• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: zo werkt Porsches achterwielbesturing [911 GT3]

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 maart 2014 om 15:19 – 51 Reacties

Porsches blote achterkant


Porsche introduceert op de nieuwe 911 GT3 en Turbo een vierwielbesturingssysteem. Benieuwd hoe dit er in de praktijk uit ziet?

Zo werkt het: tot 50 km/u sturen de achterwielen in tegenovergestelde richting tot een hoek van 2,8 graden, waardoor je een kleinere draaicirkel krijgt en een kortere wielbasis simuleert. Boven de 80 km/u sturen ze parallel aan de voorwielen, om zo een langere wielbasis te simuleren, wat moet leiden tot meer stabiliteit.

De mannen van Elephant Racing zetten hun exemplaar even op de brug, en demonstereren hoe het werkt, zowel zonder wielen, waarbij we de fijne geperforeerde schijfjes en wat er achter ligt kunnen ontwaren, als met enorme achterschlappen op de as. Mooi spul. VIDEO!

Dat ass


Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Een Lamborghini Urus met 2 ton op de klok, wat kost dat?
  • Gespot – Een unieke shooting brake op Nederlands kenteken
  • Is de EREV nu al dood? Volgens China wel
  • Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, GT3, Porsche, Techniek, Video, wit

Vorig bericht: « Sebastian Vettel houdt zich in met naam RB10-bolide
Volgend bericht: Geen nieuwe ‘Beast’-limousine voor Obama »

Lees Interacties

Reacties

  1. s13owner zegt

    12 maart 2014 om 15:28

    Nissan had dit in de jaren 90 al.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      12 maart 2014 om 15:30

      @s13owner:

      Inderdaad weinig vernieuwing, kan zo gauw geen Japans merk opnoemen die dat niet heeft gehad in de 90’s.

      Login om te reageren
    • numpty zegt

      12 maart 2014 om 15:43

      @s13owner: ; Niet alles komt uit Japan, Citroën had dit al op de SM (introductie 1970)

      Login om te reageren
      • realcar zegt

        12 maart 2014 om 16:08

        @numpty: Goh dat wist ik niet. Wel weet ik dat de Honda Prelude en Mazda 626 dit zelfde mechaniek had eind tachtiger jaren.

        Login om te reageren
      • notsobig zegt

        12 maart 2014 om 16:14

        @numpty: Naar mijn weten klopt dit niet, waar heb je die info vandaan?

        Login om te reageren
      • Jansen zegt

        12 maart 2014 om 16:17

        @numpty: hoewel ik de Citroën sm een zeer warm hard toedraag, en weet dat die auto vol zat met zaken die een 911 goed zou kunnen gebruiken (ik noem een motor op de juiste plek in de carrosserie) had deze geen mee sturende achterwielen…. Wel en bredere spoorbreedte voor dan achter bijvoorbeeld als we het over het onderstel hebben. En de schijfremmen niet direct onafgeveerd achter de wielen, dat soort dingen.

        Login om te reageren
        • Jansen zegt

          12 maart 2014 om 16:17

          @jansen: hart bedoel ik natuurlijk

          Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            12 maart 2014 om 17:53

            @Jansen: als het warm genoeg wordt wordt het hart vanzelf hard.

            Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 maart 2014 om 16:14

      @s13owner:
      En volgens mij Honda Prelude in de jaren 80.

      Login om te reageren
      • s13owner zegt

        12 maart 2014 om 16:23

        @Hubert: Had het even opgezocht en ja in 1988 had de Prelude achterwielbesturing. Later heb ik gelezen op de Nissan wiki dat het eerste model met achterwielbesturing van Nissan uit 1984.

        Login om te reageren
        • s13owner zegt

          12 maart 2014 om 16:38

          @s13owner: uh 1986*

          Login om te reageren
          • stephanotis zegt

            12 maart 2014 om 18:07

            @s13owner: Mercedes-Benz 170 VL / W139 uit 193x


            http://www.autoevolution.com/news-image/integral-steering-system-explained-20848-3.html

            Login om te reageren
            • notsobig zegt

              13 maart 2014 om 08:12

              @stephanotis: Klopt, maar is een totaal ander systeem, waarbij de achterwielen altijd tegen sturen… De Japanse auto’s deden dus al eind jaren 80 hetzelfde als de huidige Porsche (28 jaar later!)

              Login om te reageren
    • mrB zegt

      12 maart 2014 om 18:38

      @s13owner: En @ iedereen die er nog meer op reageert: Welke van de auto’s stuurt er dan parallel op op hogere snelheid? Achterwielen mee laten sturen voor een kleine draaicirkel is natuurlijk niet erg moeilijk, op de Mercedes 170 VL / W139 manier. dus ik zou graag willen weten of de modellen genoemd hierboven ook parallel kunnen sturen.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        12 maart 2014 om 18:44

        @mrB:
        Het antwoord op jouw vraag luidt ja.
        De systemen die Honda en Mazda al in de jaren 80 gebruikte waren actief en bij lage snelheden stuurde ze tegen de voorwielen voor een korte draaicirkel en bij hogere snelheden parallel voor een betere stabiliteit. Het Nissan systeem deed precies hetzelfde.

        Login om te reageren
        • mrB zegt

          12 maart 2014 om 20:44

          @tupperware: @Mairsil: Nice. Grappig om te zien dat een techniek die toen om wat voor rede dan ook toen niet meer is doorontwikkeld, maar nu weer terug komt nu. Ook Porsche is natuurlijk niet de eerste van de nieuwe rear-wheel steering era, renault en bmw hebben het volgens mij ook al op een aantal huidige modellen.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            12 maart 2014 om 21:39

            @mrB:
            Buiten de Skylines die Mairsil aanhaalt was het destijds meer een gimmick.
            Die Skylines veegde begin jaren 90 op het circuit de vloer aan met concurrentie.

            Op een auto als de GT3 zal het veel meer toevoegen aan de stabiliteit dan bij een modale Prelude of 626, beide waren voorwiel aangedreven en maximaal (ik meen) iets van 150pk.

            Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        12 maart 2014 om 19:17

        @mrB: Ja, bijvoorbeeld alle Nissan GT-Rs en andere auto’s met HICAS of SuperHICAS.

        Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      13 maart 2014 om 20:59

      @s13owner:
      Bedankt voor de tip! Ik ga gelijk mn GT3 omruilen voor een oude Nissan!

      Not

      Login om te reageren
  2. babybenzer zegt

    12 maart 2014 om 15:32

    Mn puch klinkt mooiah

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      12 maart 2014 om 16:32

      @babybenzer: Tot hier even het gaspedaaltje wordt ingetrapt. 9000 schreeuwende omwentelingetjes vriend.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 maart 2014 om 23:33

      @babybenzer: yep, het nieuws is hier niet de achterwiel besturing maar dat de GT3 als een TDI klinkt.

      Login om te reageren
  3. daandaan zegt

    12 maart 2014 om 15:44

    Moet er dan ook zo’n bordje achterop: Pas op, Zwenkt uit! ??

    Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      12 maart 2014 om 18:49

      @daandaan: nee bij de gt3 is het: pas op, brandt uit.

      Login om te reageren
  4. bobisnulop zegt

    12 maart 2014 om 16:06

    Hebben ze bij porsche toevallig gekeken naar het filmpje waarbij de renault laguna GT met vierwielbesturing het wint van de porsche 911? Dan hebben ze t mooi nagemaakt van Renault!

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 maart 2014 om 16:20

      @bobisnulop:Das niet waar. De eerste Citroën met 4ws was de ZX (1991). Geen idee of dat actief of passief meesturend was. In ieder geval niet beide zoals de bovengenoemde Porsche.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        12 maart 2014 om 16:23

        @pallas: @numpty dus…

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        12 maart 2014 om 17:06

        @Pallas:
        Dat was een passief systeem, Honda en Mazda hadden het 25 jaar geleden al actief.

        Login om te reageren
      • Hubert zegt

        12 maart 2014 om 17:15

        @Pallas:
        Bij iedere franse auto op leeftijd krijg je een sturende (zwabberende) achteras.

        Het is alleen de vraag of deze mee- of tegenstuurd.

        Login om te reageren
    • notsobig zegt

      12 maart 2014 om 16:46

      @bobisnulop: Dan hebben ze t mooi nagemaakt van Renault de japanners!

      Login om te reageren
  5. Arno's zegt

    12 maart 2014 om 16:50

    Honda Prelude in….’98 had dit identiek

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 maart 2014 om 17:04

      @asmulders:
      De Mazda 626 destijds ook, ik kan mij vergissen maar hadden Honda en Mazda dat niet eind jaren 80 al?

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 maart 2014 om 17:13

      @asmulders:
      ’88 al…

      Login om te reageren
  6. 535f11clk320 zegt

    12 maart 2014 om 17:09

    O.a. de actuele BMW 5 serie heeft Integral Active Steering, deze combineert snelheidsafhankelijke stuuroverbrenging met meesturende achterwielen. Bij snelheden tot circa 60 km/h sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, waardoor de wendbaarheid duidelijk toeneemt. Bij snelheden vanaf circa 80 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting (parallel aan de voorwielen). Dit zorgt op hogere snelheden voor een meer koersstabiliteit, vooral merkbaar bij uitwijken c.q. van baan wisselen bij inhalen.

    Login om te reageren
  7. notsobig zegt

    12 maart 2014 om 17:17

    Niet de eerste maar toch al 23 jaar geleden:
    http://www.youtube.com/watch?v=jQDk7uY9BIo

    Hightech hoor Porsche….

    Login om te reageren
  8. crisert55 zegt

    12 maart 2014 om 17:29

    Porsche is maar een raar merk snapt nog steeds niet waar een motor hoort, hebben eigenlijk maar een design en technologie ontwikkelen doen ze ook niet aan

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 maart 2014 om 17:52

      @crisert55:

      Ik zou niet zeggen dat porsche geen technologie ontwikkeld.
      Verder is technologie ontwikkelen geen vereiste om snelle wagens te gebruiken.

      Beproefde technologie erin lepelen is dat echter wel en da’s wat porsche doet.

      Login om te reageren
  9. Neluz zegt

    12 maart 2014 om 17:31

    Hey!! Dat zag ik laatst ook Bij een vrachtauto…

    Login om te reageren
  10. gearhead zegt

    12 maart 2014 om 17:45

    Claimt Porsche dan dat ze uitvinder zijn van 4WS?

    Nou dan

    Login om te reageren
  11. audifreak zegt

    12 maart 2014 om 17:46

    Je bedoelt van Audi? Concept uit de jaren ’80:

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 maart 2014 om 18:19

      @audifreak:
      Kijk even naar het plaatje van Stephanotis, Mercedes dat dat al 50 jaar eerder en dat was nog gewoon een productie model ook.
      In de tijd dat Audi deze concept met te korte spoorstangen op de beurs zette reden er al diverse Jappen gewoon mee rond.
      Helaas, deze poging om jouw persoonlijke voorkeur te spammen is dus jammerlijk mislukt!

      Login om te reageren
      • audifreak zegt

        12 maart 2014 om 21:51

        @tupperware: Welnu, ik was (zoals de meesten denk ik hier) in de veronderstelling dat vierwielbesturing meer een jaren ’80 ding was, maar zoals @stephanotis na mijn bericht correct heeft laten zien is het inderdaad al een stukje ouder. Even verder graven leverde op dat overigens niet Mercedes, maar SABA (Società Automobili Brevetti Angelino) de primeur had en in 1927
        het eerste prototype met vierwielbesturing presenteerde.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 maart 2014 om 23:43

        @tupperware: ik vind het wel wat ver gaan WO2 militaire voertuigen “gewone productiemodellen” te noemen.

        Login om te reageren
  12. mab zegt

    12 maart 2014 om 18:30

    We snappen onderhand dat elk ander merk het ook heeft geproduceerd. Porsche heeft ook niet gezegd dat ze de eerste waren.

    Login om te reageren
  13. rolov zegt

    12 maart 2014 om 18:48

    3000gt had het ook dacht ik

    Login om te reageren
  14. multoveloce zegt

    12 maart 2014 om 21:09

    Ff over het filmpje…
    Iemand anders ook het ontzettend ongelijke verloop van remschijven opgevallen?
    En ik maar denken dat die krengen rond moesten zijn…

    Login om te reageren
  15. norge zegt

    12 maart 2014 om 22:12

    Vierwielaandrijving en besturing, actieve vering en actieve spoilers, Japan rules…..

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 maart 2014 om 08:38

      @norge:
      Hahaha…
      Vooral die kapjes op de koplampen maken het helemaal af.
      Op naar de parkeerplaats van de Macdonalds!

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        13 maart 2014 om 10:09

        @Hubert: auto koste toendertijd 120.000 gulden. En.nu kost een.goede ook nog goed geld.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          13 maart 2014 om 16:13

          @rolov:
          Zo zie je maar weer dat een veel geld voor een auto nog geen garantie is dat hij ook mooi blijft.

          Login om te reageren
  16. adriekraai zegt

    13 maart 2014 om 16:08

    Nou, nou, wat een nieuwe techniek bij Porsche! Mijn Laguna uit 2008 heeft dezelfde techniek op de achterwielen. Alleen heeft die nog wat meer stuuruitslag en sturen de wielen boven de 80 km/h parallel. En het werkt nog steeds zonder problemen!! Dat is misschien nog wel de grootste verrassing! Het stuurt overigens wel fantastisch!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North