Hij komt, hij komt, een extra scherpe STi-versie van de Toyobaru BRZ. Maar wat ligt er onder de kap?
Op die vraag moeten we je het antwoord schuldig blijven. Subaru teast het model weliswaar op zijn Japanse website, maar daar blijft het ook bij. Als we afgaan op de recente berichten omtrent de Toyota GT86 zou ik niet te hard hopen op een motor met turbo powerrr, maar wie weet slaat Subaru wel zijn eigen weg in.
In plaats van een ijzeren long kan de 2 liter-boxermotor natuurlijk ook in atmosferische vorm een oppepper krijgen, en daarnaast is er op het gebied van vering en stuurinrichting het een en ander mogelijk. Op de plaatjes lijkt deze STi in ieder geval lager te liggen dan de gewone BRZ.
Wanneer we de onthulling van de BRZ STi kunnen verwachten is giswerk, maar we weten wel dat er over een ruime maand in Frankfurt een autoshow is, en aan het eind van het jaar nog eentje in Tokyo bovendien.
Update: een klein vogeltje fluisterde ons zojuist in dat de STi 230 pk zal krijgen, inderdaad nog atmosferisch is, en waarschijnlijk zijn debuut beleeft op de LA Autoshow (zonder the voices) in november. We zullen zien of het klopt.
Update 2: van de andere kant naderen ons nu berichten dat Subaru hier op een sneaky manier een modelletje met een paar scherpere onderdelen zit te hypen. Niks geen echte STi, of vermogensstijging, maar gewoon een BRZ tS-versie. Much ado about nothing, dankzij suggestieve plaatjesteaserij. We wachten af wat het gaat worden.
In de lijn van de traditie misschien wel vierwielaandrijving ?
@norge: Zo, dat zou saai zijn…
@griffendahl: Hoe kun je iets met de letters “STI” saai noemen??
@4x4wheels: Sorry, ik ben niet echt een Subaru/STI fanboy dus ik heb daar weinig moeite mee. BRZ vind ik juist een leuk model maar moet je niet verpesten met AWD, dat zou een doodzonde zijn.
@griffendahl: Dan nog is het niet ‘saai’, net als dat een M3 niet valt te betitelen met saai.
@4x4wheels: Geef maar een tientje, dan krijg je gelijk ;)
@griffendahl: Iedereen heeft recht op zijn mening neem ik aan ;) Ik kom uit een BMW familie, maar een (4×4) STi rijden doet mijn hart sneller kloppen, vandaar de ‘verontwaardiging’
Iedereen zijn ding
@4x4wheels: same here.. helemaal gelijk
@griffendahl:
Waarschijnlijk heb je nog nooit een Impreza Gt turbo of een Sti gereden,dan oordeel je misschien anders.( Lees misschien.)Maar begrijp wel,ik wil jou niets ‘aanpraten’.
@bayernmunchen: Meermaals in beide wel van verschillende generaties, heb zelfs mijn rijbewijs gehaald in een Subaru. Ik weet dat het snel is maar ’t spreekt me gewoon niet aan… Ik vind AWD gewoon niet heel leuk…
@griffendahl:
Dat is mij dan duidelijk,bedankt.
Aan welk detail zien jullie dat hij lager ligt?
Nergens is een wiel of wat dan ook te zien…
Eindelijk!!!! Meer vermogen voor de brz en waarschijnlijk ook voor de gt86. Dat heeft die auto echt nodig
@nickjdeg: of je snapt de auto niet …..
@tweede_woning: nou ik snap hem wel alleen iedere keer als je een review leest van die auto zeggen ze dat de auto meer vermogen verdient. Omdat hij soms wat te kort komt cker voor goed driften heeft hij wat meer vermogen nodig
@nickjdeg: dat komt van mensen die niets van autos weten , en daar zijn er veel van .
@tweede_woning: Niet perse, ik heb een aantal keer met een BRZ gereden. Hij is absoluut vlot genoeg, maar juist voor dagelijks gebruik en vlotte tussenacceleratie zou het fijn zijn als je wat meer op koppel kunt rijden. Op toeren is het echt een fantastische machine!
@4x4wheels: ja precies dat bedoel ik
Ik neem aan dat Subaru met hetzelfde blok aan de slag gaat, feit is dat het blok erg potent blijkt voor tuning
http://www.youtube.com/watch?v=oLP-HCcX9as&list=PL843719E30A9BDFBA
Qua looks hoop ik dat die dicht bij het concept komt
http://theversatilegent.com/wp-content/uploads/2012/06/06-subaru-brz-concept-sti-la.jpg
@4x4wheels: als er een turboversie komt (fingers crossed) dan wordt dit inderdaad een afgeleidde van het blok wat nu in de BRZ ligt. Dit blok ligt ook al in de nieuwe Legacy (in Japan) en levert daar 300 pk en 400 Nm aan koppel. De oude configuratie van de turbo (vanaf de voorkant van de auto links achter het motorblok) wordt niet meer gebruikt bij het nieuwe blok. Best jammer eigenlijk.
Neeeeeeeeeeee,
Die zagen we niet aankomen.
“recente berichten omtrent de Toyota GT86 zou ik niet te hard hopen op een motor met turbo powerrr”
Die logica ontgaat mij. Doordat de cabrio niet komt, hoeven we niet te hopen op een motor met een turbo? Terwijl er legio turbo opties aangeboden worden door tuners (waar de auto natuurlijk op gericht is, aftermarket) en het blok zich er juist heel goed voor leent.
In het aangehaalde bericht wordt melding gemaakt dat niet alleen de cabrio, maar ook de turbo kennelijk geschrapt wordt. Maar dat is informatie uit tweede hand natuurlijk.
W00T! Daar wordt deze Jappen-fanboy wel vrolijk van!
@toyotafortuner: deze ook hoor!:)
Hier wordt ik toch wel heel erg nieuwsgierig van. Ook durf ik best in te zetten op een turbo, met Subaru’s nieuwe turboblok dat al in de nieuwe Legacy ligt (afgeleid van het blok in de BRZ) zou dat wua ruimte namelijk geen probleem moeten zijn. Met de nieuwe setup is ook een hoodscoop op de BRZ in principe niet nodig.
@ej20g:
Hoodscoop is ABSOLUUT nodig.
Om te bluffen naar degene die een ‘gewone ‘heeft………………………
@desjonnies: touché.
Subaru kennende en dan met de STI uitvoering zal denk ik niet teleurstellen.