Audi Prologue Avant: elegante, ruime dieselhybride [update]

Auteur: , 30 Reacties

Dat de lijnen van het eerste Prologue Concept ook naar een Avant-achtige zouden worden doorgetrokken was geen geheim, en nu hebben we alle informatie voor je.

De Prologue Avant is met zijn brede voorkomen, smalle spiegels, en ontbrekende deurgrepen duidelijk een concept, maar de makers ervan opteerden er wel een relatief realistische aandrijflijn in te lepelen, om ons alvast op te warmen voor de Q7 PHEV (waarvan de specs – helaaas voor Audi – al op straat liggen).

445 pk

Onder de kap ligt een 3.0 TDI (260 kW/353 pk), gekoppeld aan een elektromotor (100 kW/136 pk) die is geïntegreerd in de achttraps tiptronic-transmissie. Gezamenlijk is dit goed voor 335 kW/455 pk aan systeemvermogen, een maximumkoppel van 750 Newtonmeter, en toch een fabeltastisch papieren verbruik van 1,6 liter op 100 km (43 g/km CO2). Waarden die je alleen haalt als je je dikke Audi voor niets anders gebruikt dan ritjes naar de slager een paar straten verder of zakenafspraken binnen de stadsgrens, en dan nog kan je al het vermogen niet aanspreken. Enfin, het zou je wel 7% bijtelling geven, en daar draait het om.

Audi Prologue Avant

Deze Prologue gebruikt Audi’s permanente quattro-systeem, waarmee de 5,11 meter lange Brake in 5,1 seconden naar de 100 km/u Schiet. Een topsnelheid van 250 km/u is mogelijk, en de achterwielen sturen in de bochten tevens mee, tot 5 graden, iets dat we al eerder bij het sportieve halfbroertje uit Zuffenhausen zagen.

Inductieladen

Het lithium-ion batterijpakket is goed voor 14,1 kWh aan vermogen, wat resulteert in een puur elektrisch rijbereik van 54 kilometer. Met Audi wireless charging (AWC) behoort inductieladen ook tot de mogelijkheden.

UPDATE (27-02): Nu ook met video, je checkt ‘m HIER.



30 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
De voorkant mag echt wel een stukje subtieler, maar en profil vind ik hem schitterend. (Alhoewel voor de bashers het natuurlijk net een Golf Variant is want een mening is belangrijke dan een paar ogen).

Qua techniek: er komt dus een 355pk sterke 3.0 V6 TDI. Dat klinkt serieus goed, ook zonder accu’s. Deze auto zal, zeker op langere afstanden, nooit zijn opgegeven verbruik halen, maar zo desastreus als met een Outlander wordt het niet. Bij de Mitsubishi hadden de heren ingineurs het lumineuze idee om een 1.800kg zware Outlander Hybrid te koppelen aan een astmatisch 2.0 zonder enige vorm van koppel en minimaal vermogen (120pk of zo, zoveel als een waterkoker ongeveer).

Maar bij deze Audi is er dus een flinke diesel aan gekoppeld. Dit zal betekenen dat het verbruik niet superlaag zal zijn, maar de 3.0 sleurt het accupakket wel wat makkelijker mee. Waardoor je niet 1 op 6,5 rijdt op de Autobahn… (Yup, 1 op 6,5)

Ik ben sowieso niet van de hybrides: het is altijd een compromis met een te hoog gewicht.
@gtwillem: die Metsubsidie heeft ook alleen een koppelling tussen verbrandingsmotor en wielen bij snelheden van 130km/h en hoger. Daaronder heb je alleen en enkel aandrijving via de elektromotoren. Een compleet ander concept dus. Voor de rest van de tijd staat dat suffe 2.0 blok een beetje voor aggregaat te spelen; Bij een ideaal toerental, want niet aan wielen of bak gekoppeld, eigenlijk net een variamatic zoals in een dafje. Dan is een mooie koppelkromme niet meer belangrijk; als ie maar vermogen voor de generator levert.

Verder: helemaal met je eens: en profil een mooie bak die Audi.
@postzegel: klopt. Op hogere snelheid is het een zgn prise direct. De uitgaande snelheid van de krukas is gelijk aan die van die cardanas. Op dat moment moet dat blok, wat inderdaad een aggregaat is, vol aan de bak.
@gtwillem: waarom ben je overal? ?
@richman: omdat ik vandaag, tromgeroffel, met het OV naar mijn werk ga. Vanavond een borrel met oud klasgenoten, dan is het verstandiger om de auto thuis te laten. Je hebt toch een partij tijd in de trein: mailtjes beantwoorden en spammen op AB onder het genot van een kop koffie en stinkende mensen die net hebben gerookt…
@gtwillem: beste antwoord ooit! Veel plezier man!
@gtwillem: En bevalt de trein :) of toch liever de auto.
@badboys: Vreselijk. De hele trein zit vol ovulerende huisvrouwen… Misschien niet handig om via Amsterdam-RAI te reizen tijdens de Huishoudbeurs.

Nergens zitplek, vele mensen stinken echt letterlijk als een malle (zeker de rokers), veel te veel kabaal, slechte afwerking van het interieur, smerige toiletten (zelfs op een festival is het schoner, serieus) en mijn reistijd is twee keer zo lang. Ik had ook 1e klasse kunnen rijden, zal ik ook doen, maar dat is bijkans duurder dan met de auto…
Prachtig!
Super dik ding!
Wanneer houdt Audi eens op auto’s te ontwerpen die 22″ móeten hebben om n beetje uit de verf te komen?? Obese bakken zijn het joh
De hoeken van de voorbumper en de bogen in de voorspatborden doen de auto schuin van voren denken aan de volvo s60. Het silhouet ziet er erg knap uit alleen kunnen ze een iets subtielere front bedenken wat mij betreft..
Mooie auto hoor, als je even door alle conceptprullaria heenkijkt staat er nog steeds een lekkere dikke auto.
Dit is weer eens een écht mooie auto. Een beetje een foute uitstraling, die je ook bij sommige Amerikaanse auto’s ziet, zoals de Chrysler 300C. Ik mag dat wel.
De niche van de lijkwagens hoeft om mij niet ook door Audi te worden ingevuld. De coupe was mooi, deze is meer van de zelfde typische Audi Avant stijl.
Heeft de cls shooting brake toch wel iets los gemaakt bij Audi. Wat een verrassing…
Mooie auto hoor! Mooiste avant van Audi tot nu toe.
Gewoon een A6 Avant met wat andere lichten, een NOG grotere grill, en een interieur wat er nooit zo zal komen.
A7 Shooting Brake iemand? ?
Als Volvo een geweldige station concept kan neerzetten (Concept Estate), ja dan kan Audi het blijkbaar ook.
Dit is gewoon een gedacelifte A6 xl. Erg mooi, dat wel. Maar niet revolutionair spannend ofzo qua uiterlijk.
Wat ik al een nadeel vind van de huidige A6, maar bij deze nog meer lijkt, is dat de achterklep zo enorm schuin loopt. Ziet er mooi uit, maar in de praktijk blijkt dat het zo onpractisch is…
Hoe vaak ik al wel niet iets groots ingeladen had en dat de klep net niet dicht kon, of met een beetje aanduwen pas dicht kon… Ergelijk…
De vorige V70 had daar in ieder geval geen last van… :)
@kliko: Ook geen probleem bij de E-Klasse Estate, je kan bijna gaan camperen met je tent :)
Deze hebben we toch al een paar keer gezien?
Ik voorzie een terugkeer naar een kleinere grille…
Kom toch eens met iets nieuws, heren van Audi!

Dit is weer een doorontwikkeling van de vorige modellen wat stijl betreft en dat is een gemiste kans. Dat de modellen op elkaar lijken ok maar de generaties zouden toch echt een keer nieuw moeten zijn.
Nieuwe auto’s worden steeds lelijker… een Audi avant van begin 2000 ziet er toch veel beter uit!?
Hij is ook veel te strak… iets wat tegenwoordig een steeds groter probleem is…
Als je concept-tekenaar bent van beroep, is werken bij Audi toch niet t meest interessante beroep.
’t Ding ziet er prima uit. Mooi die heupen; maar dat weten we ook al een paar generaties, van de RS-versies.
353pk uit de 3.0 TDI (geen idee hoeveel turbo).; ja prima, gaat nog altijd BMW niet voorbij.
Koppeling van de TDI aan de elektro meuk gaat al live in de Q7; dus ook niet bijster boeiend.
Wat een mooi ding. Ben benieuwd hoe de productieversie wordt. Echt een imposante auto!

De velgen kunnen beter. Iets te ordinair naar mijn mening.
Alsof ze van de tuningboer komen.

Wat ik altijd een raar design ding vind is dat bij veel velgen de spaken tegen de rijrichting in draaien. Natuurlijk is het duurder om “linker en rechter” velgen te maken, maar zeker bij zulke dure auto’s zou het wel erg mooi staan.

Bij deze auto is het helemaal raar, want zowel links als rechts draaien ze tegen de rijrichting in. Ze zullen wel ge-copy/paste zijn, want anders hebben ze wel twee versies gemaakt die dan beiden tegen de rijrichting in draaien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).