Aston’s hypercar: meer details

Auteur: , 38 Reacties

Stapje voor stapje laat Aston Martin meer los over zijn hypercar.

AM-RB-001-1

Ditmaal laten ze ons meer weten over de technische partners die zijn uitgekozen door Aston Martin en Red Bull Racing. En tja, die moeten donders goed zijn om de krankzinnige geclaimde prestaties van de hypercar te realiseren.

Het hart van iedere supercar is natuurlijk de motor. Eén van de legendarische keypartners is Cosworth geworden. De luitjes beloven dat het een 6,5 liter grote natuurlijk ademende V12 wordt. Dat is toch goud!? Het gevaarte moet in 10 seconden naar 320 km/u kunnen knallen en een topsnelheid van 402 km/u bereiken. Of dat allemaal lukt moeten we nog maar zien, maar een atmosferische V12? Yes please! Uiteraard wordt het, gezien de tijd waarin we leven, gekoppeld aan een lichtgewicht batterijsysteem dat wordt aangeleverd door Rimac. In combinatie zou dit moeten zorgen voor ’s werelds snelste “all-electric hypercar”. Rimac is een opvallende partner, we kennen ze van hun Concept-One. De Concept-One liet onder andere Tesla en de La-Ferrari ver achter zich en maakte het een 918 erg lastig.

De V12 zal gekoppeld worden aan een op maat gemaakte `flappy-paddle gearbox”. Deze wordt ontworpen en geproduceerd door Ricardo en zal aan de specificaties moeten voldoen van Red Bull Advanced Technologies, wat dat ook mag betekenen…De Monocel van de AM-RB 001 is 100% van carbon fibre en zal geproduceerd worden door Multimatic. De jongens van Multimatic waren ook betrokken bij de One-77 en de Vulcan.

De beoogde power-to-weight ratio is 1:1, hetzelfde dus als het eitje uit Zweden. Erg ambitieus. Om al dit geweld weer te stoppen zijn Alcon en SurfaceTransforms ingeschakeld om de remmen de ontwikkelen. Er worden naar verwachting 150 stuks gebouwd exclusief 25 stuks als trackspecial.

De eerste exemplaren rollen in 2019 van de band, aldus Aston Martin. Wat ons betreft kunnen ze niet vroeg genoeg beginnen!



38 reacties

Kicken! Dit is er weer 1 in de orde v/d McLaren P1 toen deze geintroduceerd werd. Hightech, mooie materialen en mooie cijfers. Een V12 is mooi als petrolhead. Maar had stiekem ook wel gehoopt op iets echt innovatiefs.
@str8six: Het innovatieve zit hem hier vooral in de aerodynamica. Veel ground-effect en negatieve ruimte waardoor je geen al dan niet omhoog klappende spoilers of flapjes nodig hebt.
@Edge: Klopt helemaal. Maar doel meer op de motor. Had met zulke progressie meer iets verwacht in de trant van de nieuwe Benz hypercar. Een meer F1-achtige 1.6 superturbo motor met KERS enzo.
@str8six: zoals je zelf zegt; als petrolhead is dit alleen maar véél mooier!
@str8six: en dan elke 2000 km een brandje moeten blussen, aangezien dit ding ruim 1000 pk moet hebben. nee, das lekker inovatief, gratis brandblussers bijvullen als je em in 2017 bestelt…
@gwnbmw: zal wel meevallen, het is geen VAG product he ;-)
@str8six: mercedes heeft volgens mij aangetoond dat je met een motor richting de duizend pk zo’n 2 tot 3 duizend kilometer kan rijden. daarna doen ze poef.
@str8six: die innovatieve supercar is er al.. Heet iets van tesla oid. Doet 0-100 binnen 2.5 sec in volledige stilte! En ook nog is zonder enige uitstoot! Fantastisch toch?
On topic,
Of hoor jij liever net als ik die brullende motor en interesseert die uitstoot je ook geen fluit?
@tvr1974: en bij hernemingen wordt je eruit gereden door een polo.
Waar Koenigsegg met de One:1 enkel een geblazen V8 gebruikte zal Aston Martin hier electrokracht inzetten. Ik verwacht een 700-800pk uit de V12 en de rest zal electrisch aangevuld worden om aan de 1:1 te komen. Oftewel Vulcan geluid met nog heftigere prestaties, gaaf!
@madmarky: A.M. designbaas Marek Reichmann sprak in december van 60 kW (80 pk) KERS voor korte boosts.
Qua specs natuurlijk bizar. Vind het geen mooie auto.
Uiterst Dik! Zou Max er ook eentje krijgen bij een kampioenschap? Weet dat Hamilton ook wel eens zo’n soort afspraak heeft gemaakt met Ron Dennis voor een Mc Laren F1 LM(dacht 3x WK).
@aug1: ik denk niet dat max daar al goed genoeg voor is, en zodra ie daar wel goed genoeg voor is (paar kampioenschappen op zak) is er geen nieuwe meer.
ben blij om te horen dat de natuurlijk ademende v12 nog effen langer bij ons blijft.
Wat een bizarre cijfers. Hoe noem je zoiets een Hypercar of is het ook een stapje daarboven?

We zullen er waarschijnlijk weinig van terugzien gezien het een collectors item is, maar het carrosserie is geen plaatje om naar te kijken. Had wel wat anders verwacht van Aston.
@misterdrogba: een ultracar misschien ?
@misterdrogba: Koenigsegg noemt de Regera een Megacar omdat hij precies 1 megawatt aan vermogen levert.
Maakt Aston-Martin ook nog iets zelf?
@jelle166: Ik heb gehoord dat zij de autohoes aanleveren.
@berlinetta: En het briefpapier voor het koopcontract.
Klinkt leuk, zal zo te zien kneiterhard gaan en misschien wel records breken. Het ontbreekt hem alleen aan schoonheid…
Ze kunnen gewoon de motor van de lambo Aventador er in hangen dus ;)
@mrrallycross: nee die vatten vlam toch?
Waarschijnlijk begrijp ik het gewoon niet goed, maar hoe kan een auto met een 6,5L V12 waar een electromotor aan gekoppeld wordt nou zorgen voor ’s werelds snelste “all-electric hypercar”? Is het dan niet een Hybrid?
@aquios: Lijkt mij een schrijffoutje van de auteur. De andere autosites die hierover berichten, doelen met dat stukje op de wagen van Rimac zelf, en niet op de AM RB 001. Die wordt ‘gewoon’ hybride.
@edge: Ah ok. Das duidelijk dan :)
“all-electric hypercar”, betekent dit dat de V12 slechts als generator voor elektromotoren gaat dienen?
Natuurlijk een gaaf apparaat, maar mooi is anders
0-320 in 10 seconden?!
@appelvis: Bravo! Avi-niveau uit! Zonder dollen, ik moest ook even goed lezen waarna een totaal gevoel van verwondering en wanhoop tot mij kwam met wat dat zou betekenen voor mijn organen.
Pagani Huayra is that you?
Waarschijnlijk zullen we hem toch niet zien, want waarschijnlijk komt ie in een autocollectie…
Tot nu toe klinkt het allemaal veelbelovend, zowel qua specs als qua partners waar ze mee samenwerken. En dat ze zoveel uitbesteden vind ik ook niet zo vreemd. Red Bull kan bijvoorbeeld prima zelf die carbon badkuipjes maken, maar stel je eens voor hoe lang dat gaat duren als men dat tussen het maken van F1 onderdelen door moet doen? Dan kun je beter zoals hier een partner zoeken die dat ook goed kan en de specificaties aan te leveren.
Van 0 naar 320 in 10 sec??
Dan stopt de aarde ff met draaien als dat ding met launch control weg knalt
Ik ben heel erg benieuwd naar deze machine. Ook hoe de strijd gaat verlopen met de mercedes want laten we eerlijk zijn, de p1, laferrari en 918 zijn geen concurrent meer in 2019.
Het uiterlijk vind ik juist heel gaaf, een gedown designde lemans racer voor de straat!
Zo Tesla!! Nu jullie!!! (Is de laatste tijd niet vaak dat je dat kan zeggen)
Hoe kan dit ding met een atmosferische motor nog concurreren met turbomotoren? Met turbo(s) had hier toch veel meer vermogen uit gehaald kunnen worden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).