• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat modellengamma overzichtelijker maken

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 september 2019 om 11:56 – 29 Reacties

Audi gaat modellengamma overzichtelijker maken


Het werd tijd.

Het proberen te bevredigen van de behoeften van de consument is redelijk uit de klauwen gelopen bij Audi. Klanten van het merk hadden zelfs zoveel moeite met het vinden van de juiste auto, dat Audi besloot de complexiteit van zijn aanbod terug te dringen. Audi heeft al behoorlijke stappen gemaakt op dit gebied, maar het is nog lang niet klaar.

In een gesprek met Autocar heeft de Nederlandse CEO van Audi, Bram Schot, uitgelegd hoe het bedrijf vandaag de dag te werk gaat. Schot stelde zich vorig jaar de doelstelling om de complexiteit van het modellengamma met ongeveer de helft, 45 procent om precies te zijn, te reduceren. Op de IAA in Frankfurt heeft Schot tegenover het blad verteld dat het op dit moment al een reductie van 27 procent heeft gerealiseerd. Maar eenvoudig, dat was het niet.

“It is not easy because at a global perspective, a take rate of 1 or 2% sounds like an easy decision but in a specific country that could be 70% of your sales. It’s very hard decision-making. We’ve done it, and we’re down 27% so that’s huge.”

De daling is vooral te danken aan het verwijderen van bepaalde combinaties in het aanbod. Denk hierbij vooral aan opties op het gebied van versnellingsbakken, aandrijflijnen en zelfs gehele modellen. Verder heeft Schot aangegeven dat hij in de toekomst 30 procent minder modellijnen en varianten wil, om de complexiteit nog verder terug te brengen. Uiteraard is het verminderen van de complexiteit ook een manier om de kosten te drukken.

Ook interessant!

  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, bram-schot

Vorig bericht: « “Vettel’s problemen zijn niet mentaal, maar technisch”
Volgend bericht: Sjaak Trekhaak! Zo weinig sleur je met de Volkswagen ID.3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bullgod76 zegt

    14 september 2019 om 12:08

    Minder modellijnen? Dus Audi gooit alle SUV’s er weer uit en gaat alleen maar meer sedans, stations, coupes en cabrios verkopen?

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      14 september 2019 om 12:11

      @bullgod76: driedeurs A1; komende driedeurs A3, A3 cabrio is twijfelachtig, maar zullen met name motor/bak en quattro combinaties zijn denk ik.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        14 september 2019 om 13:15

        @lebeaunl: 3-deur modellen is voltooid verleden tijd bij Audi, zeker t.a.v. de A1, A3.
        Ook de toekomst van modellen als de A3 Cabrio, A5 Coupe/Cabrio, A5 Sportback, A7 Sportback, TT en R8 zijn niet zeker.
        Veel van deze modellen kunnen vervangen worden door een model met invulling voor een andere doelgroep, denk daar bij bijvoorbeeld aan een opvolging in de vorm ven een EV e-tron model.
        Een voorbeeld in die gedachtengang is, einde A7 Sportback, vervanging door de e-tron GT.
        Ook de TT en R8 lijken alleen toekomst te hebben als e-tron’s, waarbij de de TT opvolger een dual motor MEB basis krijgt.

        Login om te reageren
        • arias zegt

          14 september 2019 om 23:48

          @HZW: de A5 Sportback zal zeker niet verdwijnen, dan zou Audi wel heel dom zijn. De A5 Sportback verkoopt namelijk goed

          Login om te reageren
          • HZW zegt

            15 september 2019 om 13:33

            @arias: Er gaan geruchten dat de A5 SB en A7 SB in de toekomst één gezamenlijke vervanger gaan krijgen.

            En dat zou zomaar een e-tron model kunnen zijn.

            Login om te reageren
    • galverink zegt

      14 september 2019 om 12:16

      @bullgod76: nee, andersom. Q1 tot en met Q9 en dan de rest er uit.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 september 2019 om 12:21

        @galverink: de Q5 is op wereldschaal de best verkochte Audi. Dus inderdaad minder sedans en hatchbacks en meer SUVs.

        Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      14 september 2019 om 13:44

      @bullgod76: dat staat er toch niet?! Ze reduceren voornamelijk de grote berg aan keuzeopties die er per model zijn. Minder verschillende motoren, minder keus mbt versnellingsbakken etc. etc.

      Login om te reageren
  2. alassad zegt

    14 september 2019 om 12:10

    Welke modellijnen zijn er dan verdwenen?

    Login om te reageren
    • jajeroenja zegt

      14 september 2019 om 12:20

      @alassad: Bijvoorbeeld A3 3deurs

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 september 2019 om 12:24

        @jajeroenja: zou niet meer een model als TT waar geen opvolger meer voor komt bedoeld worden. Die is nog weliswaar nog steeds te koop maar kost Audi doordat er geen opvolger komt geen investeringsbudget meer.

        Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        14 september 2019 om 13:45

        @jajeroenja: dat is een modelvariant, geen modellijn.

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 september 2019 om 14:42

      @alassad: Alle motor/bak combinaties die niet door de WLTP kwamen… Dit is gewoon een enorme wassen neus. Een prachtig eufemisme voor ‘we hebben ons extreem vergist in de impact van de WLTP op bepaalde motor/bak combinaties, waardoor we genoodzaakt zijn 27% van onze modellen af te schieten’…

      Login om te reageren
  3. Corrado16v zegt

    14 september 2019 om 12:16

    Nu de mother of all niches nog: Mercedes

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      14 september 2019 om 12:48

      @corrado16v: ben groot fan van Mercedes, desondanks was dat het eerste dat in me opkwam! Moet maar eens op autoscout de modellen lijst open gooien.

      Login om te reageren
  4. tom307 zegt

    14 september 2019 om 12:20

    Heeft volvo die strategie nu niet perfect toegepast?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2019 om 12:27

      @tom307: je bedoeld lage marge compacte wagens als de C30 en V40 eruit en alleen nog wagens die in de grote markten als de VS en China goed verkopen overhouden? Zo zou het ook bij Audi kunnen gaan, de Europese thuismarkt is ook voor hen (en alle andere premium fabrikanten) niet meer de belangrijkste.

      Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      14 september 2019 om 12:36

      @tom307: wat dacht je van Alfa Romeo?

      Login om te reageren
  5. theladystig zegt

    14 september 2019 om 12:25

    Toen ik de kop las hoopte ik stiekem dat ze de aanduidingen voor het motorvermogen logischer gingen maken maar helaas.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      14 september 2019 om 12:53

      @theladystig: Helaas kan ik je slechts 1 plusje geven.

      A / S / RS is goed te volgen. Nummers die het formaat cq prestige aangeven. En een Q als babyboomer seal of approval.

      Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    14 september 2019 om 12:34

    Ze kunnen beter hun motortype-aanduidingen op het kofferdeksel symplificeren.

    Login om te reageren
  7. fendercd60 zegt

    14 september 2019 om 12:55

    Bij Audi vind ik het nog meevallen eigenlijk. Bij BMW, Mercedes en Mclaren is het onduidelijk eigenlijk.

    Login om te reageren
  8. elemento zegt

    14 september 2019 om 13:03

    Na 2012 modellen ben ik ook de klus kwijt

    Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    14 september 2019 om 14:17

    Gaat het niet goed met Audi/VAG?

    Login om te reageren
  10. geenidee zegt

    14 september 2019 om 14:24

    Lees: je gaat gewoon minder en minder keuze hebben en verwacht maar niet dat een euro minder gaat moeten betalen, ondanks de bijbehorende besparingen. Echt premium dat.

    Login om te reageren
  11. potver7 zegt

    14 september 2019 om 14:28

    Ze kunnen beter een paar ontwerpers inhuren, ter vervanging van die fietspomp waarmee een A4 tot A6 en A8 wordt omgetoverd.

    Login om te reageren
    • freezzr zegt

      14 september 2019 om 21:12

      @potver7: ze kunnen beter focussen op een fatsoenlijke A4…

      Login om te reageren
  12. lacker zegt

    14 september 2019 om 19:33

    En ik las nog dat er een 5 deur TT komt. Een 5 deurs?

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    15 september 2019 om 09:15

    Geen 1.5 TSI meer in de a4 dus…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North