
Neem dit lijstje ter harte als je de weg op gaat.
Nog voordat je het asfalt gaat opzoeken, is het handig om jezelf eens af te vragen hoeveel ervaring je hebt met het rijden op een potentieel glad wegdek. Heb je er geen benul van hoe je huidige auto reageert op wisselende weersomstandigheden, dan is het sowieso een slimme zet om wat ruimte op te zoeken en je wagen aan de tand te voelen.
Voorbereiding is sowieso een punt waar je voor op moet letten. Met mogelijke opstoppingen en problemen in het achterhoofd, is het altijd handig om een klein ‘overlevingspakket’ bij te hebben. Denk aan water, handschoenen, maar bijvoorbeeld ook wat eten en genoeg warmhoudende kleding. Daarnaast is er nog een hele lijst aan dingen die je kunt doen om je auto daadwerkelijk de weg op te krijgen. Zo is het slim om met koud weer de handrem niet te gebruiken, omdat de kabels gemakkelijk vast kunnen vriezen. Laat hem dus vooral in de versnelling staan. Het volledige lijstje check je HIER.
Wanneer je eenmaal de weg op gaat, zorg er dan voor dat je auto volledig vrij is gemaakt van ijs en sneeuw. Sta er desnoods eerder voor op, zodat je genoeg tijd hebt om je auto schoon te maken. Zo beperk je de kans op ongelukken, omdat er nu stukken minder bevroren water de lucht in wordt gelanceerd. Zo hoeven de automobilisten achter je geen plotse stuurbewegingen te maken die eenvoudig kunnen resulteren in een kettingbotsing.
Diezelfde automobilisten kun je het leven eveneens minder zuur maken door voor vertrek te controleren of al je verlichting in orde is. Zeker wanneer je je in een heuse sneeuwstorm bevindt, is zorgen dat je voor iedereen zichtbaar bent een van de belangrijkste zaken om in de gaten te houden. Is de sneeuw dermate heftig, gooi dan je mistlampen aan.
Check welke vormen van elektronische hulp je auto heeft. Hiermee doelen we vooral op zaken als ABS en ESP. Je kunt heel wat geruster de weg op in het geval dat dergelijke systemen op je wagen zitten, maar wees op je hoede dat je er niet overmoedig van wordt. Het mogen dan wel hulpsystemen zijn, crashen wordt er niet onmogelijk door gemaakt. Oh, en laat je cruise control a.u.b. uit.
Houd altijd een veilige afstand tussen de automobilisten voor en achter je. Op deze manier hebben jijzelf en de bestuurders achter je genoeg tijd om te reageren op een mogelijk ongeluk, zodat je veilig af kunt en remmen en tot stilstand kunt komen. Zorg er tevens voor dat je nog intenser met de verkeerssituatie bezig bent, zodat je op de hoogte bent van wat er om je heen gebeurt.
Hoewel het misschien aantrekkelijk lijkt, is het gevaarlijk om in andermans sporen te gaan rijden. De samengeperste sneeuw is veelal gladder dan de nog onaangetaste sneeuw. Mocht er gestrooid zijn, dan valt een groot deel van dit gevaar weg en kun je prima in de sporen rijden.
Rijd kalm. De kans dat er op elk moment iets kan gebeuren door sneeuwval is relatief groot, dus rijd zo voorzichtig mogelijk. Dit houdt in dat je niet meer stuurt dan nodig is, op tijd op de rem drukt en je niet te enthousiast met het gaspedaal omgaat. Met name het remmen is enorm belangrijk. Let erop dat je snelheid niet te hoog is, zodat je minder hard hoeft te remmen en de kans op een glijpartij zo klein mogelijk is. Gebeurt dit toch, rem dan niet, maar ontkoppel en probeer de auto recht te houden.
Dit laatste punt is voor iedereen die dacht er deze winter goed vanaf te komen. Dit weer schreeuwt namelijk om winterbanden, zelfs als het niet sneeuwt of ijzelt. De banden zorgen bij lage temperaturen voor meer grip, waardoor je een stuk veiliger aan het woon-werkverkeer kunt deelnemen. Meer weten? Lees het in dit artikel.
PS: Stationair warmdraaien? HELL NO!
Foto credit: sneeuwpret met de Audi, via @tf_bundy
Prettig met dit weer in een 4wd.
@dijan: hopelijk met goede winterbanden anders maakt het bij het remmen nog niks uit.
@kobus1967: met weg komen wel
@kennone: Een FWD op winterbanden heeft betere tractie dan een 4WD/AWD met zomerbanden.
@Jochempie: ja, maar een fwd met winterbanden trekt minder snel op dan een awd/rwd op all-seasons
@kobus1967:
En met sturen ook niet.
@Hubert: dat is niet waar
@hubert: Gas geven vanuit een bocht werkt zoveel lekkerder met 4×4
@kobus1967: ook met de beste winterbanden doe je in platgereden en bevroren sneeuw helemaal niks meer hoor. Alleen met een beetje halve prut op de weg maken winterbanden echt een verschil.
@dennisdd: dat heb je mis vriend, je winterbanden bevatten lamellen waar stukjes sneeuw in blijft zitten, en sneeuw op sneeuw zorgt voor wrijving en dat is GRIP.
Ik snap ook niet dat er met dit weer zo veel mafkezen de weg op gaan met zomerbanden. Tijd dat in NL dezelfde wet ingevoerd wordt als in Duitsland, je wagen moet aangepast zijn aan de weersomstandigheden. Dus met sneeuw winterbanden..punt uit, anders dikke boete.
@slickrick: kom maar terug in de discussie als je ervaring hebt in echte sneeuw.
Dat ze verplicht moeten worden in winterse omstandigheden ben ik het wel mee eens. Net als sneeuwkettingen achterin.
Voor mij is er niets mooier dan een besneeuwde weg. Traction control uit en hier en daar bochtjes driftend pakken…indien geen andere weggebruikers in de buurt.
@cpp1: heel netjes je zelf ingedekt op nare reacties door je laatste zin hahaha
Er zat gisteravond nog een paardenlul achter me die begon te toeteren omdat het allemaal niet snel genoeg ging. Daarna ging ie als de brandweer rechts er voorbij. Lekker laten gaan, die vouwt zich vroeg of laat wel om een boom heen of zo. Automerk doet er niet toe. (Het was een Audi.) (Quattro jonguhh.)
@jules713: Als je rechts in kunt halen betekent dat dat er genoeg ruimte was om naar rechts te gaan.
@fordnut: Doorgaans waar. Kwam echter door de specifieke verkeerssituatie. Heb geen zin om dat uit te leggen. :)
@jules713: begin december ‘haha die winterbanden, wat een geldklopperij. Ik blijf lekker op mijn zomerbandjes rijden’. 10 december ‘2 cm sneeuw… Laat ik met een slakkengangetje stoïcijns links blijven rijden want anders eindig ik in de vangrail’
Logisch dat niet iedereen even gemakkelijk door de sneeuw rijdt. Maar val anderen niet lastig met materiaal dat niet geschikt is voor de omstandigheden, of als je dat in orde hebt maar gewoon onzeker bent lekker rechts blijven rijden.
@henk123456: Ik heb winterbanden… Vertel me ook nog even wat meer over de omstandigheden, je weet er duidelijk meer van…
@jules713: Goed verhaal. Ben het niet eens met toeteren, maar heb gisteren op de A12 ruim meer dan 10 km achter een groot geel ding gezeten op baan 3 die pertinent weigerde om terug naar baan 2 te gaan, ondanks dat die kilometers leeg was. Ben ik er uiteindelijk toch rechts voorbij gegaan. Plek zat.
@n54coupe: Je reed niet op het spoor? Want dan kan ik het me namelijk helemaal voorstellen.
Had wel wat meer autoblog tips verwacht. Dit zijn wel heel erg autoweek tips.
**zorg dat je met de voorwielen op asfalt staat, en met de achterwielen op een gladdere ondergrond. Geef flink gas zodat je wielen doorslippen. Tik vervolgens met links de rem aan. Zo doe een een burn out op 1 plek”
@freshlife: echt een goeie tip. Het werkt al bijna een uur lang hier.
@freshlife: geprobeerd, maar werkt niet met mijn FWD :)
“Houd altijd een veilige afstand tussen de automobilisten voor en achter je. ” Hoe kun je voor een veilige afstand tot de auto achter je zorgen??
@healey: Door een walmende VAG stinkdiesel te besturen of elke willekeurige pluimende Alfa.
@connielingus: Hoo eens! Alfa’s pluimen niet hé.
@trustmeiamanengineer: Nee, da’s waar. T’is meer blauwe wolken rochelen.
@healey:
Door niet in te voegen daar waar te weinig plek is.
Door niet recht vóór iemand in te voegen, maar trek eerst wat meer afstand en voeg dan pas in.
Geen dank.
@jack_abarth: Bejaarde
@connielingus: stoertje
Bedankt voor de tips. Hopelijk heeft iedereen daar gisteravond en vanmorgen iets aan gehad…
@rikus: Dat dacht ik ook. Dit leest de helft van de bezoekers pas vanavond na het avondeten en morgenochtend is er niets meer aan de hand.
Nog een tip:
Als je niet zeker van jezelf bent, blijf dan in godsnaam van de linkerbaan af.
@fordnut: En de rechtse…
@fordnut: dit is een tip waar je echt wat aan hebt
@fordnut: als je wel verzekerd van jezelf bent blijf dan ook weg van de linker rijstrook want dan ben je waarschijnlijk te zelfverzekerd. En dat is een probleem met te zelfverzekerd, daar heb je niet alleen een “eigen risico” bij.
“Oh, en laat je cruise control a.u.b. uit.”
Mijn adaptive cruise control gaat eigenlijk direct uit als de stabiliteitsregeling in grijpt en geeft dan ook direct een waarschuwing. Al moet ik zeggen dat ik met dit soort weer eigenlijk nooit op cruise control rijdt. Ook werkt het systeem niet met heftige sneeuwval als deze op de radar blijft plakken.
Misschien nog een tipje over de verlichting: let er ook op dat ze qua hoogte goed ingesteld staan en zet vooral niet je groot licht aan. Het enige dat je daarmee beter ziet is een muur van sneeuw. Normale verlichting en mistlampen, that’s all.
Veel plezier allemaal met de AWD/RWD bakkies :)
@bartweerman: nog een tip, doe met dit weer gewoon je verlichting aan. Zag net weer tientallen mensen rijden zonder verlichting, of met kansloze DRL
@87sandyd: de drl bij VAG is nog het leukste. Staan namelijk de de lichten achter uit…
@87sandyd: en doe alstjeblieft je mistpitten/breedstralers, waarvan jij denkt dat anderen denken dat het drl is, uit, dat glimt/verblindt als een malle op die ijsplaat!
Blijf ten alle tijden minimaal een meter, liefst meer, uit de buurt van alles. Dan kom je zeker veilig thuis.
O ja, wat sommige mensen niet weten: Veel banden nemen sneeuw op. Dus zodra je uit de sneeuw de schone weg op rijdt zit er nog sneeuw in je banden. Dus niet gelijk op het gas. Let maar op, bij de overgang van sneeuw naar schoon staan de meeste auto’s in de berm.
Had wel bij mogen staan dat rustig gas geven in dit soort winterweer het halve werk is. En, mocht je een beetje vast komen te staan, rijd dan weg in z’n 2. Wederom met als doel de tractie zo lang als mogelijk te behouden.
@poes: Precies. Niet als een dolle gas geven bij het wegrijden maar op de rand van grip proberen te zitten.
En doe gewoon je dimlicht aan. Er zijn er nl. genoeg die denken dat de dagrijverlichting voldoende is.
@ikkeook: ik zag vrijdag in Duitsland nog iemand die dacht dat grootlicht meer zicht gaf bij sneeuw.
@mashell: Duitsers denken wel over meer dingen anders
Koop gewoon even een Mercedes G63 6×6, dan ben je van het gezeik af.
@rikus: of een tank
Vertrek gewoon op tijd, vermijd snelwegen en rijd lekker binnendoor naar je bestemming. Waar ruimte is een beetje met je handrem spelen of juist wat extra gas geven en dan maakt het voor de meeste autobloggers echt niet uit of je er een half uur of een uur over doet om je bestemming te bereiken!
Zo hoog mogelijke versnelling rijden.
Ik heb mij gister erg goed vermaakt met de e39. Op een leeg parkeerterrein en het industrieterrein aan het driften geweest. Erg leerzaam en het is nog leuk ook.
@autofanaat: Super! Ik kan alleen geen parkeerterrein zonder palen vinden en dat is geen goed idee…
@autofanaat: vandaag bij onze zaak op de parkeerplaats ook een donut gemaakt met mijn e39. Standaard verhaal als er sneeuw ligt. Vaak nog even een rondje extra rijden om wat van de rwd te genieten. Geen last gehad van de sneeuw!
Hier nog een paar tips: Zet je zomerbanden op 1,4 bar en je autostoel lager en rechtop zodat je met beiden handen hij je stuur kan/komt
@steelfighter: Ik weet niet hoe jij normaal rijdt? Wellicht met 1 hand aan ’t stuur onderuitgezakt naar rechts met die hand op de pook? Maar met 2 handen op het stuur kunnen lijkt me altijd wel raadzaam… En met veel te weinig druk in de zomerbandjes rijden lijkt me ook niet echt slim.
@steelfighter: Zomerbanden op 1.4 bar? Je kan er beter 100 schroeven indraaien, heb je veel meer grip.
Viel me gisteravond 100% mee op de weg. Al heb je altijd een paar van die ‘helden’ die stug 120 blijven rijden terwijl de rest van het verkeer rond de 70 rijdt.
@r3fl3x: Ik weet niet waar je woont, maar ik kon gisteravond ook gewoon met 130 van Apeldoorn naar Deventer rijden.. smiddags was het wel een drama, toen heb ik max 90 gereden. Het valt gewoon op dat heel veel mensen onzeker achter het stuur zitten, en onnodig langzaam gaan rijden, wat ook weer gevaarlijke situaties oplevert.
@oemplus: dat je met 130km/h van A naar B kon rijden gisteren betekent niet dat het veilig is om dat te doen…..iedereen denk dat hij een betere chauffeur is dan zijn medeweggebruiker…..dit heet overmoed.
@oemplus: zelfs al zou je zelf ‘veilig’ 130 kunnen rijden, als de rest veel langzamer rijdt is dat gewoon een slecht idee.
@oemplus: werkt wel twee kanten op, als enige 50 rijden terwijl de rest rond de 90 rijdt is ook gevaarlijk
Beste tip, ruil je auto in op een audi met quattro, doe er runflats onder en rijdt door een bak spijkers. Altijd grip daarna??
Tsjah, ESP… Ik heb het idee dat dat hoegenaamd niks doet in de sneeuw. Heb een Octavia uit 2014, waar volgens mij ESP/Tractiecontrole op zou moeten zitten. Maar afgezien van een lampje wat flink aan het branden slaat, is het gewoon glijden hoor. Heb zelfs niet het idee dat het vermogen afgeknepen wordt.
@mikeyman: zelfde met de renault vel satis. Al is die natuurlijk wel wat ouder ;-)
@mikeyman:
Mijn Jaguar S-Type heeft een prima werkend ESP.
Vanavond even getest en op een rechte weg vól wegtrekkend in de sneeuw eerst iets met de kont opzij en toen meteen een ingreep en weer recht. Gewoon gas erop gehouden en sturen waar je heen wilt. Je hoort en voelt de ingrepen en de wagen wordt met rukjes naar links en rechts op koers gehouden. Geweldig systeem!
Zelf door een besneeuwde bocht bleef de wagen op koers.
Wat mij altijd verbaasd is hoe veel mensen weinig tot geen inschattingsvermogen hebben. Ik dacht gisteren even leuk te doen en naar Ajax – PSV te gaan. In Friesland was er niks, eenmaal voorbij Hoorn begon de ellende.
Het is schrikbarend om te zien hoe weinig mensen zich aan de situatie aanpassen of juist te veel aanpassen. De ene jakkert nog steeds als een idioot over de linkerbaan en de ander is te angstig om boven de 50 km/u te komen. Rondom het stadion zie je pas echt hoeveel mensen maar niet weten hoe te handelen. Te hard rijden dus de stoplicht niet halen, als een malle op het rempedaal en zo lekker doorglijden met als kop-staartbotsing tot gevolg. Tientallen heb ik mogen aanschouwen. Het is lachwekkend.
@viezefreddyw: Net als de competitie start van Ajax? Nee zonder gein, we hebben in Nederland weinig met sneeuw te maken, maar als het er ligt weten heel weinig mensen wat te doen. Ben blij dat ik een AWD auto heb. In Brabant was het echt een ramp vanochtend op de snelweg.
@dieselkameel: Tja, die is ook niet al te best inderdaad. Maar het seizoen is nog lang!
Remmen in de sneeuw is inderdaad nogal een dingetje, net als wegrijden. Heb gisteren aardig wat auto’s met slippende bandjes nauwelijks weg zien komen bij het stoplicht.
Daarnaast is uitwijken er ook wel eentje met een voorwielaangedreven auto: als je flink remt ben je alle controle kwijt en glijdt je auto alleen maar rechtdoor. Houd je een klein beetje gas, dan hebben je wielen ook meer grip en reageren ze op stuurbewegingen. Zorg dus dat je tijdig genoeg begint met remmen, zodat je nog een beetje met gas kunt corrigeren als de situatie daar om vraagt.
@dizono:
Hoewel iedereen dan ook altijd zegt “in een zo hoog mogelijke versnelling rijden” doe ik dat juist niet. Ik rijd wel in een hogere versnelling weg om daarna de motor iets meer op toeren te houden. Voordeel daarvan is dat wanneer je gas loslaat de auto remt op de motor en ik dus niet hoef te remmen.
@jack_abarth: domste tip uit dit rijtje: als je te sterk op je motor afremt verliezen de aangedreven wielen grip en ga je juist glijden
@560pk:
Als de wielen al gaan slippen bij het remmen op de motor, wat denk je dat je rempedaal creëert?
Je moet het ook meer zien om vaart te minderen i.p.v. daadwerkelijk remmen.
@jack_abarth: met remmen verdeel je de kracht over 4 wielen, remmen op de motor bij de meeste auto’s over 2, heel vaak ook nog de wielen waarmee je wil sturen ( bij voorwielaandrijving). Veilig snelheid verminderen, zeker in een bocht, op sneeuw doe je (bij handbak) met ingetrapte koppeling ( of hoge versnelling) met je rempedaal.
@dizono: Was net even naar de supermarkt na mijn shift, meteen heel veel voorwielaangedreven auto’s gezien die hun oprit niet afkwamen. Sneeuw is een bitch, hahaha.
Even wat lucht uit de zomer bandjes laten lopen en neem een aanloopje bij verhogingen zoals drempels, etc.
Van mij mag t nog wel even zo besneeuwd blijven? 530i M met winterbandjes doet t gewoon goed dwars in de bochten. (Disclaimer: dit doe ik alleen in de buurt van basisscholen die net uit zijn, woonwijken en in de buurt van uitritten bij winkelcentra)
Ik had op de linkerbaan nergens last van
Niet stationair warmdraaien maar wel met dichte (beslagen) ramen wegrijden? Dacht het niet. Heb een hekel aan bloedvlekken op mijn witte lak….Overigens doet mijn voorruitverwarming het alleen als de motor draait.
voor de RWD’s nog een tip: bij (kleine hellingen omhoog en) stoplichten, je auto zoveel mogelijk voorkomen dat je vanuit stilstand groen licht moet wegrijden; oftewel, probeer ver van te voren je auto uit te laten rollen zodat je je kans vergroot om rollend groen licht te kunnen pakken, zo behoud je meer tractie en verklein je kans dat je je vast graaft
Een paar jaar geleden was ik in het buitenland toen er net zo veel sneeuw was gevallen. Belt mijn vrouw op een zei : “toen ik de sneeuw zag heb ik meteen de traction control aangezet. Je moet die knop wel lang ingedrukt houden?!” ……. met een achterwiel aangedreven 3-serie ?