Aston Martin V12 Vantage S is verdomd snel

Auteur: , 78 Reacties

Tien dagen nadat Aston Martin het doek van de CC100 trok is plotseling de V12 Vantage S hier. En het is op de One-77 na meteen de snelste banaan straatlegale Aston Martin ooit.

De V12 Vantage S is de vervanging van de V12 Vantage, wat ook al geen lullig wagentje was. De prestaties van het nieuwe model -dat eerder al geteased werd- liegen er niet om, met een V12 die 573 pk’s op de achterwielen loslaat. Ook het koppel is met 50 gestegen tot 620 Nm. Ook niet onbelangrijk is dat het koppel bij 1000 toeren per minuut van 440 naar 510 Nm is gestegen. De 6.0 5.9 liter V12 (motorcode AM28) verkrijgt die extra power dankzij het nieuwste Bosch motormanagementsysteem. De nokkenassen zijn hol en daarnaast zijn er andere technieken gebruikt uit de racerij om het blok nog sterker en sneller te maken.

De V12 is gekoppeld aan een verbeterde versie van de gerobotiseerde handbak die we kennen van de V8 Vantage S. De nieuwe bak luistert naar de naam Sportshift III AMT en is 25 kilo lichter dan de handbak uit de V12 Vantage. Ook nieuw is het adaptieve onderstel dat in drie verschillende standen instelbaar is en uit de stallen van Bilstein komt. Naast dit aanpasbare onderstel is er een “Sport” knop die de gasrespons feller maakt, zorgt voor snellere schakelmomenten en een luidere brul uit de uitlaat slingert. Die uitlaat is overigens afgeleid van het systeem van de One-77 en is flink lichter dan die van de V12 Vantage. Ook afkomstig van de One-77 zijn de carbon-keramische remmen van Brembo.

Komen we nog even bij de styling: iets met de dingetjes in de grille die nu van carbon zijn en die naar eigen zeggen geïnspireerd is op die van de CC100. Oh, en er zijn wat dingen zwart en er zijn nieuwe wielen. Verder gewoon een Aston Martin: bloedmooi maar weinig origineel. De Audi onder de supercars, zullen we maar zeggen.

Dat is allemaal echter snel vergeven als we kijken naar de prestaties: een topsnelheid van 330 kilometer per uur en Aston Martin belooft dat het op de One-77 na de snelste auto is die ze ooit (straatlegaal) hebben gebouwd. Sprintcijfers zijn nog niet bekend, maar verwacht iets onder de 4 seconden. Wie durft hem in deze kleur naar Nederland te halen? Doe dan!

UPDATE: Video!



78 reacties

Doe mij die maar.
@snorrie11: idd, heerlijke bak!
@snorrie11: Voor iedereen die het uiterlijk twijfelachtig vindt in deze trim, check out the configurator op de Aston site, je kunt ‘m echt nog wel een stuk mooier maken!
Helemaal geweldig, wat een apparaat! Als ik het geld had zou ik hem ook in deze kleur halen denk ik, staat hem fantastisch
De Audi onder de supercars? En nu je mond wassen met zeep @casperh. Sommige dingen zegt man niet…..
@norge: het is gewoon zo. Aston Martin is werkelijk lui als het om hun ontwerpen gaat. Nogmaals: bloedmooi. Maar lui. Misschien nog wel luier dan Audi.
@CasperH:
Soory hoor, maar een edel merk als Aston Martin gaan vergelijken met Audi is een gotspe.
@jrk68: Is aston martin nog wel een edel merk?
@CasperH: Slaat echt helemaal nergens op… als je artikelen schrijft moet je bepaalde dingen voor jezelf houden…
@keesje1987: lol, dan moeten we de tent maar sluiten..
@autoblogger: haha! Wat is een blog zonder blog!
@keesje1987: Ik moet helemaal niks, ik schrijf voor een blog, de schrijvers geven hier hun mening. Net zo goed als dat jij in de comments de jouwe mag geven.

Wil je liever droog autonieuws dan zijn er meerdere sites waar je terecht kan. Ze hebben het hete Aston Martin nieuws misschien wel wat later maar daar moet je dan maar mee leren leven ;-)
@CasperH: er is nog een verschil tussen objectief en subjectief…
@keesje1987: precies!
@CasperH: als je hier je mening geeft en niet in het straatje past van AB ben je er binnen no time afgedonderd…. maar dat terzijde, doe je ding maar ga nou geen kansloze vergelijkingen doen van een van de saaiste merken ten opzichte van een schitterende coupe
@keesje1987: ik donder je nergens vanaf, ik denk alleen dat je de essentie van het woord “blog” in autoblog mist.
@CasperH: het gaat helemaal niet om de essentie van iets… het gaat erom dat je dingen suggereert wat los staat van subjectief een artikel schrijven
@keesje1987: waitwut?
@CasperH: juust…
@keesje1987: Ga anders even een cursus journalistiek volgen, betweterrr
@felix1989: hahahah retweet!
@felix1989: pieriepieriepierie
@CasperH: Dat en daarbij, je hebt gewoon helemaal gelijk. Dit is geen nieuw model, het is een Vantage die eigenlijk als sinds 2005 in productie is. Nu met een ander blok (nog steeds door Ford in elkaar geschroefd) en een ander spoilersetje. Kunnen ze eigenlijk gewoon niet meer mee aankomen. Kan er dan ook niet warm of koud van worden.
@CasperH: Helaas is het meer een kwestie van budget, niet van luiheid.
Dit is een “uitzwaai-model” van de Vantage en dan is er geen budget om nog even veel geld te besteden aan een compleet nieuw design.
@AlwinH: ik vind de wijzigingen qua uiterlijk to-taal niet in verhouding met de wijzigingen onderhuids in dit geval. Doe iets met bumpers, spoilers, whatever. Beetje zwarte lak en een minimaal aangepaste grille is wel erg magertjes hoor.
@CasperH: Helemaal mee eens. En dat heb ik ze ook verteld. Maar het mocht blijkbaar niks kosten verder…
@AlwinH: heb je hem al wel besteld? ;-)
@CasperH: Nee, nog niet, ik twijfel nog. Zie mijn blog post voor de redenen:

http://www.aston-martin.com/2013/05/29/aston-martin-v12-vantage-s/
@CasperH:
Het gaat hier om een nieuwe uitvoering van een bestaand model. Als, zeg Ferrari met de Scuduria van de 458 komt verwacht je toch ook geen compleet nieuwe koets.
Tuurlijk heb je recht op je eigen mening, vaak deel ik die, nu niet en daar is niks mis mee.
@CasperH: Mooier dan dit wordt het toch niet?!! Never change a winning design, but evolve it!

Wat moeten ze dan doen? Giga spoilers erop zetten en vlammen op de deuren spuiten?

Dit merk vergelijken met een saai merk als Audi gaat echt nergens over!
@clioracing: iets meer onderscheid mag wel, dat vind ik niet alleen maar potentiële kopers ook, klik maar op de link van @alwinh

Overigens: Audi doet precies hetzelfde: ze “changen their winning design” niet en verkopen daardoor veel auto’s. Je spreekt jezelf dus eigenlijk tegen.
@CasperH: Audi heeft wat mij betreft geen winning design.

Aston Martin heeft volgens mij genoeg variatie. DB9, Rapide, Vanquish, One-77, Cygnet (uhum IQ), Vantage, Zagato. En de CC100 laat al helemaal zien dat Aston Martin creatief genoeg is.

Vooral gezien het feit dat Aston Martin vergeleken met Audi slechts een fractie van het ontwikkelbudget heeft, vind ik dat ze het erg leuk doen.

Echter vind ik wel dat Aston eerder met prestaties als deze V12 S had mogen komen. Vooral de nieuwe Vanquish moet deze specificaties krijgen.
@CasperH: Vind ik ook, bijna alle AM lijken op elkaar.
@CasperH: Wauw, lekker zo’n dicussie, ik zie je punt wel :)
Ik durf hem best in deze kleur naar Nederland te halen.
Ik geloof echter niet dat mijn accountmanager bij de bank die mening deelt.
Prachtige auto, maar niet in het geel, mooi blauw of groen graag.
Inderdaad de Audi onder de sportwagens…meer van hetzelfde + een microbisch grammetje erbij.
@Megakix: Oei die 2 merken mag je niet met elkaar vergelijken!!
Heb ik hierboven gelezen.
@casperh, als iets bloedmooi maar niet origineel is, dan is het wel Porsche. Just saying! AM zie je in NL niet zoveel rijden, dus dat het niet origineel is dat vind ik niet erg.
@barchetta: Porsche is bijna net zo erg, maar die komen ten minste nog eens met iets nieuws af en toe (Boxster, Cayman, Panamera, Cayenne, etc.). Niet dat dat zo baanbrekend is allemaal maar het zijn iig écht anders uitziende auto’s. Aston Martin doet alles in dezelfde lijn. Bloedmooi, nogmaals, maar ik zou wel eens iets écht nieuws willen zien, anders dan een paar extreme gelimiteerde dingen zoals de One-77 en de CC100.
@CasperH: Aston Martin produceert veel in de dezelfde lijn, maar de styling verandert echt wel hoor! Kijk eens naar de nieuwe Vanquish, die is misschien nog wel meer verandert dan de porsche 991 tegenover zijn voorganger.
@bosje: Precies, bij de 991 zie ik alleen andere ledstripjes en achterlichten. Andere verschillen zie ik niet.
@berlinetta: zo groot zijn die verschillen niet. En mag ik daar de “nieuwe” DB9 even tegenover zetten?

Overigens: ben het met je eens dat Porsche ook niet bijzonder inspirerend is, maar toch zit daar voor mijn gevoel wel meer variatie dan bij Aston op dit moment. Over de gehele levensspanne weer veel minder dan bij AM overigens.
@CasperH: Normaal gesproken zie ik bij AM ook het verschil totaal niet, maar bij de nieuwe Vanquish vind ik dat er voor het eerst toch redelijke verschillen te zien zijn. Alsnog is het minimaal, maar het verschil is groter bij de 991 en 997. Maar je hebt gelijk, AM en Porsche zijn allebei lui qua design. Het verschil is alleen dat bijna iedereen een Aston prachtig vindt en over een 911 zijn de meningen meer verdeeld.
@berlinetta:
AM werkt onderhuids al sinds 2001 (Vanquish) met hetzelfde chassis, onderhuids heeft Porsche in hetzelfde tijdsbestek zijn modellen al flink wat evoluties laten ondergaan en dit is helaas bij AM niet het geval. Logisch ook, daar hebben ze als merk met een verkoop van minder dan 5000 stuks niet de middelen voor maar het blijft jammer om steeds dezelfde opgewarmde restjes voorgeschoteld te krijgen…
@StijnB: Dat ben ik ook met je eens. Technisch gezien vernieuwt Porsche al haar modellen grondig. Maar ik heb het nu ook niet over de techniek, maar alleen over het design. Astons zijn gewoon prachtig, maar het wordt inderdaad wel tijd voor iets nieuws. Zeker op het gebied van techniek. Voor mij zou de verouderde techniek zelfs al een reden zijn om geen Aston meer te kopen (mocht ik in die positie zijn). Ik kocht me wel een F-Type.
Ver wat goed? Pardon your language please…
Blijft een heerlijke wagen. Beste specs ook!
Hij blijft toch wonderbaarlijk mooi. Hoe lekker moet dat ding wel niet klinken met dat nieuwe uitlaatsysteem?!
Wanneer doen ze nou iets aan die koplampen? Die zien er IMO echt verschrikkelijk verouderd uit.
@brabantia: en wat te denken van het stuur… Ik ben een echte AM fan, maar het stuur lijkt te komen uit een knullig bakkie….
Ik zou toch andere velgen laten monteren, die onder de “oude” V12 waren veel mooier dan deze.
Ook staat deze precies hoger op zijn poten? Of is dit maar optisch bedrog door de zwarte velgen & banden?
Ik ben er niet meteen van weg, ook die handbak…
Nope ik blijf bij het origineel!
En verdomd lekker!!!
Weer eens de zoveelste AM Vantage. Kom toch eens met iets anders AM-mannetjes!
Niet dat het geen mooi ding is maargoed…
Zou ‘m niet in deze kleur bestellen, maar de huidige V8 Vantage is ook in 2005 onthuld in (dezelfde) geel in Genève. Ik vond dat toen niet fraai, omdat ik die kleur de Lamborghini kleur vind/vond. Echter heeft de Lambo-marketing deze consistentie laten vallen en zijn de Lambo’s nu vaak wit, grijs en zwart. Dom van Lambo, AM doet er z’n ‘Vantage’ mee…
PS. de teasers en promo-film zijn wel erg ‘creatieloos’.
AM is in het zelfde bedje ziek zoals Maserati! Heel jammer, maar de GT en deze AM gaan veel te lang mee ivm andere merken.
Net zoals Maser vind ik deze AM een mooie en snelle wagen, maar het word tijd voor een nieuw model.
En geillll
@ronaldddvos: geel, jongeman, geel. En nu weer in je schoolboeken.
Toch maar eens dat lottoformuliertje invullen.
Verdomd lekker! En een geweldig geluid uit die V12!!
@ronin1130: Je hebt nog meer kans om 2x op een dag door de bliksem getroffen te worden dan de Lotto te winnen.
@berlinetta: als ik mag kiezen tussen beide…
Tja, toen deze geïntroduceerd werd was het een ‘concurrent’ voor de 360 Modena. Inmiddels al een ‘concurrent’ voor de 458 Italia. En die hebben allen wel steeds nieuwe technieken gekregen. T’is absoluut geen lelijk ding, maar voor mij is de rek er wel een beetje uit eerlijk gezegd. Begrijp dat je voor een uitzwaaier niet de hele auto gaat herdesignen. Dat hadden ze 3-4 jaar geleden moeten doen.
@E34M5Touring: De V12 is toch pas in 2009 geïntroduceerd? Of heb je het over de Vantage als model?
@berlinetta: Ik bedoelde inderdaad de Vantage als model.
@E34M5Touring: Ja je hebt ook gelijk. Het model is zo sterk verouderd. Ik begrijp dat Aston Martin er niet het geld voor heeft, maar op deze manier kan ik me voorstellen dat klanten ook af gaan haken. Bovendien is er nu de schitterende F-Type. Daar zou ik iedere Aston nu voor laten staan.
Wauw schitterend!
Ik vind die achterkant niet mooi… Al die zwarte vlakken….
@motherlover: FYI: dat is een optioneel stukje paint-job, net als het zwarte dak.
https://www.youtube.com/watch?v=5Q0Svvdrx_E
Helaas heeft Jeremy toch gelijk wat betreft de “ending”…
Bye bye atmosferische V12 motoren, manuele transmissie en achterwielaandrijving. :'(
@AutomotiveDesigner: Voorlopig is alleen de manuele transmissie verdwenen. Gelukkig nog steeds een atmosferische V12 en achterwielaandrijving.
@AlwinH: Gelukkig nog de rest maar hoe lang nog voordat dit ook tot het verleden behoort? Ik denk dat het aanbod nieuwe auto’s voor de purist langzaamaan op één hand te tellen is.

Off-topic: In hoeverre merk je het extra gewicht (van de V12) in de neus van de gedrongen Vantage? Heeft het merkbaar meer de neiging tot onderstuur dan bijvoorbeeld de DB9/Vanquish?
@AutomotiveDesigner: Vergeleken met de V8 Vantage voel je het gewicht van de V12 wel degelijk. Maar door het aangepaste onderstel heb je er niet vaak last van.
De V8 Vantage blijft een beter gebalanceerde auto…
Ubergeel, die wil ik ook wel :)
“Verder gewoon een Aston Martin: bloedmooi maar weinig origineel. De Audi onder de supercars, zullen we maar zeggen.”

Zo treffend mooi en lief gezegd, als je het zelf bedacht hebt wil ik als dank graag je auto komen wassen. Heerlijk zo die comments :)
Verdummele wat is dit ding mooi!. Doe mij maar zo’n zijdeglans-lakje erop
Mooi hoor, de beste motor, helaas nog niet met de beste tranmissie (handbak!) maar in ieder geval niet meer die snelheidsbeperkende automaat uit de Vanquish (met dezelfde motor doet die “slechts” 297 km/h door die ouderwetste automaat). Hopelijk komt de handbak, of desnoods deze sportshift III, snel ook in de Vanquish (kan die ook 330 km/h :-))

BTW, nieuws zat er al aan te komen, op 25 mei was helemaal onderaan dit te lezen:

TT225man [ reply ]
25-05-2013 om 20:27
Is al een tijdje niet echt “geheim” meer. Op AM forum al veel meer info over: is de nieuwe V12 Vantage S, inderdaad met de Vqs motor, dus meer PKs, koppel, etc. Zal waarschijnlijk Sportshift III sequentiele bak krijgen, dus geen klassieke koppelomvormer zoals in de Vqs (en dus ook een hogere topsnelheid). Onderstel met 3-standen ADS. Eind deze week officieel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).