
Want dat hoort bij een beetje leuk sturen, toch?
Ze worden steeds zeldzamer, echte sportwagens waarin je zelf mag schakelen en bepalen of je even op de redline blijft hangen of niet. De automaten (en software hier omheen) worden steeds slimmer en efficiënter, en dat is fijn. Als je voor de vierde keer die week in dezelfde file staat in ieder geval. Sportwagens met een handbak worden wel steeds zeldzamer, maar deze zijn gelukkig nog beschikbaar met handbak:
Aston Martin V8 Vantage
Aston Martins van de afgelopen jaren worden wel eens verweten achter te lopen qua techniek. Als dat een handbak betekent in zo’n auto: geen probleem. Zo heurt het. Nu nog hopen dat z’n opvolger ook met handbak gebouwd gaat worden.
BMW M4
Beierse hooligan. Laat zich graag mishandelen en een handbak helpt daar wel bij. Dit is overigens een zesbak die automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen.
BMW M2
Hetzelfde verhaal als de beemer hierboven. Alleen: stukje kleiner, stukje goedkoper en misschien wel nog een stukje leuker ook.
Corvette Stingray
Een Amerikaan met handbak. Het kan. Maar goed, dit is ook een goed sturende Amerikaan. Dat kan ook, blijkbaar. Hij heeft een bak met zeven versnellingen trouwens.
Donkervoort D8
Hollands glorie! In tegenstelling tot al die Hollandse luchtkastelen, blijft Donkervoort onverstoord pure en eerlijke sportwagens bouwen.
Ford Mustang 5.0 V8
Hey, nog een Amerikaan. Misschien dat ze het dan toch wel kunnen…
Jaguar F-type
Nog een Brit. Jaguar wilde een met de F-type een rijdersauto maken en daar hoorde een handbak bij, volgens Jaguar. Helaas alleen op de V6 uitvoeringen te krijgen.
Lotus Exige
Simplify, then add lightness. Dat moet dus wel een handbak betekenen en dat heeft de Lotus ook. Z’n grotere broer, de Evora, heeft ook een handbak.
Mazda mx-5
Kleine, pure roadster en daar hoort nu eenmaal een handbak bij. Na ruim vijfentwintig jaar een vaste waarde in het handbakkensegment.
Morgan Aero Coupe
Van deze excentriekeling verwacht je niet anders. Wat trouwens wel op begint te vallen, dit is alweer een Brit…
Nissan 370Z
De tweede Japanner in dit lijstje. Wordt veel op het circuit gebruikt en voor het driften. Wat heb je daar voor nodig? Juist, handbak. Zijn de Japanners goed in.
Porsche 911
Een handbak hoort natuurlijk een beetje bij de 911. Het is ook maar goed dat ie nog verkrijgbaar is met handbak, al is het alleen op de “instappers”, als je daar al van kan spreken. Ook Porsche monteert een handbak met zeven versnellingen.
Porsche Boxster/Cayman
Ook deze voorziet Porsche nog graag van een handbak. Een heerlijk schakelende overigens.
Subaru BRZ/Toyota GT86
De laatste in het rijtje. De Subaru en Toyota zijn technisch identiek, dus delen allebei dezelfde handbak. Deze auto moest puur rijplezier leveren en daar hoorde een handbak bij.
F type met v8 please.
@mab: maar dat is dan sowieso geen handbak! Lezen blijft soms lastig… ;)
@philipf: Ik zie dat philip me voor is…
@jipino: helaas jip.. Of pino?
@philipf: ja ik las het na mijn reactie. Sawryy
@MAB: Ja dat kan dus niet met handbak.
@jipino: Volgens mij is het ook nog eens zo dat alleen de V6 S met handbak te krijgen is. Maakt niet uit ook, de V6 S is toch de mooiste van de drie.
@viezefreddyw: bwah niet zo kort door de bocht. De v6 (s) mankeert soms wat power. Rijdt wel lekker maar geeft toch finaal niet de fun vd v8. V6s is wat de testers kiezen, dus… heb je ze wel eens naast mekaar getest?
@100octane: Helaas heb ik ze niet allebei kunnen rijden, maar ik heb de V6 S gereden en dat vond ik toch een bijzonder prettige auto om te rijden. Dat hij soms power tekort zou komen komt mij dan ook niet bekend voor. En waarom kort door de bocht? Ik vind oprecht de V6 S de mooiste van de 3. Of ie beter is laat ik in het midden..
@viezefreddyw: de 2 centrale uitlaatpijpjes en het geluid van die V6 vind ik persoonlijk mooier dan de V8, en ja ik ben meer fan van schreeuwende 6 cilinders dan bulderende V8en ;)
@jzaero: Prima toch? Ieder zijn mening. En in dit geval deel ik dit met je.
@MAB:
Stiekem klinkt de V6 veel beter.
Een daarnaast vind ik ook de uitlaten mooier.
@martinus: je bent nu echt aan het schelden ga aub je mond wassen.
@martinus: de V8 klinkt echt beter. Maar wat die uitlaten betreft ben ik het wel met je eens. Die 2 pijpjes zijn gewoon veel mooier.
370z: “de eerste japanner in dit rijtje”. Uit welk land komt mazda dan?
@niekie1999: oeps, het resultaat van later bedenken dat de MX-5 toch ook wel echt in het rijtje (op alfabet) hoort. Aangepast, waarvoor dank!
Waarom niet eens een leuke sequentiële bak? Zoals in een motorfiets. Vooral die nieuwe “seamless-shift” bakken die in de MotoGP gebruikt worden schijnen geweldig te zijn. (zo snel opschakelen als met een bak met dubbele koppeling, maar dan simpeler zodat het niet kapot gaat en goedkoper is)
@retetikker: omdat ze een ontzettende herrie maken.
@Foramen:
ja, en god verhoede dat je sportauto harder gaat door iets wat meer geluid produceert.
@super: Ooit een fatsoenlijke sequentieel bak die in een racewagen zit gehoord? Dat wil je echt niet op de straat hebben.
@Foramen:
Dat is alleen bij rechte tandwielen, je hebt ook sequentiele bakken met schuine tandwielen, die maken minder lawaai als je meer “luxe” in je “sport”auto wilt.
@shjdejee: Beemer? Foei ! ;-)
Dat de Amerikanen handbakken hebben is juist logisch. Dit is al vaak gezegd, maar de Amerikanen willen voor normale auto’s een automaat en in sportwagens een handbak (in Europa net andersom). Wat eigenlijk heel logisch is.
@jipino: Zelfs opperpetrolhead Jeremy Clarkson denkt er zo over. In zijn meest recente column zegt hij ook dat een automaat gewoon veel fijner is voor dagelijks gebruik. Pas als je ergens gaat hoeken is de handbak leuker.
@Edge: En dat is het ook! In de file staan of stadsverkeer met een handbak is gewoon geen pretje. Ik was enorm tegenstander van automaten, maar ik ben om (voor dagelijks gebruik). Gister weer eens in de file met een handbak en dan weet je weer waarom de automaat zo fijn is.
@dieselaer: Klopt. Ik sta ook dagelijks in de file met een handbak. Is geen pretje. Maar zodra ik eens over een leuk weggetje rij, maakt die handbak weer alles goed.
@Edge: Iedereen vindt leuk wat hij/zij wil natuurlijk, maar ik zie nogal wat verwijzingen dat een handbak fijner zou (doen) sturen. Dat moet me toch eens iemand uitleggen. Mij lijkt dat minimaal één hand net van het stuur weg moet bij een handbak? Is er mogelijk een schakel-met-tanden-methode die me ontgaan is?
Marktplaats
@kaasisslecht: Over Marktplaats gesproken, wist je dat de Alfa 159 ook met handbak te krijgen is?
@jipino: Wist je dat de roerbak ook in conimex edition te krijgen is ;)
Dodge viper is toch wel de bruutste auto met een handbak…
Zo zijn er nog wel een paar:
Caterham Super Seven
Noble
Ariel Atom
KTM XBow
Morgan 3wheeler
En ik denk dat anderen er nog wel een stuk meer kunnen noemen.
@JanJansen: Merci voor ’t lijstje, Caterham was ook het eerste dat ik in ’t rijtje miste.
Geef mij maar een automaat.. schakelen word ik moe van.
@uselessguy: Geef mij maar een autonoom rijdende auto. Van gas geven en remmen word ik moe.
@SimonMc: Ik word moe van bpm, mrb en accijnzen
@sanderm3: Dan is elektrisch rijden echt iets voor jou!
@martinus:
– Geen BPM tot 2018
– Geen MRB
– Geen accijns.
@martinus: ik raad je aan om je energierekening eens beter te bekijken. Een kilowatje is bijna net zo zwaar belast als een liter benzine.
Of wil je nu antwoorden dat jij zonnepanelen hebt? Er zijn een hoop mensen die in appartementen wonen, en je hebt nogal een dak nodig om ook je auto met zonnepanelen te kunnen laden. Dat lukt niet met twee paneeltjes boven je dakkapelletje.
@lekbak:
Zonnepanelen zijn een veel duurzamer alternatief voor energiebelasting betalen inderdaad.
Dat vrijwillig wonen in een flatje, tenzij men een student of armlastig is, heb ik nooit zo begrepen. Maar het schijnt praktisch te zijn als je niet houdt van tuinieren. Het bouwen van flats wordt ook altijd gedaan door mensen die er zelf nooit in zouden willen wonen: Directeuren van socialistische woningbouw verenigingen, Communistische partijbonzen, vastgoedjongens.
@uselessguy: dan wordt autorijden ook maar useless jij doet duidelijk je naam eer aan *ironische plaagmodus uit* (i feel you bro)
De Nissan is de tweede Japanner in het lijstje ;)
Wat betreft de handbak, leuk voor in het weekend en irritant als daily driver als je veel in de stad komt.
Hoe is de resale value van de handbakken eigenlijk? Ik weet dat klassiekers pre 1990 vaak in waarde stijgen. Bij wat recentere modellen zoals de M3 E92 juist lager. Andere publiek, andere prijzen?
Doe mij maar een automaat met dubbele koppeling en flippers aan het stuur.
@foramen: wat heb je dan aan die flippers?
@gieltj: de automaat bedienen? Of waarom denk je dat Ferrari ze achter het stuur plakt, regeneratie instellen?
@foramen: @gieltj: geen r@@t inderdaad!! Die bakken schakelen beter en sneller dan dat hij kan. In de praktijk gebruik je die flippers dan ook niet, ja als je stoer wilt doen op je rondje Nordschleife.
@audir8v10: heeft niets met stoer te maken. Je kan namelijk schakelen en beide handen aan het stuur houden. De bak schakelt niet altijd zoals jij zelf wilt. En met een handbak schakel je ook niet altijd terug bij 1200 toeren, soms wil je dat eerder om op de motor te remmen. En tadaaaaaa, daar kan je de flippers mooi voor gebruiken…
Ik vind schakelen leuk voor op zondag maar doe mij maar lekker een automaatje. En als ik dan eentje uit dit rijtje koop zou ik die paar K wel overhebben voor een automaatje
@dutchcorvette: Meestal geldt bij dergelijke auto’s dat een automaat goedkoper is, want zuiniger op papier.
@berlinetta: dat zal zo maar kunnen idd. Ik vind persoonlijk een automaat fijner evt met flippers maar dat zijn dromen
De m4 en de m2 zijn meer coupé dan echte sportwagen. De Audi TT is dan weer iets meer sportwagen en Is toch wel met handbak te krijgen? De Exige, de Elise en de Evora alledrie met handbak te krijgen. De Peugeot RCZ?
@w0o0dy: wat maakt dan precies de Audi TT ‘meer’ sportwagen?
De Corvette en Exige zijn zelfs nog specialer, want targa-dak. Volgens mij zijn die twee samen met de Elise de enige auto’s met een afneembaar dakje, althans die op het moment nog in de prijslijsten staan.
@knipperlichtje: Wat te denken van de 911 Targa? Die neemt weliswaar zelf het stukje dak voor je weg, maar toch.
@Edge: ik had ‘m er niet bij geplaatst vanwege de origamiconstructie die toch wat afbreuk doet aan het simpele concept, maar als je de definitie volgt is de 911 targa inderdaad ook een targa, stiekem is het zelfs de enige auto die zichzelf officieel ’targa’ mag noemen. Overigens mag de Morgan er ook bij, de Aero 8 lijkt ook met een ‘echt’ targa-dak verkrijgbaar te zijn.
Audi S1 ??
@warddebever: Bedoel je deze of deze? Want die eerste is geen sportwagen, en die tweede is geen sportwagen (wel een rallywagen, maar dat is wat anders) en staat ook niet in de prijslijsten bij Audi.
@Edge: en rally is geen autosport?
14 sportwagens met handbak die buiten je budget liggen.
@thijsj: niet getreurd, er zijn genoeg normale wagens met handbak die binnen je budget liggen!! Start al van €100 op Marktplaats
Overigens, een handbak met 7 verzetten? Kun je typische fast&furious schakelmomenten mooi mee naspelen. Mijn god.. Op naar 9 verzetten handbak. Pohh.
@thijsj: toch wel lekker hoor, 1800 toeren op de snelweg…
Vergeet ook de Fiat 124 niet. Die komt weliswaar komende zomer pas, maar is wel met een handbak te bestellen.
Als je over 60 jaar verteld dat je zelf kon rijden, in een benzine auto waarbij je moest schakelen kijken ze je waarschijnlijk enorm raar aan. Jammer dat t zo verloren gaat
misschien wel de leukste, niet in europa verkrijgbare handbak: de bmw m5/6
Vergeet ook de leuke speeltjes van Caterham niet!
Pagani Zonda? Als je genoeg cash meeneemt kun je die nog steeds krijgen, en mét een handbak.
Vroegah moest je met een slinger starten…. tegenwoordig hou je de sleutel in je zak en druk je op een knoppie
Porsche carrera GT the king onder de handbakken met 612 pk
Dodge viper is volgens mij de enige v10 die nu nog handgeschakeld is
@thefmanl: en de grootste motor op de markt atm
@thefmanl: Klopt, in beide gevallen heb je gelijk. Met zijn 8.4L is het blok van de Viper het grootste blok op de markt, en tevens ook het grootste N/A blok. Zelfs nog toen de Veyron op de markt was met zijn 8.0L W16 was het het grootste blok, en hij is inderdaad te krijgen met een handmatige 6-bak.
Doe maar de 370z en de BRZ aub
Die GT86/BRZ ziet er best goed hit op die stalen velgen moet ik zeggen, in denk dat ik hier gewoon de japanse wagens hit via, MX5, GT86/BRZ, 370Z :)
Ik ben misschien raar, maar ik zou het liefst de Mazda willen hebben…
Er is er trouwens nog een, de Mclaren 675LT Limited Edition
Hmm de M4 wel en de M3 niet, apart.
Er zijn hier veelteveel mensen die de jag v6 mooier vinden.
@MAB: En wat is daar mis mee?
Niks, behalve dat ik me niet op me gemak voel op een plek met mensen met slechte smaak.
@MAB: Dan is er serieus wat mis met je.
@MAB: Ik begin me ook zorgen te maken
pfffff zelfs voor mijn auto E92 335i, vond 2 online met handbak (blijft altijd leuk om je eigen auto te zoeken, kijken wat de prijzen doen e.d.). Ben super blij met mijn handbakkie….vreemde was dat een even oude versie met 40k meer op de teller 1 jaar nadat ik de mijne had gekocht gewoon voor 4k meer te koop stond…
BMW M5 f10 met handbal importeren uit Amerika!
@kahraman11: is er ook eentje met korfbal?
@kahraman11: Maar dat is geen sportwagen.
@Edge: de M3/4 wel dan…?
En vanaf volgende maand ook de giulia qv waarvan de productie inmiddels gestart is.
@eelco74: dat is alleen geen sportwagen, maar een handgeschakeld marketingconcept.
@erwh: waarom zou een m4 of een m2 dan wel een sportwagen zijn ? De tijden over de ring zeggen genoeg over de potentie. De qv kun je inmiddels gewoon bestellen, de productie is inmiddels gestart, dus concept is ook niet aan de orde.
Leuk om zien hoe overal ter wereld, en ook hier, de toetsenbordridders jammeren over versnellingsbakken in auto’s die ze nooit kunnen betalen, terwijl zij die dat kunnen gewoon een semi-automaat bestellen. Lutsers.
@heidekonijn: kan best. Ondergetekend zijn auto staat anders wel in bovenstaande lijst, en de volgende is gewoon netjes besteld als manueel terwijl 95%+ die als automaat bestellen.
@heidekonijn: De mx-5 is best schappelijk geprijsd hoor! Begint op 23k in België, metaalglanslak toevoegen en je bent klaar. Ik snap je punt wel, maar het is een zure reactie die het hele punt van autoblog -discussiëren over auto’s- ondermijnt.
@humpyourdog: Dat hangt er vanaf wat je het punt van autoblog vindt. Ik vind het best wel leuk te lezen hoe af en toe in de comments wat feiten worden gesteld die niet-onderbouwde meningen onderuit halen.
Ik heb al met heel wat auto’s gereden die ik vanzeleven niet kan betalen. Het kan natuurlijk dat iemand vindt dat zijn 458 beter wat trager zou zijn en een handbak zou hebben, maar dat lijkt me eerder een machochist. Dat mag natuurlijk maar erg normaal zou ik het niet noemen.
@heidekonijn:
Precies. Je mening geven over iets wat je niet kan/wil betalen zou niet mogen. Tijd om Autoblog op te heffen.
@Rob: OF misschien eerst eens met zo’n auto met semi-automaat rijden en er dan pas een mening over willen ventileren. Maar dat is misschien niet zo besteed aan je, praten waar je iets over weet?
@heidekonijn:
Ik heb precies nog helemaal geen mening geven over dit onderwerp….
Maar dat terzijde hoor. Laat je door dat onbeduidende feitje niet tegenhouden. Geef vooral je mening op basis van niks/aannames. Maakt mij niet zoveel uit.
(he wacht. Geef je nu een mening over iets waar je niks over weet? Dat mocht toch niet?)
@Rob: Je vecht blijkbaar om je recht meningen -in het algemeen- te uiten. Daar reageerde ik op. Hoe gaat het met de studies begrijpend lezen?
@Rob: Hint : vraagteken op het einde van mijn zin.
@heidekonijn:
Dank je vriendelijk. Staat nog onaangeroerd in de kast, die cursus.
Maar om op je vraag terug te komen (ik zie het vraagteken nu.): tuurlijk kan en mag je een mening ventileren over dingen op basis van je eigen aannames, ervaringen, voorkeuren en gevoel. Precies wat de meesten hier doen. Wat is daar eigenlijk mis mee?
Dat het niet klopt? Dus? Jouw aanname dat al die “lutsers” hier toetsenbordridders zijn die jammeren over dingen die ze toch niet kunnen betalen hoeft ook niet te kloppen…
@heidekonijn:
Het feit dat auto’s nieuw te duur zijn voor Autobloggers, wil niet zeggen dat ze dit 2de hands ook zijn. Maar dan moeten er wel eerst handgeschakelde versies nieuw verkocht worden.
Dat mensen die dure auto’s nieuw kopen veelal liever een automaat hebben, is omdat ze meestal oud zijn en met reuma schakelt het niet meer zo gemakkelijk. Maar ook deze lui krabben zich nog wel eens achter de oren, wanneer ze lezen wat bijvoorbeeld een handgeschakelde Ferrari California of 599 GTB opbrengt.
Past wel in de trend van steeds afstandelijker worden van auto’s.Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een handgeschakelde bak.
De BMW M2, M3 en M4 zijn met handbak leverbaar…maar niet in Nederland…
Dodge Viper??
Hmm, het liefst een Vantage of Boxster Spyder met die handbak graag.
Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat je binnenkort ook de Aston Martin V12 Vantage S bij in dit rijtje mag zetten.
In de loop van 2016 brengt Aston Martin namelijk een beperkte reeks uit van dit model met handbak! :-D
Doe mij maar een handbak ook al heb ik dan geen “echte” auto