Koenigsegg One:1: Zweedse megacar met 1.360 pk

Auteur: , 24 Reacties

Dit is geen supercar, dit is geen hypercar, maar dit is de allereerste megacar ter wereld. Deze doorontwikkeling van de Koenigsegg Agera heeft namelijk een V8 die 1 Megawatt levert, dat staat gelijk aan 1359,6 pk.

Koenigsegg One:1 @ Genève 2014

In opdracht van de Chinese supercar dealer FFF ontwikkelde Koenigsegg deze bijzondere megacar die een vermogen heeft van 1.360 pk/1.371 Nm en 1.360 kilo weegt. Dat verklaart ook meteen de naam One:1, voor elke kilo is ook één pk aanwezig.

Volgens Koenigsegg ligt de topsnelheid van de One:1 ergens boven de 440 km/u, maar dat moet nog wel in de prakijk getest worden. Het sprintje van 0 naar 400 km/u zou in zo’n 20 seconden gedaan moeten worden, terwijl een Veyron daar zo’n 45 seconden over doet. Vanaf 400 km/u tot stilstand komen neemt zo’s 10 seconden in beslag, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je gordels goed vastzitten.

Dankzij speciaal ontwikkelde Michelin Cup banden kan je 2G trekken in bochten. Ten opzicht van de reguliere Agera zijn het chassis en de carrosserie 20% lichter gemaakt. In totaal worden zes exemplaren gebouwd voor klanten in China. Mocht je er nog eentje willen? Pech gehad, want ze schijnen allemaal al verkocht te zijn.

Update: video van de onthulling op autojunk!




24 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
nu nog een auto die 1.21 jigawatts heeft…
Stiekem vind ik de “normale” Agera mooier…
@sirmustang: daar is niks stiekems aan, den dat de meesten dat wel vinden… Dat specs though…
Echt zeer indrukwekkende prestatiecijfers. Ik wil eigenlijk wel dat Koeingsegg ook eindelijk een keer een serieuze topspeed run zou kunnen doen.
Yes! leuk spul dit; maar ik zou toch liever voor een “normale” Agera gaan, die witte, met die skibox.
Correctie, dit is was toch de allereerste Mega car?

@alcantara: dat is een Mega Track ;)
@robbie: Weet ik, maar volgens mij ook de eerste echte auto (car) van Mega.
Hij is wel sneller maar ook een stuk lelijker dan de “gewone” agera door al dat Carbon en die giga spoiler
Supercar, hypercar.. En nu megacar.. Kan het nog ietsjea kinderachtiger?
@jeffreym3: Oh ja wel hoor … The badass Megatron :-P
Wanneer komen jullie nu eens met echt nuttige informatie? Wat voor veren/dempers worden er gebruikt. Wat voor remsysteem, wat is er verder te gaan om te zorgen voor een sublieme wegligging anders dan altijd maar die vermeldingen van de banden..
@jeffreym3: ja, en wat voor een deurhendels er zijn gebruikt..
via Android app
@jeffreym3: Tja je kan de beste vering hebben het beste remsysteem. Maar zonder die banden is het waardeloos. Met een stel goede banden kan je slechte vering nog verhullen. Dus ja dat de banden genoemd worden kan ik wel in komen. En 2 g is enorm veel in een bocht.
@jeffreym3: AUB een lap teks over de Agera S, meeste blijft hetzeldfe, behalve wat autoblog al aan gaf en iig ook nog nieuwe turbo’s, rest mag je zelf zoeken :)

http://www.supercars.net/cars/6037.html
@jeffreym3: Schokdempers van öhlins. Veren zijn van Carbon, en dus misschien een K’egg fabrikaat/ontwerp?

Zie verder:
Performance

Power output: 1 MW at 7500 rpm – rpm limiter @ 8250 rpm
Torque: over 1000 Nm from 3000 to 8000 rpm
Max torque: 1371 Nm at 6000 rpm
0 – 400 km/h approx. 20 sec
400 – 0 km/h approx. 10 sec
Braking distance: 28 m (100-0 km/h)
Max lateral g-force: 2.0 g
Emission levels: Euro VI

Aerodynamics

Cd 0.45-0.50 with adaptable rear wings
Frontal Area: 1.910 m2
Total Downforce at 260km/h: 610kg at 440km/h: 830kg
Flat underside of chassis. Venturi tunnels at front & rear of chassis/body
Active aero front and rear underside
Active triplex suspension
Maximized intercooler flow

Dimensions

Total length: 4500 mm
Total width: 2060 mm
Total height: 1150 mm
Ground clearance: Rear: 74-90 mm Front: 59-100 mm plus 50 mm lift system
Wheelbase: 2662 mm.
Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
Front overhang: 944 mm Rear overhang: 900 mm
Fuel capacity: 74 litres
Curb weight 1360 kg (complete car ready to drive with 50% fuel,
100% fluids)
Weight distribution: 44% front, 56% rear

Transmission

Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift.
Electronic differential.

Chassis

Advanced high modulus carbon fibre chassis with F1 style honeycomb core and integrated fuel tanks for optimal weight distribution and safety.
Monocoque torsional rigidity: 65,000 Nm/degree.
Weight: 72kg.
Double wishbones, active ride height control and bevel carbon fibre springs with variable spring ratio.
Triplex damper in the rear.
Needle bearings and o-ringed wishbone bushings.
Fully machined aerospace grade aluminium uprights with SKF LeMans specification 150mm angle contact ball bearings.
GKN hollow/gun-drilled driveshafts.
Koenigsegg Z-style progressive and lightweight anti-roll bars front and rear.

Engine

Koenigsegg aluminum 5,0L V8, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts with flex-fuel capability.
Compression: 9.0:1
Bore: 92 mm Stroke: 95.25 mm
Sequential, multipoint fuel injection.
Variable geometry twin turbo chargers.
1.8 bar boost pressure.
Dry sump lubrication.
Carbon fibre intake manifold with optimized intake tracts.
Tig-welded ceramic coated Inconel exhaust system manifold with merge collector.
Weight: 197 kg

Brakes

Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide. 6 ceramic piston calipers.
Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide. 4-piston calipers.
Traction Control. F1-style for optimal performance with 5 different handling modes.

Steering

Rack and pinion power assisted steering. 2.7 turns lock-to-lock.
Turning circle: 11 metres. Electro-hydraulic power-assisted.

Wheels

Koenigsegg Aicore™ carbon wheels with centre locking.
Front: 19” x 9.5”
Rear: 20” x 12.5”

Tires

Specially developed Michelin Cup 2 tires.
Front: 265/35 – 19” (Y)
Rear: 345/30 – 20” (Y)
Speed rating: 440 km/h

Body

Two-door, two-seater with fixed roof. Body made from pre-impregnated carbon fibre/ kevlar and lightweight sandwich reinforcements.

Electrical System

Unique Koenigsegg developed electronic control systems including:
body, engine, transmission, traction and stability control and power management. Solid state digital semiconductors – minimalizing need for physical fuses or relays. Can bus operated and fully programmable
functionality.

Equipment

Lightweight glass system, power windows, adjustable pedals and steering column, One:1 stitching, adjustable light weight race seats, carbon ceramic brakes, Sport ABS, ESC, active ride height, power steering, power brakes, 6 point racing seatbelts, intelligent LifePo4 battery, USB connection, climate control, digital warning and info system, G sensor, alarm, tyre monitoring system, proximity key, car cover, rear view camera.

Optional Extras

One piece racing bucket seats, active shock absorber settings, full clear carbon body, custom body striping, upgraded audio system, painted calipers, personalized logo on rear hood, anodized black aluminium interior, custom leather One:1 custom luggage set, custom diamond encrusted key, titanium exhaust outlet, active noise cancellation, 3G telematics system, variable turbo geometry.
400 naar 0 in 10 seconden. Megacar met recht.
De one:1 is weliswaar op vraag van FFF ontwikkeld, maar dat wil niet zeggen dat ze alle 6 naar China gaan. Er gaan er 3 naar China, en 3 naar Europa, en daarvan minstens 1 naar de UK. (ene meneer PS? Heeft al wat K’eggs versleten ondertussen….)
Met een Chinees erin kom je dus op 1.410kg op 1.360pk
Bugatti is verslagen, maar we zien wel wat hun antwoord daar op is.
@bmwfan20: Bugatti is een limousine, dit is een opgefokte skelter
wrxkoenigseggtr
De One staat zeer hoog op mijn lijst wat een auto en veel meer dan dat alleen.
@wrxkoenigseggtr:

wat nog meer dan ??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).