• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Vettel’s problemen zijn niet mentaal, maar technisch”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 september 2019 om 11:03 – 20 Reacties

Vettel


Kan het zo zijn?

Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel is niet meer de oude, zo lijkt het. Sinds halverwege 2018 maakt hij veelvuldig dure fouten op cruciale momenten. Na de zomerstop hebben we hier alweer een voorbeeld van gezien, uitgerekend voor het thuisbliek van de Italiaanse renstal. Volgens Juan-Pablo Montoya is zijn schijnbaar slechte vorm geen gevolg van een aftakeling in zijn rijkwaliteiten of mentaliteit, maar is het juist te wijten aan de auto waarin hij rijdt.

Terwijl het team en de tifosi als een blok vallen voor de uitblinkende nieuwkomer Charles Leclerc, heeft Sebastian Vettel het enorm lastig de auto onder de knie te krijgen. Veelal is hij trager dan de Monegask of, als het team dat niet al voor hem heeft gedaan, verprutst hij zijn eigen kansen.

Volgens Juan Pablo Montoya is het onmogelijk dat Vettel simpelweg ineens niet meer weet wat hij aan het doen is. In plaats daarvan acht de Colombiaan, oud-Formule 1-coureur voor Williams en McLaren, de kans aannemelijker dat er een technisch probleem is dat Vettel niet onder de knie krijgt.

“I think he doesn’t like something in the car or this year’s tyres and Leclerc is able to better adapt. Vettel has to suffer to go as quick as the other guy. Because he has to suffer and he is not comfortable, he makes mistakes. When you’re not happy with the car and you push, mistakes happen. I don’t think it’s a mental thing. It is more a technical one. It’s about understanding, having someone on your side who’s able to find what’s going on.”

Montoya kan het weten. De Colombiaan, die met ettelijke zeges en kampioenschappen op het hoogste niveau gezien mag worden als een van de beste coureurs van zijn tijd, kwam in 2005 bij McLaren terecht en kwam daar toen allerminst uit de verf naast Kimi Raikkonen. Montoya voelde zich daar in 2006 zelfs dusdanig niet op zijn plaats, o.a. om de auto, dat hij halverwege het seizoen besloot de Formule 1 te verlaten. (Bron: Motorsport)

Ook interessant!

  • Vettel: "Verstappen had moeten winnen in Bahrein"
  • Vettel gediskwalificeerd
    BREEK: Vettel gediskwalificeerd, Hamilton P2! [UPDATE]
  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Charles Leclerc, Formule 1, Juan Pablo Montoya, Racing, sebastian-vettel

Vorig bericht: « CEO Mercedes bevestigt komst EV van AMG
Volgend bericht: Audi gaat modellengamma overzichtelijker maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. sollie1984 zegt

    14 september 2019 om 11:36

    Kan best kloppen wat Montoya zegt. Newey gaf ook in het verleden aan dat Vettel iemand is die een stabiele achterkant wilt om het maximale uit zichzelf en zijn auto te halen en laat dat nou net de zwakke kant zijn van de Ferrari. Ik hoop in ieder geval dat Ferrari hem een wat fijnere auto geeft voor volgend jaar anders kan het een heel zwaar jaar worden voor Vettel.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      14 september 2019 om 13:01

      @sollie1984: Als de auto hem niet ligt dan is dat (deels) z’n eigen schuld. Dan heeft-ie steken laten vallen bij de ontwikkeling van de auto. Vettel was de onbetwiste eerste rijder van Ferrari, dus het team zal echt wel rekening houden met zijn voorkeuren.

      Kijk naar Schumacher: toen die bij Ferrari kwam werd er ook een auto ontworpen die optimaal was afgestemd op zijn voorkeuren, zijn rijstijl. Het is raar dat iemand van Vettels kaliber nu al voor de tweede keer verrast wordt door een auto die hem niet ligt. Bij Red Bull was dat namelijk ook al het verhaal, in het jaar dat-ie aan alle kanten om z’n oren werd gereden door Ricciardo.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        14 september 2019 om 18:11

        @donvincenzo: Schumacher mocht de hele winter testrijden en deed dat ook verschrikkelijk veel, iets dat nu niet meer mag in F1.

        Login om te reageren
        • bobje zegt

          15 september 2019 om 10:13

          @bassx: dat geloof je toch zelf niet. Tuurlijk wordt er getest. Vettel is een huilebalk die echt wel kan rijden, maar dan moet de auto goed zijn. Zijn ontwikkelkwaliteiten zijn blijkbaar wat minder. Dan liever Lewis, die hult tijdens de race en wint ‘m dan gewoon ??

          Login om te reageren
          • bobje zegt

            15 september 2019 om 10:14

            @bobje: ☆hult☆ is 《huilt》

            Login om te reageren
  2. dwfc zegt

    14 september 2019 om 11:41

    Voor de Ferrari fans, op de site van AMS een zeer goed artikel onder de titel, Ferrari met twee gezichten.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      14 september 2019 om 13:33

      @dwfc: goed stuk idd. Schrijnend om te zien dat als Ferrari geoptimaliseerd had, ze alsnog achter Lewis zouden staan atm.

      Login om te reageren
    • FB_100001036415374 zegt

      15 september 2019 om 09:08

      @dwfc: Toevallig een link? Kan het artikel niet vinden :/

      Login om te reageren
  3. HZW zegt

    14 september 2019 om 11:46

    Haal hem lekker terug naar Red Bull.
    Heb je volgend jaar twee soliede rijder om mee te doen om de WK titel, bij zowel de rijders als de constructeurs.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      14 september 2019 om 13:20

      @HZW: dit. ?

      Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      14 september 2019 om 17:08

      @HZW: red Bill’s zwakte is dat ze vasthouden aan hun talentenpool. Probleem dat een Vettel of Verstappen niet elk jaar voorbij komt. Als ze constructeurskampioen willen worden zullen ze de portemonnee moeten trekken. Albon, Gasly en Kvyat zijn middenmoot op zijn best.

      Login om te reageren
  4. 20klepper zegt

    14 september 2019 om 12:06

    Vettel heeft zijn tijd gewoon gehad,, heel simpel. Leclerc rijdt nu heel sterk, jongens zoals Max en hij zijn nu de toekomst.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    14 september 2019 om 12:17

    Maar als je de auto niet onder controle krijgt ben je dan nog wel van het juiste niveau? Dat Jos Verstappen toen als broekie moeite had met de wagen die Schumacher prettig vond is hem te vergeven maar een viervoudig wereldkampioen als Vettel moet ofwel de wagen onder controle kunnen krijgen ofwel het team aanwijzingen kunnen geven om de wagen te verbeteren. Ik heb Montoya hoog zitten maar ik zie dit vooral als een hart onder de riem steken bij Vettel terwijl het eigenlijk gewoon voor iedereen zichtbaar dat Vettel aan pensioen toe is. Terug naar Red Bull is helemaal geen optie, niet alleen is dat een stap terug, letterlijk en figuurlijk maar het risico dat hij daar door Verstappen om de oren gereden wordt is gewoon veel te groot.

    Login om te reageren
  6. zeevink zegt

    14 september 2019 om 12:50

    Krijg steeds meer het idee dat Vettel zich aan het verheugen is op een toekomst buiten de F1. En hierdoor wellicht scherpte en ambitie tekort komt op zijn teamgenoot. Dit is menselijk maar je zal wel de gevolgen ervan moeten accepteren.

    Login om te reageren
  7. jannemaneke zegt

    14 september 2019 om 13:08

    Misschien ligt de Ferrari hem inderdaad niet maar in zijn hoofd zit het bij Vettel in ieder geval ook niet goed. Als je ziet hoe hij laatst terug de baan op kwam vlak voor een andere rijder nadat hij er af ging… dat heeft niks met de wagen te maken maar wel met de rijder.

    Vettel wordt nu al jaren het snot voor de ogen gereden door Hamilton en ik denk dat hij het geloof in zichzelf en zijn motivatie en drive compleet kwijt is.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      14 september 2019 om 13:22

      @jannemaneke: Dat is zeer goed mogelijk.
      Vettel houd zijn privé leven buiten de Media en wil er ook niet over praten, maar hij is recentelijk weer vader geworden.
      Om het geld hoeft hij het allang niet meer te doen lijkt mijn, misschien verschuiven zijn prioriteiten in het leven.

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      14 september 2019 om 13:35

      @jannemaneke: Dat idee heb ik dus ook. Hoe Kimi er op volle snelheid afschoof in Parabolica, dát is voor mij een schuivertje waarbij het lijkt alsof er gevoel met de reactie van de auto mist. Bij Vettel zien de foutjes er al anderhalf jaar erg knullig uit.

      Om hem dan wel weer een beetje te verdedigen: het halve veld klapte er in Duitsland af, terwijl hij mooi naar de 2e plaats reed. Hij kan het dus echt wel, maar lijkt zo nu en dan de focus kwijt te zijn.

      Login om te reageren
  8. supertjeduc zegt

    14 september 2019 om 13:30

    Hij was ook wel op een flinke manier genaaid door zijn team “maat” op zaterdag dag

    Login om te reageren
  9. HZW zegt

    14 september 2019 om 14:27

    Leclerc is absoluut geen teamspeler, meer een eigenheimer.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    14 september 2019 om 20:11

    Vettel lijkt te hebben wat Max in zijn eerste periode vorig jaar had. Ik hoop dat hij snel verbeterd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North