Het merk Aston Martin zal minder vertegenwoordigd zijn in de autosport. Dat heeft de Britse autofabrikant vandaag bekendgemaakt.
Autoracen is steeds minder in trek. Jammer, maar ook begrijpelijk. Zeker in deze tijden kijken autofabrikanten waar ze kosten kunnen besparen. Zo kondigde BMW en Audi onlangs hun vertrek uit de Formule E aan. Vandaag is het Aston Martin die voor een deel gaat stoppen met autosport.
Aston Martin zegt deelname aan het World Endurance GT kampioenschap en dus ook Le Mans met het Vantage GT motorsport programma vaarwel. In totaal hebben de Britten negen jaar meegedaan aan het FIA World Endurance Championship (WEC) met een fabrieksteam. Dit betekent niet dat Aston helemaal van het toneel verdwijnt. Raceauto’s blijven gewoon gemaakt worden en ondersteuning voor klanten die auto’s bij het merk kopen zal ook blijven. Het fabrieksteam ga je in 2021 echter niet meer in actie zien komen.
Het merk zegt de focus volledig op Formule 1 te willen leggen. Aston Martin was al als titelsponsor van Red Bull Racing in de F1 aanwezig, maar vanaf volgend jaar heeft het echt een eigen team. Racing Point zal omgedoopt worden tot Aston Martin. Het is dan voor het eerst sinds 1960 dat Aston Martin actief is met een eigen inbreng in de Formule 1.
Aston Martin successen in de autosport
Aston Martin mag terugblikken op een mooie negen jaar in het WEC-gedeelte van de autosport. Het fabrieksteam heeft in zeven seizoenen 47 overwinningen mogen noteren. Ook was het team goed voor 103 podiumplekken. Vier keer werd de 24 uur van Le Mans gewonnen in de klasse waar Aston Martin actief was. Het racebloed stroomt waar het niet gaan kan. Aston Martin blijft betrokken bij Le Mans door middel van partnerschappen met andere teams.
ghini zegt
Jammer, hopelijk willen teams met AM blijven werken, ze waren goed bezig met de nieuwe Vantage!
niekie1999 zegt
Zou mij niets verbazen als er nu plots een “priveteam” opkomt met Aston Martin’s in GTE PRO. Er zijn genoeg vaardige teams die zo’n auto als fabrieksteam kunnen onderhouden, een vaak weten zij ook goede deals te sluiten met de fabrikanten waardoor geld geen of minder een issue is. Zie bijvoorbeeld een WRT of AF Corse, officieel zijn het privateers maar stiekem wel met fabriek support.
HZW zegt
De DTM deelname van Aston Martin was ook een wassen neus.
Edge zegt
Ford is gestopt met hun fabrieksprogramma, Porsche is gestopt, Aston Martin nu ook. Het wordt helaas wel een pijnlijke leegloop voor de GTE klasse van het WEC. Misschien moeten ze daar kijken naar wat de men met de top van het WEC heeft gedaan. Je ziet dat LMDh direct al op meer interesse en commitment kan rekenen dan LMP1. Waarom? Het is stukken goedkoper, en je kunt bovendien ook in IMSA terecht met je racewagen. Door GTE te vervangen door GT3 zou je eenzelfde effect kunnen creëren, eventueel met een balance of performance die beide auto’s in dezelfde klasse mogelijk maakt. Dan heb je direct ook meer variëteit op de grid, want klanten kunnen naast Ferrari, Aston Martin en Porsche ook kiezen voor de GT3-racers van BMW, Audi, Mercedes, Honda, Lamborghini, McLaren en Corvette.
Henkie zegt
Dat zou een erg goed idee zijn. Aangezien LMDh klasse zelfs langzamer/even snel wordt als dat de Lmp2 nu is.
Zou het snelheidsverschil ook niet enorm zijn als ze van de GTE naar de GT3 auto’s stappen.
Edge zegt
Als ik het goed heb begrepen wordt LMDh toch wel een tandje sneller dan de huidige LMP2. Het snelheidsverschil zou enerzijds bereikt moeten worden door de toevoeging van het hybridecomponent aan de LMDh-klasse en anderzijds door het terugschroeven van de LMP2 wagens.
Voor GT3 en GT3 zou je een vergelijkbaar traject kunnen toepassen, waarbij de GTE-wagens met extra gewicht of minder vermogen rijden om op het prestatieniveau van een GT3 auto uit te komen. De combinatie van GT3 en GTE in dezelfde klasse zie ik ook meer als iets tijdelijks, om de teams/fabrikanten die net een GTE-wagen met een voorraadje onderdelen hebben aangeschaft niet meteen op onkosten te jagen. Na een aantal overgangsjaren (die dan gelijkloopt aan de afschrijfperiode van een normale GTE-wagen in de handen van een gemiddelde privateer) zou je dan het hele veld met GT3-wagens kunnen laten rijden.
Dutchdriftking zegt
Zal Aston Martin in de F1 ook weer voor een mooie livery gaan zorgen? Erg benieuwd!
Robert zegt
@dutchdriftking: als ze BWT als hoofdsponsor houden, dan lijkt het me logisch dat het roze-blauwe kleurschema gewoon gehandhaafd blijft. Ik vind dat trouwens helemaal niet zo lelijk.
Edge zegt
De geruchten dat de wegen van BWT en Racing Point/Aston Martin nog voor het nieuwe seizoen gaan scheiden worden als maar sterker, dus wie weet! Maar met een beetje pech blijft BWT en rijden Vettel en Stroll straks met een groen-roze watermeloen.
Hupke zegt
Zonde dat er nog privé teams mee doorgaan. De meest recente vantage is gewoon echt te lelijk om op tv te tonen, zeker in racetrim.
leko zegt
Jammer dat de enige waardige tegenstander van Corvette ermee stopt maar zien hoe Le Mans komend jaar wordt.
mashell zegt
Heel slim gedaan. Op de wagens van het team van Stroll staat straks Aston Martin. Op wat gemeenschappelijke aandeelhouders is dat eigenlijk gewoon losgekoppeld van de fabrikant. Maar noodlijdende fabrikant kan zonder gezichtsverlies stoppen met de andere race activiteiten om zich “op de F1 te concentreren”.
ericc zegt
Begrijp niet goed waarom ze in de F1 stappen. Met Mercedes motoren kunnen ze vooraan rijden maar met motor van eigen bodem zie ik ze de eerste jaren niet op het podium. Hadden beter in GTE gebleven en in de Formule E gestapt.
Edge zegt
@ericc: Aston Martin blijft straks met Mercedes-motoren rijden. Ze zullen hooguit een stapje verder gaan dan nu en Mercedes wat extra geld betalen om de motor te rebadgen tot Aston Martin (net als met de TAG Heuer motoren van Red Bull een paar jaar geleden). Aston Martin (de autofabrikant) en Racing Point hebben voorlopig helemaal geen geld voor een echte eigen motor.
mashell zegt
Ze stappen ook helemaal niet in de F1. Aandeelhouder Stroll die heeft toevallig een F1 team die volgend jaar prijkt de naam Aston Martin in plaats van op de Red Bull op de Racing Point. Vanuit marketing oogpunt doen ze of er een verbinding is met de autofabrikant maar die is er niet echt.
schreute01 zegt
Slagerij de Wit uit Vlagtwedde stopt ook met de sponsoring van de jaarlijkse zeepkistenrace op koningsdag.
ericd zegt
Hm, als dat maar goed gaat. De glans lijkt er zich steeds meer af te gaan bij F1. Terwijl de Vantage zo’n smaakmaker was bij endurance racen, met name Le Mans.