Het is maandagochtend, dus wij hebben de stand na de GP Imola 2021 voor je. Daarnaast vielen ons ook een paar dingen op.
We kregen afgelopen zondag weer een geweldige race voorgeschoteld. Imola was het schitterende strijdtoneel van een epische race. Deze duurde uiteraard wat langer dan verwacht.
Maar het was het wachten meer dan waard. Het lijkt erop dat we dit seizoen een hoop lol gaan beleven met Lewis Hamilton en Max Verstappen. De twee lijken bijzonder aan elkaar gewaagd dit seizoen. Dit zijn 6 andere dingen die ons opvielen na de uitslag van de Grand Prix van Emilia Romagna 2021:
Verstappen verliest kwalificatiesessie van teammaat
Dat Verstappen ietsje achter Hamilton staat, zal de Nederlander niet deren. Dat gebeurde immers wel vaker. Maar het is voor het eerst dat Verstappen door zijn teammaat onder gelijke omstandigheden geklopt werd sinds Daniel Ricciardo in Mexico 2018. Gasly en Albon waren een eenvoudige prooi voor de in België geboren Monegask. Het is ook mooi voor Sergio Pérez dat hij er ditmaal direct bovenop zit en goed voor Red Bull dat ze twee coureurs hebben die de R16B vooraan kunnen zetten. Helaas kwam het er in de race totaal niet uit voor 1 helft van het duo.
Sprinklers plaatsen zou een goed plan zijn
Uiteraard begrijpen we dat de sport niet gevaarlijker moet worden, dan dat deze is. Maar als we toch op een natte baan een leuke race kunnen rijden, waarom niet wat vaker? Laten we eerlijk zijn, races met neerslag zijn altijd leuker. Waarom niet een setje sprinklers die op een onwillekeurig moment aan staan? Het maakt zo’n race toch een stukje minder voorspelbaar.
Diepe buiging voor Leclerc
Er is nooit een moment geweest dat men twijfelde aan de snelheid van Charles Leclerc. Het is alleen wel tekenend dat hij (net als Verstappen en Hamilton) bijna altijd wél presteert als het even tegenzit. Het valt niet altijd op, maar hij haalt altijd net een paar procentjes meer uit de Ferrari dan zijn teammaat. Sainz had niet een gelukkig weekend, maar Leclerc bleef weer cool en pakte weer bijna een podium.
Hamilton heeft eens geluk
Lewis Hamilton is niet een coureur die veel fouten maakt. Integendeel, het is misschien wel de meest perfectionistische coureur. Maar op Imola was daar een zeldzaam foutje. De Brit vergalopeerde zichzelf niet, maar bleef rustig. De omstandigheden zaten mee, dus hij kon alsnog het podium pakken aan het einde van de race. Dat is wel een kampioenskwaliteit. Zelfs als ALLES mis lijkt te gaan, pakt ‘ie nog P2. Het doet veel denken aan de Ferrari periode van Michael Schumacher.
Norris
Eigenlijk geldt voor Norris een beetje hetzelfde als voor Leclerc. Ook hij weet geregeld meer uit de McLaren te halen dan erin lijkt te zitten. Vorig jaar ging Norris al lekker, maar dit jaar zit hij er dichter op. In de kwalificatie verraste hij vriend in en vijand met een snelle tijd (die hij moest laten gaan in verband met track limits).
Er is eigenlijks te weinig talent in de F1
Deze is discutabel, maar het moet gezegd worden. Latifi, Mazepin, Schumacher zijn (nog) niet echt F1-materiaal. Dan heb je drie uitgebluste wereldkampioenen (Alonso, Vettel en Räikkönen). Vervolgens heb je met Stroll, Giovanizzi twee zeer kleurloze coureurs. Nu de auto’s onderling dichter bij elkaar staan qua snelheid, mag dat onder de coureurs ook het geval zijn. Ja, we weten het: alle 20 coureurs zijn aanzienlijk beter dan wij, maar in de absolute top van deze sport mag je meer verwacht. Als de vader van Tom Beugelsdijk miljardair was geweest, speelde hij alsnog niet bij Real Madrid of Liverpool.
Rijderskampioenschap
Punten voor Esteban Ocon, daarmee staat hij voor op zijn teammaat, een tweevoudig wereldkampioen. Ook Räikkonen snoept weer een paar puntjes. We zien meteen dat de matige coureurs het ook matig doen tot nu toe. Juist in dit soort omstandigheden kun je scoren. Lance Stroll heeft zijn auto op de baan gehouden en pakt een paar waardevolle puntjes. Vettel nog altijd op nul. Ouch.
Update: en toen had Raikkonen weer GEEN puntjes, want hij krijgt lang na de race alsnog een tijdsstraf. Zijn spin bij de herstart werd gevolgd door iets onreglementairs, dus bye bye 2 punten en een plekje opschuiven voor Ocon en Alonso die hiermee TOCH WEL zijn eerste WK punten weer pakt!
De stand na GP Imola 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 44 |
2 | Verstappen | Red Bull | 43 |
3 | Norris | McLaren | 27 |
4 | Leclerc | Ferrari | 20 |
5 | Bottas | Mercedes | 16 |
6 | Sainz | Ferrari | 14 |
7 | Ricciardo | McLaren | 14 |
8 | Pérez | Red Bull | 10 |
9 | Stroll | Aston Martin | 7 |
10 | Gasly | AlphaTauri | 4 |
11 | Räikkonen | Alfa Romeo | |
12 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
13 | Ocon | Alpine | |
14 | Alonso | Alpine | |
15 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 0 |
16 | Russell | Williams | 0 |
17 | Vettel | Aston Martin | 0 |
18 | Schumacher | Haas | 0 |
19 | Mazepin | Haas | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Zowel Mercedes als Red Bull hebben hun punten grotendeels te danken aan één coureur. Daarachter zien we een interessante strijd tussen McLaren en Ferrari. Dankzij Ocon heeft Alpine zijn eerste puntjes binnen, hetzelfde geldt voor Alfa Romeo (met dank aan Kimi). Er zijn nu slechts twee teams zonder punten. Bij Williams lijken ze er dichtbij te zitten, voor Haas moet er echt een godswonder gebeuren.
De stand na GP Imola 2021 voor de constructeurs is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 60 |
2 | Red Bull | 53 |
3 | McLaren | 41 |
4 | Ferrari | 34 |
5 | Aston Martin | 7 |
6 | AlphaTauri | 6 |
7 | Alfa Romeo | |
8 | Alpine | |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Zoals gezegd, Pérez is de eerste teammaat van Verstappen in lange tijd die de Nederlander af en toe op zijn plaats zet. Verder opvallende dingen dit weekend. Ocon pakte Alonso, terwijl Alonso aangaf niet veel sneller te kunnen. Een goede opsteker voor de Fransman. Ander dingetje: Sainz ging niet goed dit weekend, terwijl Leclerc bovengemiddeld presteerde. Bottas zijn auto scheen niet helemaal 100% te zijn. Ook prettig is te zien dat Williams het een stuk beter doet in de kwalificatie, ook Latifi kwam erg goed mee dit keer.
De stand na GP Imola 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (2) | Bottas (0) |
Red Bull | Verstappen | Pérez (1) |
McLaren | Ricciardo (2) | Norris (0) |
Aston Martin | Stroll (2) | Vettel (0) |
Alpine | Alonso (1) | Ocon (1) |
Ferrari | Leclerc (2) | Sainz (0) |
Alpha Tauri | Gasly (2) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovanizzi (1) | Räikkönen (1) |
Haas | Schumacher (2) | Mazepin (0) |
Williams | Russell (2) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Jaja, die ouwe sluwe vos doet het wel. Hij elimineert zichzelf (bijna), maar pakt wel even de 2e plaats. Dat niet alleen Hamilton reed ook de snelste raceronde, waardoor hij eerste staat in het kampioenschap.
De onderlinge stand na GP Imola 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Bottas | Mercedes | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the day
Iedereen heeft wel een een neefje zoals Lando Norris. De goedlachse coureur is nergens bang voor en lijkt altijd vrolijk te zijn. Dit hele weekend was hij erg sterk, met een zeer verdiende derde plaats als kroon op het werk. Met 32% van de stemmen werd hij ook nog eens de nieuwe fractievoorzitter van de VVD, eh, Driver of the Day.
De onderlinge stand na GP Imola 2021 qua Driver of the Day is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Heeft de AB-redactie het nog een beetje goed gegokt?
Onze drie F1-kemphanen dachten dat Pérez het wel eventjes ging doen. Gebeurde niet. Wel dat Verstappen zou winnen. Dat is best bijzonder, dat dat een gegeven is tegenwoordig. @michaelras zat HEEL dichtbij bij een slam dunk, maar Leclerc wist P3 net niet van Norris af te pakken.
Onderlinge stand na GP Imola 2021 in de AB Poule:
Positie | Redacteur | Aantal Punten |
1 | Michael | 16 |
2 | Wouter | 13 |
3 | Jaap | 7 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 18 april | GP van Emilio Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 13 juni | GP van Canada
- 27 juni | GP van Frankrijk
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Portugal worden 12:30 gereden op 30 april.
Johanneke zegt
Genoten weer. En gelukkig maar 1 weekend niks nu. 3 weken wachten was mij echt te lang, zeker nu er voor de rest zo weinig te doen is. F1 moet als het seizoen eenmaal begonnen is om de week een race hebben, met af en toe 2 zondagen achter elkaar, gewoon voor de leuk.
Eindelijk strijd om het kampioenschap. Het enige wat dat nog kan verpesten is een onbetrouwbare red bull die voor een paar dnf’s zorgt voor Max, laten we aub hopen dat dat verleden tijd is. En Perez moet Bottas kunnen pakken dit seizoen, mclaren em ferrari doen weer mee op geruime afstand van, ook leuk. Heb helaas gelijk gekregen over Vettel. Ik hoopte zo dat ie weer op zou bloeien, maar voorspelde al dat het niet ging gebeuren..
550maranello zegt
Te weinig kwaliteit in de F1 ben ik het niet mee eens. De nieuwe generatie met Russell, Norris, Leclerc, Sainz, Verstappen zijn stuk voor stuk absoluut in staat om wereldkampioen te worden. In mindere mate maar nog steeds veelbelovend zijn Ocon en Gasley. En naast de zogenaamde uitgebluste F1 kampioenen zijn Riccardo en Perez zeer goede routiniers. Al met al denk ik dat we een heel competitief veld hebben. Dit is in het verleden wel eens anders geweest.
meetsysteem zegt
Ik ben het zeer eens met je analyse, hoewel in het artikel wordt gerept over ’talent’, wat niet per definitie hetzelfde is als ‘kwaliteit’. Ik zie talent als een van de vele kwaliteiten die een coureur moet bezitten om kampioen te worden, naast goed materiaal, goede gezondheid (fysiek én mentaal), een goed team en goede begeleiding enz. En heel af en toe wat geluk misschien. Al met al vind ik de F1 nu weer interessanter om te zien dan het een tijd lang was.
anthwan zegt
George Russel reed anders ook niet verkeerd en presteert ook al tijd boven gemiddeld, deze race daar gelaten misschien.
dondeboer zegt
@anthwan: inderdaad. Iedereen heeft ’t over het ongeluk, maar we vergeten er wel bij te zeggen dat Russel in zijn Williams een Mercedes aan het inhalen was. En ’t was ‘m ook bijna gelukt.
Gulli zegt
‘It doesn’t matter if you win by an inch or a mile, winning is winning’
— D. Toretto. -2001
Edge zegt
Ik weet het niet hoor, maar als je met een te opportunistische move jezelf en een van de auto’s van je toekomstig werkgever elimineert reed je toch behoorlijk verkeerd wat mij betreft.
blackeye zegt
Wat mij opviel is de racepace van de Mercedes. Ff op oude banden een veruit snelste ronde neerzetten, laat zie dat ze het lek aardig boven hebben. Mss is de auto is listiger geworden. Zie hoe Bottas het deed, maar we lijken wel weer een echt gevecht het om de nr 1 positie te hebben.
harrie zegt
Max leek de laatste fase terecht op safe/uitrijden te spelen dus moeilijk te zeggen wat RB’s echte snelheid toen was.
Johanneke zegt
Precies. Hij had iets van 20 seconden met nog een ronde of 3 te gaan. Dan kan je rustig uitrijden en een paar seconden per rondje toegeven, is slimmer dan hoeken voor dat ene punt.
autosiast zegt
De snelste ronde van Hamilton kwam mede door de enorme tow die hij had. Dit legde Verstappen uit, vandaar dat Verstappen zelf ook niet meer aan een snelste ronde probeerde te komen.
De racepace van Verstappen en Hamilton waren enigszins vergelijkbaar.
aschja zegt
Had DRS.
toniominestrone zegt
Alle criticasters ten spijt, Lance Stroll rijdt steeds constanter, verdiend in mijn ogen meer krediet.
Johanneke zegt
Absoluut een extreem goede paydriver.
negennegenzest zegt
Jammer deze opmerking. Hij reed gewoon goed. Beter dan Vettel, Alonso of Raikonen dus ja… zijn vader heeft het team, maar de gast kan echt wel rijden.
In essentie is iedere coureur een pay-driver. Voor Max heeft Red-Bull natuurlijk veel geïnvesteerd/ betaald. Voor Hamilton heeft McLaren veel betaald en zo wordt iedere rijder ondersteund door een of meerdere sponsoren… Hallo Perez!
Johanneke zegt
Mijn definitie van paydriver is iets anders dan sponsoren die meelappen. Die sponsoren doen dat met het idee dat het wat oplevert. Nu is het een familielid dat flink betaald. Dus hij is naar mijn mening een paydriver. En misschien wel de beste ooit. Alleen vraag ik mij nu af of dit nu geen nadeel gaat worden. Hij had het voordeel een stoeltje te krijgen want papa kocht het team, maar, wat als ie nu boven het team uitgroeid. Kan hij dan zeggen hey bedankt pap maar ik kam bij mclaren (bijvoorbeeld) aan de slag?
Alsnog probs voor Stroll, laat zien dat ie echt wat kan, en zijn stoeltje ondertussen echt verdiend heeft.
boksbeugel zegt
@negennegenzest: dat is toch totaal iets anders dan een paydriver 😂.
berlinetta zegt
Mooie race om te zien. Max heeft verdiend gewonnen, Hamilton in mijn ogen na zijn foutje hard geknokt voor de tweede plek. Ja, ik vind ook wel dat hij zo vaak geluk heeft dat het gewoon irritant begint te worden, maar hij heeft wel laten zien uit het juiste racehout te zijn gesneden. Wel hoop ik dat het eens een keer afgelopen is met zijn geluk iedere keer.
maarteno zegt
tjah…hij had zonder mazzel natuurlijk gewoon 7e oid geworden op rondje achterstand…met die auto die veruit langzamere auto’s inhalen is ook wel minimale wat je van een 7x wereldkampioen kan verwachten…
berlinetta zegt
Maar die ronde achterstand heeft hij weer gratis en voor niets terug gekregen, evenals de tijd voor het wisselen van de voorvleugel. Hamilton is een geluksvogel. De beste coureur van het veld, maar ook gewoon een geluksvogel.
E34M5Touring zegt
Hij liet voor t eerst in lange tijd zien dat ie toch wel druk voelt nu. En dat zelfs hij dan fouten maakt. Snap nog steeds niet dat ie de muur inreed. Vervolgens wat geluk met die rode vlag en dan laat ie het toch weer zien. Knap hoor. Max gewoon super gereden. Als het zulke strijd blijft de rest van t seizoen, heerlijk.
Fr13ndlyGh0st zegt
Laten we heel eerlijk zijn, dankzij de reglementen zijn de McLaren’s, Ferrari’s en Perez enorm benadeeld. Zonder dat Hamilton die ronde achterstand gratis terug had gekregen, had hij nooit tweede kunnen worden.
Zul je straks aan het einde van het seizoen zien, wordt Hamilton wéér wereldkampioen, maar met een puntenverschil kleiner dan de punten die hij deze race pakt!
negennegenzest zegt
Dankzij de reglement zijn Mercedes en AM dit jaar ook benadeeld… dus ja soms vallen ze beter uit voor je dan anders.
pomoek zegt
Hamilton/MB is volgens mij nog steeds de sterkste combinatie op de baan. Maar je weet het niet. Het zeldzame foutje zou ook wel eens een voorbode kunnen zijn van een Vettel achtige terugval. Maar goed. As is verbrande turf.
Bottas reed snel in p1 en p2, in p3 de kwalificatie en de race was de snelheid eruit. Kan goed door een probleem met de auto zijn gekomen. Jammer alleen dat er niets meer van die bolide over is zodat ze dit niet kunnen uitzoeken.
Over de kwaliteit van de coureurs: Er rijden altijd coureurs rond die een mindere kwaliteit hebben. Ik denk dat het jaar nog iets te vroeg is om hier wat over te zeggen.
rikv99 zegt
Moet zeggen dat $troll voor een paid driver echt zo slecht nog niet is.
Edge zegt
Dat Hamilton na zijn crash P2 wordt is wel echt extreem gelukkig. Precies wanneer hij het nodig heeft komt er een rode vlag, mag hij zijn ronde achterstand ongedaan maken en weer vanaf P9 beginnen. Niet helemaal fair, maar met het oog op de veiligheid hartstikke goed te verklaren.
Maar… Wat ik persoonlijk absoluut niet vind kunnen, is dat Hamilton achteruit de baan op reed. Ja, er golden gele vlaggen, maar desondanks is het absurd gevaarlijk om met een F1 auto met praktisch nul zicht achteruit de baan op te rijden. Daar had hij, en eventueel Mercedes als het op instructie van het team was, een douw voor mogen krijgen.
Gulli zegt
Team orders aan Bottas om een rode vlag af te dwingen :P
“Hey als jij nou ff met 300 plus iemand van de baan duwt kunnen wij de auto van Hamilton weer ff oplappen”
Robert zegt
@willeme: voor de ‘wieisdit’ jpg moest ik ff googelen. En toen kwam ik ene Diego Meadows tegen (niet de coureur, dus). Is u dat???
Het antwoord is trouwens: Gaston Mazzacane. Een Argentijnse coureur(/playboy) die naadloos in het rijtje pay drivers past wat veel (achterhoede)teams met hun sponsorgelden op de grid hield.
willeme zegt
@RRRobert: nee, die Diego Meadows jat alles van ons. Staat al op 10.000 artikelen die hij geript heeft van Autoblog en Autoweek.
Ja, het is idd Mazzacane. Een intenst matige coureur :-D
Johanneke zegt
Holy shit het is echt een 1 op 1 kopie, maar dan in het engels. Niks tegen te doen zeker?
alassad zegt
heeft echter ook een keer bij een regenrace lange tijd op de 2e plek gereden volgens mij
stekel zegt
tot 2 keer toe heeft ham heel veel geluk deze race (eerst wegkomen uit het zand/grind en daarna met de rode vlag), en met zoveel geluk, ja dan word je waarschijnlijk gewoon weer kampioen.
hoop dat elke race dit seizoen zo leuk wordt, dan gaan we nog flink genieten
sportevo zegt
Ik heb nog een 7e ding wat mij opviel: er worden tijdens de interviews na de kwalificatie/race geen mondkapjes meer gedragen en op het podium zijn het van die wegwerp kapjes en niet de stoffen variant. Nieuwe regels?
z3cabby zegt
Het idee over sprinklers langs de baan is wel een beetje Hunger Games. Dan kunnen we ook vuurbogen, lange onverlichte tunnels en loopings gaan voorstellen. Maakt het ook spannend. De charme van het weer is dat het niet maakbaar is en daarmee soms voor leuke uitdagingen voor de teams zorgt. Zo is ook een bloedhete of zwaar bewolkte dreigende dag een uitdaging. Ik stel voor dat aspect van de race gewoon aan de goden over te laten.