• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi boorde Volkswagen een leuke motor door de neus

Auteur: Loek, gepost 19 maart 2020 om 23:04 – 54 Reacties

Volkswagen 'RS3'

Een kijkje naar wat had gekund voor de nieuwe Volkswagen Golf R: Audi had er iets heel leuks van kunnen maken.

Wat kun je allemaal met een viercilinder? Nou, van alles. De grote meerderheid van alle auto’s hebben de optie voor een viercilinder, helemaal in Europa. Het is een motor die je kunt opvoeren tot genoeg kracht, maar tegelijkertijd zuinig en schoon is door een gering formaat.

Vandaar dat ook vele sportieve auto’s en zelfs sportauto’s een viercilinder hebben. De Alpine A110 en Alfa Romeo 4C bijvoorbeeld, maar ook bijna alles wat heet is en een hatchback is. De Mercedes-AMG A45 S, die er zo’n 421 pk uit peutert. Maar ook een klasse lager, het segment waarin de Renault Mégane RS en Volkswagen Golf R opereren, zijn het ongeveer 300 pk sterke viercilinders die de aandrijving regelen.

Een vreemde eend in de bijt is Audi. Hun RS3 Sportback en Limousine zijn sterker dan hun evenknie uit Stuttgart, de vorige generatie A45 AMG had 381 pk, de RS3 heeft 400 stuks. Maar Audi trekt niet aan het langste eind wat betreft viercilinders. De RS3 heeft namelijk geen viercilinder.

Vijfcilinder TFSI

Het aggregaat in de Audi RS3, RS Q3 en Audi TT RS is namelijk een 2.5 liter grote vijfcilinder TFSI. In absolute cijfers niet meer de sterkste, maar het geluid van die motor is nét even iets pittiger dan een vergelijkbare viercilinder. Vandaar dat Audi weer een hele andere fanschare bereikt dan bijvoorbeeld Mercedes.

Volkswagen

Audi maakt deel uit van de Volkswagen Groep en dat merk heeft bekend gemaakt dat de volgende Golf R een 333 pk sterke viercilinder TSI aan boord krijgt. Prima, en het voldoet aan de verwachtingen. Maar het had mooier kunnen zijn.

Volkswagen aasde namelijk op die eerdergenoemde 2.5 TFSI vijfcilinder van Audi. Ze hadden de optie open gehouden om die motor in de Golf R te leggen, om daarmee een soort goedkopere Audi RS3 te bouwen. Niet alleen uniek, ook een mooie knipoog naar eerdere Golf R’s die een zwaardere motor kregen (de R32-versies met een zescilinder bijvoorbeeld).

Nein!

Volkswagen kreeg echter een stellige ‘nee’ van Audi. De motor wordt wel uitgeleend aan KTM (X-Bow) en Donkervoort (D8), die de 2.5 TFSI in hun producten hebben liggen. Maar die auto’s concurreren absoluut niet met de RS3. De Golf wel. Audi wil voorkomen dat de vijfcilinder ook in de Golf komt te liggen, want anders is er geen reden om voor de duurdere RS3 te gaan. Bovendien is die motor nog vrij lastig om in elkaar te schroeven, het volume wat VW wenst voor de Golf R is meer vraag dan wat Audi kan aanbieden.

Geen blubberdikke negenvoudige Engine of the Year dus in de nieuwe Golf R. Zoals gezegd, zo’n viercilinder is wat je verwacht, maar het was een leuke twist geweest. (via Autovisie)

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, golf-r, motor, RS3, Volkswagen

Vorig bericht: « Maak je BMW 8 Serie net een tikkeltje dikker
Volgend bericht: Elon Musk vindt paniek coronavirus niet dom en wil helpen »

Lees Interacties

Reacties

  1. retetikker zegt

    19 maart 2020 om 23:32

    Dan maar een crossplane 4 in lijn?

    Login om te reageren
    • sudbina zegt

      20 maart 2020 om 07:22

      @retetikker: waarom zou je dat doen? Een crossplane vier in lijn is een hele onrustige motor die trilt als een malle en inherent in onbalans is, om dat weg te nemen heb je balansassen nodig. Dat maakt het onnodig gecompliceerd en het nut ontbreekt volledig, want je hebt er eigenlijk alleen wat aan als je echt hele hoge toerentallen gaat draaien; en dat doe je niet in een auto.. Voor een V8: helemaal goed, voor een inline4: neen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        20 maart 2020 om 10:38

        @sudbina: Yamaha doet het ook in hun R1, die draait inderdaad veel hogere toerentallen. Wel een erg soepele gasrespons en heerlijk geluid trouwens…

        Login om te reageren
        • sudbina zegt

          20 maart 2020 om 17:53

          @racerx: de R1 heeft dan ook een joekel van een balansas die op dezelfde snelheid als de krukas draait. En dat niet alleen, vergeet niet dat een R1 zijn max vermogen pas bij ruim 10.000 toeren levert. Tot de ruim 7000 heb je nauwelijks vermogen en daarboven begint hij als een malle te sleuren (pak er maar een willekeurige dyno uitdraai bij).

          Leuk om zo’n blok in een smart te zetten, maar verder heb je in een auto echt helemaal niks aan een crossplane inline4..

          Login om te reageren
    • reactief zegt

      20 maart 2020 om 08:17

      Whahaha… Je zal gemist worden!

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      20 maart 2020 om 08:21

      @seicilindri: whut?

      Login om te reageren
  2. daniel1975 zegt

    19 maart 2020 om 23:40

    Genoeg werk voor tuners dus…

    Login om te reageren
  3. marinepower zegt

    20 maart 2020 om 03:05

    Wie is er nou de snackbar hier? Ik dacht dat Audi het luxere broertje van VW was, maar dat dat VW uiteindelijk wel de baas mocht spelen.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      20 maart 2020 om 09:27

      @marinepower: zelfs binnen VAG hebben ze gewoon een merkstrategie, dus tussen de paradepaardjes van de diverse merken moeten toch wat onderscheid zitten.

      Login om te reageren
  4. seicilindri zegt

    20 maart 2020 om 06:07

    Ben ik de enige die het steeds gebruiken van het woord “blubberdik” zo kinderlijk vind overkomen ?

    Login om te reageren
    • peke zegt

      20 maart 2020 om 06:39

      @seicilindri: ja

      Login om te reageren
    • vondick zegt

      20 maart 2020 om 07:58

      @seicilindri: Je bent zelf blubberdik

      Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      20 maart 2020 om 08:24

      Helder. Ik twijfelde al maar nu hak ik de knoop door :.

      “Autoblog , de site voor petrol heads ”

      Niet dus . Een site voor kinderen die dromen van Tesla’s waar geen druppel “petrol” aan te pas komt en van Audi’s en VW waar geen enkele emotie bij komt kijken.
      Ik ben weg, appje eraf , post gerust nog even wat haatreacties, ik kom er toch niet meer naar kijken.

      Veel plezier nog in de kleuterklas.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        20 maart 2020 om 08:33

        @seicilindri: ok boomer

        Login om te reageren
      • tttijn zegt

        20 maart 2020 om 08:41

        @seicilindri: oei, vrij gevoelig zeg.

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          20 maart 2020 om 20:54

          @tttijn: k denk dat ie gisteren op 1,5m van zn wijf moest blijven

          Login om te reageren
      • racerx zegt

        20 maart 2020 om 10:46

        @seicilindri: deels ben ik het wel met je eens, maar er is nog genoeg content die ik leuk vind (zoals dit artikel en de motorfiets artikelen bijvoorbeeld).

        Zodra het EV nieuws écht de overhand neemt ben ik ook pleite, ik ben allesbehalve anti-EV maar mijn hobby zal het nooit worden. De liefhebberij is waarom ik autoblog bezoek, EV’s horen daar niet bij. Ik zou er echt graag enthousiast van willen worden, maar het raakt gewoon geen gevoelige snaar. Ja de acceleratie van een Tesla is heel gaaf en indrukwekkend, maar een EV is voor mij wat een ICE auto ook voor velen is: een gebruiksvoorwerp.

        Nee ik ben geen boomer…

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          20 maart 2020 om 11:02

          @racerx: Dat is jouw mening dat EVs niet tot auto liefhebberij bedoelen en moet je vooral mee doen wat je wilt. Als je je er dusdanig aan stoort dat je niet kan genieten van de VELE niet EV artikelen hier, adios toch?

          Je goedrecht , al vind ik het wel vrij schraal (mijn mening) en je doet daar autoblog mee tekort. Kop in het zand we spreken niet meer over EVs werkt gewoon niet voor ze.

          Ik heb een EV, zelfs een hij-die-niet-genoemd-mag-worden, en ik vind het wel mooi, de constante power, souplesse en opzoemende accu’s.

          Ik geniet echter nog meer van het werken in een conventionele auto, Het perfect schakelen, het geluid van de zes in lijn in mijn privé auto, of laatst toen een BMW 760 met aangepast uitlaattraject langs denderde. Ik doe er m’n raampje voor open terwijl niemand anders herkent dat het een 760 is met 12 cilinder.

          Punt wat ik probeer te maken, Ik snap het gejank gewoon niet. Waarom kan het niet alletwee?

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            20 maart 2020 om 14:31

            1: volgens mij was ik vrij expliciet toen ik vermeldde dat het om mijn mening ging, dus om dat te benadrukken en de rest van je betoog op te baseren is eigenlijk verspilde moeite.

            2: ik doe Autoblog niet tekort, want ik waardeer de effort en moeite die ze in hun blog steken en ben daar louter positief over. Dat een EV bij mij de gevoelige snaar niet raakt en derhalve de betreffende content mij dus ook niet aanspreekt is niet meer dan logisch. Ik ben daarentegen ontzettend pro EV (niet per sé BEV), wat je wellicht niet in de gaten hebt, maar liefhebberij gaat het gewoon niet worden voor mij. Dat dat voor jou anders is, 100 punten, maar daar val ik je toch ook niet op af?

            3: mijn behoorlijk milde reactie waarin ik slechts aangeef dat ik pro EV ben maar het geen hobby zal worden afdoen als gejank vind ik eigenlijk afbreuk doen aan de rest van je verhaal, proeft tevens teveel naar een EV liefhebber die de mening van een ander niet respecteert. Prima hoor, dat zie ik niet als gejank mijnerzijds maar eerder als een wat beperkt beeld van jouw kant.

            4: ik zal het nog even voor je samenvatten: EV’s gaan mijn hobby niet worden, hoewel ik de EV een erg goede ontwikkeling vind. Een hobby heeft echter met gevoel te maken, dat ik het een goede ontwikkeling vind baseer ik wat meer op feiten: minder onderhoud, uiteindelijk minder belastend voor het milieu en aansprekende prestaties. Die scheiding tussen gevoel en feiten is de essentie van mijn eerdere reactie, dus als je die eenmaal begrijpt heb je vast wat meer beeld bij mijn ‘gejank’. Als ik tzt een nieuwe EV wil zoek ik vast Autoblog nog wel eens op voor wat aankoop advies, maar hobbymatig is het enige elektrische waar ik écht warm voor loop mijn 3 gitaren en Marshall buizen halfstack.

            Okay?

            Login om te reageren
    • dawwg zegt

      20 maart 2020 om 21:14

      Helemaal mee eens, ik zeg altijd blubbervet, klinkt stukken volwassener !

      Login om te reageren
  5. ericd zegt

    20 maart 2020 om 06:30

    Je kunt toch nergens meer zooo snel, dus dan kan je beter opteren voor een lekker geluid. Terecht dat Audi die 5 cil. voor eigen gebruik claimt. Hoewel geen boxermotor, heb ik me altijd afgevraagd of Porsche voor z’n Cayman/Boxster lijn wél voor de 5 cil, had kunnen gaan. Dan had het niet alsnog voor de 6 cil. hoeven kiezen. En een iets hogere bouw maakt voor een midscheepse plaatsing niet zoveel uit.

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      20 maart 2020 om 14:09

      @ericd: motor van Boxster ligt nu in de lengte richting. Een 5 cylinder zou nooit in de lengte in een Boxster passen. Dwarsplaatsen is ook geen optie want dan ga je de hele basis structuur van de auto moeten aanpassen. 982 is eigenlijk een uitgebreide facelift 981.

      Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    20 maart 2020 om 06:43

    Heel lang stuk voor uiteindelijk een simpel antwoord: Audi kan het volume wat VW wenst niet leveren. Punt.

    Login om te reageren
  7. dolledries zegt

    20 maart 2020 om 07:04

    Mooi. Vag bestaat al uit te veel merken waarbij design, gadgets en van alles wat rond gestrooid wordt. Pak wat je pakken. Niks unieks, niks exclusief. Merkwaarde te grabbel. Ik vind de ‘nein’ stoer

    Login om te reageren
  8. b088y zegt

    20 maart 2020 om 07:23

    Vergeet de Cayman niet in het rijtje 4C en A110 ;-)

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    20 maart 2020 om 07:41

    Doodzonde dat Audi hun vijfcilinder ‘heritage’ niet wat beter uitmelkt, door dat blok ook aan te bieden voorin de A4, A5 en A6.

    Login om te reageren
    • babayaga zegt

      20 maart 2020 om 13:20

      A3 en Golf zijn primair voorwiel aangedreven autos met een transvers blok en haldex gekunstel om het naar de achterwielen te krijgen. De V5 is daarvoor bedoelt.
      A4, A5 enz zijn longitudinal, met de aandrijfas naar achteren, ander soort blok (tegenwoordig ook met haldex gekunstel om de achteras los te koppelen ivm fuel economy.)
      Het lijkt me dat het ombouwen van een V5 naar longitudinal blok absoluut niet triviaal is.

      Login om te reageren
      • Zjonnie zegt

        20 maart 2020 om 15:32

        @babayaga: de I5 welke ook aan donkervoort geleverd wordt, ligt daar gewoon in lengterichting in TOV de TT-RS en de RS3, kwestie van wat andere steunen eraan schroeven etc en het blok kan er zo in

        Login om te reageren
  10. Robert zegt

    20 maart 2020 om 07:41

    Doodzonde dat Audi hun vijfcilinder ‘heritage’ niet wat beter uitmelkt, door dat blok ook aan te bieden voorin de A4, A5 en A6.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      20 maart 2020 om 10:48

      @RRRobert: sterker nog, een opgeklopte variant had prima in een ‘instap’ R8 gekund. De oude 4.2 had aan 420pk oid ook genoeg, de turbo 5 kan daar nog meer koppel tegenover zetten ook.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        20 maart 2020 om 11:20

        Het gaat bij dat soort auto’s niet alleen om het aantal PK dat geleverd wordt, maar velen willen gewoon de Badge V8 tot V12.
        Bij MB voegt de V12 ook nauwelijks iets toe ten opzichte van de 500 serie, maar toch zijn er best veel die extra betalen om de V12 logo te mogen tonen.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          20 maart 2020 om 14:35

          Helemaal mee eens, maar die 5 pitter is mijns inziens erg bijzonder, misschien nog wel meer bijzonder dan een V8 bijvoorbeeld.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            20 maart 2020 om 21:29

            En een R8 met een L5 lijkt me hardstikke leuk en stukken betaalbaarder momenteel. Meer PKs dan de oorspronkelijke V8 en op papier stukken schoner & zuiniger, dus waarom niet ?

            Login om te reageren
      • Loek zegt

        21 maart 2020 om 08:51

        @racerx: Audi heeft ooit al aangegeven dat een ‘basis-R8’ (die zou komen maar nu de R8 op het einde van zijn latijn is, vraag ik het me af) minstens een V6 moet hebben. Er is immers al een soort kleine, lichte R8 met de 2.5 TFSI: de TT RS. En ja, die heeft het blok voorin liggen, maar dan nog. Een SUV-niche kun je uitmelken, een sportwagen van aanzienlijk niveau niet.

        Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    20 maart 2020 om 07:45

    Tja, voor de Golf snap ik het nog, maar het is vooral doodzonde dat deze motor niet in de Scirocco R kwam. Dan had deze voldoende onderscheiding TOV de Golf R, en het had een mooie parallel met de Corrado VR6 geweest….

    Login om te reageren
    • mr27 zegt

      20 maart 2020 om 07:52

      @dutchdriftking: Is de Scirocco R tegenwoordig leverbaar met vierwielaandrijving? De oudere versies waren dit niet. Wellicht dat hier ook een oorzaak ligt? 400+ pi op de voorwielen slaan namelijk nergens op.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        20 maart 2020 om 08:37

        Is de sirocco nog leverbaar? Ik dacht dat die er al even uit was…

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 maart 2020 om 10:25

        @mr27: De Scirocco is inmiddels helemaal niet meer leverbaar en heeft nooit 4-motion gehad. Maar aangezien hij op het Golf 5/6 platform stond moet dit prima mogelijk zijn geweest.

        Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    20 maart 2020 om 07:56

    Als VW Audi wil plagen leggen ze dat driecilindertje van de Gemera erin, past makkelijk, beetje prijzig, maar is wel lekker premium. Klinkt vast ook lekker.

    Login om te reageren
  13. grasvreter zegt

    20 maart 2020 om 07:57

    Bij de letters T(F)SI loop ik altijd weg. Die dingen zuipen in de regel olie, en hebben bijzonder hoge onderhoudskosten.

    Login om te reageren
    • leeno zegt

      20 maart 2020 om 10:25

      @grasvreter: Als je er niets van weet, reageer dan gewoon niet. de 2.0 en 2.5 TSI zijn zo wat de sterkste motoren die je in deze klasse kan kopen maar ja graag met de rest meepraten zonder kennis…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        20 maart 2020 om 10:51

        @leeno: om welke reeksen van de 1.8 en 2.0 TFSI ging het dan ongeveer? Want dat er HEEL veel mensen een onacceptabel olieverbruik hadden is gewoon een bewezen feit. Heeft PON ook veel gezeik mee gehad trouwens.

        Login om te reageren
        • leeno zegt

          20 maart 2020 om 11:49

          @racerx: ik kan niet direct de jaartallen zeggen maar de huidige 1.8 en 2.0 zijn de EA888 van de 3de generatie en die zijn gewoon heel goed. het gaat dan over de 1.8 (180pk,192pk) en de 2.0 (golf 7 gti, skoda rs,…) en de sterkere 2.0 (s3, cupra, R,…). Deze hebben ook allemaal dubbele injectie (direct en indirect) wat vervuiling tegengaat en dus in de toekomst ook olieverbruik tegengaat. Het blok van de golf 5 gti (EA113) is ook bulletproof dus het gaat vooral over de motoren in de tijd van de golf 6 tot ongeveer 2012.

          Login om te reageren
          • saxoke zegt

            20 maart 2020 om 21:02

            @leeno: gewoon warmrijden en gaaaas geven, toeren maken. K ken een kereltje (sympathieke gast trouwens) die een Golf 6 GTI met het oliezuipend blok had. Alleen bleek dat blok een mooie uitzondering, door de rijstijl die bij het blok hoort (toeren maken en ni als een ouwe zak met een 1.6diesel op 1800tr opschakele) verbruikte die geen olie en was bij het ketting vervangen helemaal niets te vinden van vervuiling, wat het olie verbruik zou veroorzaken. 1 probleem, ik heb het van horen zeggen, dus half reagerend autoblog zal me wel de grond inboren en beweren dat ik het via via via heb…. maar het klopt wel degelijk. BIJ GOED GEBRUIK ZIJN OOK DIE GOLF 6 GTI BLOKKEN BETROUWBAAR.

            Login om te reageren
            • saxoke zegt

              20 maart 2020 om 21:03

              @saxoke: effe voor t duidelijk te maken, dat getuned GTI blok verbruikte dus helemaal geen olie!

              Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      20 maart 2020 om 13:53

      @grasvreter: 2010 belde, ze willen deze opmerking terug.

      Login om te reageren
  14. mp014 zegt

    20 maart 2020 om 08:29

    Van je familie moet je het hebben…

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    20 maart 2020 om 08:32

    Kunnen ze de Golf R niet voorzien van een 3 liter 6 cilinder? Halen ze vlotjes de 450pk, toch?

    Login om te reageren
  16. lebeaunl zegt

    20 maart 2020 om 08:41

    https://youtu.be/bbT8g0bllY4

    Login om te reageren
  17. StijnB zegt

    20 maart 2020 om 08:47

    Grappig want van origine kwam het 2.5-liter blok net van VW…

    Login om te reageren
  18. goodolddays zegt

    20 maart 2020 om 09:06

    Wat voor golf is dat in de header?

    Login om te reageren
  19. wjeurs zegt

    20 maart 2020 om 11:48

    Kon de raad van bestuur daar niet gewoon wat druk op zetten. Audi is vrij afhankelijk van VW toch? Bedrijfstechnisch gezien? Of een kinderachtige: dan mogen jullie onze knopjes en DSG ook niet meer gebruiken lekker puh

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      20 maart 2020 om 21:05

      @wouterjeuring: veel blokken komen in vele Volkswagen, Seats en Skoda’s al van Audi. Het blok in de Leon Cupra, golf R en S3 is een blok van Audi, niet van VW

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        21 maart 2020 om 11:38

        @saxoke: ah! The more you know! ?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North