Meimaand cabriomaand. Voel je schaamte als je in een Mazda MX-5 rijdt? En vind je die Peugeot 206 CC eigenlijk voor vrouwen? Maak dan kennis met de Audi A4 Cabrio.
De Audi A4 B7 Cabrio in het kort
In 2001 introduceert Audi de tweede generatie A4. Deze gaat als ‘B6’ door het leven. Het is een directe voorganger van de A4 B7, die men vaak als facelift ziet van de B6. Heel streng kijkend is er in de cabrio-versies zelfs nog veel ‘Audi Cabrio‘ terug te vinden, het origineel uit 1991. Een oude basis dus, die wel degelijk flink geëvolueerd is om tot de A4 B7 Cabriolet te komen in 2005. Toen onthulde Audi het model aan het eind van de zomer.
Audi heeft voor deze nieuwe cabrio het onderstel flink aangepakt. Een nieuwe voorwielophanging en algehele afstelling maken de B7 Cabrio veel meer auto en minder boot. Nog steeds is het een comfortabele auto met meer neiging tot onder- dan overstuur, maar de chauffeur voelt wat er ‘beneden’ gebeurt.
Standaard heeft ook de A4 Cabrio voorwielaandrijving, optioneel levert Audi quattro. Wat motoren betreft is er in eerste instantie keuze uit vier- en zescilinders, veelal met turbo en zelfs twee diesels. Instappen kan vanaf een 1.8T, een 1,8 liter viercilinder turbo met 163 pk. Daarop volgt een 2.0T met directe injectie en 200 pk. Top benzine model tijdens de introductie van de A4 Cabrio is de 3.2 V6 benzine met 255 pk. Dieselen kan met een 140 pk 2.0TDI of 233 pk 3.0 TDI. Naast motoren is er ook veel keuze uit transmissies. Audi levert de A4 met 5- of 6-versnellingen handbak, CVT of 6-versnellingen Tiptronic.
Speelt geld, gewicht en brandstofverbruik totaal geen rol dan bestaat er ook nog de Audi (R)S4 (B7) Cabrio, dit was de laatste Audi A4-cabrio met V8 (R8 duiden we aan als roadsters). Na deze A4/S4 cabrio introduceert Audi namelijk de A5/(R)S5 cabrio.
Als occasion
Cabrio’s zijn zeldzaam. Op een totaal van 880 Audi’s A4 aangeboden in de periode 2006-2009 zijn er slechts 64 cabrio’s te koop. Cabrio’s zijn dan ook duurder in aanschaf. Vaak zijn de auto’s af fabriek al rijker uitgerust, men koopt de auto’s vooral privé en door het relatief kleine aanbod blijven de prijzen hoger. Dat maakt een cabrio meteen ook meer waardevast. Koop nu een goede A4 cabrio, houdt hem netjes bij en over een jaar schrijf je minder af dan met een vergelijkbare sedan of Avant.
Hoewel je ongetwijfeld iets inlevert aan praktische bruikbaarheid is een A4 Cabrio ook een prima auto voor iedere dag. De cabriokap is zeer dik en stevig, het interieur ruim, comfort ligt op een hoog niveau en er is bijna net zo veel bagageruimte als bij een A4 Sedan. Je levert ten opzichte van zo’n sedan twee deuren en enige ‘inbraakveiligheid in’, that’s it. Vervolgens geeft de stoffen kap je de mogelijkheid werkelijk iedere zonnestraal mee te pikken en écht grote tuinmeubels en tv’s op de achterbank mee te nemen.
Bij de introductie van het model roemt men Audi op de verbeteringen aan het onderstel. De ietwat kleine 1.8T doet afbreuk aan de rijbeleving maar de 2.0T is zeer fijn. Dieselmotoren hebben allemaal een roetfilter.
Prijzen van A4 B7 Cabrio’s liggen grofweg tussen de €18.000 en €25.000. Daarmee heeft de meerprijs ten opzichte van een A4 Sedan of Avant meteen een waarde. Verwacht ongeveer 20-30% meerprijs voor een A4 Cabrio. De mooiste occasions zijn fel wit of blauw. Ook deze Audi is een auto die best gezien mag worden. Zwart en vooral grijs doen daar afbreuk aan. Diesels zijn zeer zeldzaam in Nederland, een V6 kan erg duur in onderhoud zijn, de 2.0T lijkt met 6V-handbak en voorwielaandrijving de beste mix van rijplezier en ‘werkbare’ gebruikskosten.
Aandachtspunten
We beginnen met minder ernstige punten om een blik op te werpen. Slijtage aan het interieur, slijtage aan banden en het functioneren van de verlichting verdienen aandacht, maar zijn meestal dik in orde. Audi gaf de A4 een sterk, vaak lederen interieur. Bij extreme kilometerstanden kan dit verweren, dit zou een indicatie van ‘rommelen met kilometertellers’ kunnen zijn. Kijk tevens kort naar het cabriodak en pak eventueel de tuinslang erbij om te controleren op waterdichtheid. Cabriokappen van de A4 Cabrio zijn sterk maar ook zeer duur om te vervangen. Een punt om niet te veel risico op te lopen. Modellen met xenon-lampen kunnen last hebben van knipperende lichten. Ook de airconditioning van vroege A4 B7’s zijn een zwak punt.
Dan de meer serieuze zaken. We kopen uiteraard alléén nog maar auto’s met een uitstekende onderhoudshistorie. Zeker bij Audi kan het je zeer duur komen te staan als je hier niet scherp op bent.
Mogelijke problemen lopen uiteen van ontsteking en transmissie tot defecte oliepompen. Vooral de 2.0 TDI motoren kennen relatief veel problemen. De meest ernstige is het wegvallen van de oliedruk. Dit probleem komt met name bij de 2.0 TDI voor en speelt zowel bij modellen met een ketting- als as-aandrijving voor de oliepomp. Deze kan versneld slijten, waardoor de druk in de motor volledig wegvalt. Zoek in de historie van de auto terug of en wanneer er ooit een oliepomp is vervangen. Naast oliepomp-problemen heeft Audi in 2005 én 2006-2009 terugroepacties in verband met de diesel-injectoren gehad.
Benzinemotoren hebben soms last van slechte bobines, vooral de 1.8T. Hierbij is het belangrijk dat alle bobines (op de bougie, iedere cilinder één) tegelijk zijn vervangen. Als dit niet (juist) gebeurt maakt dit de auto onbetrouwbaar. Hij zal soms moeilijk starten of helemaal niet draaien.
Voor alle motoren geldt dat de motor van binnen sterk kan vervuilen. Audi bouwt vanaf 2005 bijna alleen nog maar ‘directe injectie’ motoren. Vooral bij rustig rijden en korte eindjes kan bij deze motoren het inlaattraject van de motor sterk vervuilen. Vaak zijn problemen op dit vlak moeilijk te controleren. Een slechte gasrespons is een mogelijke indicatie van een vervuilde inlaat. Dieper ‘in’ de motor zijn doorgangen van luchtslangen en uitlaatgasrecirculatie te controleren. Mocht je vervolgens voor een model met CVT (Multitronic) gaan, controleer deze op vibraties in de aandrijflijn. Een CVT mag op geen enkele manier trillen.
Conclusie
Een cabrio voor iedere dag. Dat kan met de Audi A4 in ieder geval prima. Koop je de auto voor ‘erbij’ dan is de 2.0T zeer aan te raden. Deze is zowel qua prestaties als mechanisch sterker dan de 1.8T. Onderhoudskosten zijn behapbaar en het verbruik van dit voorwielaangedreven model is met ongeveer 9 liter op 100 km redelijk. Als dagelijkse kilometervreter zijn ook de A4 diesels interessant. De 2.0 TDI kent zijn problemen maar kan, met goede en volledige onderhoudshistorie, zeer sterk zijn. Een 3.0 TDI biedt meer en is sterker, maar ook duurder in verbruik en onderhoud. Liefhebbers met een oliebron in de achtertuin en winterstalling kunnen altijd naar een S4 Cabrio kijken. Een zeer compleet model en open rijden met de 4,2 liter V8 klinkt natuurlijk fantastisch.
Zorg ervoor dat de A4 Cabrio een goed alarmsysteem heeft. De auto’s zijn inmiddels wat ouder maar nog steeds geliefd bij het dievengilde. Wees er bij verzekeringen scherp op dat ze ook schade aan het stoffen dak dekken. Verder is dit een auto om veel plezier aan te beleven en vooral ook open mee te rijden. Hier vind je een overzicht van alle Audi A4 Cabrio’s die te koop staan.
Is kijken hoe lang het gaat duren tot iemand zegt: ‘aankoopadvies: gewoon niet kopen’
@onlyjealouspeoplehatevag: gewoon de Saab 9-3 Cabrio kopen. Zie tests uit die tijd: die is op elk gebied beter! En nu goedkoper te krijgen…
@onlyjealouspeoplehatevag: 4min dus…..
Aankoopadvies: gewoon niet kopen
@joske2: haha dat was heel rap
@joske2: Zo… dat was wel heel erg snel ‘Mister attention seeker’.
Doe mij maar een golf 1 cabrio op bbs velgen en met een vw petje op het dashboard
@jurrie: En een setje pluche dobbelstenen hangend aan de binnenspiegel a.u.b.
@jurrie: en een volle asbak en blikjes energiedrank door de hele auto.
4 minuten dus!
Wel kopen!
Overigens vind ik dit een hele mooie Cabrio die ondanks het missen van het dak er net zo netjes uitziet als de sedan of avant.
voel je schaamte als je in een MX5 rijdt ??
vind je de 206CC voor vrouwen ??
dan ben je een onzeker lulletje ..
dat weet jij ..
dat weet ik ..
en dat weten ze bij Audi maar al te goed ..
@lincoln:
Yep, en dat terwijl een Micra CC nog mannelijker is dan dit….
@lincoln: Heerlijk he, logo’s om schaamte en onzekerheid achter de verstoppen. Zouden ze dat in Duitsland zo goed kunnen omdat ze sinds twee events van een eeuw geleden daar collectief een aandachtspuntje hebben?
@mout:
nope .. sex sells .. da,s een universeel dingetje ..
@lincoln: Ik snap de link tussen vrouwen (auto) en sex. Voor mijn part die tussen kappers en sex. Maar die tussen grijze, anonieme auto’s zonder wat dan ook en sex? Wil je die even uitleggen?
@mout:
sexless sels ..
@lincoln: gewoon een mooie vrouw naast je op de passagiersstoel, dan kom je overal mee weg (en dat weet ik gelukkig uit ervaring).
@betonstaal:
dank voor de tip ..
maar als ik een side-kick nodig zou hebben om ergens mee weg te komen ..
had ik allang scheermesjes doorgeslikt ..
@lincoln: Een optie die je zeker nog zou mogen overwegen ook al zouden we je missen…
@darkpluisje:
bedankt voor je sollicitatie ..
maar ik heb echt geen side-kick nodig ..
@lincoln: yeah….Niet echt waar ik het over had..
@lincoln: De reden dat een 206cc een dames auto is is gewoon van fysieke aard. Als je langer bent dan 1m80 pas je fysiek niet normaal achter het stuur. Voor vrouwen doorgaans geen probleem, maar voor mannelijk Nederland is dat doorgaans lastig.
@griffendahl:
zal best .. maar ik vind het een beeldig ding ..
en zou de stoel gewoon passend maken ..
jammer dat ik al een cabrio heb ..
anders had ik er morgen 1 gekocht ..
@lincoln: Wij hebben onze ingeruild voor een BMW 328i cabrio. Ik kon er op geen enkele manier goed in zitten helaas en de vriendin had mijn auto ingepikt ;) Nooit een moment spijt van gehad om eerlijk te zijn. Maar niks ten nadele van de 206CC als je er goed in kunt zitten is het een hartstikke leuke auto :)
@lincoln: een A4 cabrio staat ook beter bij vrouwen.. Is niets mannelijker aan.. Bijna elke cabrio is vrouwelijk, behalve zo’n oude Cadillac of eentje met 400+ pk’s.. Ok en nog een paar uitzonderingen..
@solmatje:
nee sukkel ..
een auto is metaal rubber bedrading en een hele hoop plastic ..
@solmatje: ik denk dat je met een RS4 rustig aan kunt komen. Tenminste, dat zou ik prima durven. Al geef ik sowieso niks om wat andere van mij denken dus dat kan er ook mee te maken hebben.
@ej20g= 400 + pk.. dus vind ik ook
Ik vind de audi a4 b6 eigenlijk een heel stuk mooier dan dit geval.
Niet dat ik dit soort cabrio’s leuk vind. Ze zijn ofwel een stuk slechter ofwel een stuk zwaarder (en meestal beiden) dan de sedan, coupe varriant. Het zijn echt leugenachtige wagens met het uitzicht van de gewone varriant maar de eigenschappen van een baksteen.
Dan ben je beter af met een wagen die vanaf het begin af als cabrio ontworpen is.
Verder zijn het niet echt eerlijke cabrio’s zoals bvb. een SL of een tunderbird oid. dat wel is.
@Hupke:
vergeet de Lexus SC niet ..
zit raar genoeg in dezelfde prijs-range !!
@lincoln:
Hmmm, daar kijk ik precies telkens over, je ziet ze dan ook niet zo enorm veel. Niet compleet onbegrijpelijk, ik zou er zelf ook nooit op komen van er zo eentje te kopen.
@Hupke: de vraag is natuurlijk inhoeverre dit geen zelfstandig model is? Er is geen coupe variant van. En een model dat aandrijflijn, design, naam en electronica met een massa model als de A4 deelt kan nog steeds een zelfstandige stevige cabrio zijn.
Ik ben niet erg into Audi. Misschien is dat er de reden van, maar ik snap geen hout van de alinea met B7s en B6en.
Waarschijnlijk is de bottomline: Rijd cabrio als je van bedaagde techniek houdt, want net als tegenwoordig (Golf…) bracht VAG ook toen graag cabrio’s uit op basis van vorige of voor-vorige generaties.
@mout: wie niet van bedaagde techniek houdt moet gewoon geen enkele gebruikte auto kopen.
“Speelt geld, gewicht en brandstofverbruik totaal geen rol dan bestaat er ook nog de Audi S4 (B7) Cabrio. Vooralsnog de laatste Audi cabrio met V8 (R8 duiden we aan als roadsters)”
Volgens mij is er daarna nog altijd de RS4 Cabrio geweest hoor..
@roberto: En de RS5 Cabrio.
@Yeelen: Dat is op basis van een A5, geen A4..
@roberto:
Een A5 is in de basis een A4 met een hogere prijs….
@roberto: Er staat “de laatste Audi cabrio met V8”.
@Yeelen: Ok, dat is waar..
@roberto: Is aangepast, dank!
Nog 2 tips: 1) goed kijken & luisteren of het cabriodak nog wel goed naadloos aansluit als je op de snelweg (100+) rijdt en
2) onder de vloermatten of na een flinke regenbui alle naden op verborgen lekkage / waterschade (zoals bij elke cabrio !).
Verder zijn met name de V6 versies (in mijn ervaring) bullet-proof.
@dawwg: De 2.5TDI V6 zou ik nu toch niet bulletproof noemen. Nokkenas problemen komen meer wel dan niet voor.
@Bartholomeo: de laatste BDG-motoren kennen dit probleem niet. Echter blijft de verdeler-pomp van bosch wel een probleem. Deze gaat ongeveer 2 ton mee.
@dawwg: Van hstransmissierevisie.nl geplukt: VAG 2.5 tdi motoren
06-04-2011
Steeds vaker komen wij problemen tegen met de VW en Audi 2.5 tdi motoren. Niet alleen de CVT/multitronic automaten geven zo nu en dan zorgen. Ook de motoren zelf blijken niet vrij van problemen te zijn.
De kern van de problemen ligt bij de nokkenassen en de daarbij horende onderdelen. De slepers (en bij nieuwere modellen rollen) veroorzaken vaak problemen. Gevolg is dat de nokkenassen inlopen en er een te grote klepspeling ontstaat. Zo groot zelfs dat de onderdelen een eigen leven kunnen gaan leiden en daarmee ernstige schade veroorzaken. Symptomen kunnen divers zijn, varierend van teruglopend motorvermogen/koppel tot ernstig tikken boven in de motor.
Het is belangrijk dat u er op tijd bij bent als u vermoedt dat uw auto een dergelijk probleem heeft.
In het menu van onze site onder de kop “service” vindt u meer informatie.
@mout: als je iets verder had gekeken:
De Audi 2.5 tdi is een oersterke dieselmotor.
Helaas hebben deze motoren soms last van vroegtijdige slijtage aan de nokkenassen veroorzaakt door de slepers. Deze zijn gemaakt van een te zacht materiaal waardoor ze aftekenen op de nokkenassen.
Nokkenasproblemen komen voor tot productiemaand oktober 2002. De 180 pk versie heeft er problemen mee tot productiemaand oktober 2003. De 163 pk versies hebben dit probleem doorgaans niet.
Heeft u last van teruglopend vermogen en koppel, onregelmatige loop, of een sterk tikkend geluid boven in de motor? Blijf niet doorrijden en voorkom ernstige of zelfs onherstelbare schade.
“Speelt geld, gewicht en brandstofverbruik totaal geen rol dan bestaat er ook nog de Audi S4 (B7) Cabrio. Vooralsnog de laatste Audi cabrio met V8 (R8 duiden we aan als roadsters)”
Dit klopt niet meer. Na de S4 cabrio is er ook nog een RS4 cabrio (B7) geproduceerd, en sinds vorig jaar staat de RS5 cabrio met 4.2L V8 ook weer in de prijslijsten.
@gv93: als geld geen rol speelt dan koop je, in mijn ogen, geen Audi.
@rufctr01: Deels eens. Zo’n S6/S8 zeg ik geen nee tegen. Maar voor een cabrio zeker geen Audi.
Ooit eens drie (!) A4 cabrios achter elkaar bij het stoplicht gezien. Dus als je een cabrio wilt en toch niet wilt opvallen: A4 cabrio kopen.
@pjotr:
maar goed dat die 3 cabrios jou niet opvielen ..
weet je wel zeker dat je ze gezien hebt ??
Wederom een interessante occassion review. Verder weet ik uit ervaring dat de 3.2 FSI blokken gevoelig zijn voor problemen met de distributiekettingen. Dit kan leiden tot behoorlijke prijzige reparaties. Echter weet ik eveneens uit ervaring dat dit een heerlijk soepel blok is met een heel behoorlijk vermogen en een lekker geluid. Ik ben benieuwd naar het volgende aankoopadvies.
Vergeet de RS4 cabrio niet! Dus de S4 cabrio was niet de laatste Audi cabrio.
filmpje van mij met een RS4 cabrio: http://www.youtube.com/watch?v=A23Wst7oZPs
Overigens heeft Audi weer een V8 cabrio: de RS5
Wel leuk dat Audi in de A4 cabrio een ander dashboard plaatste dan in de sedan/avant. Met ronde ventilatieopeningen en betere materiaalkeuze, later ook gebruikt in de Seat Exeo
Nee…, gewoon nee: Er is niks fouts aan een 206cc of een MX-5, ik zou 99 van de 100 keren die twee kiezen boven een A4 cabrio. Ja, ik zou zelfs een Micra C+C of een Colt CZC boven de A4 verkiezen. ZONDER schaamte. Die MX-5/ C+C/ 206cc of iets anders zou wel heel erg aangerand moeten zijn, wil ik hem NIET verkiezen boven…
Ik heb best plezier met mijn a4 cabrio uit 2002, het 3 liter blok is soepel en het geluid is ook prettig om te horen. Betrouwbaarheid kan beter ja, meerdere storingen gehad met de sensoren voor de kap. Sensoren zijn vervangen en probleem is opgelost. Een keer probleem gehad met stekker voor gasresponse, motor wilde alleen stationair draaien, bleek dat stekker was losgetrild. Vastzetten en en rijden maar. Zolang je onderhoud op tijd pleegt dan kun je het ergste voorkomen (distributie en olie met name). Het benzine verbruik is redelijk hangt helemaal af in wat voor stemming je bent. Ben van plan om deze zomer naar Frankrijk te gaan met de cabrio, lekker relaxed en vooral genieten.
@mtber: kijk! Jij snapt het! Al dat puber-geneuzel hierboven… En jij (en ik) zit gewoon lekker te genieten van een fraai Cabrio!
Dit is toch echt de laatste mooie Audi, zowel open als dicht.
De eerste mx-5’s ( latere modellen ook ;-) ) met klaplichten zijn nog steeds een streling voor het oog, plus het feit dat ze licht van gewicht en achterwiel aangedreven zijn. 3 feiten dat Audi al zeker niet heeft :d .
‘Dieselen kan met een 140 pk 2.0TDI of 233 pk 3.0 TDI’
Er is ook nog een 2.7 TDI met 180 pk geleverd. Is bij mijn weten nog minder verkocht dat de 3 liter modellen.
@Stijnson: de 2.7 en 3.0 tdi hebben massaal problemen met de distributiekettingspanners en injectoren, beiden erg prijzige reparaties. Distri zit achterop de motor dus de bak moet er onder uit. Kost zo 3 tot 5 mille en 6 injectoren all-in nog eens 3 mille.
Dit is in mijn ogen de mooiste auto ooit gemaakt. Vooral de achterlichten zijn schitterend. 2006 1.8T gehad, maar weg moeten doen na melkongeluk van mijn moeder. Was niet meer chemisch te reinigen.
Kolere dat waren een hoop aandachtspuntjes zeg…… Premium..Jaja..
mèh.. Liever een E46 dan, en als het dan een audi moet zijn, liever een B6, die vind ik persoonlijk mooier. Niet zo’n gesmolten voorkant..
Prachtige wagen zo’n A4 cabrio, maar ik lees een heel erg belangrijk puntje voor de 1.8 T motor niet. Deze motor is in de lengte richting geplaatst in de A4 en hierdoor zeer sludge gevoelig.
De oliepomp verstopt hierdoor met alle gevolgen van dien, is echt een tijdbom bij alle VAG modellen met deze motor in de lengte richting geplaatst.
Dus altijd laten controleren als de oliepomp wel goed schoon is!