• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi R8 V10 gespot op de Nurburgring

Auteur: Wouter, gepost 3 juni 2008 om 08:51 – 27 Reacties

Audi R8 V10 Nurburgring
Officieel weten we nog van niets, maar er zijn inmiddels wel heel veel aanwijzingen dat er een dikker blok in de R8 komt.

Het is ook heel logisch, want Audi heeft zelf de beschikking over sterkere motoren dan de V8 die nu in de R8 te vinden is of kan ze bij zusterbedrijf Lamborghini uit het rek trekken. Onderstel en platform van de R8 kunnen makkelijk wat extra pk’s aan, dus alle seinen staan op groen. Bovendien staan de andere uitlaten de R8 prima en zoeken we nog een excuus om weer eens een blokje om te mogen met Audi’s supercar. De R8 V10 krijgt een 5.2 FSI met 525 pk en 540 nm. Reken op sprinttijd naar de 100 van 4 seconden en een topsnelheid die richting 320 km/u gaat. (foto’s via rs6.com)

Audi R8 V10 Nurburgring

Ook interessant!

  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Gespot - Audi R8 kan Ferrari-rood goed hebben
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Mijn Auto video: Audi R8 V10 Plus van Dennis

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, nurburgring, R8, spyshot

Vorig bericht: « VW-chef stapt op bij te grote bemoeienis Porsche
Volgend bericht: Breckland Beira V8 roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. San Sebastiano zegt

    3 juni 2008 om 08:56

    Wow! Ben erg benieuwd of ze snel de koelingsproblemen onder de knie krijgen. Dat was toch het probleem met die uitgefikte R10(‘s) die we een tijdje geleden zagen? Wel frappant dat VAG hier meer problemen mee heeft. De productie van de Bugatti Veyron is immers precies om deze reden een aantal maal uitgesteld…!

    Login om te reageren
  2. floryn zegt

    3 juni 2008 om 08:58

    @ san sebastiano

    misschien is het zo dat vw strak vast houdt aan het exterieur design. En dat ze niet meteen grote gapende gaten in hun auto willen knippen voor de koeling.

    Login om te reageren
  3. San Sebastiano zegt

    3 juni 2008 om 09:01

    @floryn: daar heb je een punt! Dat is natuurlijk alleen maar te prijzen!

    Login om te reageren
  4. Salami zegt

    3 juni 2008 om 09:02

    @sebastiano

    dat waren de V12 diesels, niet de v10s. Die v10 zal waarschijnlijk wat kleiner zijn dan de V12, zodat er wat meer ruimte over is voor koeling.

    Login om te reageren
  5. Arodin zegt

    3 juni 2008 om 09:07

    @ san sebastiano: het vermoeden is dat de uitgefikte R8’s de moter van de RS6 aan boord had (geblazen). Daarom wordt er nu gesproken over een FSI en niet een TFSI.

    Login om te reageren
  6. San Sebastiano zegt

    3 juni 2008 om 09:10

    @salami & arodin: thanks voor de info. nu je het zegt herinner ik me het weer dat het V12’s waren.
    De geblazen RS6 motor laten ze nu waarschijnlijk aan de tuners over ;-)

    Login om te reageren
  7. Phils zegt

    3 juni 2008 om 09:10

    Heerlijk, te zien aan die camouflage op de achterbumper krijgt ie er nog een heerlijke diffusor bovenop. Alleen, die grille ben ik niet zo zeker van. Doe mij maar honinggraat-motiefje op zo’n krachtpatser!

    Login om te reageren
  8. Ramshoek zegt

    3 juni 2008 om 10:38

    De koelingsproblemen en uitgefikte R8’s prototypes waren inderdaad met de V10 (bi-) turbo.

    Als je nagaat dat een benzinemotor ruwweg eenderde van de verbrandingsenergie omzet in vermogen en tweederde dus als warmte afgevoerd moet worden via de radiatoren en voor het grootste deel via de uitlaat, dan kom je tot leuke berekeningetjes:

    Hoeveel vermogen heeft zo’n V10 turbo? 580 pk?
    580pk = 426 kW (1 kW = 1,36 pk)
    Het vermogensverlies (warmte etc.) was 2 maal dat vermogen: 852 kW
    852 kiloWatt is

    852000 Watt !!!

    Hoeveel elektrische straalkacheltjes zijn dat?

    De V12 Diesel heeft minder vermogen (500pk) en daarbij is een Diesel thermisch een stukje efficienter, da’s waarschijnlijk de reden dat we nog geen uitgefikte R8 TDI’tjes gezien hebben…

    Login om te reageren
  9. Birdman zegt

    3 juni 2008 om 10:47

    Misschien een domme vraag, maar San Sebastiano spreek over een R10 (neem aan omdat er een V10 in komt). Blijft de naam gewoon R8 of heet hij met de nieuwe motor R10?

    Login om te reageren
  10. joeri zegt

    3 juni 2008 om 10:47

    idd waren de turbo’s die niet gekoeld konden worden. wel jammer want hoeveel pk krijg je uit die 2 extra turbo’s? misschien ook wel 200 dan zit je aan 725pk. klinkt stukke beter hahaha

    Login om te reageren
  11. Audi A6 zegt

    3 juni 2008 om 10:56

    Ik blijf het maar raar vinden dat ze nu alsnog een dikker blok in de R8 lepelen. Ze wilden toch juist niet in het vaarwater van Lamborghini zitten? Maar ik heb er niets op tegen!

    Login om te reageren
  12. San Sebastiano zegt

    3 juni 2008 om 11:05

    @ Birdman: hij blijft waarschijnlijk gewoon de R8 heten. No worries. Vond het eigenlijk wel stoer klinken: R8 heeft V8, R10 zou dan V10 hebben, en R12 een V12 ;-)

    Login om te reageren
  13. Frank deH zegt

    3 juni 2008 om 11:35

    @ Ramshoek

    852000 / 2000 = 426 elektrische kacheltjes van 2000 watt

    Geen dank, je ziet ik doe ook graag aan dit soort veelzeggende berekeningen ;)

    Login om te reageren
  14. Nick zegt

    3 juni 2008 om 11:41

    @Audi A6: De Lamborghini Gallardo LP560/4 is ook qua prestaties een stukkie omhoog gegaan.
    Dat verlegde de marges tot waar Audi zich kan verhogen.

    Dus hier mee zou men minstens de 911 Turbo (of misschien zelfs GT2?) moeten aan kunnen?

    Login om te reageren
  15. clijde zegt

    3 juni 2008 om 11:51

    Het zal me niet verbazen dat er in de toekomst ook een productie variant van de R8 V12 komt.

    Login om te reageren
  16. F1-freak zegt

    3 juni 2008 om 13:50

    Kan iemand even een link plaatsen naar het artikel over “die uitgefikte R10(s)”, want ik zit nog niet zo lang op Autoblog en heb dit artikel dus gemist.
    En nu on-topic: Ik vind het als Lambo-lover natuurlijk niet zo leuk dat er een echte Gallardo-killende R8 aan zit te komen, maar de meeste mensen zeggen dat de Gallardo nog altijd meer gevoel geeft, en met de nieuwe LP560-4, moet het ook geen probleem zijn. Ik duim voor de Gallardo!

    Login om te reageren
  17. AMG Powerrr zegt

    3 juni 2008 om 13:54

    @ San Sebastiano,

    de Audi Q7 heeft toch ook geen 7 cilinder motor, en een A3 3.2 heeft toch ook niet een 3 cilinder motor ( misschien een A3x2)

    Login om te reageren
  18. MC zegt

    3 juni 2008 om 15:03

    @ frank

    Ik vind een r8 toch wel een stuk stoerder dan 426 electrische kacheltjes ;)

    Login om te reageren
  19. Birdman zegt

    3 juni 2008 om 16:09

    @ San Sebastiano

    Gelijk heb je, R10 klinkt zeer aardig ;)

    Login om te reageren
  20. Tommy zegt

    3 juni 2008 om 19:45

    @ clijde

    Komt er niet, zelfs als er een dieselmotor zou komen zal het een V8 TDI zijn, die kan bijna net zo veel koppel hebben maar is vele malen lichter en kleiner. Ook een W12 benzinemotor zie ik niet komen aangezien ze die atmosferisch niet veel sterker zullen krijgen dan de V10. Misschien een dan bi-turbo versie of nieuwe generatie.

    Login om te reageren
  21. Mardec zegt

    3 juni 2008 om 20:31

    Wat is het nut van een betere motor in de R8?

    Ze begrenzen hem toch op 250. Je hebt een iets betere optrekt tijd en je kan stoer zeggen dat je de R8 V10 hebt. Voor de rest ben je alleen €80.000 meer kwijt..

    Login om te reageren
  22. Falco zegt

    3 juni 2008 om 21:02

    Die 2 pijpen achter staan hem echt niet, maar ja ze moeten wat bedenken om hem te doen onderscheiden van de V8 ;)

    Login om te reageren
  23. CSL zegt

    3 juni 2008 om 21:23

    goeie zaak die v10

    Login om te reageren
  24. jason x zegt

    3 juni 2008 om 22:15

    die vorige vloog toch in de brand

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    3 juni 2008 om 22:58

    Hmm wie weet komt ie dan wel onder de 7:40 grens… Verder is de Gallardo toch mooier en exclusiever (qua merkimago) en ik kan me niet voorstellen dat Audi een sportwagen voor elkaar krijgt die de LP560 klopt…. Die nieuwe schijnt een hele klap sneller te zijn dan de vorige Gallardo.

    Login om te reageren
  26. Windhoos zegt

    4 juni 2008 om 10:48

    @San Sebastiano, niet de V12 diesels, maar de V10 Biturbo’s fikten op door koelproblemen. Vandaar dat er is gekozen voor een normale V10

    Login om te reageren
  27. Rood zegt

    4 juni 2008 om 11:15

    Ben benieuwd naar de prestaties. De LED-koplampen en de grille zien er kekke uit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North