Aston Martin komt met een briljant idee voor Le Mans

Auteur: , 45 Reacties

Vergeet de Formule 1. Het oorstrelende geluid van high-end roadcars op Le Mans zou pas geweldig zijn!

Aston Martin komt met een briljant idee voor Le Mans

De Valkyrie is de eerste hypercar van Aston Martin en Red Bull Racing. De meeste eigenaren zullen het ding ongetwijfeld gaan verstoppen in een garage om er over 20 jaar op te cashen, maar dat is uiteraard niet de bedoeling geweest van het V12-monster.

Als het aan Aston Martin CEO Andy Palmer ligt, komt de Valkyrie in actie tijdens de 24 uur van Le Mans. Met de huidige regelgeving mag de racer niet meedoen. Palmer heeft echter aangegeven met de FIA te praten over de regulaties.

Er vinden momenteel wat verschuivingen plaats in de autosport. Steeds meer merken kiezen voor Formule E en nemen afstand van ‘ouderwets’ racen. Toyota is op dit moment het enige team met een LMP1-auto. Palmer ziet er niets in om deel te nemen aan deze klasse met een prototype, maar ziet wel brood in een nieuwe raceklasse. Een categorie voor de meest geavanceerde straatauto’s. Denk aan de Valkyrie, Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder die het 24 uur lang tegen elkaar gaan opnemen.

Het plant van Palmer klinkt als muziek in mijn oren. Nu hopen dat er een balletje gaat rollen en dat andere autofabrikanten het idee zien zitten. (via Autocar)



45 reacties

Welkom terug GT1!
@Breinstein: dit dus, gewoon weer lekker gt1 kachelen op mulsanne
Zou heel tof zijn, maar denk niet dat de meeste merken hierop zitten te wachten.
@viezefreddyw: Hoezo, ik denk juist wel. Gewoon ‘straatversies’ van hun hypercars. Ik denk dat zeker Porsche daar wel op zit te wachten.
Maar er is al een aardig deelnemersveld, want zou die auto van mercedes hier ook niet in passen? En je kan ook ‘gewoon’ als niet fabrieksteam zo’n ding kopen en prepareren.
@airc: Tja, geen idee eigenlijk. Ik zou het wel erg gaaf vinden als zo’n klasse er weer is. Maar autosport slinkt, de interesse er in. Zowel van de fans als van de autofabrikanten.

Er zijn inderdaad genoeg ‘kandidaten’ als je ze zo wilt noemen. Ik ben benieuwd of het er van gaat komen!
@viezefreddyw: GT1 was anders best wel populair.
Nou ja, Toyota gaat dus in ieder geval winnen :D
@fanboy: Net als 2 jaar geleden zeker! Denk dat een Valkyrie of MB project one in racetrim niet eens veel langzamer zullen zijn.
Zou ik ook zeggen als ik hem was. De meeste concurrenten zijn al een tijdje op de markt en de LaF, 918 en P1 zijn toch wat meer op de straatgericht dan de Valkyrie. Daar zouden ze wel van moeten winnen. De enige echte concurrent zou de Project 1 zijn.
@berlinetta: dat klopt maar vergeet de race versies als de fxx k en P1-gtr niet
@janmetdelangeachternaam: Die ben ik helemaal vergeten. Die komen al meer in de buurt inderdaad.
@berlinetta: Die gaan niet in de buurt meer komen van de aankomende twee megacars. Kijk nog even de beloofde specs terug van deze auto. Dat zit rechtuit op lmp1 snelheid met een nog veel hogere vmax.
@fmgarcia: hun kunnen ook weer gaan tekenen en bouwen
@janmetdelangeachternaam: dat zou wel helemaal top zijn! Zonda R er ook nog bij 😍
@sr20det: een bugatti chiron gt1
@juniorclk: Jezus dat ding is echt… Ik dacht dat het een grapje voor Gran Turismo was.
@berlinetta: ik las dat mclaren alweer een nieuw trackgericht hyperspeeltje gaat bouwen, de Senna..
@kle500: Ja dat klopt. Dat is dat gortlelijke ding waar AB gisteren een artikel over heeft geschreven.
@berlinetta: misschien dat Christian Von K. Er dan ook wel heil in ziet om mee te doen met de Regera. Of Horacio met de Huayra BC? Dat zou wel gaaf zijn!!
@kilum: Ik denk dat de Regera ook een ander type auto is. Een Agera of One:1 lijkt me meer geschikt.
@kilum:

Hij heeft het tien jaar geleden al eens geprobeerd met de CCGT GT1, maar dat vond de FIA niet zo leuk. Die auto werd toen verbannen, dus misschien heeft Mr. K. wel zin in een revanche.

https://i2.wp.com/koenigsegg.com/wp-content/uploads/2015/06/MG_4396.jpg
@carmasterr: Nooit geweten dit. Ziet er erg strak uit!
Ik mis in het stukje de uitleg waarom de Valkyrie nu door de huidige regelgeving niet mee mag doen…
@venividivici: ik geloof dat de verschillende hybride-systemen van de laatste jaren bepaalden hoe groot de benzinetanks mochten zijn etc/hoeveel energie per ronde teruggewonnen mocht worden.

Zonder regelverandering zou de atmosferische V12 van de Aston dus sterk in het nadeel zijn. Beetje als de Nissan GT-R LM in 2016, dat door problemen zonder hybride-systeem reed.
@venividivici:

Omdat hij buiten alle bestaande klassen valt. Hij is veel te extreem om met GTE wagens mee te rijden, want die worden enorm geknepen om gelijkwaardiger te zijn. Bij LMP2 gebruiken ze maar één motor en een paar goedgekeurde chassis, en voor LMP1 komt de auto ook al niet in aanmerking. Er moet daarom een aparte klasse komen voor auto’s zoals deze, vergelijkbaar met het oude GT1 van eind jaren ’90.
Please laat dit lukken
Dit is toch een droom om Gt1 terug te zien!!!!!!!
Toyota is de enige met een wagen in de LMP1-H klasse volgend jaar. Er zijn meerdere niet hybrids LMP1 wagens die ingezet worden door privateers (ByKolles, Ginetta & Dallara/BR engineering) in 2018.
En koenigsegg.. wie weet met de One! 😃
@base: of reggera
Ga je hiermee niet terug in de tijd dan? Eigenlijk zeg je dat fabrikanten dan weer homologatie modellen van hun racers moeten bouwen.
@gregorius: Dat zou toch fantastisch zijn? Homologatiemodellen hebben ons de leukste straatauto’s opgeleverd.
En terug in de tijd? Het wil net zeggen om met veel kleinere budgetten en veel herkenbaardere auto’s te gaan racen. Weer straatauto’s zo je wil, net als in de GT1/BPR tijd. Voor mij mag het :-)
@futse:

Homologatiespecials zijn alleen wel duurder dan volle prototypes, omdat de ontwerpers natuurlijk rekening moeten houden met een typegoedkeuring voor de weg. Dat betekent dubbele kosten.

Dus ik weet niet of het zoveel goedkoper is dan een non-hybride LMP1. Al zou het goed kunnen dat een hybride LMP1 wel een stuk duurder is.
“Regulaties”, mooi woord.
Klinkt goed! Weet alleen niet of ze door de veiligheidseisen van de FIA komen.
Gewoon standaard auto’s met slicks mee laten rijden, dat is spektakel. Enige voorwaarde dat er minstens een paar honderd van gemaakt zijn. Dan is er ook geen steun van de fabrikant nodig.
Dit “briljante idee” bestond al een jaartje of 50 toch? Al dan niet van race- naar straatversies of excuus-straat-versies om op het circuit te mogen verschijnen. Maar het concept mag zeker afgestoft worden!
Nee, niet doen. Dat zou er voor zorgen dat de opvolgers van de LaFerrari en de 918 er niet uitzien als mooie supersportwagens maar als gehomologeerde racewagens. Kijk nou naar deze Valkyrie, dat ding is gemaakt om snel te gaan maar het woord “mooi” stond niet eens in het eisenpakket.
@mashell: Toch mis ik dat wel, die homologatiespecials. Zo’n 911 GT1 Straßenversion of CLK GTR is toch wel heel gaaf.
Dan zal hoogstwaarschijnlijk Porsche deze raceklasse de komende jaren gaan domineren. V12’s zijn verboden dus vergeet de Zonda R (mijn favoriet ook), de FXX-versies enz.
@iphonistvongates: “V12’s zijn verboden”? Waar staat dat dan? Palmer van Aston Martin oppert niet voor niets een nieuwe raceklasse. Als hij zich aan de huidige regels, waaronder dat V12-verbod, wilde conformeren had hij wel een LMP1 of LMP2 auto gebouwd.
@Edge: V12 = hoog verbruik dus grotere tank of vaker stoppen om te tanken, meer gewicht dus invloed op acceleratie & snelheid. Uw mist de heilige graal van moderne racewagens of het zoeken er naar. Gewicht, verbruik, duurzaamheid en betrouwbaarheid. “Verboden” is wellicht verkeerd gebruikt door mij in de context.
@iphonistvongates: vooruit dan gaan we we net als in de atletiek punten toekennen voor mooiste in zijn klas. Mooiste geluid, mooiste crash. Mooiste bestuurster. Mooiste….Uhm….Uhm. nou je snapt het.
Klinkt wel tof dat idee en dan kun je deze auto’s echt in actie zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).