
Marketing done wrong…
Paniek in China! Audi heeft in het enorme land namelijk een commercial de lucht in gestuurd die leidde tot behoorlijk veel ophef onder de bevolking aldaar. In het filmpje wordt een bruid vlak voor de plechtigheid grondig door schoonmoeders gecontroleerd op littekens die mogelijk duiden op chirurgische ingrepen. Uiteindelijk geeft de moeder van de bruidegom haar goedkeuring, maar niet voordat ze de borstpartij van de aanstaande bruid nog even inspecteert.
De boodschap van het hele verhaal: bij het nemen van belangrijke beslissingen moet je voorzichtig zijn. Deze slogan doelt op het feit dat in China veel namaakonderdelen worden gebruikt om de kosten te drukken, maar dat consumenten er verstandig aan doen om gewoon de originele bits and pieces van het merk zelf in hun waggie te laten monteren.
Volgens veel Chinezen is de commercial behoorlijk vrouwonvriendelijk en seksistisch. Sommigen roepen zelfs op tot een boycot van het merk. Er gaan zelfs berichten over sociale media waarin mensen aangeven nooit meer een Audi te zullen kopen. De controverse komt niet bepaald als geroepen, want de Chinese vraag naar Audi’s liep onlangs al terug. En dat terwijl De Boksbeugel van de drie Duitse premiummerken de grootste is.
Het bewuste filmpje kijk je hieronder terug.
Ach joh, wat politiek minder correct, who cares. Politieke correctheid is toch voor enge mensen. Tegen schenen schoppen is gezond.
@Jochempie: Auto’s verkopen in China is pas gezond. Voor Audi
@svenska_aeroplan_ab: lol
@jochempie: Op zich mee eens. Probleem is alleen dat de term inmiddels zijn lading is verloren omdat het een lievelingetje van populisten en hun aanhang is geworden. Net als ‘links’. Alles wat ze niet zint, geen zin in hebben, niet kunnen of niet willen begrijpen noemen ze steevast ‘politiek correct’ of ‘links’. Policor, linksch, linkse kerk, gutmensch, wereldverbeteraar, social media staat er vól mee.
@musje83: populisme is een strategie, geen politieke stroming. Bekijk eens hoeveel populistische professoren in de VS voor de recente opmars van antifa hebben gezorgd.
@Jochempie: Zeker kan dat maar mijn punt is dat wanneer je als fabrikant producten probeert te slijten in een bepaald land, je er wijs aan doet om je reclames toe te spitsen op de gebruiken van dat land en om niet als arrogante westerling over te komen door er vanuit te gaan dat ze daar toch wel begrijpen dat het een grapje is. Woon inmiddels 4 jaar in China en zo werkt het hier helaas gewoonweg niet.
@jochempie: Feitelijk is iedereen die ‘naar het bekkie van het volk’ praat een populist, je zou kunnen stellen dat alle politici populisten zijn. Maar de aangenomen betekenis omhelst politici (en hun aanhang) die graag schoppen tegen heilige huisjes en goed ‘klinkende’ oplossingen voor te stellen, hoe onhaalbaar, onrealistisch of tenenkrommend dom ze in werkelijkheid ook zijn. Het inspelen op onderbuikgevoel, en mensen als Wilders en Trump vallen daar onder.
Bekendste strategie is het bashen van de gevestigde orde, het constante schoppen en schreeuwen maar verbitterd zijn bij uitsluiting als gevolg (‘cordon sanitaire’), zeggen namens ‘het volk’ te spreken en te zeggen dat ‘het volk heeft gesproken’ en natuurlijk altijd en overal benadrukken hoe belangrijk ‘eigen’ is (eigen cultuur, eigen land, eigen volk etc.).
Maar ik dwaal wel heel erg af… Anyhow – ik vind populisme eerder voor enge mensen en politiek correctheid voor de conservatieven.
@musje83: “Bekendste strategie is het bashen van de gevestigde orde, het constante schoppen en schreeuwen maar verbitterd zijn bij uitsluiting als gevolg (‘cordon sanitaire’), zeggen namens ‘het volk’ te spreken en te zeggen dat ‘het volk heeft gesproken’ en natuurlijk altijd en overal benadrukken hoe belangrijk ‘eigen’ is (eigen cultuur, eigen land, eigen volk etc.). ”
Dat klopt, en dat is precies hoe de tegenstanders van de Amerikaanse president zich momenteel opstellen. De leftists en antifa zijn niet voor rede vatbaar en ze hebben enkel het doel de regering te laten vallen. Dat doel hadden ze al voordat de regering überhaupt op haar plek zat.
@jochempie: En dat vind ik weer een typische zwart-wit opstelling. Alsof iedereen die Trump liever kwijt dan rijk is een ‘leftie’ is. Zijn draagvlak onder de bevolking, links of rechts, is laag, erg laag. Ik heb zelf vanaf dag 1 gezegd dat we wel zouden zien hoe hij het zou doen, maar ik heb de regering Trump tot noch toe op weinig positiefs kunnen betrappen.
Hey maar autoblog = auto’s hé, haha
@musje83: Ik heb dezelfde opstelling, en heb ‘m ook nog niet op veel positiefs kunnen betrappen. Maar wij hebben het gelukkig over de inhoud als we daar over nadenken. Daar lijkt de oppositie niet zo mee bezig te zijn. En ik snap je punt van de zwart/wit-opmerking, maar de niet-leftist Trump-tegenstanders zijn verhoudingsgewijs wel erg stil…
Maar inderdaad, back to cars.
@musje83: Zie, wat de partijen aan de linker- en rechterzijde van het spectrum proberen te doen is verdeling zaaien. 99% van alle mensen denken grofweg hetzelfde over belangrijke politieke standpunten, maar binnen het huidige politieke klimaat wordt men geacht kleur te bekennen. Het is hard tegen hard, en het domste is nog wel dat binnen die kleuren de meningsverschillen hemelsbreed zijn. Zo scharen islamisten en feministen zich onder dezelfde vlag, terwijl de één zich uitspreekt tegen democratie en voor religieuze onderwerping, en de ander voor de vrijheid en tegen de onderdrukking van vrouwen (en tegenwoordig tegen de onderdrukking van iedereen die niet roomblank is en geen piemel heeft).
@musje83: je vat het lekker samen, dank je!
@jochempie: niet helemaal waar, ooit begon het onder de Romeinen als een beweging. Ook Verdonk dacht hier anders over. Die wilde haar partij (hup Holland of zoiets) laten stemmen zoals haar stemmers of leden wilden. Letterlijk populistisch dus. En van Trump kun je eigenlijk ook best stellen dat de man geen politieke agenda heeft maar alleen maar doet wat hij denkt dat het volk wil. Hij is geobsedeerd door wat mensen van hem vinden.
@Jochempie: ooit in Azië geweest? In veel van die landen staat respect nogal hoog op de ladder. Zeker daar moet je als bekend merk oppassen met wat voor commercials je maakt.
@mopar: Zeker, maar wat is je punt? Ik mag er vanuit een Europees perspectief op reageren, toch? Cultuur is niet heilig.
Hoewel ik gezonde aversie heb tegen elke vorm van reclame (kan prima zelf keuzes maken) is het idee achter deze wel aardig geslaagd.
@porker: reclame dient niet om je een keuze te laten maken. Reclame dient om je bewust te maken van het bestaan van een product. Daarom is reclame an sich ook niet slecht maar gepersonaliseerde reclame wel negatief. Dan heb je niet meer zelf de vrijheid om af te wegen of jij iets interessant vindt, dan doet iemand anders dat al voor je.
@mashell: Als je dat gelooft staat je huis vast vol met allerhande troep die je niet nodig hebt. Reclame maken ze enkel en alleen om je te beïnvloeden.
@snorrewietskie: dan nog staat de uiteindelijke keuze je vrij hè…
@davelepeef: Dat denk je wel ja. Onbewust echter niet.
Dit moet wel van een Duits reclamebureau komen, want Chinezen kopiëren alleen maar. En deze insteek had ik nog nooit eerder gezien.
En moet het leuk zijn? Duitsers hebben geen humor toch? O wacht, dat is een ander merk…
@ijoost: Dat zeiden ze vroeger ook van de Japanners en Koreanen. De Chinezen koperen steeds minder en in verschillende sectoren zijn ze leidinggevend.
@ijoost: Chinezen doen tegenwoordig wel iets meer. Over een paar jaar domineren ze de hele wereld met hun producten.
@snorrewietskie: yea yea…
@snorrewietskie: Dat ben ik helemaal met je eens!
@snorrewietskie: hahaha, wat denk je dan dat er met de prijs van Chinese producten gaat gebeuren?
@iJoost: Geen duits bureau (zijn die er uberhaupt). Ogilvy & Mather Beijing
Die Chinese (vrouwen) laten zich massaal verbouwen, dus beetje gespeelde verontwaardiging naar mijn idee.
Ik kom veel in China en zie dus ook wel een reclame en shows op TV en op de apps. Er zijn verschillende filmpjes en reclame die veel verder gaan, kan maar moeilijk geloven dat ze er nu plots een probleem mee hebben, ten minste niet als het om seksisme gaat.
Waar de commotie vooral om te is zijn de hint naar plastische chirurgische ingrepen bij jonge vrouwen veel gebeurt maar nog erg taboe is. Dat staat nu wel erg ter discussie in China. Waarschijnlijk ook de rede dat ze dachten dat de reclame een impact zou hebben. Gegokt en verloren.
Dat oproepen tot boycot geloof ik wel, dat is een typische Chinese reactie maar ook zo weer vergeten.
@sketcher: aan de ene kant de behoefte om te voldoen aan het westerse schoonheidsideaal, en aan de andere kant de Chinese traditie. Ik ben blij dat ik hun niet ben.
Als ik de moeder van bruidegom was zou ik ook nog even tussen de benen kijken of er geen namaak-Akrapovic hangt
@raoufff: wat is er mis met hoge kwaliteit pijpen?
Het gaat er dus niet om hoe je over hun praat maar DAT je over hun praat. Typisch voor Audi.
@v6ti: Ok…….?
@fouadski: Hij bedoelt dat er niet zoiets bestaat als slechte reclame.
Het leven is echt geen kloot aan, als je aanstoot kan nemen aan deze reclame.
allemaal de schuld van Mark Rutte