• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW’s nieuwe vierdeurscoupé is groter en flitsender dan ooit

Auteur: Dizono, gepost 25 februari 2015 om 00:01 – 37 Reacties

Afbeelding VW’s nieuwe vierdeurscoupé is groter en flitsender dan ooitAfbeelding VW’s nieuwe vierdeurscoupé is groter en flitsender dan ooit

Volkswagen CC Concept
Volkswagen gunt ons een eerste blik op de weg die ingeslagen wordt qua styling én hoe hun nieuwe en vooral grotere vierdeurscoupé eruit gaat zien.

Vierdeurscoupe’s zijn niets nieuws voor Volkswagen, van de vorige Passat was er overigens ook de CC. Deze werd bij de facelift overigens omgedoopt van Passat CC tot CC om zo het model iets los te weken van de Passat. De nieuwe ‘CC’ -het is niet onwaarschijnlijk dat Volkswagen een andere naam verzint- wordt een heel stuk groter en zal duidelijk een gat slaan met de Passat. Daarmee zet VW haar nieuwe vierdeurscoupé lijnrecht tegenover de Mercedes-Benz CLS, de stamvader van alle moderne vierdeurscoupé’s.

Zoals we eerder al voorspelden krijgt de nieuwe CC een nog vlakker liggende achterruit dan de VW’s eerste poging tot een vierdeurscoupé. Als ze deze schetsen een goed beeld van het uiteindelijke productiemodel bieden natuurlijk. Ook zien we een nog grotere grille die ongetwijfeld de komst van een ‘nieuw’ familiegezicht aankondigt. Behalve deze volgens Volkswagen ‘nieuwe progressieve designtaal’ kunnen we verder plug-intechniek verwachten die bestaat uit een TSI-motor gekoppeld aan twee elektromotoren, en innovatieve vierwielaandrijving. Wát er innovatief gaat zijn, dat houden ze in Wolfsburg nog even onder de pet. We gaan er in ieder geval vanuit dat de Volkswagen op het MLB-platform zal staan, waar onder andere ook de Audi A7 Sportback gebruik van maakt.

UPDATE: de volledige naam van de auto luidt [haalt adem]: Volkswagen Sport Coupé Concept GTE. Weer een stekkerhybrideconcept dus.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?
  • Volkswagen met 4 uitlaten
    Koop deze Volkswagen Passat W8 voor een schijntje
  • Passat sedan
    In memoriam: Volkswagen Passat Sedan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Coupe, geneve-2015, gte, Hybride, passat, passat-cc, plug-in, Volkswagen

Vorig bericht: « Nieuwe Suzuki Vitara heeft een prijs en 20% bijtelling
Volgend bericht: Audi Prologue Avant: elegante, ruime dieselhybride [update] »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    25 februari 2015 om 00:05

    En de Panamera staat ook op dat platform… Oei, Porsche wordt dan wel heel erg duidelijk VAG…

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      25 februari 2015 om 00:15

      @reactief: excuus. Lees net dat dat een ander platform is wat gebaseerd is op deze…

      OT: Met zulke schetsen kan je niet zoveel, maar het lijkt wel een mooie auto te kunnen worden. Voorspelbaar en veilig ontworpen, maar dat kan soms ook goedzijn!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 februari 2015 om 00:19

      @reactief: Porsche is gewoon vag wat de suf’s en panamera betreft. Gelukkig mogen ze hun sportwagens nog zelf ontwikkelen…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        25 februari 2015 om 07:08

        @lekbak: dat is veel te kort door de bocht. Een Panamera is echt uit een ander hout, ehhh, metaal gesneden dan bijvoorbeeld de Audi A7. Ik zeg niet dat de Panamera een rijdersauto is als de 911, maar zeker tussen de 911 en de A6 in. Terwijl de A7 0.5% meer rijdersauto is dan de A6. Panamera’s zijn serieus lelijk, en serieus goed.

        Login om te reageren
  2. mercedesbenz63 zegt

    25 februari 2015 om 00:05

    Dus conclusie het wordt een pheaton met vorm van een passat cc

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      25 februari 2015 om 07:13

      @mercedesbenz63: nee. De Phaeton staat nog een segment hoger in de markt.

      Passat valt in de klasse van de Insignia, Mondeo, 3-Serie en C-Klasse.

      Deze nieuwe ‘CC’ gaat vallen in de klasse van de: 6-serie, A7, CLS en de Rover 3500.

      De Phaeton valt on de klasse van de A8, 7-serie, S-Klasse, LS en XJ.

      Login om te reageren
  3. ziekegeest zegt

    25 februari 2015 om 00:16

    Waar blijft die tijd dat coupe’s nog 2 deuren hadden?

    Login om te reageren
    • casperfcb zegt

      25 februari 2015 om 02:41

      @ziekegeest: ik dacht ook al.. Nu wordt het woord coupé nog lastiger uitleggen

      Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    25 februari 2015 om 00:28

    Zal een mooi ding worden, hopelijk met echte quattro ipv 4-motion.

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      25 februari 2015 om 07:14

      @Hupke: Wat is ‘echte’ quattro? Bij de kleinere modellen springen de achterwielen gewoon bij en de grotere hebben permanente aandrijving op de voor- en achterwielen. En dat was 10 jaar terug vanaf de Passat, hoe het nu zit weet ik niet.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        25 februari 2015 om 07:35

        @lohran: heel eenvoudig, kijk naar hoe de motor in het vooronder ligt. De A1, A3, TT, Q3, Leon, Octavia, Superb, Golf en Passat hebben de motor overdwars liggen. Bij deze modellen is de vierwielaandrijving geregeld via een haldexkoppeling. Op het moment dat de grip minder wordt, springen de achterwielen bij.

        De A4, A6, A8, Touareg en Phaeton hebben de motor in de lengte liggen, en hebben daarvoor de betere architectuur voor vierwielaandrijving via een meer ruimte innemen maar effectiever torsen differentieel, waardoor je permanent vierwielaandrijving hebt.

        Bij normaal gebruik en noodgevallen merk je er niet heel veel verschil, maar met lange doordraaiers op half gas voelt een ‘echte’ quattro nog rotsvaster en stabieler.

        Login om te reageren
        • Lohran zegt

          25 februari 2015 om 07:56

          @gtwillem: Ja precies! Houd inmiddels alleen niet meer bij hoe de motor ligt :p Alleen heeft de Passat geen motor in lengterichting, net als de A4? Dat was bij de eerdere modellen wel zo.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            25 februari 2015 om 08:23

            @lohran:
            Kort samengevat:

            Passat B1: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi 80, geen 4wd.

            Passat B2: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi 80, permanente wél 4wd mogelijk (Torsen)

            Passat B3: motor overdwars, technisch gelijk aan Golf, parttime 4wd mogelijk (Haldex)

            Passat B4: motor overdwars, technisch gelijk aan Golf, partttime 4wd mogelijk (Haldex)

            Passat B5: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi A6, permanente 4wd mogelijk (Torsen)

            Passat B5.5: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi A6, permanente 4wd mogelijk (torsen), zelfs leverbaar met achtcilinder

            Passat B6 en B7: motor overdwars, technisch gelijk aan Golf, leverbaar met parttime 4wd (haldex)

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              25 februari 2015 om 08:46

              @gtwillem:
              Willem, als ik zo de DNA geschiedenis lees van de Passat, is de Passat B6 dan eigenlijk geen degradatie na de B 5?
              Ik bedoel de B 5 en de A6 van Audi zijn aan elkaar gelinkt maar de B 6 is gelinkt aan de Golf.
              m.a.w. waarom dan nog een Passat nemen ?

              Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      25 februari 2015 om 07:17

      @Hupke: de grotere VAG modellen krijgen de motor voorlangs in de neus (dus niet overdwars) en hebben quattro vierwielaandrijving met Torsen differentieel.

      Alhoewel ik gisteren een ommetje heb mogen maken in een S3 sedan, en ik kon niet aanmerken op de serieus goede vierwielaandrijving. Waar je vroeger nog wat schokken voelde en minimaal gripverlies had (heel even lijken de voorwielen het niet te weten), de laatste Haldex variant gaat altijd. Best een puik systeem.

      Login om te reageren
  5. Design_Driven zegt

    25 februari 2015 om 00:33

    De verschillen tussen de styling van Audi, Skoda en VW wordt wel erg klein. Hoewel de gril op de schets mij wel bevalt kruipt het wel weer dichter bij de single frame gril van Audi.

    Ik ben benieuwd, gaan we hem al in Genève zien?

    Login om te reageren
  6. badboys zegt

    25 februari 2015 om 00:42

    De eerste generatie Passat CC is een schitterende auto, dus laat maar komen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      25 februari 2015 om 07:18

      @badboys: dat ben ik met je eens. Elke keer als er een Passerati voorbij rijdt, kijk ik altijd even om!

      Login om te reageren
  7. dhrwilders zegt

    25 februari 2015 om 01:12

    CC vs CLS, Muwhaha #evillaughter #stupidVAG

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      25 februari 2015 om 07:35

      @dhrwilders: is dit het nieuwe niveau?

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        25 februari 2015 om 09:44

        @gtwillem: heeft Wilders ooit op een hoger niveau gesproken?

        Login om te reageren
        • dhrwilders zegt

          25 februari 2015 om 16:07

          @knipperlichtje: het hoogste niveau hmm moelijke vraag, laagste niveau? dat was toch zonder enige twijfel ga ik toch voor je zus

          Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    25 februari 2015 om 01:13

    Hebben we deze niet al gezien maar dan met vier ringen op de voorkant?

    Login om te reageren
  9. uselessblogger zegt

    25 februari 2015 om 02:27

    doe mij maar een 6 gran coupe, zo’n prachtige wagen

    Login om te reageren
  10. sydney zegt

    25 februari 2015 om 02:28

    Tja..Leuk altijd zo’n gedramatiseerde tekening, al geeft het heus wel een richting welke kant het op gaat,heel veel kan je er niet mee.Eerst maar eens de concept zien.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 februari 2015 om 06:16

      @sydney:
      Yep, zonder logo zou het ook een Peugeot 508 kunnen zijn….

      Login om te reageren
  11. privilege zegt

    25 februari 2015 om 06:55

    Mooie lijnen spel! Maar vind dat 4 deurs en het een coupe noemen maar raar..

    Login om te reageren
  12. dotternetta zegt

    25 februari 2015 om 07:17

    flitsend????? het is een platgeslagen golf….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 februari 2015 om 14:14

      @dotternetta:
      Om precies te zijn, het is een platte Skoda Rapid…..

      Login om te reageren
  13. luukvdb zegt

    25 februari 2015 om 07:49

    eigenlijk vind ik ‘m best wel mooi.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    25 februari 2015 om 07:59

    Dik ding!

    Login om te reageren
  15. mazdarx zegt

    25 februari 2015 om 09:02

    Ik ben fan van 4 deurs coupes, ik heb zelf ook 1 van de voorvaderen van dit concept: De Mazda RX-8. Laat maar komen Volkswaggel!

    Login om te reageren
  16. str8six zegt

    25 februari 2015 om 11:20

    ‘nieuw’ familiegezicht’ ‘nieuwe progressieve designtaal’ met die apostrofjes sla je de spijker precies op z’n kop.

    Login om te reageren
  17. Rob zegt

    25 februari 2015 om 11:20

    De eerste Passat CC vond ik in de juiste kleur en met de juiste wielen serieus een chique verschijning. Zoals het exemplaar waar Wouter destijds mee heeft gereden, pracht ding.
    http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Volkswagen/Passat_CC_36_V6/Volkswagen_Passat_CC_3_5.jpg

    De opvolger daarentegen was nog al duf. De nieuwste Passat heeft dan wel weer de potentie voor een mooie CC, mits ze de achterkant flink aanpakken…

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    25 februari 2015 om 12:47

    Voor wanneer de Golf-based CC? Er moet toch iets tegenover die CLA komen te staan…

    Login om te reageren
  19. deboes zegt

    25 februari 2015 om 19:41

    Laat die benzine motoren maar zitten en doe maar alleen een elektromotor, misschien is er dan wel een kans dat je zonder bergingswagen op je bestemming aankomt.

    Login om te reageren
  20. Tommy2 zegt

    26 februari 2015 om 11:39

    Mooi ding, maar te groot en te duur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North