
Heel veel beter dan dit wordt het niet.
Mijn collega’s, andere autogekkies en ik die op een of andere manier achter een laptop zijn beland om te schrijven over de zaken die ons het meeste boeien in het leven worden beticht van het onjuiste gebruik van de term ‘uniek’. Nu zal ik heel eerlijk zijn richting degenen die hierover een reactie plaatsen: ik ben het roerend met je eens. Het woord betekent dat er maar één van is. Iets kan dus niet unieker of uniekst zijn: het is uniek of niet.
Dat gezegd hebbende, kijk eens naar deze unieke R8 op Marktplaats! Op het eerste oog ziet deze zwarte Audi er niet heel speciaal uit. Oké, het is er eentje van de eerste generatie, maar dat was het wel, toch? Fout! En wel om meerdere redenen.




Audi R8-occasion op Marktplaats is uniek
Allereerst kijk je hier naar een R8 mét zestraps handbak. Op het moment van schrijven is dit de enige 1st gen Audi R8 waarbij je zelf moet schakelen die te koop staat. Inderdaad, een beetje gezocht, maar wel uniek dus! Daarnaast werd deze Audi in 2007 in Nederland geleverd. Tot aan 2009 is hij bij de eerste eigenaar gebleven. De tweede eigenaar is de persoon die de R8 nu verkoopt. Ook dit is een Nederlander, waardoor de supercar alleen nog in de handen van landgenoten is geweest.

Het V8-monster heeft er inmiddels 64.400 kilometer op zitten en zit nog volledig in zijn originele lak. De verkoper noemt de auto schadevrij. Op een paar putjes in de deur aan de bestuurderskant na zie ik weinig afwijkingen op de foto’s. De twee eigenaren brachten de Audi netjes naar de dealer voor het onderhoud, dat allemaal in boekjes opgeschreven is. De laatste grote beurt is bij 62.000 kilometer uitgevoerd en de APK loopt tot eind maart 2026.





In achttienjaar tijd zijn er ook wat upgrades op de R8 gezet. Voor het oog ging Custom Dreams Purmerend aan de slag en kwam met gele remklauwen met R8-logo’s erop, zwart gespoten velgen en details én een raamtintje dat gewoon door de apk komt.
Technisch is de 4,2-liter V8 onveranderd, maar er is wel een uitlaatsysteem van Statis Performance vanuit Amerika naar Nederland gekomen om de achtcilinder soundtrack te versterken. Het vermogen is nog altijd 420 pk en het koppel 430 Nm. Dankzij quattro-vierwielaandrijving schiet je in 4.6 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is 301 km/u.


Wat kost de unieke R8 op Marktplaats?
De huidige eigenaar zegt van de Audi af te willen vanwege weinig gebruik en andere investeringsplannen. Hij verzekert je dat de waarde van de deze R8 alleen maar gaat stijgen. Hij vraagt nu € 87.500 op Marktplaats. Koop dan?





Deze R8 is wel voorzien geweest van een wrap, daar staat niets over in de advertentie. Verder is het natuurlijk wel leuk dat ie handgeschakeld is, maar is het verder nu een hele saaie spec. En de zwarte velgen maken ‘m erg goedkoop.
Waarom zou een wrap in het verleden het vermelden waard zijn?
Mss dat de lak dan minder te lijden heeft gehad en er nog frisser uitziet?
Of dat er mogelijk fijne sneetjes in de lak zitten van het mesje tijdens het aanbrengen van die wrap. Kan ook…
IMHO niet een hele geslaagde wrap: https://www.autogespot.nl/spots?licenseplate=26-xv-pl
Dat dit model al weer zo oud is. Blijft een tof model, zeker met handbak.
Ik koop wel voor de helft van het geld eentje met een R-Tronic met geld over voor onderhoud en mods. Ik zie toch voor eigen gebruik absoluut geen toegevoegde waarde in een handbak behalve dat ik er dan niet meer mee wil rijden ivm de stijgende waarde van de auto. Doe mij maar een rijders versie ipv een collector. Daarbij doet het flipperen mij meer voelen als racecar dan een handbak
iets te snel de reactie geplaatst, toevoeging: Deze vraagprijs zit gewoon in het gebied van een goede Ferrari 360, of een goedkopere F430. Ondanks dat ik de eerste generatie R8 geweldig vind, zal ik het nooit kiezen boven een italiaanse supercar voor hetzelfde geld
Totdat je met je Italiaanse raspaard bij de dealer staat voor reparaties en onderhoud….dan wou je dat je toch voor een R8 had gekozen.
Rekeninken van meer dan EUR 20k,- zijn zeer normaal voor Ferrari’s die 12-18 jaar oud zijn…..
Ik heb zelf een Italiaanse raspaard in de garage staan, en jouw reactie is deels waar. Er zijn inderdaad zulke reparaties bij zulke auto’s echter gebeurt dat veelal bij autos die weinig rijden, of enorm mee geragt word. Goede kennis van mij rijdt al 13 jaar lang in zijn Ferrari, meer dan 100,000km erop gezet, en eigenlijk nooit wat mee gehad buiten normaal onderhoud en paar kleine dingetjes… Grote beurt (50,000km) met bougies etc was rond de 2500 euro om je een idee te geven bij een specialist.
Ik begrijp jouw perspectief, maar je kan het ook anders zien: Elke auto rijden kost geld, de een wat meer dan de ander. Ik ken de markt niet voor een R-Tronic, maar je kan je wel voorstellen dat die voor een handbak minder dalend of meer stijgend is dan zijn gerobotiseerde variant. Als je met de gerobotiseerde variant gaat rijden kost het je daarom sowieso geld, maar bij de handgeschakelde variant kan het zo zijn dat de marktwaarde sneller stijgt dan de kosten om hem rijdende te houden. Zodoende kan je ondanks de hogere investering (in ieder geval naar de rest van de familie zo genoemd) lagere totale kosten hebben, en dat rijdt nóg veel lekkerder!
Voor mij is het verschil, omdat dit een handbak versie is en dus meer waard is, zal die bij mij geen km meer rijden, omdat ik de waarde zohoog mogelijk wil houden erbij. Dan is het helemaal een dure auto, wel elke 2 jaar onderhoud maar geen meter ermee rijden, puur om verkoopbaar te houden als je er vanaf wilt met genoeg winst. Met een R-Tronic ga je lekker rijden want toch geen tot amper waarde stijging. Elke auto kost geld om te rijden dus daar kijk ik niet naar, je kan het betalen of niet zeg ik altijd.
Dat ligt er aan. Als je een zeldzame auto met lage km stand koopt zal je minder snel geneigd zijn er 2 ton bij te rijden op de teller, want dat kost je gewoon veel restwaarde. Dan is een minder zeldzame versie en/of met meer kilometers op de teller een leukere rijdersauto, want je verliest een pak minder waarde als je veel km erbij rijdt. Als het 1 van tig auto’s is en je toch amper kilometers maakt, dan is de zeldzame onderaan de streep mogelijk wel een leukere keus.
Zwart-op-zwart, dus die kan sowieso ongezien door naar de stapel ‘Geen interesse’. De zwarte velgen zijn de genadeklap.
Ik zou niet snel een auto laten staan om zijn velgen, die zijn toch redelijk eenvoudig te wisselen naar iets mooiers?
Dat is waar. Maar in de ideale wereld zitten de goeie velgen er van meet af aan al op. Zeker op een wagen uit die prijsklasse.
Auto wordt niet heel mooi oud naar mijn mening. Kermisverlichting in de lampen helpt niet mee.
Met zilverkleurige velgen en zwarte remklauwen zou het wel flink chiquer zijn.. Dit soort verfraaiing roept nogal tokkie associaties op..
Auto ziet er echt oudbollig uit. Wordt inderdaad niet mooi oud zoals jij het zegt. Voor dit bedrag zijn er imo veel mooiere opties. Maargoed smaak is persoonlijk, dus ieder z’n ding. En idd een setje zilveren velgen en zwarte remklauwen zal al helpen de auto wat begeerlijker te maken…..