• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A8 Kameleon

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 juli 2007 om 14:23 – 89 Reacties

De dure test-Audi

In de categorie opmerkelijke berichten: een Audi A8 die zijn weggedrag en karakteristiek met een druk op de knop kan veranderen in dat van een Mercedes E-klasse, een VW Golf GTI, of voor wie het wil: een Hyundai Getz. Het gaat hier om een testmodel dat ingenieurs met instelbare vering, remmen en sturende achterwielen hebben uitgerust. Doel van het experiment is dat je, wanneer je je auto instapt, de keuze hebt wat het rijgedrag van je auto is.

Het systeem heet Handling Online Research and Simulation Tool, of kortweg HORST, en het gaat nog wel een tijdje duren voor deze techniek de productiemodellen bereikt. De mensen van het Britse AutoExpress beweren er echter al in gereden te hebben.

Een kleine quote:

The Audi was first set up to imitate the dynamics of a Mercedes E-Class, and it clearly wallowed through corners. At the click of a button, the Merc’s image on the dash changed to a VW Golf GTI. Instantly, the A8 was transformed. The steering became weightier and more direct, roll was reduced and the steering response was sharper. The engineer even allowed us to tune our ideal motor by juggling settings on the laptop, such as steering weight, levels of roll, ride quality and rear-end response to create a sports car that was uncompromising but delivered good feedback.

E-klasse

Golf GTI

Dus het is mogelijk een 2 ton zware Audi hetzelfde gevoel te geven als een meer dan twee keer zo lichte Lotus? Dat lijkt me leuk bochtjes rijden met de grote Duitse limousine! Uiteraard horen we graag van onze lezers hoe zij hierover denken, dan geef ik bij deze ook mijn mening:

Smells like

Ook interessant!

  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
  • Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
    Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
  • Voel je stijlvol én veilig in deze Audi A8 occasion

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, Techniek

Vorig bericht: « Vudel Vol Gas in beeld en geluid
Volgend bericht: Toyota Auris TS gespot? »

Lees Interacties

Reacties

  1. werner zegt

    3 juli 2007 om 14:24

    het is toch geen 1 april?

    Login om te reageren
  2. thomaz zegt

    3 juli 2007 om 14:24

    HOAX!

    Login om te reageren
  3. maui zegt

    3 juli 2007 om 14:25

    ONZIN

    Login om te reageren
  4. Rick zegt

    3 juli 2007 om 14:26

    Op zich wel grappig!
    Maar waneer gebruik je het een A8 is toch al snel zat? of niet soms?
    En ooit dit ding op het circuuit gezien dus waarom die rij eigenschappen van een golf GTI?

    Login om te reageren
  5. Lampredi zegt

    3 juli 2007 om 14:28

    Ja, de Mercedes E “clearly wallowed through corners”. Ja, slechter is natuurlijk altijd te imiteren. En ’toevallig’ reed de Golf veeeel beter. Ja, heel geloofwaardig allemaal. Zou toch wat zijn als je met een druk op de knop je Audi beter kon laten rijden dan een Audi. Waarom dan die knop?

    Login om te reageren
  6. Floris zegt

    3 juli 2007 om 14:28

    1 april is al geweest toch? Onzin natuurlijk.

    Login om te reageren
  7. MurcieBoy zegt

    3 juli 2007 om 14:33

    onzin?! waarom zou het niet kunnen?!

    Login om te reageren
  8. Roland zegt

    3 juli 2007 om 14:34

    “Zou toch wat zijn als je met een druk op de knop je Audi beter kon laten rijden dan een Audi. Waarom dan die knop?”

    Briljant!

    Zullen we deze discussie maar stoppen?

    Login om te reageren
  9. OJ zegt

    3 juli 2007 om 14:37

    Hey, deze theorie had ik enkele jaren geleden al. Beetje te veel game-invloeden…

    Echt toekomst heeft het denk ik niet. Ik denk niet dat ze de een consument de vrije hand geven in het downloaden van nieuwe instellingen voor je auto… En ik denk dat de verschillen niet ontzettend groot kunnen zijn. Ferrari-settings in je Golf zullen niet veel van de GTI-settings afwijken.

    Login om te reageren
  10. Rvh zegt

    3 juli 2007 om 14:38

    hoe kan dit nou… en als je hem nou instelt op een veel snellere auto dan kan die audi toch niet ineens sneller zijn,…

    Login om te reageren
  11. DeAutogids.nl zegt

    3 juli 2007 om 14:46

    Sneller misschien niet, maar je kan doordat alles drive by wire is wellicht dat als je het gaspedaal intrapt dat hij agressiever op het gas gaat (of juist niet), de dempers stijver maken of juist niet. Zit de consument hier op te wachten?

    Login om te reageren
  12. Luchtloper zegt

    3 juli 2007 om 14:47

    Go go gadet car…

    Login om te reageren
  13. Dus zegt

    3 juli 2007 om 14:48

    @Rvh
    Sssssneller? ;) Nee, ze hadden het ook over het weggedrag.

    Leuk toch? Natuurlijk kan je het weggedrag aanpassen…setup vanuit de fabriek zit altijd ergens in het midden…wat zij denken dat fijn is voor die auto. Nu kan je zelf kiezen….maar om dat dan te koppelen aan het weggedrag van andere autos? Dat gewicht van de A8 door bochten raak je niet kwijt, dus echt rijden als een GTI zal em niet worden denk ik?

    Login om te reageren
  14. VeyronLover zegt

    3 juli 2007 om 14:51

    En kan er iemand in godsnaam het nut bewijzen??? Je mercedes omvormen tot een VW golf? Dan koop je gewoon een golf… dom. En de audi kan toch niet omgevormd worden tot eender welke auto, het blijft een A8, en geen ferrari…

    Login om te reageren
  15. Joske zegt

    3 juli 2007 om 14:54

    Grappig dat je nu zelf de google image hoer gaat spelen, hoef ik het niet meer te doen :)

    Het klinkt mij ook best wel hoaxerig in de oren. Audi gaat vast en zeker het weggedrag van zijn concurrenten kopieren. En dan vind ik de naam van het systeem al helemaal onwaarschijnlijk: H.O.R.S.T.

    Login om te reageren
  16. nichos zegt

    3 juli 2007 om 15:00

    is volgens mij perfect mogelijk.
    En het gaat hem om het gevoel he. Logisch dat een 3.0tdi in een keer de 0 naar 100 in 3.5sec gaat doen he.
    Je vormt de auto niet om, je benadert gewoon het rijgevoel van een dergelijke wagen.
    En waarom niet, van een 4-wielaandrijver naar een voorwielaandrijver lijkt me geen moeilijke stap, vering kan probleemloos aangepast worden, de motorsturing is volgens mij ook nog te doen, ..

    Feit is wel dat ze nog vele jaren voor de boeg hebben om uit zo’n systeem alle kinderziekte’s te halen.
    Feilloos werken zal het waarschijnlijk onder deze vorm nooit doen.

    Login om te reageren
  17. Mr. R zegt

    3 juli 2007 om 15:02

    Autoweek heeft er ook al eerder een stukje over geschreven, dat maakt het toch wat minder waarschijnlijk dat het bullshit is. Ik geloof niet dat je precies een E-klasse of Golf GTI gevoel kan krijgen, maar door de systemen wat anders af te stellen kan ik me wel voorstellen dat je een beetje een E-klasse of GTI gevoel kan nabootsen. Gewoon de boel elektronisch een beetje anders afstellen, toch?

    Login om te reageren
  18. MrShifra zegt

    3 juli 2007 om 15:05

    Wat wil je nog meer? :)

    Login om te reageren
  19. Tom zegt

    3 juli 2007 om 15:05

    Ben ik zo slim of jullie zo dom..

    Het gaat er de engineers om dat ze met verschillende eigenschappen van vering, demping en stuurwielresponse en wie weet ook wel reactie op het gaspedaal en remvertraging verschillende eigenschappen kunnen meegeven aan een auto.

    In bijvoorbeeld een V70R kan de vering van comfort naar sport naar advanced gezet worden en dat scheelt aanzienlijk in het veercomfort.

    Oude wijn in nieuwe zakken dus.

    Mijn vriendin wil liever een wat softere en comfortabele auto en ik hoek mijn bochten liefst zo strak mogelijk. Had ik een V70R dan ging ie bij mij op advanced en bij mijn vriendin op comfort.

    Voila het bestaansrecht van het wijzigen van je settings.

    Login om te reageren
  20. Tom zegt

    3 juli 2007 om 15:06

    Zat blijkbaar net gelijk met Nichos en Mr. R te typen.

    Login om te reageren
  21. R zegt

    3 juli 2007 om 15:12

    Volgens kan dit je met dit systeem alleen zorgen dat de Audi aanvoelt als mindere auto’s. Zoals gezegd kan je natuurlijk met een Audi A8 niet ineens zo hard de bocht om als een Ferrari Enzo. Met wat elektronica aanpassingen kan je natuurlijk wel het verschil simuleren tussen een FWD en RWD.

    Maar wat is het nut hiervan boven een systeem zoals al bestaat? Instellingen wil je toch optimaliseren en niet laten aanvoelen als andere auto’s?

    Login om te reageren
  22. V6-4Motion zegt

    3 juli 2007 om 15:16

    Het is al redelijk oud nieuws, maar het enige wat deze wagen doet is het gevoel veranderen. De prestaties blijven onveranderd. Je kan hem zo hard af geveerd krijgen als een Enzo, of de rij eigenschappen van een E-klasse, maar de prestaties blijven altijd die van een A8. Nut: je kan zelf kiezen hoe je auto aanvoelt

    Login om te reageren
  23. nichos zegt

    3 juli 2007 om 15:16

    nu ik het nog eens overlees, is er een foutje geslopen in mn 2e zin.
    De 3.0tdi doet de 0 naar 100 dus NIET in 3.5sec.
    Tenzij ze het blok (uit titanium ofzo-wat al niet te doen is) in een elise lepelen en er nog wat twin-turbo’s op gooien natuurlijk :)

    Login om te reageren
  24. monk zegt

    3 juli 2007 om 15:19

    mensen kom op nou, zoals ik het zie: Je kan zoals tom al zei vering, stuur zwaarte e.d. aanpassen. er wordt dus niet gezegd dat de audi opeens even snel bochten kan maken als een lotus, maar gewoon dat hij qua gas geven en sturen als een lotus kan aanvoelen. Wat mij betreft is er btw ook geen 1 perfecte setting dus beter of slechter is toch echt afhankelijk van de persoon.

    Login om te reageren
  25. monk zegt

    3 juli 2007 om 15:20

    ik was blijkbaar te laat met posten, kbedoel dus hetzelfde als de mensen net boven mij

    Login om te reageren
  26. Stoere Sjoerd zegt

    3 juli 2007 om 15:25

    Riiiight… Ik sluit me aan bij Monk, en dus bij vele anderen.

    Login om te reageren
  27. thomas zegt

    3 juli 2007 om 15:28

    wa een zever, en als het toch is het weer zo een typische audi bucht!!!

    Login om te reageren
  28. Alex zegt

    3 juli 2007 om 15:53

    Ik zou best een audi willen rijden die rijdt zoals een:
    – volkswagen kever (traag, slappe remmen)
    – citroen 2CV (hellen in de bocht)
    – opel kadet (why not)

    Gewoon rotzooien met die instellingen, het is gewoon Gran Turismo 5! The real thing! HOE VET!!

    (hoewel ik het er wel mee eens ben dat het weggedrag met die instellingen er zeker niet ‘beter’ op wordt…)

    Login om te reageren
  29. Sgt. Stevil zegt

    3 juli 2007 om 16:07

    Nix hoax. Het is een systeem vergelijkbaar met HICAS van Nissan, de achterwielen zijn in staat mee te sturen. Ik kan me voorstellen dat je hiermee de karakteristieken van andere auto’s redelijk kan benaderen, zoals van een klein licht Hyundai’tje.

    Login om te reageren
  30. ml zegt

    3 juli 2007 om 16:21

    De visualisatie op het dashboard is gewoon een leuke gimmick.
    Mij lijkt het wel toegevoegde waarde hebben. Als je alleen in een auto zit wil je misschien wat sportiever rijden dan als je je vrouw en kinderen meeneemt.

    Login om te reageren
  31. w-j zegt

    3 juli 2007 om 16:35

    het idee is wel leuk maar het lijkt me een nogal onrealistisch, dan kan je zeker straks ook upgradepacks kopen dat je a8 ineens zo handelt en accelereert als een bugatti veyron?

    Login om te reageren
  32. monk zegt

    3 juli 2007 om 16:39

    dat staat er toch niet, er staat niet dat ie opeens even hard door een bocht kan als een exige of accelereert als een veyron, alleen dat het gevoel in de bediening gelijkend kan worden, wat mij betreft ook niet zo revolutionair btw

    Login om te reageren
  33. mark zegt

    3 juli 2007 om 17:02

    Dit gaat allemaal perfect.

    Een compressor die de luchtvering aanstuurt verandert continu de veerkarakteristiek van een lineaire naar een progressieve of degressieve veerkarakteristiek. Idem dito voor de dempingskarakteristiek.
    De veerkonstante van een luchtveer is functie van de bulkmodulus, deze zegt iets over de wijziging van de dichtheid in functie van de luchtdruk.

    Zo kan je de rijeigenschappen van het voertuig perfect aanpassen. Wordt o.a. gebruikt bij vrachtwagens die afhankelijk van de hoeveelheid lading, de ophangingeigenschappen wijzigen in functie van de lading.

    Je kan het simplistisch voorstellen door een massa-veer-dempersysteem waarvan k en c varieerbaar zijn en functie zijn van m.

    (-mw^2 + jwc + k).X.e^(j.phi)= F.e^(jwt+phi(f))

    met F de input (afhankelijk van de wegligging en de snelheid van het voertuig) en X de output (de vertikale verplaatsing van het voertuig in functie van de tijd)
    Eventueel kan je een stelsel vergelijkingen oplossen waarbij de 6 vrijheidsgraden van het voertuig in rekening kunnen gebracht worden.
    3 translaties van het zwaartepunt en 3 rotaties van het voertuig rondom het zwaartepunt. Hierbij dient wel over te gaan op vectornotatie i.p.v. scalarberekening. hierbij krijg je een vector X en F als input respectievelijk output met daarnaast de massamatrix M dempingsmatrix C en stijfheidsmatrix K.
    dit is natuurlijk veel te simpel voorgesteld. in werkelijkheid is het veel complexer, daar het in werkelijkheid een continu model is waarbij de stijfheid en demping van veel meer in rekening moet gebracht worden (zoals stijfheid, massa en demping van chassis, banden, zetels, velgen, …) dan nog te zwijgen van aerodynamische demping en coulomb demping.

    Maar numeriek gezien is het zeker haalbaar om de respons van een wagen te simuleren met parameters als stijfheid en demping die wijzigbaar zijn.

    En ja de prestaties blijven hetzelfde, aan het gewicht valt niets te wijzigen. Maar de rijprestaties van een A8 trek ik zeker niet in twijfel. Its an Audi ; )

    Login om te reageren
  34. Poekie Lauda zegt

    3 juli 2007 om 17:07

    Het is geen Bullshit, maar best mogelijk, de techniek ziet in zoveel auto’s alleen minder uitgebreid. Wat ik alleen niet snap is dat ze inplaats van een Golf GTi niet gewoon die stand ‘sport’ of ‘comfort’ noemen of zoiets, ik bedoel het laatste wat je wil is dat je veel duurdere A8 een veel goedkopere Golf Gti of E-Klasse na gaat doen ;)

    Login om te reageren
  35. Powerslide zegt

    3 juli 2007 om 17:15

    Met de visco-magnetische dempers is gigantisch veel mogelijk, ik zie dit dus wel voor waar aan. Ik denk dat we met het instellen van het onderstel pas het begin hebben gezien en dat het nog veel gaat laten zien.

    Login om te reageren
  36. Jan zegt

    3 juli 2007 om 18:20

    Is dit geen zéér vroege reclame voor een Gran Turismo 5 ;-)
    Waarmee ze bedoelen dat je zogezegd met een controller ook het verschil zou moeten voelen als je over de virtuele banen zoeft met verschillende auto’s.

    Login om te reageren
  37. Lebastille zegt

    3 juli 2007 om 18:39

    Het is natuurlijk niet zo dat een A8 zal reageren als een Lotus Elise. Het is wel mogelijk om de settings te veranderen, zeker wanneer zaken elektronisch aangestuurd worden. Dempersettings en stuuruitslagen kunnen zeker beïnvloed worden. Aan de veren zal niet veel veranderd kunnen worden.

    Login om te reageren
  38. Gert zegt

    3 juli 2007 om 19:25

    @rick: Nog nooit een A8 op het circuit gezien?:

    En je hebt grote kans dat als je aanstaande vrijdag 6 juli naar Zandvoort komt je een nieuwe S8 op de baan zal zien..

    Login om te reageren
  39. Rick dos zegt

    3 juli 2007 om 19:30

    Waarom zou dit een hoax moeten zijn?

    Dit is ook weer zoiets waarbij ze je tricken om te denken dat je ook daadwerkelijk in een Mercedes, GTI of whatever rijdt.

    Het is een systeem die je onderstel strakker of slapper maakt. Niet echt iets waar je versteld van staat aangezien je tegenwoordig zo wat alles met een computer kan manipuleren.

    Laat de auto wat strakker sturen, zeg tegen de bestuurder “zo rijdt een GTI” onderstreep dat nog eens met een foto op een display. Aangezien je idd een verandering in de wegligging waarneemt begin je het nog te geloven ook. Stap echter gelijk in een GTI en je zal OP ZEKER het aanwezige verschil voelen. Et voila! You´ve just been fooled!

    Wat ik me eigenlijk meer afvraag is wat is het nut van zo´n systeem?

    Login om te reageren
  40. freek zegt

    3 juli 2007 om 19:36

    waarom zou je in zo’n auto willen rijden met het geval in een andere auto te rijden?!?

    Login om te reageren
  41. Pizza zegt

    3 juli 2007 om 19:46

    Wil ik die van mij als een Veyron

    Login om te reageren
  42. Onehp zegt

    3 juli 2007 om 20:11

    Nut: demonstratie van ’technik’ (ook van toeleveranciers), snellere produktontwikkeling, snelle verificatie, etc

    Trouwens, sturende achterwielen kunnen een lage ‘yaw’ inertie simuleren, en zo het GEVOEL (maar niet de max dynamiek) van een lichtere auto simuleren. Daar een A8 minstens even snel is als een gti of getz zijn hun prestaties ook te sim’en. Voor snellere autos werkt het niet natuurlijk!

    Login om te reageren
  43. Silverarrow zegt

    3 juli 2007 om 20:22

    Wat ik niet snap is waarom ze voor een E-Klasse hebben gekozen. Waarom niet gewoon een A6 of ander comfortabel model van de VAG. Beetje slappe actie om de Mercedes dan ook nog eens te gaan afkraken.
    Het id ee is overigens wel grappig, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt zo wordt gelanceerd als hier staat. Waarom zou je een Audi willen kopen die rijdt als een Mercedes? Misschien is het dan gewoon handiger om maar meteen een Mercedes te kopen…

    Login om te reageren
  44. Windhoos zegt

    3 juli 2007 om 20:48

    Silverarrow schrijft,

    3 July 2007 om 20:22
    Wat ik niet snap is waarom ze voor een E-Klasse hebben gekozen. Waarom niet gewoon een A6 of ander comfortabel model van de VAG. Beetje slappe actie om de Mercedes dan ook nog eens te gaan afkraken.
    Het id ee is overigens wel grappig, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt zo wordt gelanceerd als hier staat. Waarom zou je een Audi willen kopen die rijdt als een Mercedes? Misschien is het dan gewoon handiger om maar meteen een Mercedes te kopen…

    —————————————————————————

    Dikke onzin dus, één van die gozers van AutoExpress heeft volgens mij vanaf 1 april in coma gelegen…….

    Login om te reageren
  45. Onehp zegt

    3 juli 2007 om 20:52

    @silverarrow et al: k denk idd dat een systeem dat ‘research and simulation tool’ heet niet iets voor de consument is… toch niet in deze vorm. Dus niet te veel conclusies trekken :-D

    Login om te reageren
  46. r3fl3x zegt

    3 juli 2007 om 22:44

    @Mark

    WTF? Wil je graag bewijzen dat je een technische opleiding doet ofzo? In jouw beschrijving ga je uit van een continu variabel systeem, maar is dat wel zo? Voor het zelfde geld heb je de keuze uit een rits aan statische demperinstellngen, die overeen komen met die van een Golf of E-klasse. En aan het onderstel van een Golf is weinig dynamisch aan.

    Login om te reageren
  47. dieselaar zegt

    3 juli 2007 om 22:45

    Ik herinner mij opeens een Top Gear vergelijking tussen de BMW M6, een Porsche kweenie en nog een performance car.
    De BMW zou het snelste moeten zijn…. als je ‘m correct ingesteld kreeg. Waarbij je Hammond dan door de menu’s zag puzzelen om het aantal PK’s te kiezen, rij-eigenschappen profiel etc etc.

    Login om te reageren
  48. mark zegt

    4 juli 2007 om 01:07

    @r3fl3x

    ik hoef niets te bewijzen jongen, mijn doel is om aan te geven dat het vandaag de dag allemaal kan. Het is niet omdat je de helft niet begrijpt dat je moet denken dat een ander iets wil bewijzen. Er zijn er andere die wel deftig kunnen volgen of anderen die iets willen bijleren. niet iedereen is vertrouwd met zulke techniek

    instelbare demper in combinatie met een luchtveer laat toe om in te spelen op eigenschappen als soepelheid en hardheid van de ophanging. Dus statische demperinstellingen, vergeet het. Elke luxe wagen is voorzien van zulk een combinatie om rijeigenschappen in te stellen. De tijd van een bladveer is al lang passe. Vrachtwagens gebruiken dit principe ook waarbij de veer en dempereigenschappen worden aangepast naargelang de hoeveelheid lading.

    Login om te reageren
  49. r3fl3x zegt

    4 juli 2007 om 01:30

    @Mark Jouw doel is om interessant te doen. En ik kan je prima volgen, volgens mij doe je dezelfde studie als ik namelijk. Waar het mij omgaat is dat je onnodig met formules en termen rondstrooit die weinig verklaren. Je verhaal komt er in het kort op neer dat zo’n systeem prima te realiseren is door middel van luchtvering. Hierbij kan je gebruik maken van een serie vergelijking voor de 6 graden van vrijheid. Vergeet echter niet dat dit een versimpelde weergave is. PUNT. En bladveren? Die heb ik helemaal niet genoemd. Nog altijd hebben de meeste auto’s van tegenwoordig geen onderstel die elke milli seconde de demperafstelling afweegt.

    I rest my case.

    Login om te reageren
  50. GerreLekker zegt

    4 juli 2007 om 09:17

    zoekt even in het menu: mitsubishi evo

    Jammer, staat er niet tussen ;)

    Login om te reageren
  51. Volkert zegt

    4 juli 2007 om 10:50

    Ik snap zowieso niet dat er niet veel eerder auto’s zijn gekomen waar je zelf de maten van remkracht of stuurbekrachtiging kan instellen??

    Dat is denk wel een goede ontwikkeling!!!!

    dus……..

    Login om te reageren
  52. mark zegt

    4 juli 2007 om 13:53

    @r3fl3x

    Ik doe helemaal geen opleiding, ja en hoef helemaal niet interessant te doen op dit blog. En van een versimpelde weergave heb ik er bij gezet (lees eerst alles goed voor je commentaar geeft aub), het is maar om een beeld te creereren bij de mensen om zich daar iets van te kunnen voorstellen fysisch. En van bladveren heb ik er bij gezet om aan te geven dat we niet meer in het tijdperk leven waar een paard een kar spant met bladveren, we leven in de 21ste eeuw hallo. Er kan vandaag de dag meer dan je zelf zou verwachten.
    En van elke milliseconde demperinstellingen aanpassen zie ik toch niet in mijn tekst voorkomen. Je kan instellingen wijzigen naargelang je behoefte, maar heb nooit van elke milliseconde gesproken.

    Formules die weinig verklaren, ja hallo. Iedereen hier heeft wel de bassis elektriciteit gekregen en de formule die daar staat is een simpel formuletje die het de stroomevenwicht in een simpele stroomkring (de RLC-keten) voorstelt ja. Daar is niets speciaal aan. Een eenvoudig stroomkringetje van een spoel, condensator een weerstand met een eenvoudig spanningsbronnetje. Het elektrisch schema staat equivalent met een massa-veer-dempersysteem (condensator-spoel-weerstand).
    Het is de gedachtengang erachter dat telt. Als jij dit interessant doen noemt …

    Dus met formules rondzaaien, nee hoor. En als je zelf technisch aangelegd bent dan weet je maar al te goed dat een formule vaak meer verklaard dan 1000 woorden. Zoals een tekening meer zegt dan 1000 woorden.

    het landingsgestel van een vliegtuig maakt al “eeuwen” gebruik van een variabele oleo-pneumatische ophanging dat de schokken opneemt tijdens een landing. Naar gelang de lading (massa (gewicht)dus) en de weersomstandigheden moet kunnen ingespeeld worden op de parameters van de ophaning. Zoals een radio gebruik maakt van een variabele condensator die je in staat stelt af te stemmen op een radiopost. Een variabele spoel die je terug vind in een transformator die je in staat stelt om een varieerbare spanning af te takken.

    Hier is niets speciaals aan om interessant over te doen. Het geeft gewoon een idee aan de mensen om de gelijkenis te kunnen inzien in een eenvoudig RLC-ketentje en de ophaning van een wagen, hoewel het simplistisch voorgesteld wordt, geeft het de mensen toch een beeld en dat is precies mijn doel. Responsie van eender welk systeem wordt vandaag de dag nog altijd simplistisch weergegeven door middel van hoe een eenvoudig RLC-keten reageert op een bepaalde inputspanning.

    Login om te reageren
  53. Onehp zegt

    4 juli 2007 om 15:07

    @mark: doe maar gerust voort, ik vind je bijdrages alvast interessant (nooit goed opgelet in de les wiskunde, nu beetje spijt van). Het moge zo zijn dat hetgene je schrijft niet altijd direkt relevant lijkt voor sommigen, maar dat geldt gelukkig voor de meeste commentaren op AB, geen probleem dus ;-)

    Login om te reageren
  54. Onehp zegt

    4 juli 2007 om 15:13

    @R3fl3x: oei, en ik die dacht dat iedereen schreef om ‘interessant te doen’. Of?

    Login om te reageren
  55. Citrofiel zegt

    4 juli 2007 om 16:23

    Dit las ik een poos geleden ook al in Autoweek, die hadden er zelfs al in gereden. Geen HOAX dus!!! Helaas vertellen ze er niet veel over, alleen dat ze er in gereden hebben eigenlijk… Het staat in het artikel over innovaties en concepts van VW, in Autoweek nr. 17 van dit jaar.

    Login om te reageren
  56. r3fl3x zegt

    4 juli 2007 om 17:41

    @mark:
    Proef ik daar een lichte irritatie in onze relatie mark? Ik twijfel niet aan jouw technische kennis, ongetwijfeld overtreft die de mijne, maar wel aan de educatieve waarde van je commentaar. Dat is alles. Trouwens puur uit interesse: Als je het niet van studie/opleiding hebt, waar haal je dan je kennis vandaan? Je klinkt wel alsof je weet waarover je praat namelijk.

    Grappig dat je blijft terugkomen op die bladveer, ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Wat ik bedoelde met een statisch systeem is een systeem dat zich over de tijd niet automatisch aanpast, tenzij je dus op een knopje drukt. Quasi-statisch was het betere woord geweest. Dynamisch is een systeem pas als het automatisch om de één-zoveelste seconde zichzelf aanpast. Althans dat is zoals ik het geleerd heb. Je rede over de 21e eeuw houd je maar voor jezelf.

    Ontopic:
    Het is jammer dat er voor de rest weinig info in het artikel staat. Het komt op mij in iig over als meer van hetzelfde. Ipv een knopje met comfort/sport nu eentje met simpelweg meer keuzes. Ik denk trouwens niet dat het snel tot volledig afstelbare dempers zal komen. Autofabrikanten zijn maanden bezig met het afstellen van een fool-proof onderstel. Ik zie de juridische claims al rondvliegen als klanten daar zelf vrij mee gaan rommelen. Je moet toch niet denken aan een 2 ton zware Audi, +300 pk en de handling van Hyundai Getz?

    Login om te reageren
  57. Lebastille zegt

    4 juli 2007 om 19:14

    @ r3fl3x: m.b.t. je definitie van een statisch en dynamisch systeem maak je toch een fout. Volgens Van Dale is statica:
    `Statica` maakt deel uit van de mechanica en houdt zich bezig met het evenwicht van lichamen die onderhevig zijn aan krachten. Dynamica wordt door Van Dale beschreven als: “leer der bewegingsverschijnselen”. Wat jij beschrijft als een statisch systeem is in feite een geregeld systeem, het “voelt” d.m.v. sensoren bv. ofdat de versnelling van het ingaande slag van een wiel te groot is en verhard de veer- en/of demperinstelling.

    Login om te reageren
  58. hupke zegt

    4 juli 2007 om 20:05

    goed idee spijtig dat men een simplele pasat niet het rijgedrag zal kunnen geven van een a8 of van een mclaren ofzo. Wel een slim idee voor als men wil leren rijden in de auto van vader lief maar de pk niet op de juist wijze naar de wielen kan versluizen dan zet je het rij gedrag gewoon op da van een 2pktje en tis geregeld.

    Login om te reageren
  59. r3fl3x zegt

    4 juli 2007 om 20:36

    @Lebastille

    Ik zie dat ik het woord statisch volgens van Dale inderdaad niet mag gebruiken… Maar goed ik bedoelde dus een onderstel waarvan de veer- en dempingskarakteristieken niet automatisch veranderen. De beschrijving van dynamica vind ik dan weer een beetje vaag… Bewegingsleer zou ook op gymlessen kunnen slaan bij wijze van spreken. Statica en dynamica maken beide uit van de mechanica. Bij statica is de som van de krachten nul, bij dynamica niet. Maar daar zal ik je verder niet mee vervelen, wat ik me nog steeds afvraag is wat voor vering er onder die Audi hangt.

    Login om te reageren
  60. Lebastille zegt

    5 juli 2007 om 09:23

    @ r3fl3x: de enige manieren om adaptieve vering te krijgen zijn volgens mij luchtvering of anders een soort van lineaire motor waarmee Bose (de Bose van de geluidsinstallaties) mee zijn gekomen. Qua adaptieve demping kan de doorstroomopening in de plunjer worden veranderd. Het is ook mogelijk om een vloeistof (meestal olie) in de zuiger te doen met kleine deeltjes erin. Hiermee kan de viscositeit (stroperigheid) van de olie worden veranderd door er een magnetisch of elektrisch veld op te zetten.

    Login om te reageren
  61. r3fl3x zegt

    5 juli 2007 om 10:58

    @lebastille

    Het verharden van dempers door de viscositeit te verhogen gebeurt toch al heel lang? Audi noemt ’t ‘magnetic ride’ geloof ik.

    Login om te reageren
  62. Lebastille zegt

    5 juli 2007 om 12:32

    @ r3fl3x: idd, maar je vroeg je af hoe de instellingen werden veranderd. Dit lijkt me de meest logische manier.

    Login om te reageren
  63. Windhoos zegt

    5 juli 2007 om 17:55

    Magnetic ride is volledig anders dan dit, hier word beweerd dat een A8 de weggedrag van een golf GTI kan krijgen. Dat is ivm een totaal andere wielbasis imo absoluut niet mogelijk….

    Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik op dit punt bij lange na niet zo geleerd ben als bovenstaanden ;-)

    Login om te reageren
  64. bash zegt

    6 juli 2007 om 18:23

    hmm….
    ik vond het toch wel even leuk om te checken wat hiet allemaal van waar is, dus ben gewoon ff naar de audi dealer gestapt :P
    bij Audi zelf zijden ze dat het al weer een tijdje op de A8 zit als optie onder de naam “adaptive drive” dat houd blijkbaar in dat de vering van Xtreeem stug naar onzetten soepel kan worden gezet (dus niet naar specifiek 1 auto type).

    En Audi maakte ook bekend dat binnenkort de nieuwe Facelift komt van de audi A8, het enige wat ze daar over kwijt wilde is dat de richting aanwijzer in de zijkant, naar de spiegels gaan.

    Login om te reageren
  65. Windhoos zegt

    8 juli 2007 om 13:36

    bash schrijft,

    6 July 2007 om 18:23

    En Audi maakte ook bekend dat binnenkort de nieuwe Facelift komt van de audi A8, het enige wat ze daar over kwijt wilde is dat de richting aanwijzer in de zijkant, naar de spiegels gaan.

    ———————————————————————

    Netzoals bij de S5 dus, dat gaat iig SUPER mooi worden dan want dat heb ik al IRL mogen aanschouwen :-D

    Login om te reageren
  66. bash zegt

    9 juli 2007 om 11:42

    Windhoos schrijft,

    8 July 2007 om 13:36

    Netzoals bij de S5 dus, dat gaat iig SUPER mooi worden dan want dat heb ik al IRL mogen aanschouwen

    ——————————————

    de richting aanwijzers in de S5 zijn cker supper vet, allen zijn die niet iets TE sportief voor een A8 ===> meer iets voor de S8

    ik denk dat in de A8 meer de “mercedes E klasse” richting aanwijzers komen. maar het kan ook goed zijn dat ik nu iets onzinnigs zeg hoor :P

    ik heb trouwens ook (samen met mn vader, ik heb nog geen rijbewijs) in de S8 mogen rijden met de optie Adaptive drive, om even terug te komen op het onderwerp. om heel eerlijk te zijn merkte ik niet bijzonder veel tussen stug en comfort, alleen als je op de snelweg een bocht neemt met een paar honderd km/h dan merk je het wel dattie op comfort meer schommelt.

    Login om te reageren
  67. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 18:07

    bash schrijft,

    9 July 2007 om 11:42

    de richting aanwijzers in de S5 zijn cker supper vet, allen zijn die niet iets TE sportief voor een A8 ===> meer iets voor de S8

    —————————————————————————————-

    Mee eens, je kunt je in het zakenleven namelijk niet veroorloven teveel op te vallen………..

    ———————————————————————

    ik denk dat in de A8 meer de “mercedes E klasse” richting aanwijzers komen. maar het kan ook goed zijn dat ik nu iets onzinnigs zeg hoor

    ik heb trouwens ook (samen met mn vader, ik heb nog geen rijbewijs) in de S8 mogen rijden met de optie Adaptive drive, om even terug te komen op het onderwerp. om heel eerlijk te zijn merkte ik niet bijzonder veel tussen stug en comfort, alleen als je op de snelweg een bocht neemt met een paar honderd km/h dan merk je het wel dattie op comfort meer schommelt.

    ———————————————————————————-

    Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de S8 kwalitatief gezien standaard al meer dan uitstekend is. Op een circuit kan je het trouwens wel vernemen, alleen vraag ik me hierbij wel af wat men met een S8 op een circuit moet doen, een RS4, of (nog beter), een R8 hebben een veel hogere funfactor :-D

    Login om te reageren
  68. bash zegt

    9 juli 2007 om 18:44

    stel je bent directeur nuon, dan kan je je het jezelf niet veroorloven zes auto’s te hebben, je moet “aan het millieu denken” dan sla je met een S8 twee vliegen in een klap, een sport auto, en een mooie limosine!

    ik vind een S8 ook beetje overbodig hoor daar niet van, voor snelle limosines kan je beter een A8 6.0L kopen, en voor snelle bochten koop je een R8 ofsow, als je een A8 6.0/S8 koopt heb je toch geld zat.

    mn pa is nou ook sirieus aan het over wegen om als volgende lease auto (over ongeveer 3 maanden) een A8 te nemen, de 4.2 TDI zou wel lekker zijn, hij rijd nu nog een BMW 535d touring.

    Login om te reageren
  69. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 19:25

    Ik zeg niet dat de S8 overbodig is hoor, hij heeft wel weer heel andere rij eigenschappen dan de 6.0 W12 en zal echt wel sportiever aan voelen, maar een echte sportauto zal het helaas nooit worden

    Login om te reageren
  70. bash zegt

    9 juli 2007 om 19:31

    dus het is geen sport auto, maar ook geen echt limousine, ik ben aant twijfelen wat dan we :P

    Login om te reageren
  71. bash zegt

    9 juli 2007 om 19:36

    je hebt wel gelijk, overbodig is een groot woord maar hij is even snel als een A8 6.0, dus de enige voorkeur die ik zou geven voor een S8 is dat hij er beter uit ziet, maar ook dat is niet helemaal waar want met zn chrome spiegels en zn 20 inch velgen is het allemaal net iet wat “over the top” met deze auto. het is en blijft een reusachtige wagen, een 4 deurs limousine, een soort M5 van bmw maar dan alles nog een slagje groter, een beetje te extreem voor mij. maar er zijn mensen die daar van houden

    Login om te reageren
  72. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 19:38

    Een vergulde middenweg ;-)

    Login om te reageren
  73. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 19:40

    20″ kan imho best onder zo’n grote zakensedan, die grill vind ik trouwens ook super!

    Login om te reageren
  74. bash zegt

    9 juli 2007 om 19:42

    ik heb er naast gestaan, op plaatjes is het nice, in het echt 24 h perdag 7 dagen in de week, ik denk iets TE, maar een midden weg kan ik mee leven, wel bij vermelden dat het een middenweg is van 138.790 euri’s is.

    Login om te reageren
  75. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 20:00

    @Bash, dat is een vanaf prijs. Als je hem aankleed met leuke opties ben je nog veel duurder uit ;-)

    Login om te reageren
  76. bash zegt

    9 juli 2007 om 20:03

    daar heb je het al, en met “midden weg” bedoel IK eigelijk, dat die auto net niks is, het is geen sport wagen, jah hij is sportief. maar hij mist iets. en het is geen echt limousine waarmee je als executive van een bedrijf mee naar je vergadering mee gereden wordt.

    ik vind um te duur, en net niks. toch zonde

    Login om te reageren
  77. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 20:11

    bash schrijft,

    9 July 2007 om 20:03
    daar heb je het al, en met “midden weg” bedoel IK eigelijk, dat die auto net niks is, het is geen sport wagen, jah hij is sportief. maar hij mist iets. en het is geen echt limousine waarmee je als executive van een bedrijf mee naar je vergadering mee gereden wordt.

    ik vind um te duur, en net niks. toch zonde

    —————————————————————————————

    Kan ik me wel indenken, maar desondanks zullen er toch nog wel een hoop liefhebbers voor zijn. Vergeet niet dat Audi niet van plan was om de S8 opnieuw op te nemen in hun modellengamma, maar met aandringen van met name het vorig model S8 eigenaren waren ze eigenlijk genoodzaakt toch weer een S8 op de markt te brengen ;-)

    Login om te reageren
  78. bash zegt

    9 juli 2007 om 20:21

    ik kan me niet in denken wie er een S8 wil rijden, of je moet XTREEEEEEM rijk zijn het het is je zoveelste limo die je er bij neemt, maar als je sirieus een budget en/of imago als zakenman (dat zijn vaak het soort mensen die zulke auto’s willen) hebt zou ik altijd een “gewone” A8 nemen en dan zelfs overwegen om dan de lang te nemen.

    Login om te reageren
  79. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 20:29

    Image speelt natuurlijk ook mee, onderschat dat niet ;-)

    Login om te reageren
  80. bash zegt

    9 juli 2007 om 20:33

    klopt
    imago is alles, en als zakenman kan je niet in een S8 aan komen, iets te, word je baas gek, tenzij hij in een bentley flying spur aan komt. maar ik denk niet dat het helemaal kan als zakenman

    Login om te reageren
  81. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 20:38

    Nee denk het ook niet, maar zoals ik al eerder zei, door liefhebbers is er een vervolg gekomen op de S8 van de vorige generatie. Vooral liefhebbers van de S8 zullen zich dus zo’n auto aanschaffen ;-)

    Login om te reageren
  82. bash zegt

    9 juli 2007 om 20:43

    dus dat word hun 2e S8 ===> sommige mensen hebben TE VEEL geld :P

    als ik miljonair was, zou ik een lamborghini murcielago lp640 roadster kopen denk ik maar dat even tussen door :P

    hoeveel mensen in nederland hebben een S8, nee laat ik het anders vragen, hoeveel S8’en worden er per jaar verkocht in nederland?

    Login om te reageren
  83. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 20:50

    Ik heb er IRL al drie gespot, dat is drie keer meer dan de Murcielago ;-)

    Login om te reageren
  84. bash zegt

    9 juli 2007 om 20:53

    daarom, de murcielago is dus exclusiever, meer waard voor je geld, “in real life” heb ik in een S8 gereden, bij de dealer, en in de murcielago gezeten!!:D:D

    bij de autoRAI, en een keer ingehaalt op snel weg door een lp640, niet normaal dat geluid:P

    Login om te reageren
  85. bash zegt

    9 juli 2007 om 20:57

    lamborghini is trouwens ook van Audi om maar weer terug te komen op audi.

    mijn conclusie: een S8 weet niet wat hij is, een sport auto of een echte limousine. ik zou er nooit een kopen van mijn eigen geld.

    maar jah als ik uberhaupt ongeveer 200.000 over houd zou ik het niet in een auto steken.

    Login om te reageren
  86. Windhoos zegt

    9 juli 2007 om 21:14

    bash schrijft,

    9 July 2007 om 20:57
    lamborghini is trouwens ook van Audi om maar weer terug te komen op audi.

    ————————————————————————————-

    I know, sinds 1998 ;-)

    Login om te reageren
  87. autoblogger zegt

    9 juli 2007 om 21:15

    Ok, en nu weer ontopic ;)
    Het gaat hier namelijk om de Handling Online Research and Simulation Tool…

    Login om te reageren
  88. bash zegt

    9 juli 2007 om 21:25

    goed idee,
    ik denk nog steeds dat het geen HORST meer heet maar Adaptive Drive, en dan in de vorm van het sport pakket met luchtvering.
    hahaha ik zit net toevallig een artikel te lezen op deze site waarin ze mijn theorie ongeveer wel bevestigen.
    het gaat over de A8 4.2TDI met sportpakket en luchtvering.
    ik citeer:
    “En de wegligging is ook om door een ringetje te halen. Afhankelijk van de instelling van de vering kun je kiezen voor comfort, dynamisch (sport), automatisch en nog wat. In de sport stand zou je haast gaan twijfelen of je in een Golf R32 zit of een directie limousine die Nijmegen niet in mag van Groen-Links.”

    zie deze link voor een heel verslag van de Audi A8 4.2 diesel: http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/27/audi_a8_42_tdi_quattro__deel_2

    Login om te reageren
  89. Jroentjuh zegt

    7 mei 2008 om 20:43

    Zal wel zijn voor die mensen die niet weten welke auto ze willen kopen… En wat wordt het volgende idee Audi..? De demensies kunnen veranderen met MMI..? :idea:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North