
Dat de designers bij Audi de begrippen Mix & Match, Copy Paste en Resize inmiddels tot een ware kunst hebben verheven is geen verrassing voor de meeste van jullie. Het volgende slachtoffer van deze strategie is de A5 Sportback. Onlangs werd deze namelijk gespot met camouflage op zijn neus en kont. Wat voor “verrassingen” zouden daaronder zitten? Bovenstaande impressie geeft een goed idee.
Photoshopper Wouterdb heeft op basis van de spyshots (en zijn kennis van de manier waarop Audi designers werken) shopjes gemaakt van zowel de nieuwe neus als het opgefriste kontje. En we zien daarbij duidelijk dat de A5 (en S5) Sportback overduidelijk overgoten gaan worden met een A6 sausje. Door deze strategie tracht Audi waarschijnlijk wat meer onderscheid te maken tussen de A5 Coupe en de A5 Sportback, maar dan lijkt de A5 Sportback weer wel op de A6.
Er zijn namelijk ook al spyshots opgedoken van de A5 Coupe en die krijgt (gelukkig) geen A6-neusje. Blijkbaar is Audi echt bezig om een groter onderscheid te maken tussen de 2-deurs A5 en 4-deurs A5. Volg jij het nog een beetje?
boring..
@rijgewoonbmw: Als in “boring x slag”?
Audi heeft nu zoveel segmenten gevuld dat het sowieso lastig wordt om de auto’s nog te onderschijten.
@rrvliet: onderscheiden!*
@rrvliet: Hehehehe of vind je het design van Audi zo saai dat je hem wil onderschijten :D
Ik kijk er niet meer van op bij Audi althans niet meer!
@rrvliet: beste reactie ooit
Ik weet nog jaren geleden dat de A5 net nieuw was! Wauw wat vond ik het toen een mooie auto om te zien. En nu heb ik zoiets van, Audi… jullie zijn de weg kwijt. Alles gaat op elkaar lijken, heel jammer.
@girls_VS_cars: second that!
Hmmm nog meer eenheidsworst
Alleen de TT vind ik echt een onderscheidende auto, de rest lijkt allemaal te veel op elkaar.
Wauw, een nieuwe Audi! Wat een vooruitstrevend design, echt iets heel anders…
Gaap!
Lijkt net Porsche dit… En nu kunnen we wachten op de S5 GTS, S5 GTS Cabriolet, S5 GT3, S5 GT3 RS.
Audi A5,5 wat mij betreft. Audi moet echt wat flexibeler met typeaanduidingen omgaan..
@mariodv: Doen ze JUIST! :P
Al dat gezeur dat de Audi modellen te veel op elkaar gaan lijken, dat is pas ‘boring’ (rijgewoonbmw) je moet in je achteruitkijkspiegel eens het onderscheid proberen te maken tussen een nieuwe BMW 3, 5 of 7 serie.. Of het verschil tussen een Alfa 159 en Brera.. Niet te doen ! Alle merken doen dit schijnbaar. De A5 blijft gewoon een mooie coupé.
@TSI-tje: Mee eens! En dat is ook het doel van audi. Ze willen namelijk dat een je een audi nooit zou verwarren met een Mercedes BMW of wat dan ook! En dat is ze gelukt, want ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een Mercedes met een Audi verwart heb!
@nielsje188: ik mag ook niet hopen dat als je in een mercedes rijdt je verward wordt met een audi!!!
@TSI-tje: Het spijt me zeer, maar tussen een 3, 5 of 7 serie zit veel meer verschil dan tussen een a4, a5 en a6. en een Alfa 159 is al helemaal niet vergelijkbaar met een brera…
@TSI-tje: voor BMW = kaasje voor mij…Audi weet ik inderdaad echt niet…laatst dacht ik een A8 te zien, was het een A1 !
@Megakix: Dan overdrijf je wel heel erg dat je het verschil niet zag tussen een A1 en een A8 ;)
@TSI-tje: helemaal mee eens!
@TSI-tje: Ik wil niet veel zeggen maar als je geen onderscheid van de 3,5 of 7 serie kan maken ben je gewoon blind! zijn totaal andere modellen en lijnen. De Audi’s daarentegen lijken tegenwoordig zo ontzettend veel opelkaar dat ik al moeite heb met ze te onderscheiden op een foto laat staan op de weg. (veel audi’s hier voor de deur bij de RAI, moeilijk te onderscheiden, zodra er een dikke 5 serie langs komt weet je gewoon dat het een 5 serie is)
ben audi zo beu gezien. Neem toch eens een andere designer is huis ofzo.. Dat kan veel helpen !!
Is dit eigenlijk nog “nieuws” ?
En is dit dan eignelijk nog de moeite om over te schrijven ? Elk klein kind wist dit al ..
Ik hoef maar een keer in mijn spieegel te kijken en kan dan gelijk zien of het een BMW 3, 5 of 7-serie is. BMW is beter te onderscheiden dan Audi. Als je gewoon goed kijkt zie je dat de voorkant van de 3/5 en de 7 allemaal van elkaar verschillen. En dat is ook het geval bij Mercedes een C ziet ver heel anders uit dan de E en helemaal dan de S.
Maar bij Audi denken ze daar blijkbaar anders over, daar moeten bijna alle modellen eeneiige tweeling zijn!
@agera: inderdaad dat willen ze misschien ook want zo krijgen de mensen het gevoel die in een simpele audi rijden dat ze in een dikke wagen rijden. Ook is audi erg goed met hun quattro techniek dat men denkt dat als je audi rijdt je hier voordeel van hebt, maar de meeste auto’s de audi verkoopt zijn gewoon saaie voorwiel aangedreven auto’s.
idd komaan weeral dezelfde….inspiratieloos
Mensen dit is maar een Photoshop he. en een hele slechte!
@Flamingo: Hoezo slecht? Ik herken subtiel de neus van de A8 erin terug, dit is denk ik wel representatief voor het familiezicht (eenheidsworst).
De achterkant is een licht geupdate A5 kont, ik zie dit wel verschijnen eerlijk gezegd.
@rrvliet: omdat de shopper niet eens de moeite heeft genomen om GOED naar de spy shots te kijken. Je maakt met photoshop toch ook niet je vriendin anders of het vervolgens aan je vrienden te laten zien..?
@Flamingo:
Inderdaad, dit is de impressie die een photoshopperT heeft van hoe Audi designers werken. Nou is er onmiskenbaar een eenduidige designtaal, maar dat wil nog niet zeggen dat de A6 voor- en achterkant één-op-één overgenomen worden op de A5 Sportback. We’ll see als de camouflage eraf is.
@Flamingo: Ik vind hem ook slecht. De vouw van de motorkap die ver langs de “single frame grill” loopt wordt ruw verstoord door de “Jet fighter” stijl koplampen. Of de koplampen lopen minder ver naar de grill toe of de vouw langs de grill wordt op een andere manier vervangen.
idd verschrikkelijk. zelfde ziekte als peugeot overigens. ook allemaal dezelfde
wat een saaie rotte merk zeg!
verrassend…hadden ze waarschijnlijk nog ergens op voorraad ? ;-)
@nasty: oh ja? Dezelfde als Peugeot?
Ik kan het verschil heel goed zien tussen een 107, 207, 3008, 5008,508, RZC.
Deze auto’s lijken van voren totaal niet op elkaar.
De Audi fabriek is gewoon een grote kopieerapparaat.
@rufctr01: Bij deze wagens heb je idd gelijk. Maar wat met de 206, 206+, 207, 307, 308…?
de a7 is de sportback van de a8, de a5 is de sportback van de a6 (en dus niet van de a4) want ze zouden eigenlijk nog een a3 sportback moeten maken voor de a4.
ik begrijp het nog helemaal
maar dat ze zich maar eens bezighouden met een RSQ7 en RSQ5, dat interesseert me meer
@Jantje_555: A5 sportback is toch echt wel de sportback versie van de A4, niet van de a6
Woehooee! Nog een reden om Audi links te laten liggen :) Koop je een A6, denkt iedereen dat je A5 rijdt… sukkels. Zelfde geldt voor een A8, dat is in de binnenspiegel bij bumperkleven gewoon een A4.
@ThomasBol: je koopt een auto voor het merk/imago , grill + lichten MOETEN typerend zijn
@nasty: ik zie het verschil wel tussen een 206 of een 207. Vroeger leken ze idd meer op elkaar maar bij een Audi is het verschil bijna niet te zien.
@rufctr01: ;)
lol overdrijvers direct een echt een A6 neus op A5 zette, de A5 krijgt een nieuwe grill(7 hoekig) en update vn lichten , geen volledig zelfde neus!
Saaie VAG eenheidsworst. Oftewel, je rijdt in een Skoda met vier nullen voorop…
@zdev: Zulke reacties zeggen niks, dan is een Ferrari een hele dure Fiat.
@agera: klopt helemaal ;-)
Volgende keer iets beter naar de spy shots kijken, dan zou hij zien dan de voorbumper al anders werd..
Audi en onderscheidend ? Bij Audi betaal je gewoon wat extra’s voor de grootte van een model.
@majinstar: ja en blijkbaar zijn er heeele hoop mensen die dat niet erg vinden. Ze houden van de styling die ze hanteren dus het verkoopt. waarom zouden ze wat anders doen?
@Atenza:
Veel mensen kopen een Audi omdat een Mercedes of BMW gewoon weg te duur voor ze is. De instapversies van Audi liggen onder de aanschafprijzen van Mercedes en BMW. Noem het maar een pauper manier om te concurreren.
We kunnen nog wel de komende 50 jaren hier slap lullen over Audi, Mercedes en BMW, maar het feit blijft dat Audi met de tijd meegaat, maar innovatie en inspiratie achterwegen laat bij zijn modellen.
@majinstar: Hierin moet ik je gelijk geven, maar wie zou 15 jaar terug kunnen denken dat Audi kwalitatief gezien net zo goed zou worden als BMW of Mercedes.
@agera:
De prestaties staan buiten kijf. Audi doet het niet slecht als het komt op turbootjes aansmeren bij de consumenten enz… Het is een kwestie van tijd totdat mensen Audi zat worden. Je krijgt meestal het gevoel bij zo’n auto: ja ik kan meedoen met de grote jongens,maar toch blijf ik het lelijke eendje van de club die niet kan vliegen.
Ik wens Audi veel succes met de nieuwe A6 en A5, maar veel hoop hoef je niet te hebben op basis van de verkoopresultaten.
ale, de achterkant blijft dan toch mooi :D
Alleen lelijk dat audi voorwielaangedreven is, of quattro natuurlijk, en ze hebben niet echt zoiets super kenmerkends als bmw (altijd een 6-lijn motor nieren) ze blijven veranderen en als 1 ding in de smaak valt, dan doen ze t overal omdat ”t daar ook wel in de smaak zal vallen” ik vind geen 1 audi lelijk of slecht, maar wel jammer dat ze zoveel op elkaar lijken, ookal kan ik ze altijd onderscheiden…
euh… ik weet niet wat ik er van moet denken. misschien beter helemaal geen facelift doen, gewoon houden zo!
Vaak hoort een auto na een facelift er juist mooier uit te zien, maar soms is dat niet zo. Ik ben benieuwd hoe de A5 uiteindelijk word, gewoon even afwachten.
De vorige A6 vond ik voor de facelift juist mooier dan na de facelift, hopelijk word de A5 wel beter na de facelift.
Alsje het verschil nie weet tussen een a1 en een a8 dan moetje dringend om een bril,audi’s zijn makelijk the onderscheiden maar jullie overdrijven te veel (:
En bmw dan ? allemaal het zelfde. ferrari ? altijd het zelfde kontje. mercedes allemaal het zelfde.het maakt nie uit wat jullie zeggen of doen , audi verdient zijn poen met zo verschillen te maken ;) en 6 lijn moter nieren ? bmw power ? ahha als ze in elke auto een mega turbo steke ;) is het makelijk he (: is zien ofze als audi Pure moter pk kunne uithalen. enitgste wat leuk is aan een bmw dat die achterwiel is, en dat is nog gevaarlijk dan ook lol .. Jonny’s rijden met bmw
@AudivsBmw: Ik moet een bril
Aud A1
Audi A8
C-klasse
E-klasse
@C220AMG: Ownee het is een A1 geen A6 :P
@C220AMG: Andersom. #Fail
@C220AMG: A6 geen A1, daar is die iets te breed voor hè ;)
@EdGaR: Had mezelf al gecorrigeerd, ze lijken ook zo op elkaar! :P
@C220AMG: ja sorry, me iPhone liep weer eens achter de feiten aan:p
Zou het nou wel waar zijn dat dit fotoshops zijn? Volgens mij kiek je karren die er exact zo uit zien op de hoek van elke straat. Staan er showrooms vol van.
Zeg AB, kunnen we niet eens een grote AB Audi-test maken?
80 foto’s van (details uit) Audi’s, en je moet in zo min mogelijk tijd juiste type en bouwjaar invullen. 15 sec. boete voor elke fout.
‘Ja maar, ik heb wel de gefaceligte A4,5!’
Nou, bewijs dat eens dan!
‘De ruimte tussen grille en lipje heeft 5 verticale lamellen, en geen 4!’
Whow! Da bomb!
@mout: ‘gefacelifte’ dus. Grrr…
Wat kunnen 99% van de mensen hier zeiken zeg, niet normaal. Als je geen verschil meer kunt zien tussen een A1 en een A8 dan mag je van mij direct een bezoekje aan Hans Anders of Pearl gaan brengen. Sommige mensen noemen het design saai, ik noem het strak, net als hoe de nieuwe Audi’s rijden, lekker strak.
@EdGaR: Helemaal mee eens! Wie een Audi rijdt, voelt pas echt de beleving die Audi aan de bestuurder wilt overdragen.
toch wel a6-achtig. maar afwachten..
@Flamingo:
Het was eigenlijk een beetje ironisch bedoeld :-P Heb niet eens naar spyshots gekeken, later zag ik idd ook dat de voorbumper anders wordt.
dat mensen het nog steeds niet snappen *zucht*
bij audi gaat het er niet om wat de buurman denkt.
maar wat jij er van vind en aangezien het interieur top is van audi en de buitenkant bescheiden is het een prima auto voor de niet patsers onder ons
@the-budel-guy: tegenwoordig rijden de patsers juist in een audi, meeste in een rs4 (zijn dan ook nog is de patsers die niet kunnen rijden)
dit valt nog mee, al veer meer chique-coupé-achtig dan de fotoshop.
Het Audi-algoritme:
A[1] = http://www.carnews.be/files/imagecache/formaat_views_list_sticky/files/news/821/20100301Audi-A1-1.jpg;
for(i=2;i<=8;i++){
design(A[i]) = design(A[1]);
size(A[i]) = 1,1*size(A[i-1]);
}
Ik kan het verschil zien tussen een a1 of a8.
De rede waarom ik nieuwe audi’s niet mooi vind is vanwege de ledjes en de GIGAGROTE OVERDREVEN GRILLE!
@DannyHoff: Grove paintbewerking maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.
Audi-bericht en design.
Bots! Honderden reacties; jullie veraden jullie zelf door zoveel te plaatsen, want op een of andere manier trekt Audi wel aan; kun je niet onderuit. Ze kunnen er niet tegen dat Audi de markt leegtrekt, dus gaat BMW maar M-modellen met AWD maken.
Amen.
@philipzuidijk: Haha +1!
Knappe wagens en vooral lichtblokkn en kontje zijn prachtig. Mij stoort het niet dat er gelijkenis trekjes zijn…. integendeel en vind je bij alle merken terug. Van A1 tot A8 … allemaal klassewagens.
@Atenza: Ik denk dat de koplampen qua vorm niet veranderen, maar slechts het ontwerp in de koplamp, zoals de A3 facelift.
Een Audi wat met wat ? Leuk speelgoed auto-tje met vrachtwagen-spiegels ! Weg met die Audi A5, delete.
Breng die Audi 100 uit 1970 weer uit. Die rijd elke MB en
BMW aan gort. Easy ! Nog beter, doe mij een 41 jaar jonge Audi 100 en ga gerust aan de kant met die absurde 1dags-kuikens van Audi, Bmw en Mb.
Zit iedere keer weer met veel verbazing de reacties te lezen, ga dan nu ook maar eens mijn mening spuwen………
De frustatie zit bij enkele blijkbaar zo hoog dat er iedere keer om het hardst geroepen moet worden dat de verschillende audi-modellen zo op elkaar lijken.
last van selectieve perceptie?
Dat het vooral de bmw-rijders zijn die daar het meest in bedreven zijn verbaast mij, bmw doet exact hetzelfde. Ik moet 2x keer kijken voordat ik weet met welk model ik te maken heeft (1/3/5/7-serie). Bij een audi hoef ik maar 1x keer te kijken. Maar dit ligt voornamelijk aan de interesse die je in een bepaald merk heb.
Qua design vind ik overigens bmw’s pas echt saai, wat was de laatste mooie bmw die nou echt nieuwe desingn-maatstaven zette in zijn klasse? ik denk dat we terug moeten gaan naar de 850CSI o.i.d.
Zet ik bij audi er een TT/R8 naast lijkt me dat veel recentere voorbeelden.
Dus wie loopt er nu achter en wie voor qua design? Tja…..ik heb overigens niets tegen bmw’s, maar ik snap goed dat mensen voor een audi kiezen het zit gewoon allemaal net wat beter in elkaar qua kwaliteit&toegepaste materialen. In mijn ogen is dit ook een belangrijk onderdeel van design.
Mercedes-fans hebben in mijn bescheiden optiek meer recht om opmerkingen te maken zonder het design uit eigen huis af te vallen. Simpelweg omdat de mercedesmodellen qua design verder uit elkaar liggen. Dit betekend wat mij betreft dat er zowel mooie als minder mooie modellen tussenzitten.
Ieder merk wil een herkenbaar gezicht en wat mij betreft mogen ze het bij audi ook wat meer uit elkaar trekken, maar qua design ziet er gewoon wel gelikt uit.
Ik denk dat dit een bewuste strategie is….
eerst de verschillende segmenten bedienen en herkenbaar als een audi neer te zetten (bijv. A1) en vervolgens de onderlinge verschillen vergroten zonder je merk-uitstraling te willen verliezen.
@urquattro83: Als jij geen onderscheid kan maken tussen een 3, 5 of 7 serie en wel tussen de audi’s kan jij simpelweg niet serieus genomen worden! er is veel onderscheid tussen de 3, 5 en 7 serie qua design bij audi valt dat heel erg mee de ene auto is wat meer uitgerekt en heeft andere ledlampjes bijvoorbeeld, qua design is het gewoon elke x het zelfde liedje! Je zegt ook nog dat het design van BMW slecht is? Ik vind dat de nieuwe F series er echt heel strak uit zien, de serie hiervoor vind ik ook qua design een stuk minder. Maaja de nieuwe 5 serie heeft niet voor niets de prijzen gewonnen van beste design en veiligste auto in zijn klasse, waar is die audi van jou dan??? Mercedes ligt qua design inderdaad verder uitelkaar en als je MB met audi gaat vergelijken, zijn de modellen van audi net 2 druppels water. Maar audi wil inderdaad dat alle modellen op elkaar lijken omdat men dan denkt in een saaie voorwiel aangedreven audi dat ze in een dikke quattro aan het rijden! hoewel de meeste audi’s gewoon voorwiel aangedreven de deur uit gaan.
@drivingpleasure:
Natuurlijk chargeer ik een beetje……
Ik vind de nieuwe 5 serie er ook mooi uitzien, maar wees eerlijk het is niet veel anders dan een 3-serie die met 5 bar is opgeblazen.
Ik wil met mijn punt alleen maar duidelijk maken dat iedereen z’n oogkleppen af moet zetten. Alle automerken doen er aan mee. En ja bij audi doen ze het een factor 20% meer dan bij de rest.
@urquattro83: Geef aub een seintje als U zelf uw OOGkleppen afdoet/heeft. Over een jaar of 30 ? Wat een zwetsAudiflapkletsbrallerij.
Jongens, wat een gezeur weer over eenheidsworst Audi. Natuurlijk is dat het geval, maar het werkt toch???? Vergeet niet, de gemiddelde autokoper houdt van saai. En dat zien we: Audi doet het op alle fronten erg goed…
Ze lijken allemaal op elkaar niet normaal meer ik kan het verschil niet meer zien!
@drivingpleasure: Je comments hebben wel wat gemeen met Audi, ze lijken allemaal op elkaar.
@gt5guidenl: haha klopt! op deze pagina is dat inderdaad zo! maar dat komt omdat ze maar blijven roepen dat ze geen onderscheid zien tussen een 3, 5 en 7 serie! Ik bedoel hoe scheel kan je zijn…en als je dan vervolgens ook nog gaat roepen dat de audi modellen niet opelkaar lijken dan ga je te ver. (moet je niet denken dat ik audi’s lelijk vind, want er zijn modellen die top zijn, met name de oudere modellen! ze zijn nu gewoon saai en moeten maar is een andere designer inschakelen)
@drivingpleasure: de 5 en 7 zijn ook het zelfde, alleen de 7 is wat groter en maakt daardoor nog een beetje indruk. De 3 zal er zoals altijd bij BMW weer perfect op aansluiten. Dat is niet erg, dat is wat de klanten willen. Een sterke duidelijke merk identiteit met auto’s die goed op elkaar aansluiten zodat er een duidelijk groei pad voor de carrieretijgers is. Waarom verkoopt de XF zo matig? Omdat er geen overstappers van de kleinere broertjes zijn. Dat effect kan natuurlijk ook andersom gaan werken, dat mensen ipv een 7 een 5 kopen omdat het amper uitmaakt. Een Q3 ipv Q5 of een X3 ipv X5. Mercedes doet dat anders daar hebben de series meer eigen karakter maar sluiten ze wel aan. Daarom denk dat de Mercedes strategie op lange termijn de beste is.
@mashell: sorry dat ik het zeg maar ik vind de 5 serie toch echt een ander uiterlijk hebben als de 7 serie. De lijnen van de 5 serie zijn anders dan die van de 7 serie en ook vrij duidelijk, kijk alleen al even naar de lijn over de motorkap. Ze zijn gewoon anders gestyled en dat zie je ook duidelijk! Ik moet zeggen de gerestylde 3 serie lijkt wel op de 5 serie maar de nieuwe generatie 3 serie komt er ook weer aan, en nu zal je ook weer duidelijk onderscheid tussen de 3 en de 5 gaan zien. Bij audi zie je dit een stuk minder, is het moeilijk/moeilijker om onderscheid te maken tussen de modellen.
@mashell: ik begrijp ook wel dat audi dit expres doet om zo veel mogelijk verkopen binnen te halen en BMW te kunnen aanvallen. Maar ze moeten uitkijken dat ze niet te lang door gaan met deze strategie van dezelfde soort saaie auto’s uit brengen, want dat kan ze ook de kop gaan kosten in de toekomst(wel onwaarschijnlijk, maar de consument wil nou eenmaal vernieuwede producten op de markt hebben).
-edit: je CAPS blijft hangen-
Een beetje buiten proporties
Die A5 ziet er met dat rare stompe neusje ook uit alsof deze tegen een muur gereden is. Als ze de flank nou ook nog wat strakker maken en op de coupe de C stijl wat dunner konden het ook nog wel eens redelijk mooie auto’s worden.
Aan de achterkant zie ik geen verschil, maar de voorkant is wel mooi!