• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW-chef stapt op bij te grote bemoeienis Porsche

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 juni 2008 om 23:01 – 35 Reacties

Martin Winterkorn

Martin Winterkorn (foto), de CEO van Volkswagen heeft laten weten het bijltje er bij neer te gooien als Porsche zich te veel met de bedrijfsvoering van VW gaat bemoeien. Porsche plant in de herfst van dit jaar zijn aandeel in VW van 31% naar een meerderheidsbelang uit te bouwen.

Het botert niet echt tussen de beide Duitse autobouwers. Toen Porsche bekend maakte een meerderheidsbelang bij VW na te streven liet haar CEO Wendelin Wiedeking meteen zijn tanden zien door te zeggen dat hij ‘geen heilige koeien’ duldde. Hiermee doelde hij op specifieke loonregels bij VW en de regeling van het stemrecht, die inmiddels van tafel is geveegd door de Europese rechter.

Sindsdien is de sfeer tussen de bedrijven gespannen gebleven: de voorzitter van de ondernemingsraad, Bernd Osterloh, koos een ramkoers en Wiedeking werd vorige maand op zijn hotelkamer met een babyfoon afgeluisterd.

Nu bericht het Duitse blad Der Spiegel dat Winterkorn heeft gedreigd ontslag te nemen, als Porsche te bemoeizuchtig wordt. Ook het VW-onderdeel Audi vreest Porsche, aangezien het op sommige vlakken als een concurrent van Porsche kan worden gezien.

Wiedeking heeft in het verleden laten weten VW niet op te zullen splitsen of grote veranderingen bij het bedrijf door te voeren, maar Winterkorn is kennelijk niet bereid hem op zijn woord te geloven. (via Forbes)

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Porsche, Volkswagen, wendelin-wiedeking

Vorig bericht: « Maserati Bellagio Fastback gaat in productie
Volgend bericht: Audi R8 V10 gespot op de Nurburgring »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert zegt

    2 juni 2008 om 23:08

    Boeiend, dan gaat ie maar vakken vullen.

    Login om te reageren
  2. xaray zegt

    2 juni 2008 om 23:14

    @Bert
    hahaha lol vakken vullen xD

    Login om te reageren
  3. Maksimum zegt

    2 juni 2008 om 23:19

    Yeah.. dit is wat ik gehoopt had bij het VW concern.. dat porsche het verpest.. Dood aan VW..

    (sorry voor de vw fans dat ik zo praat ben gewoon geen liefhebber)

    -edit: mag zijn, maar toon een beetje volwassen gedrag-

    Login om te reageren
  4. Salami zegt

    2 juni 2008 om 23:24

    En Lamborghini dan? Die staan hoogtswaarschijnlijk ook wel op Porsche’s enemies list.

    Login om te reageren
  5. smoke zegt

    2 juni 2008 om 23:29

    @Salami

    Voor het gemak heb ik Lamborghini maar even bij Audi geschaard.
    VAG is opgedeeld in 2 takken:

    1) Volkswagen: VW, Bentley, Bugatti, Skoda
    2) Audi: Audi, Lamborghini, Seat

    Login om te reageren
  6. Firefly zegt

    2 juni 2008 om 23:31

    Dat Porsche als veel kleiner merk in staat is VW over te nemen zegt genoeg…

    Login om te reageren
  7. nedim S zegt

    2 juni 2008 om 23:31

    Coppa, kerel is slim i.p.v door te blijven en voor zijn baan te vrezen , heeft misschien de concurent wel een baantje voor deze topman ;)

    Login om te reageren
  8. Salami zegt

    2 juni 2008 om 23:39

    @Smokalot

    Ik weet het, maar die verdeling is toch voornamelijk administratief. En zelfs dan nog heeft Porsche dan de macht om Lambo flink te gaan pesten.

    Login om te reageren
  9. Aernoud zegt

    2 juni 2008 om 23:52

    Dat vw groter is dan porsche hoeft niet veel uit te maken. Dergelijke transacties worden op verschillende manieren gefinancierd waarbij er meestal geen fysieke cashflows plaats vinden. Daarnaast heeft porsche een veel hogere ROE en ROA dan het gemiddelde in de auto industry en al helemaal in vergelijk met VW waardoor het werven van nieuw kapitaal niet heel moeilijk zijn voor Porsche, ook niet bij zo`n grote transactie. Tel daarbij op dat porsche zoiezo een vrij lage net financial leverage heeft en flinke cashflows genereerd.

    Wist je dat als je in 1995 porsche aandelen had gekocht, je 10 jaar later (in 2005) een rendement van 1380% had gehaald?

    Login om te reageren
  10. DAT zegt

    2 juni 2008 om 23:56

    Is er weer ruzie op de apenrots?

    Login om te reageren
  11. k0walsk zegt

    3 juni 2008 om 00:00

    Hoe kan Porsche zomaar even beslissen of ze de overhand nemen in het VW-concern? Ikke nie snappe.

    Van mij mag Porsche wat meer terughoudend gedrag vertonen.

    Login om te reageren
  12. Sheppy zegt

    3 juni 2008 om 00:22

    @ Maksimum

    Ja doe idd even een beetje volwassen. of dacht je dat je op Geenstijl.nl zat?

    Of je/ we het nu leuk vinden of niet VAG is samen na Toyota nog steeds het meest succesvolle auto concern.

    Porsche gaat de boel compleet reorganiseren wat de huidige aandeelhouders om politieke redenen niet willen/ kunnen.

    Lamborghini zal vrijwel zeker (met een dikke boekwinst) door verkocht worden.
    Bugatti en Bentley zullen waarschijnlijk onder een dak komen als Audi of Quattro Gmbh dochter.

    De R8 de Veyron en de Pheaton zullen waarschijnlijk geen directe opvolger krijgen (wat bij de laatste 2 al langer bekend is btw)

    Na een succesvolle reorganisatie zal Porsche zijn VAG aandelen deels weer van de hand doen.

    Dit truckje wordt al jaren zo gespeeld! en Porsche is een bedrijf dat dit in deze kwestie als geen ander weet toe te passen.

    Pure arrogantie hoor! maar ver van deze schatting zal het niet liggen.

    Login om te reageren
  13. Davidov zegt

    3 juni 2008 om 05:41

    Hm, ik kan het begrijpen van Winterkorn, en Porsche kan best zonder VW lijkt me zo.

    @ Aernoud:

    Leuk dat NederEngels, maar ik snap er weinig van :P

    Login om te reageren
  14. cheese dippers zegt

    3 juni 2008 om 08:30

    als het zou gebeuren, die overname, hoop ik dat volkswagen wat sportiever wordt. Ik hoop niet dat er nu opeens een gallardo gt3 rs uitkomt.

    Login om te reageren
  15. RScosworth zegt

    3 juni 2008 om 08:37

    Ik ben benieuwd hoe hoog de inteelt-o-meter uit zal slaan aan het eind van deze rit.

    Login om te reageren
  16. Salami zegt

    3 juni 2008 om 08:57

    @RSCosworth

    Ik zou het niet erg vinden als Porsche motoren zou leveren voor VAG wagens.
    Misschien komt er dan een nieuwe (GT3) RS4? Zou met de GT2 motor erg sappig zijn…

    Login om te reageren
  17. RScosworth zegt

    3 juni 2008 om 09:42

    @ Salami
    Ik ook niet. Maar andersom wel.

    Login om te reageren
  18. Bertus zegt

    3 juni 2008 om 09:50

    @Sheppy: Porsche zit om strategische redenen in VAG, niet om als een soort hedgefund snelle winst te maken door de boel uit elkaar te trekken en snel door te verkopen. Porsche heeft de VAG nodig om in de toekomst aan emissieregels te kunnen voldoen, en het is de eenvoudigste weg om een concern op te bouwen dat alles in huis heeft, van een boodschappenautootje tot de duurste limo, en van bedrijfswagens tot supercars. Komt bij dat het bij VW ontbreekt aan een echte visie, te veel door elkaar gooien en met zichzelf concurreren.

    Login om te reageren
  19. pieter zegt

    3 juni 2008 om 09:54

    Winterkorn en Wiedeking zijn slechts poppetjes aan de touwtjes van Ferdinand Piëch.

    Login om te reageren
  20. Arnoud zegt

    3 juni 2008 om 09:54

    En zo komt VW weer terug bij af. Ze gaan, als het aan Wiedeking ligt, weer VOLKSwagens bouwen. Geen Kia’s voor de prijs van Audi’s. Porsche deed Volkswagen ooit geboren worden. Maar het kereltje werd arrogant en dacht papa voorbij te streven. Nu komt papa het kereltje weer even terugzetten naar de plaats waar hij hoort. Bij de mensen in de arbeiderswijk. Niet op de oprit van de villa’s. Want dat is papa’s playground. Goed gedaan papa!

    Login om te reageren
  21. Zoef zegt

    3 juni 2008 om 10:00

    kwestie van de concurrentie tussen de Duitse automerken gezond te houden ben ik absolute tegenstander van wat Porsche hier allemaal uitsteekt. Laat alle Duitse merken op zichzelf staan, dat komt de concurrentie ten goede.
    Dus Winteler heeft gelijk.

    Login om te reageren
  22. bart vereycken zegt

    3 juni 2008 om 10:06

    Het zal wel weer op het politieke niveau gespeeld worden want als ik mij niet vergis is de deelstaat waar VW HQ is, grotendeels in handen van de deelstaat.

    En Piech, die is al naar het rusthuis gestuurd hoor.

    Login om te reageren
  23. AppieFlappie zegt

    3 juni 2008 om 11:17

    Arnoud

    Denk je echt dat Porsche dat interesseert?

    Porsche is geen liefdadigheidsinstelling. Porsche is een bedrijf dat veel geld verdient en wil verdienen. En Porsche zal er alles aan doen om zijn positie op de markt te versterken/beschermen. Verder heeft Porsche VW nodig om de emissie-eisen te ontduiken.

    Login om te reageren
  24. Arnoud zegt

    3 juni 2008 om 12:10

    @ AppieFlappie:

    Daarom verbannen ze Volkswagen ook uit de hogere kringen waar Audi hoort te opereren en daarna zetten ze Audi daarheen terug.

    Login om te reageren
  25. Sheppy zegt

    3 juni 2008 om 12:58

    @ Bertus

    Die emmissie strategie is pure bijzaak. Denk je nou echt dat Porsche 10 miljard leent van een 37 verschillende financiele instellingen en een x miljard eigen vermogen spendeerd om in de toekomst enkele honderden miljoenen aan emissie tax te kunnen ontlopen?

    @ Arnoud
    Je hebt deels echt wel gelijk hoor! Porsche weet door o.a.die familie band precies waar het verkeerd gaat bij VW. Er is simpel weg geen ander bedrijf wat zo dicht bij VW staat als Porsche vandaar dat ze ook 10 miljard los gepeuterd krijgen bij verschillende banken.

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    3 juni 2008 om 13:03

    Dat hij gelijk heeft. Met zijn ervaring kan hij zo aan de slag bij een ander bedrijf – Tata of een Chinese autobouwer of zo.

    En er zal wel een fikse ontslagvergoeding op hem liggen wachten, samen met een pakketje aandelen.

    Login om te reageren
  27. F1-freak zegt

    3 juni 2008 om 13:45

    Wat zeurt Audi nou? Ik zou me eerder als Lamborghini zorgen gaan maken. Of als Bugatti (zie Porsche’s plannen voor een “Veyron-killende” GT1)

    Login om te reageren
  28. 9000cse zegt

    3 juni 2008 om 15:43

    @ bart vereycken (10.06 uur)

    Ik zal het je nog sterker vertellen: Ik weet zeker, dat de deelstaat waar VW HQ is, GEHEEL in handen van de deelstaat is.
    En Ferdinand Piëch is nog zo actief als een jonge hond!

    Login om te reageren
  29. 9000cse zegt

    3 juni 2008 om 16:00

    @ Arnoud

    Ik denk, dat dat wishful thinking is. VW is dat stadium al tientallen jaren voorbij.
    Verder is Martin Winterkorn niet voor niets van Audi naar VW gegaan.
    Hij heeft Audi daar neergezet, waar het nu staat. En omdat hij daar zo succesvol is geweest, is zijn verantwoordelijkheid alleen maar groter geworden door naar VW te gaan, waar hij ook de opgave heeft om het op een hoger plan te zetten.
    En wat Porsche betreft (door jou aangegeven als papa): Wendelin Wiedeking zal het wel uit z’n hoofd laten, om VW terug te brengen tot een fabriekje van “autootjes voor de arbeidersklasse”. Kon hem z’n kop wel eens kosten. Piëch zou gehakt van hem maken.

    Login om te reageren
  30. wilco zegt

    3 juni 2008 om 20:11

    VW mag best wat aangepast worden, is ten slotte een fout bedrijf wat microsoft neigingen vertoont.

    Login om te reageren
  31. 9000cse zegt

    4 juni 2008 om 00:49

    @ wilco

    Dit is kretologie. Leg uit: Waarom is VW een fout bedrijf? Wat zijn die microsoft neigingen? Alleen met zo’n uitleg kun je geloofwaardig zijn. Anders is het gewoon gel*l!

    Login om te reageren
  32. 9000cse zegt

    4 juni 2008 om 02:09

    Het bericht, dat hierboven wordt aangehaald, is achterhaald. In “Autocar” zou Winterkorn een geheel ander statement gemaakt hebben: De uitspraak in “Der Spiegel” zou gedaan zijn uit lichte irritatie (?).
    Een woordvoerder van Winterkorn liet weten, “dat Dr. Winterkorn er niet over zou dubben om afstand te doen van zijn huidige functie als voorzitter van de VW-groep, nu de organisatie zulke successen behaalt.”
    Het streven van Porsche, om een meerderheidsbelang in VW te krijgen, is voor sommige Duitse media aanleiding geweest om Winterkorn en Wiedeking als rivalen neer te zetten. Ook zou die rivaliteit volgens sommigen door Piëch worden aangemoedigd.
    Ik zou willen zeggen: Een oude vos verliest wel zijn haren,………

    Login om te reageren
  33. 9000cse zegt

    4 juni 2008 om 02:28

    @ Aernoud (02-06, 23:52)

    Leg even uit: De relatie tussen de “veel hogere ROE en ROA van Porsche dan het gemiddelde in de autoindustrie” en “hun vrij lage net financial leverage”.
    Zal voor velen hier een interessante openbaring zijn. Ik ben zeer benieuwd of je zelf weet waar je het over hebt.

    Login om te reageren
  34. 9000cse zegt

    4 juni 2008 om 15:01

    @ edit

    Waarschijnlijk ook goed voor jullie om mijn reactie van 04-06 2:09 te lezen.

    Login om te reageren
  35. 9ff GT9 (Citroën C5 Ligne Business) zegt

    5 juni 2008 om 16:31

    ”Ook het VW-onderdeel Audi vreest Porsche, aangezien het op sommige vlakken als een concurrent van Porsche kan worden gezien.”

    Dus porsche gaat er dan voor zorgen dat de R8, TT en Q7 uit productie gaan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North