van Genève plaats. Laat nu juist op die plek een zwerm van afgevaardigden aanwezig zijn. Wanneer je deze lief aankijkt willen ze nog wel eens wat hete nieuwtjes vertellen. Of niet natuurlijk.

Zo raakten de heren van Autocar in gesprek met Andreas Preuninger. De man dat een nogal belangrijk zegje heeft binnen Porsche als het gaat om de GT-modellen. Op dit moment is de recent onthulde 911R de auto met een handbak die het dichtst bij de GT3 RS in de buurt komt. Het is echter een schande dat petrolheads die er eentje willen hebben buiten de boot vallen. Het is namelijk geen geheim dat alle 991 gebouwde exemplaren al dik uitverkocht zijn.

Preuninger is het ermee eens dat handbak-fetisjisten puristen ook aan hun trekken moeten komen en zegt dat de volgende generatie GT3 te bestellen zal zijn met een handgeschakelde zesbak. De GT3 RS ontspringt de manuele factor echter en blijft PDK-only. Daarnaast bevestigt de Porsche-man dat de GT-lijn uit natuurlijk ademende boxers zal blijven bestaan. Alleen de geplande GT2 krijgt de bekende turbokuur. Overigens zou Porsche overwegen om meer speciaaltjes á la 911R te bouwen want: cash money.

Als laatste sprak de man over de nieuwe 718 Cayman. De huidige Cayman GT4 heeft een zespitter (uit de 911) en dit zal ook het geval zijn bij de nieuwe 718 Cayman GT4. Geen viercilinder dus voor de heetste versie van de Cayman, hoezee.

Ook interessant!

  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

911, andreas-preuninger, GT3, Porsche

Vorig bericht: « Dit is waarom de Alfa Romeo Giulia perfect is
Volgend bericht: Koop de meest kale Mazda MX-5 die je ooit hebt gezien »

Lees Interacties

Reacties

  1. nielsnl1 zegt

    4 maart 2016 om 22:07

    Eigenlijk wel jammer dat de Cayman GT4 geen 4-cilinder krijgt. Zou juist wel cool zijn als ze daar zo’n racy blokje van zouden maken :) doet het gelijk goed voor het imago van de downsize en is een leuk marketinverhaal i.c.m. de Le Mans auto

    Login om te reageren
    • nielsnl1 zegt

      4 maart 2016 om 22:08

      @nielsnl1: oh en ja, de handbak op de GT3 is natuurlijk weer super :D

      Login om te reageren
    • v60polestar zegt

      4 maart 2016 om 22:24

      @nielsnl1: iew nee alsjeblieft geen 4 cilinder, k word al allergies als k er aan denk!

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        4 maart 2016 om 22:35

        @v60polestar: Idd, een echte Porsche heeft een zescilinder.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          4 maart 2016 om 22:40

          @mercedesclk350: 968, 928, Carrera GT, 918 Spyder, 550A, 356. Allemaal echte Porsches zonder zespitter ;-)

          Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            4 maart 2016 om 22:58

            @gtwillem: Uiteraard… Mijn reactie was een beetje verkeerd geformuleerd, ik probeer het even opnieuw:

            Een echte goede Porsche van deze tijd heeft zes cilinders of meer.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              4 maart 2016 om 23:03

              @mercedesclk350: Lastig. Kijkend naar de specs van een standaard 718 Boxster kan ik alleen maar onder de indruk zijn: 300pk! Gewoon de basis instapper. Ook met de prestaties is niets mis, integendeel.

              Maar dat geluid van die atmosferische zespitter is moeilijk te overtreffen. En het zit denk ik ook een beetje ’tussen de oren’. Daarbij: Subaru heeft viercilinder turbo’s met 300pk uit 2-liter en die klinken ook goed.

              Login om te reageren
              • mercedesclk350 zegt

                5 maart 2016 om 00:36

                @gtwillem: Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van “downsize-motoren” met turbo’s. Uiteraard moeten we met de tijd en het klimaat mee denken, maar Porsche hoeft zich niet te bemoeien met “BlueMotion”.

              • michaelb zegt

                5 maart 2016 om 09:38

                @gtwillem: Helemaal mee eens. Echter blijft het in de basis “slechts” een viercilinder, dus zal je altijd wel een turbogat houden.

        • norge zegt

          4 maart 2016 om 22:58

          @mercedesclk350: In een echte Porsche zit geen water..

          Login om te reageren
      • mikkeloentje zegt

        5 maart 2016 om 01:13

        @v60polestar: Wat word je precies?

        Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    4 maart 2016 om 22:08

    @RubenPriest: Allereerst bedankt voor al deze goede nieuwsberichten.

    Kleine aantekening: hij heet Andreas, geen Andrew ;-)

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      4 maart 2016 om 22:11

      @gtwillem: Thx! Geen idee hoe ik opeens bij Andrew kom lol

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 maart 2016 om 23:04

        @RubenPriest: Kan gebeuren.

        Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    4 maart 2016 om 22:19

    De Porsche 911 GT3. De enige Porsche 911 die je moet hebben. De rest is niet zo interessant.

    Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      4 maart 2016 om 23:01

      @Rick-dos: Niet zo interessant zegt ie. Heb je wel eens met een Carrera S gereden? Dat is ook gewoon een kanon.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        4 maart 2016 om 23:04

        @crackdavid: Ik heb op de GT2, GT2 RS en wat specials na alles gereden in de 911 range. Een Carrera is zeer zeker een goede auto, maar als je eenmaal plaats hebt genomen achter het stuur van een GT3 dan is de Carrera nogal gewoontjes.

        Login om te reageren
        • borro4 zegt

          5 maart 2016 om 11:59

          @Rick-dos: ja en als je in een Veyron 0-100 doet is 0-100 in een GT3 ook gewoontjes. Blijft gewoon een ongelofelijke bak.

          Login om te reageren
  4. thefmanl zegt

    4 maart 2016 om 22:22

    Dit is goed de dag afsluiten

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      5 maart 2016 om 09:17

      @thefmanl: goed begin ;)

      Login om te reageren
  5. lolikbenbol zegt

    4 maart 2016 om 22:35

    Na 3 regels dacht ik, goh waar blijft het gezeur over de aantallen van de 911R, maar gelukkig kwam het al snel! Aangezien jullie ook zo in herhaling vallen nog maar een keer: hou eens op met zeuren. Er zijn 500 mensen die hem wel krijgen, en daar zit vast wel een ‘petrolhead’ tussen. Oh en “what if I told you” dat als je in auto’s belegt, je ook een beetje ‘petrolhead’ zijn om te schatten welke modellen interssant zijn.

    Login om te reageren
  6. evogt3 zegt

    4 maart 2016 om 22:46

    Goed nieuws voor de handbak liefhebbers. Maar maakt dit de 991 R niet een beetje overbodig?

    Login om te reageren
  7. 888natan zegt

    4 maart 2016 om 22:57

    Goed nieuws? Mij maakt het niet uit.

    Login om te reageren
    • evogt3 zegt

      4 maart 2016 om 23:20

      @888natan: een hoop andere mensen dus wel!

      Login om te reageren
      • 888natan zegt

        5 maart 2016 om 09:48

        @evogt3: je snapt(e) niet wat ik bedoelde ;)

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    4 maart 2016 om 22:57

    Fijn hoor. Maar ach, doe mij maar een 993 turbo. Geel graag.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      4 maart 2016 om 23:48

      @dutchdriftking:

      Best lastig te vinden!

      Maar ik heb een bijzondere voor je:

      http://ww3.autoscout24.nl/classified/283096431?asrc=st|as

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        5 maart 2016 om 11:10

        @gtwillem: helemaal gaaf. Alleen nog een GT3 3 spaak sportstuur er in.

        Login om te reageren
  9. joostvis zegt

    4 maart 2016 om 22:58

    De keuze om de huidige generatie GT3 RS te leveren met alleen PDK is simpelweg gebaseerd op het feit dat ze vervolgens extra geld kunnen binnen slepen met speciale edities als de 911R. Vind dit een beetje irritant worden, lever die pure GT3 RS gewoon met een pook man…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      4 maart 2016 om 23:11

      @joostvis: Dat zou kunnen. Maar het kan ook te maken hebben met de snelheid. De GT3 RS is tegenwoordig zó snel, daar is lastig tegen op te schakelen. En prestatiecijfers en ‘Ringtijden zijn van groot belang. En dat is met PDK gewoonweg beter te behalen.

      Dus een GT3 met handbak is dé auto om lol mee te hebben op de openbare weg, en de RS met PDK voor de maximale rondetijden.

      Login om te reageren
      • soundgarden zegt

        4 maart 2016 om 23:34

        @gtwillem: als je hem kan betalen. Dat blije overdreven interessante gedoe, dit kaliber wagens zal ten alle tijden onbereikbaar blijven voor 99% van de mensen die deze app hebben en deze artikelen lezen. Hou het klein AB, maakt het leuker.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          4 maart 2016 om 23:39

          @soundgarden: En je punt is???

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            5 maart 2016 om 07:35

            @gtwillem: dat we allemaal losers zijn die hopen op betere tijden. Want: als je een Porsche kan rijden heb je het gemaakt.

            Login om te reageren
          • racerx zegt

            5 maart 2016 om 07:47

            @gtwillem: Dat ‘ie liever een review ziet van een kia picanto.

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              5 maart 2016 om 08:35

              @racerx: ga hier rechts richting Autoweek.

              Login om te reageren
  10. exclusieviteitsfreak zegt

    5 maart 2016 om 01:33

    Is Porsche nu echt de enige die het begint in te zien dat echte liefhebbers nog altijd een versnellingspook prefereren ?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      5 maart 2016 om 08:49

      @exclusieviteitsfreak:

      Chevrolet (Camaro Z28/ZL1, Corvette Z06), Dodge (Viper, Hellcat), BMW (M2, M3, M4, M5, M6), Jaguar (F-Type, F-Type S), Audi (S1, S3, TT-(RS)), Alfa (Giulia QV), Aston Martin (V8 Vantage), Honda (Civic Type-R), Nissan (370): er zijn er nog zat ;-).

      Login om te reageren
      • exclusieviteitsfreak zegt

        5 maart 2016 om 14:48

        @gtwillem: De modellen die je opsomt zijn inderdaad interessant te noemen, daar is op zich niets op aan te merken, echter, als artist en wetenschapper prefereer ik hedendaags eerder Rolls Royce : http://www.rolls-roycemotorcars.com , Bentley : http://www.bentleymotors.com , Mercedes-Maybach (AMG é Brabus) : http://www.daimler.com , — > : http://www.mercedes-amg.com , — > : http://www.brabus.com , de topmodellen wel te verstaan bij deze laatste drie, voor het overige ben ik ook een liefhebber van Aston Martin, BMW (vooral de nieuwe 760 Alpina), Pagani : http://www.pagani.com (vooral de Huayra), Bugatti : http://www.bugatti.com (vooral de Chiron, gaat besteld worden), Porsche : http://www.porsche.com (vooral de Cayenne Turbo S), en nog enkele andere merken trekken mijn aandacht, en zullen allemaal op verzoek van een versnellingspook voorzien worden eens ik de orders ga plaatsen. Ik ben dan ook met een zeer unieke opzet bezig.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          5 maart 2016 om 15:01

          @exclusieviteitsfreak:

          Cool .. Breng je ook de zwengelraampjes weer terug ??

          Login om te reageren
          • exclusieviteitsfreak zegt

            5 maart 2016 om 17:53

            @lincoln: Waarom niet als de constructeur in kwestie er mee akkoord gaat . . .

            Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          5 maart 2016 om 23:49

          @exclusieviteitsfreak: als artist en wetenschapper heb je een relatief eenvoudige smaak. Precies wat de gemiddelde Rus, Arabier of Monegask kiest. Prima auto’s, daar niet van. Maar niet echt bijzondere keuzes, op de Pagani na dan.

          Tweede probleem: alle door jou genoemde modellen hebben enorme turbomotoren met bizar veel koppel. Er zijn weinig handbakken die daar mee overweg kunnen. De handbak in de BMW M5 en Dodge Hellcat zijn heavy duty exemplaren. Maar een Bugatti met handbak: succes.

          Of wacht, troll, happen, ik. Ik ga maar even een biertje doen ;-).

          Login om te reageren
          • exclusieviteitsfreak zegt

            6 maart 2016 om 00:52

            @gtwillem: Ik hou nu éénmaal van natuurlijkheid en élégantie, niet van opgefoktheid tot-en-met met kleuren en dergelijke, en wat de Bugatti betreft, dat zal in overleg zijn . . . , en voorts zijn mijn collega’s in de wolken met mijn opzet . . . , schol alvast . . .

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              6 maart 2016 om 01:07

              @exclusieviteitsfreak: Maar hoe ga je die auto’s voorzien van een handbak?? Er zijn gewoon geen handbakken die het vermogen en koppel aankunnen. Of je moet naar de oude GM handbak terug verlangen. De bak die in de Lotus Omega/Corvette ZR-1 geleverd werd. Of de handbak van de Viper. Rudimentaire bakken. Zware koppeling. Traag. Zwaar. Lastig.

              Bij alle auto’s die jij noemt is een automaat een véél betere keuze.

              Login om te reageren
              • exclusieviteitsfreak zegt

                6 maart 2016 om 02:16

                @gtwillem: Wetenschap is wetenschap, in welke vorm dan ook, een doorontwikkeling zal er komen . . . , ben ook bezig met een nieuwe visie over het universum, er is een nieuw ruimte-afstands-record bekomen, en dat is mijn inspiratie-bron als artist . . .

  11. nicolasr zegt

    5 maart 2016 om 03:06

    Ik heb laatst het genoegen gehad om in een 991 GT3 te mogen sturen en ik heb de handbak geen moment gemist. Die PDK is zo snel, zo goed, dat overtref je niet zomaar. Misschien als je Walter Rohrl heet ofzo, maar voor 99% van de bestuurders is die PDK-bak het beste dat Porsche kon doen.

    Ik merk het vaker hoor. Ik heb ooit de fout gemaakt om een BMW 130i te kopen met handbak, omdat “dat zo lekker sportief is”. 75% van de tijd stond ik ermee in de file, met een verkrampt linkerbeen tot gevolg, 20 % reed ik in gewoon verkeer, dus helemaal niet sportief en de resterende 5% (wat nog rijkelijk hoog is ingeschat) kon ik boenderen met de handbak.
    En was dat het waard? Absoluut niet. De automaten van tegenwoordig zijn zo goed, die doen precies wat je wil, maar dan sneller, beter en mooier.

    Koop je een auto puur en alleen voor op het circuit, dan is een handbak misschien een optie, maar aan de andere kant, als een handbak zoveel beter is, waarom rijden ze in de Formule 1 dan al jaren met flippers?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      5 maart 2016 om 08:43

      @nicolasr: een handbak is tegenwoordig zeker niet béter dan een automaat. Je kunt er niet tegen opschakelen.

      Echter, de handbak zorgt wel voor een beetje extra ‘beleving’. Je bent lekker bezig. Dus bij een sportwagen kan ik een handbak zeker waarderen.

      Juist bij een GT3 of ander circuitspeeltje begrijp ik de automaat juist wel: zo’n GT3 is zo snel dat het wel lekker is dat je constant je handen aan het stuur kan houden.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        5 maart 2016 om 09:24

        @gtwillem: zelfs tegen een simpele dsg van een golf 5 gti kan je met een handbak niet tegen op.

        En die pdk is gewoon een juweeltje. Zo goed, zo snel, zo precies, met een lekkere klap in de rug af en toe. De ZF bak in mijn 328i is heerlijk hoor, maar die pdk doet praktisch alles perfect. Al ben ik ook blij met de handbak in mijn ST fiesta, dat vind ik ook heerlijk

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 maart 2016 om 11:15

      @nicolasr: ach voor de dagelijkse auto is een automaat altijd beter. Maar een GT3 is een 3e 4e of 5e auto. Die wordt alleen maar voor plezier ritjes gebruikt en is dus daarom als handbak te prefereren.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      5 maart 2016 om 12:08

      @nicolasr: De voorkeur voor een handbak heeft NIETS te maken met efficiëntie maar ALLES te maken met de ervaring die het handschakelen je biedt. Scheren met een wegwerpmes en een spuitbus scheerschuim is ook sneller dan zelf je schuim kloppen en dan met een open mes aan de slag gaan. Maar zowel het wegwerpmes als de automaat bieden geen ruk charme of betrokkenheid.

      Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    5 maart 2016 om 11:03

    De aanhouder wint

    Login om te reageren
  13. dutchcorvette zegt

    5 maart 2016 om 12:41

    Doe mij maar een automaat

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North