We stellen onze winterbanden weer massaal uit

Auteur: , 105 Reacties

OK, van uitstel komt bij winterbanden dan wellicht geen afstel, maar veel succes met het maken van een afspraak als er ineens 10 cm sneeuw ligt in Nederland.

Porsche snort op winterbandjes door de sneeuw

Het is alweer eind november. De dagen worden korter, en de winter is in aantocht. Vooralsnog is het met temperaturen boven nul nog prima uit te houden, maar één flink koufront (in NL was het vorig jaar toevallig op 20 november raak) en je bent het bokje. De eerste mensen die hun winterrubber onder de auto hebben liggen kunnen dit met een gerust hart afwachten, zij die zich er nog niet om hebben bekommerd niet.

Eigenlijk is het met winterbanden net als met essays/tentamens/scripties vroeger: uitstellen is altijd een aantrekkelijke optie, die vaak gekozen wordt, omdat *vul hier uw smoes in*.

Ondergetekende gaat volgende week even met de 911* langs de bandenboer, en jullie? Laat je muis spreken in onze nieuwste poll!

P.S: over tekorten hebben we dit jaar nog niet veel gehoord, voor de verandering.

*Oh nee, wacht, ik heb geen Porsche. En geen snor.



105 reacties

Indd waarom al winterbanden erom leggen als het nog totaal niet nodig is. Ik rij overigens zonder
@johanhummer9: De waterafvoer is ook een stuk beter. En het is nu al geregeld onder de 8 graden. Dus tja nodig, kwaad kan het niet.
@mikkeloentje: maar die 7 graden grens waarin het rubber van zomerbanden verhard gold in 1974 en is in 2014 onder de -2. Ook is de waterafvoer (snelheid waarbij aquaplaning optreed) bij winterbanden in de testen telkens flink slechter dan de zomerbanden. Helaas heb ik al weer ettelijke 1000 kilometers met de winterbandjes erop zitten, gewoon rekening mee houden, minder hard remmen (dus niet eens meer proberen bij oranje stil te staan, lukt je toch niet) meer afstand houden, en minder hoge snelheid (geen 180 op de Autobahn meer) dan gaat het wel.
@mikkeloentje: gelooft u maar gerust in de commerciële fabeltjes van de banden fabrikanten.
In Nederland zijn winterbanden zwaar overbodig. Belangrijkste is je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.
@bofkont: is voor mij meer een seasonal wissel hahaha, ik koop elke jaar weer nieuwe zomerbanden. Dan doe ik met de winters rustig aan en kan ik in de lente weer nieuwe bandjes kopen. Uitstel op een andere manier zeg maar. Overigens, áls het sneeuwt, zijn ze onmisbaar bij een BMW. Met zomerbanden stond ik gewoon stil in het parkeervak. Met winters kwam ik tenminste ergens! Die 2x per jaar ;)
@bofkont: geloof jij maar in jezelf dan, winterbanden hebben ten alle tijden zin, ik rijd al “jaren” met en het verschil is vrij duidelijk, of je nou hard of zacht rijd, winterbanden zullen ALTIJD eerder stil staan dan zomer banden en ik heb me voorgenomen om deze discussie nooit meer aan te gaan, je kunt prima een clubje met mijn schoonvader beginnen, die altijd beweerd dat zijn 4×4 al helemaal geen winterbanden nodig heeft… En mijn voorwiel aangedreven auto wel de helling opkwam met winterbanden en zijn stoere AWD niet.
@TimD: winterbanden staan inderdaad altijd eerder stil. Nou ja, als er sneeuw onder ligt want bij nat en droog presteren ze stukken minder dan zomerbanden: zie de Autobild (die testen altijd een zomerband mee) winterbanden testen.
@timd: wat een geklets, jouw epistel gaat alleen op bij sneeuw. Dat hebben we hier misschien een paar dagen per jaar. Op al die andere dagen ben je me winterbanden juist slechter af
@TimD: Als er sneeuw ligt heb je groot gelijk, maar hoevaak sneeuwt het nu in Nederland?
Daarbij presteert een goede zomerband onder alle omstandigheden beter dan een winterband, enkel bij sneeuw heeft de winterband zijn nut.
Ik rij al 15 jaar rwd wagens, met sneeuw nooit grote problemen gehad, rijstijl aanpassen aan de omstandigheden is het belangrijkste.
@TimD: Trouwens doe de groeten aan je schoonvader, lijkt me een aardige man ;)
@bofkont: Inderdaad. Het grootste gevaar zit hem in die mensen die net hun rijbewijs hebben en in de winter net zo hard rijden alsof het hartje zomer is. Dan helpen zelfs winterbanden niet. Punt is, je rijstijl is het meest bepalend. Je kan priema met je zomerbandjes in de winter rijden, mits je er rekening mee houd. Doe je dat liever niet of heb je geen zin om je rijstijl aan te passen, dan kan je er beter winterbandjes onder gooien. Of je gooit er gewoon all season banden onder zoals ik en houd altijd rekening met je rijstijl, zoals ondergetekende.
@johanhummer9: zag laatst een aantal foto’s van een BMW van een bekende die gecrasht is door aquaplanning. 120-130km/u met 6mm profiel. Ik reed met 1mm profiel op 255 breed en het regende ook. Voelde hem al alle kanten op glijden. Genoeg excuses om mijn wintersetje weer uit de kast halen. Weer goed grip nu ondanks de regen. Bovendien, met 18″ nog steeds geen verkeerde looks :)
@jzaero: Op mijn standaard maten nooit geen last gehad met de E46, alle 3 stuks :)
Maar eerlijk is eerlijk, 18 inch staat gruwelijk dik.
@bofkont: Van Aquaplaning? Op zich, 255 breed is gewoon een stock BMW E46 maat (18″ breedsets). Enige verschil is dat mijn band 19″ is en al op was ;) Ligt ook aan de rijstijl, voel hem vaak in bochten bij nat toch gauw naar buiten gaan bij gas bij geven :)
@jzaero: Was 18 inch dan ook al standaard leverbaar voor de E46 328i, nooit geweten.
Had onder alle drie van mij standaard 17 inch seven velgen.
@johanhummer9: ik ben ook van mening dat het in NL voor 2 dagen sneeuw niet nodig is.
En maar om 1 reden.
Omdat half NL het niet doet, valt er in die 2 dagen sneeuw toch niet te rijden omdat half NL stilstaat of glibbert. Die dagen kan je gewoon beter thuisblijven.
Hier in Zwi liggen ze er gewoon onder. Zoals het grootste gedeelte van t land het netjes doet.
via Android app
Heb ze er nét onder liggen, alhoewel de zomerbanden ook prima zouden kunnen als het net zo’n winter wordt als vorig jaar
leg ze er zelf onder
@wheelzzz: ik verwacht hier nog wel meer plusjes
@wheelzzz: Inderdaad, lekker zelf doen!
@wheelzzz: Net zo makkelijk! Voordeel is dat het minder tijd kost dan ze te laten wisselen en je het op het laatste moment kan doen, op het moment dat het echt winterse omstandigheden worden.

Met het geld dat je over alle jaren bespaart door zelf te wisselen kan er makkelijk een mooi setje lichtmetaal voor de winterset vanaf. Of op zijn minst een setje fatsoenlijke wieldoppen. Niets zo lelijk als die zwarte stalen velgen waar hele volksstammen in de winter op rijden.
@moveyourmind: ik vind zwart staal opzich wel wat hebben. Als de velg maat groot genoeg is met een kleinere wang. En natuurlijk geen grijze stalen velgen
@wheelzzz: zojuist gewoon lekker op de parkeerplaats voor de deur de bandjes omgegooid. Kost je halfuurtje, drie kwartier, maar scheelt een hoop centen bij de bandenboer.
@wheelzzz: ik vertik dat om de simpele reden dat ik geen geld over heb voor een extra set LM velgen. En ook niet met een auto die ik koop mede voor zijn uiterlijk, op stalen velgen met eventueel wieldoppen wil rijden. En het is me nog niet gelukt met de band de banden van de velg te halen en om te wisselen (niet zoals het hoort althans). Ik ga niet met een naar mijn mening mooie auto 5-6 maanden voor aap rijden. (als ik de auto had onder het mom van “als het maar rijd” was het anders geweest)
Als de WeatherPro app zegt dat ik ze nodig ga hebben, dan schroef ik ze er wel onder.
@sacha:
Hoezo, dan pak je toch gewoon de G..
Half oktober heb ik ze al gewisseld!
@miichal:

ik half April ..
dus heb gewonnen ..
Afspraken maken om je banden te wisselen is voor mietjes. Gewoon ander setje velgen en je hebt ze binnen het uur verwisseld.

Vorige week was het hier nog 18 graden dan met winterbanden rijden is onzin. Heel vorige winter trouwens voor niets om de winterbanden gereden. Zeker nu ik goede grovere banden heb laat ik ze er eens een wintertje af.
Mijne zitten er al onder aan gezien een paar figuren het nodig vonden om snachts bij 15 auto’s in de straat de banden lek te stekken. Dus je als je dan je auto smorgens aantreft met 4 lekken banden en je hebt winterbanden op velg liggen dan die er maar onder.
@raym: En jouw winterbanden zijn dan van steen ofzo dat deze niet kapot te krijgen zijn?
@BmwMPower: dat zegt hij nergens. Hij zegt alleen dat ze er onder zitten omdat zijn zomerbanden lek gestoken zijn. Nergens staat dat zijn winterbanden niet lek gestoken kunnen worden. Wijsneus
@BmwMPower: lees zijn reactie nog eens.
@BmwMPower: Oke zal duidelijk zijn mijn normale zomerbanden waren lek gestoken. Dus ik heb mijn winterbanden er onder gezet. Moet toch naar me werk dus zijn niet van steen maar gewoon van rubber met lucht er in en zo metaal ding in het midden een velg noemen ze dat. Zo duidelijker
Nee, rijd nog zonder. Als ik ze écht nodig heb monteer ik ze zelf voor de deur in 20 min. (wat ik elk jaar doe en makkelijk kan hier). Bovendien kunnen ze nog hooguit 1 winterseizoen mee, dus probeer ze te ‘sparen’ ;-)
Winterbanden net zo belangrijk in het leven als een sterretje in je voorruit… voor sommige mensen het grootste probleem wat ze hebben.
Is ook niet nodig met fwd of <200pk, oftewel 95% van de auto's in Nederland.
@alcantara: En met meer pk’s doe je gewoon wat rustiger met het gaspedaal.
@bastiaangt: en als je voorganger besluit zomaar vol op de rem te gaan staan. Zet je hem dan in zijn achteruit? Remweg is een veel belangrijker motief voor winterbanden dan niet meer weg komen op een heuveltje.
Ik had nog geen winterrubber voor m’n nieuwe auto maar ze komen er wel onder.
Misschien wat laat maar bij die zachte temperaturen van de afgelopen tijd gaan ze ietsje te hard naar mijn smaak..
Weekend wordt het 13/14 graden dus waarom zal ik nu de winterbanden monteren?
@mstiic: omdat het nu nog aangenaam werken is. Binnenkort -5 is er geen lolletje meer aan om in de vrieskou je auto op te krikken :D
@nasty: mijn garage staat gewoon de verwarming aan, dus -5 is geen probleem.
Jup. Al twee weken. Zaterdag gaan de winterbanden onder de auto van mijn vrouw.
Op de lesauto zitten ze er sinds deze week onder. En voor mijn privé auto zijn ze vandaag besteld.
Toevallig van de week mijn auto even voorzien van winterbanden :)
Ik heb ze nooit gehad en ga ze ook nooit kopen.
@mobieler: hier nog een!
Gaat bij ons al jaaaaren goed, winter van 2012 rond gereden op (gladde) zomer banden in de sneeuw, dat is dan weer zeker geen aanrader..
Ik leg de winterbanden er pas onder als het echt nodig is, heb ze op zolder liggen dus kunnen er zo op.

Er is nu nog prima met zomerbanden te rijden.
10 cm !! zo zo ..

bij 3 cm valt er in NL al niet harder dan stapvoets te rijden ..
wel of geen winterbanden ..
Vorige week de winterbanden laten monteren. Of het nodig is? In mijn geval wel, want met 285 breed op de achterbanden is het bij het eerste sneeuwbuitje al glibberen en glijden. Daarnaast slijten ze een paar maanden niet.
Altijd weer die eeuwige discussie..
@bjorn77: Als je er die normale 225 breed op zet, zul je veel minder problemen hebben…
@SimonMc:
Nou, mijn “normale” 225-ers hebben anders best moeite om grip te vinden onder m’n 700kg lichte gebakje..
Hoogst vermakelijk is het wel als het een beetje gesneeuwd heeft..
@tupperware: 225 breed, is eigenlijk belange zo smal niet, maar wel als je het vergelijkt met die 285 breed ( waarom heb je overigens 285 breed nodig op een 200 pk diesel… ).

Heb zelf ook 225 breed en achterwielaandrijving, en zal deze winter voor de eerste keer kennis maken hoe het voelt. Ben echt benieuwd.

Wat heeft er dan 700 kg, en is uitgerust met 225 breed? Iets lotusachtig? Elise MK1 ofzo?
krijgt nu bij Kwikfit een gratis “ik ben een angstige zielepiet die niet kan rijden” bumpersticker bij een set winterbanden ..
@lincoln: Hier krijg je een “wat een sukkel boete” van de politie wanner je op zomerbandjes rijdt.
Bij mij liggen ze er al 3 weken onder, ben benieuwd wat mijn auto in de winter doen want het is mijn 1ste jaar dat ik met een eigen auto de winter in ga
Momenteel rijd ik nog met de laagprofielers. Winterbanden op velg liggen klaar samen met de krik.
Een VW Polo op zomerbanden heeft nog steeds een kortere remweg in de kou dan een zware SUV op winterbanden. Moeten we niet eens echte waarden gaan vergelijken ipv meningen? De Duitse autobladen zijn hier al langer consequent mee bezig.
vers winter rubber ligt al maand klaar in men garage,

ik wissel ze zelf dus niks wachten, gewoon wisselen wanneer het beste moment is om dat te doen
Jazekers! Sinds vorige week, gelijk wissel gedaan bij de APK.
“Zomer”banden waren ondertussen ook slicks, dus werd tijd!
Maandag as gaan ze er onder!
Bij mij gaan ze er over een maandje onder.Rij nu met 19″ en Vredestein Giugiaro V profielbandjes en die doen het gewoon niet lekker in de sneeuw/IJs.18″ met winterbanden is ivm met proefritten dan weer wat handiger.
Zetten de doe het zelvers hier hun wielen ook op moment . Want daar twijfel ik over bij 80% van de reageerders
@bohica:

yep .. en daar twijfel jij aan omdat je dat zelf een moeilijke opgave vindt ..
sterker nog .. jij denkt zelfs dat het belangrijk is ..
@lincoln: kopbouten en wielbouten: dat gaat bij mij met de momentsleutel. de rest gaat op ’t gevoel van de elleboog..
belangrijk? mwoah. 1keer een wiel verliezen en je weet wel beter… ( jup, dat is best spannend )
@lincoln: jammer dat je het gelijk persoonlijk maakt .
Maar ik gebruik altijd een geijkte momentsleutel .
@bohica: Vind zelf het aandraaien van wielbouten met de momentsleutel een klein beetje overdreven. De bouten van een cilinderkop vastzetten met een momentsleutel, vind ik niet meer dan logisch, omdat je ze in een bepaalde volgorde vastzet én 3 of 4 keer met een verschillende waarde, en ook om te vermijden dat je de boel bv scheef zou trekken, door aan één kant vaster te zetten.

Wielen daarentegen, zet je met 3/4/5 bouten vast and that’s it. Ze op de volle kracht vastschieten met een slagmoersleutel, zou ik nu ook weer niet doen. Als je dan met een lekke band zit, wordt het wel een hele uitdaging deze bouten nog los te krijgen, zo in één twee drie. Zet ze steeds met de kruissleutel vast, en krijg ze ook relatief goed los achteraf. Ze staan zeker ook niet te los, want in de avondschool bv, check ik wel eens met momenten, en dan klikt de momentsleutel meteen over.
@bohica: Dat doe ik inderdaad. En waarom twijfel je daar aan?
Wordt overigens bij autobedrijven ook lang niet altijd netjes gedaan hoor.
Vaak lomp vast met de luchtratel zonder op moment te letten.
@baardmijt:
Inderdaad wordt het vaak met de luchtsleutel gedaan. Met haarscheurtjes in de lichtmetalen velgen tot gevolg. Het komt een enkele keer voor dat de bouten daarom uit de velg breken met kans op grote ongelukken.
@Original_Arnoud: Gek genoeg werken die luchtratels ook op het juiste moment..
@bohica: Jup, keurig op 120nm. Komende zaterdag gaan ze er weer onder!

Blijft overigens altijd weer een even leuke als kansloze discussie tussen de wel en niet winterbandrijders. Maar dat geheel terzijde.
@nerekop: klopt die discussie is kansloos . Mensen snappen ook niet dat fwd en rwd in de winter een verschil tussen dag en nacht .
Blij dat je wel kiest voor je eigen veiligheid en van anderen . In je auto ( BMW vermoedt ik )
@bohica: helemaal mee eens! En inderdaad, het is een BMW.
@bohica: met stalen wielen gewoon zo vast mogelijk, bij lichtmetaal op moment.
De leasediesel staat inmiddels op winterbanden, de 350z is zaterdag aan de beurt.
Ik heb ze er al een dikke maand onder zitten.
Daar moet ik dan wel bij zeggen, dat ik door eindeloos gedoe met verkeerde leveringen een hele zomer op compleet uitgeharde zomerbanden met te weinig profiel heb gereden. Wat ben ik blij dat ik eindelijk niet meer bang hoef te zijn voor een buitje!
Ik heb ze niet. Je snelheid, rijgedrag en afstand op voorliggers aanpassen helpt al een hoop en ik denk dat dat genoeg zou moeten zijn. Winterbanden zullen uiteraard helpen maar de grootste invloed is en blijft de bestuurder natuurlijk.
@ej20g: uitnodiging: als er sneeuw ligt, hier de straat uitkomen. weapon of choice: anything zonder winterbanden. Wedden dat ’t ook jou niet lukt? ( klinkerweg, 8%, niet gestrooid )..

Pak een aygo met ransmerk winterbandjes en je rijd lachend weg.. ( nee, ik rij geen aygo)
Een echte kerel rijdt het hele jaar door op slicks!
@maxidyne: Goede levensverzekering hoop ik?
Onzin in ons landje, gewoon goede zomerbanden en aangepast rijgedrag doen de truc prima. En af en toe een beetje kwispelen is ook niks mis mee, toch?
Nee, nergens voor nodig. Wel gaan de standaard velgen eronder in de “winter” maar gewoon met zomerbanden
Sfeervol plaatje. Sneeuw, denneboompjes en het mooiste model elfer ever.

Alleen jammer dat er iemand anders achter het stuur zit.
Ik heb ze er toevallig afgelopen zaterdag ondergelegd. Maar m’n zomerbanden zijn al waardeloos als er een spatje regen valt. En ik ben écht fan van winterbanden! Snowdrifting, here I come!
hier hebben we ze er ook nog niet onder, pas als het een paar nachten richting de 0 gaat, halen we ze weer uit de kelder
Ze ligger er nog niet op. Doe ik zelf de dag voor het weerbericht sneeuw aankondigd, 20min werk.

Klein detail: ik woon zo’n 1400km ten noorden van NL…
Bij mij gaan ze er maandag onder toch wel een fijn gevoel als vrouw en dochter in de e39 op pad gaan
Nee er zitten al vrij harde banden voor all-weather op mijn motor.
En eerst nog ff met de originele velgen naar AB event zondag
Ik overleef al vier winters lang op 295mm brede Pilot Super Sports. Hoewel, overleven kun je het niet niet noemen aangezien het nooit sneeuwt en als het wel (licht) sneeuwt heb je de grootste lol.
Nee, voor mij geen winterbanden…niet nodig hiero aan de Cote d’Azur,,,
Niemand vier seizoenen banden?
Ze zouden winterbanden moeten verplichten, of je nou afstand houdt, of je snelheid aanpast, niets rijd veiliger dan winterbanden, zelfs met 5km/H scheelt het al een meter ten opzichten van zomerbanden en ik begrijp niet dat mensen vol blijven houden dat het onzin is en dan praat over sneeuw bedekte wegen en als je besluit winterbanden te kopen, koop dan normale bekende, goed uit de test komende merken.
@timd: het is onzin, winterbanden
@TimD: volstrekte lariekoek. Alleen als ondergrond sneeuw is presteren ze beter.

Al de 2x keer dat je een soort flut reactie geeft.
Zondag nog een feestje in Boxtel. Dan kom ik niet met 215/65 16 aan zetten maar gewoon met m’n 235/45 18 natuurlijk.
Ik had net al wat ijsvorming op de voorruit toen ik op pad wou(n-drenthe), dus zaterdag maar even switchen
@freshlife: succes met winterbanden tegen ijs!
@imdoctorbob: ja hopelijk hoef ik dan niet meer te krabben, vet handig
Gister de winterbanden weer onder mijn auto laten leggen. kon mooi gecombineerd worden met grote beurt.
Vind winter banden in NL nog steeds de grootste onzin maar het zal wel aan mij liggen
4 season bandjes voor, zomerbandjes achter, beiden zo goed als nieuw. De beste combi voor de nederlandse winter. Genoeg grip op sneeuw/ijs zeer geschikt in de regen en geen gezeur met jankende winterbanden/max 180 km/u rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).