Audi A7 h-tron: waterstof tot nadenken

Auteur: , 23 Reacties

Vind je dit geen leuke titel? Tough. h-tron's gaan h-tron.

Audi A7 h-tron

De Audi A7 h-tron quattro concept is één van de weinige auto’s in LA die minder uitstoot dan de babe die ernaast staat. Op 1 tank (eigenlijk zijn ’t er vier, van carbon) moet je ongeveer 500 km kunnen komen, en in ruil daarvoor blaft de (kunststof) uitlaat slechts enkele druppels water uit. Dixit Audi.

Het bijzondere aan dit concept is dat het een hybride is: de 170 kW sterke Audi A7 Sportback (2 elektromotoren, op de voor- en achteras, die mechanisch verbonden zijn) heeft ook nog een 8,8 kWh-accupakket aan boord, goed voor 50 elektrische kilometers.

Een versnellingsbak heeft de h-tron niet, hij beschikt over slechts één overbrenging van 7,6:1 via een geïntegreerd planetair tandwielstelsel.

Mondje open graag

Het concept is redelijk productierijp: zodra de infrastructuur meewerkt zegt Audi dat ze ‘m in productie kunnen nemen. Wij voorzien hierbij buitenkansjes voor het dievengilde, de katalysatoren hebben een basis in het prijzige edelmetaal platina.




23 reacties

Ik meende een A7 All Road te zien…
+1 voor de woordgrap.
Is er al bekent gemaakt hoeveel de Audi h-tron gaat kosten?
@audirs7: Audi A7 h-tron quattro CONCEPT
@dikdraak: “Het concept is redelijk productierijp: zodra de infrastructuur meewerkt zegt Audi dat ze ‘m in productie kunnen nemen.” Weten ze de kosten ongeveer lijkt me
Een ding moet ik ze na geven, ze zijn meesters in het pluggen van oude wijn in nieuwe zakken.
Honda heeft dit al 8 jaar rond rijden..
http://thenewswheel.com/wp-content/uploads/2014/04/Honda-FCX-Clarity.jpg
“h-tron’s gaan h-tron.”

Ik ga stuk hier, hoefde niet eens te lezen wie dit stuk had geschreven.
@exotic: ik hoop dat herman nog lang blijft schrijven :)
Kijk Toyota (Mirai), zo kan het er ook uitzien …
Weet dat het een beetje appels met peren vergelijken is (concept vs 2015 produktie-model), maar toch :)
Het feit dat deze auto naast een waterstoftank ook een accupakket heeft, maakt ‘m nog geen hybride. Hybride betekent dat een auto twee (of meer) verschillende typen aandrijvingen heeft. Dus een benzinemotor en een elektromotor, of een dieselmotor en een elektromotor, enz. Deze auto heeft gewoon 2 typen energiedragers: een waterstoftank en een accupakket. Gewoon een elektrische auto dus, niks hybride dus…
@henrie: ik vroeg het me al af. Het is gewoon een bi-fuel. Net zoals mening gas rijders.
Deze timing is geen toeval. Merkel heeft aangekondigd om oa samen met De Duitse autofabrikanten €350 miljoen extra vrij te maken voor de bouw van 400 waterstof tankstations. Dit in combinatie met de bouw van grootste waterstof centrale in de wereld gestart in 2010 mogen we wel zeggen dat dit de toekomst gaat worden.
Keken Nederlandse politici maar zover vooruit.
@JanJansen: Of Merkel krijgt een leuk zakcentje…
@janjansen: Waterstof heeft alleen een superlaag rendement!

Ben daarom ook blij dat wij er niet in investeren!
zo zo .. Audi ook weer in de “voorsprong door techniek” houding met een eeuwen oude uitvinding ..
Wie was die knakker hier ook al weer die in het verleden bij elk bericht over waterstof zat te wauwelen wat waterstof geen schijn van kans maakte omdat hij studeerde en zijn professor dat zei? Die zal nu ook nog wel eens achter zijn oren krabben met de ene na de andere waterstofauto, hehehe.

Ontopic;
Het is wel duidelijk dat ‘de markt’ niet weer afwacht of dit concept wel werkt, zoals bij de Prius ooit wel het geval was! De ene na de andere fabrikant tovert ineens een waterstof concept tevoorschijn! Zijn fabrikanten nu echt al zover of zijn het voornamelijk lege hulsen en mooie praatjes die we hier voorgeschoteld krijgen?
@stationcar:

het wordt een enorm succes .. want subsidie ..
@stationcar:
Honda en Toyota voegen de daad bij het woord, dit echter, zijn loze marketingpraatjes..
Er zal ook een stukje strategie achter de timing zitten: de prijs van een vat ruwe olie wil nu al een tijd lang niet meer omhoog, de OPEC zint op maatregelen om dit weer voor elkaar te krijgen (lees: beperken van de aanvoer), ondertussen dumpt ISIS vaten voor 30 dollar/stuk…
Prima moment voor een grote fabrikant om een zet te maken in deze richting, want het ligt op dit moment aan zoveel andere dingen, dat de olie-industrie niet direct in staat is om VAG onder druk te zetten om deze ontwikkeling te remmen, zonder direct door de mand te vallen. Had Opel niet 13 jaar geleden al een zo-goed-als-productierijp waterstofmodel Hydrogen1 ontwikkeld? Rara politiepet waarom daar niets meer van gehoord is nadien.

En voor wie denkt dat Japan erg vooruitstrevend is geweest in de ontwikkeling van deze technologie en Europa/Duitsland “bewust” de keuze maakte voor doorontwikkeling van diesel: bekijk die keuze nog eens in het ligt van bovenstaand verhaal, in de context van economische druk.
@dick1980: ligt = licht
@dick1980: Huh, wattes? Als de olieprijs juist erg laag is (wat je zegt), zou er toch juist minder initiatief moeten zijn voor dit soort dingen?
Anyway, zo’n project gaat niet over 1 nacht ijs. VAG is eigenlijk juist een beetje laat, want BMW en Mercedes hebben allebei al lang Hydrogen based (rijdende-)concepts uitgebracht.

Het goede aan te timing is eigenlijk, gedeeltelijk te wijten aan de CO2-taxen in Europa; die dus misberekend zijn (maar dat is een andere discussie waar iedereen het al over eens is). Plug-in Hybride is cool geworden: het ligt in coole auto’s en men laat zien dat het echt goedkoper kan. En dan heb je nog een Tesla, die ook een hoge coolness factor heeft en die je voor (reeel) 20% van de kosten per km kan rijden.
Kortom, de koper realiseert zich steeds meer dat groen ook cool kan.
Waterstof zal er komen maar het opzetten van de nodige tankinfrastructuur kan nog de nodige jaren duren. Een waterstofauto is eigenlijk een electrische wagen zonder al die zware giftige batterijmeuk en dus relatief eenvoudig te bouwen. Maar er komen nog leuke dingen aan die dit kunnen versnellen. Ik weet dat er enkele grote gasdistributeurs bezig zijn met experimenten om waterstof met aardgas te mengen. Waterstof zou dat via het reguliere gasnet meegaan en filters aan een tankstation zouden het waterstofgas dan terug scheiden van het zwaardere aardgas. Zo bespaart men flink op transport.
invoeren die alternatieve brandstof meuk auto’s, meer benzine voor mij

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).