Audi RS5 TDI: 385 pk, 750 Nm en een e-turbo

Auteur: , 40 Reacties

Ja, dat leest u goed. Een dieselgestookte RS5 met elektrische turbo. Voorlopig is het een prototype, maar het is niet ondenkbaar dat Audi een M550d-killer in de maak heeft.

Audi’s eerste aanzet in het ontwikkelen van een elektrische turbo dateert alweer van eind 2012, maar in de tussentijd hebben de ingenieurs natuurlijk niet stilgestaan. Later dit jaar, in juli, is er een tech day waarin 25 jaar TDI centraal staart, en als voorbode hierop heeft een select groepje buitenlandse journalisten met een RS5 TDI Concept mogen rondrijden. Dat leest u goed, geen A5 maar een RS5.

De e-turbo ondersteunt twee conventionele turboladers (de nieuwe generatie heeft er slechts één), en spint in 2 tienden op tot 72.000 tpm. Het resultaat van al deze drukvulling op de moderne Euro 6 3.0 TDI-motoren: 385 pk en 750 Nm, niet heel verbazingwekkend vlakbij de specs van BMW’s M-performance diesels die het met 3 conventionele turbo’s doen.

Audi V6 TDI met elektro-turbo

Volgens de mensen die het voorrecht hadden ermee te testen produceerde de RS5 TDI een flinke diepe grom en lag de 0-100 acceleratie rond de 4 seconden. Wij zijn benieuwd naar hoe dit verder uitgewerkt wordt. Audi Nederland kon ons hierover geen aanvullende informatie verstrekken, het Duitse hoofdkantoor heeft de outlets die hierover geïnformeerd zijn zeer beperkt gehouden. Even afwachten dus.

Het ligt overigens voor de hand dat een productievariant eerder in een A6 (Avant-)jas steekt dan in een RS5 Coupé-jas



40 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik zou eerder verwacten in een s5 tdi dan! Omdat net als m550d s een tussenstap is tussen rs of m
Ik wordt hier hebberiger van dan van een gewone RS5. Als ze dit nu eens in de RS4 Avant gaan leveren…
@borro4: DS5 bestond al… ;)
Klinkt leuk, maar een diesel blijft een diesel. In zo’n auto hoort gewoon een dikke benzine V8.
@biohazardracer: ach.. voor het geluid hoef je het in ieder geval niet te doen! https://www.youtube.com/watch?v=WN0Zc2CaYYU
Knap als ze het voor elkaar krijgen. Een elektrische Turbo zorgt niet voor tegendruk in de uitlaat en kan je on demand laten opspinnen. Dus in principe kan je hem de nodige laaddruk laten leveren bij lage toerentallen als andere turbo’s nog niet werkzaam zijn. En als iemand een kick down doet kan je gelijk max boost geven. Dus krijg je zelfs een betere respons dan een compressor. Het is natuurlijk wel een uitdaging het spul van de nodige elektriciteit te voorzien en zeker bij boost momenten. Dat zal wel de reden zijn waarom er nog steeds 2 gewone turbo’s opzitten.

Hopelijk komt de technologie snel naar normalere TDI motoren.
@endofline: vroegah hadden de makers problemen met turbo’s op motoren schoeven en nu heb je merken die haast geen normale motoren hebben. Dus ja, het is een kwestie van tijd voordat we elektische turbo’s hebben op verschillende motoren; waarschijnlijk voornamelijk bij performance modellen.
En met de elektriciteit moet t ook goed kunnen komen: zat mogelijkheden om tijdens het rijden de batterijen op te laden.
Ik kijk er naar uit!
@gregorius: e turbo is er alleen om de lag te verminderen en Zal dus nooit de turbo vervangen.

BMW doet dit nu door benzine te blijven inspuiten als je het gas los laat.
Ik weet niet waarom, maar ik kijk niet eens raar op als ik dit lees. Audi is bijna altijd wel vooruitstrevend geweest met zijn diesels.

Ik vond het destijds ook ERG jammer dat de R8 V12 TDI niet in productie werd genomen.
Nu zullen hoogstwaarschijnlijk een aantal lezers komen met “Geluid is kut” e.d. Die zou ik graag willen verwijzen naar de volgende video:
http://www.youtube.com/watch?v=h26LO1cDMpM

Zeg nou eerlijk, dit klinkt toch beter dan sommige benzine motoren?
@exotic: ah.. tegelijk. Jij koos Milltek, ik Supersprint. Maar inderdaad. Dat klinkt gewoon heel erg goed!
@AMV8Bart: Inderdaad. Daten?
@exotic: Onze voorkeuren zijn overduidelijk te verschillend om het te laten werken..
@exotic:

Noem eens wat punten heb die zij uitgevonden hebben m.b.t. dieseltechniek?
Just curious btw, dus verder geen aanval.
@jack_abarth: Ik heb nergens gehad over het “uitvinden” hé.

Met “vooruitstrevend” heb ik het over bijvoorbeeld de Le Mans race auto’s. In ieder geval het zien, oppikken en ook daadwerkelijk gebruiken van de potentie die diesel beschikt.
@exotic: Wat maakt het vooruitstrevend dan? Want de definitie van vooruitstrevend is dat je streeft naar vernieuwing.

Het eerste wat in mij op komt is TDI hoewel dat meer VW is, was dat wel echt vooruitstrevend was. Verder was de V6 monoturbo uit de R18 echt een meesterwerk.
@exotic:

Laat ik het dan zo zeggen:

Mercedes was de eerste die een turbo ging toepassen op een dieselmotor in USA. Peugeot deed hetzelfde kunstje met de 604 in Europa.
FGA, bedenker en ontwikkelaar van de Commonrail inspuiting.
GM, bedenker en ontwikkelaar van de pompverstuiver. (let op, scheepsdiesel)

Eerlijk is eerlijk, de diesels van Audi lopen verrekte goed.
Maar welke vooruitgang is er dan vanuit Audi gekomen waar jij het over hebt?
@jack_abarth: Uitvinden kan je nooit echt zeggen. Technologie ontwikkelen alle merken samen met toeleveranciers. Maar er is best wat nieuwe dieseltechniek waarmee ze als één van de eerste kwamen
– multipunt injectie
– Pompinjectoren (nu al weer vervangen door common rail zodat er meer kleppen mogelijk zijn)
– ze waren vrij vroeg met meerfasige injectie (niet zeker maar dacht mercedes eerste was)
– uitontwikkelen directe injectie voor personenwagens. Fiat was de eerste maar algemeen werd die nog teveel als een traktormotor gezien van loopcultuur. We spreken wel meer dan 20 jaar terug, toen lagen de normen op vlak van trillingen nog anders.
– eerste productiewagen op biodiesel maar dat is iets voor de zuid amerikaanse markt
Vond het al raar dat Audi nog niets had als concurrentie voor de M550D en M50D modellen..
Audi heeft toch een paar fijne dieselmotoren liggen en staat er toch wat voor gekend om een paar heftige dingen te doen met dieselmotoren… (Le Mans, Q7 V12 TDI, …)
@Dimglor: x6m50d – sq5 tdi
@thomcarspotter:
Zijn niet echt te vergelijken auto’s… De Audi Q5 is meer concurrentie met de Bmw X3..
Ook is er een groot prijsverschil.. De SQ5 kost in België 62620 euro en de Bmw X6 M50D kost 86500 euro…
Ook verschil in vermogen: 313 pk vs de 381 pk van de Beemer..
Stop m in de a8. Lichter dan v8 diesel en wel veel nm’s. Kan niet wachten.
Het verbaasd mij dat er niet al lang een hybride achtige oplossing is met elektrische turbo’s.

Maar ik ben benieuwd, Ik denk dat er redelijk wat vraag is naar deze superdiesels.
@borro4 Een tussenstap? Het is de keuze benzine of diesel.

Dus jij denkt echt dat iemand denkt hmm de m5 heeft teveel vermogen, dus dan bestel ik een m550d? Echt niet
@amnesia: Ik bedoel bij bwm heb je een normale dan m performance en dan M! En aangezien ze hem hoer vergelijken emt de m550d ha die beter s kunnen heten
Is het geen compressor met turbo dan?
@norge: Het is een compressor die de turbo aandrijft ( tot 70k toeren)
Interessant
– In de US is er nogal wat te doen over niet-werkende electrische superchargers.
– in Europa wil men diesel van de straat weren door torenhoge taksen.
– in Duitsland wordt een dronken blinde ingehuurd door Audi om auto’s zo lukraak mogelijk te stickeren
Elektrische compressor, mooie ontwikkeling. Hoop dat het zo snel mogelijk beschikbaar wordt voor goedkopere modellen. Dit lijkt mij uitermate geschikt voor de ‘spaardieseltjes’. Dit kan de koppelkromme wellicht een stuk mooier maken en dan vooral onderin. Volgens mij komt dat het comfort (en verbruik) enorm ten goede. Ben benieuwd…
@baasbas: Idd ik had ook zoiets gelezen in een amerikaans blad. De techniek moet voornamelijk de vergroening van motoren dienen. Downsizen plus turbo dus. De elektrische turbo zou ook geschikt zijn om benzinewagens veel zuiniger te maken. Er zijn nog geen variabele turbo’s bij benzinemotoren door de hoge uitlaatgas temperatuur (behalve bij Porsche). Een elektrische turbo zou een goede en vermoedelijk een veel goedkopere oplossing hiervoor zijn.
@endofline: Goedkoop weet ik niet. Ik vermoed dat het niet efficiënt is om de elektrische compressor als enige drukvulling te gebruiken. Een reguliere turbo kan dat prima. Maar de plekken waar de turbo tekort schiet, bijvoorbeeld een korte bocht in de 2e versnelling, daar kan hij vermoedelijk goed ondersteunen. Geen turbogat meer en een mooie geleidelijke koppelkromme vanaf 1000 tpm, dat zou al geniaal zijn. Zodra de toeren omhoog gaan kan de normale turbo het weer overnemen als het ware…
Benzinemotoren had ik nog niet eens aan gedacht, goed punt. Wellicht dat het ‘goedkope’ dan daar te halen is… Geen variabele turbo nodig en dure exotische keramische materialen?
@baasbas: Zoals ik al eerder aangaf. Bij BMW doen ze dit door benzine in te spuiten als je het gas los laat. Hierdoor blijft de turbo gewoon draaien. Dit kost echter brandstof.

De e ”turbo” dient er dus alleen voor om de lag te verminderen en daarbij het verbruik lager te houden.
@bottestudent: Heeft Wouter ook vermeld in de rijtest van de M4.
Ik ben benieuwd naar de prestaties, prijs en geluid en dergelijke. Ik verwacht niet dat het de normale RS5 kan overtreffen, maar het kan wel een leuk alternatief zijn.
Heb het toch al niet zo op 3 turbos … Dit lijkt me een stuk betrouwbaarder op lange termijn.
TDI-powerrrrrrr, nog een klein beetje meer vermogen en hij misstaat niet in de R8!
Skn-tuning.de heeft al een tijdje een tuning voor de 3liter bi turbo naar 411 pk en meer dan 800nm.. Dus vindt dit niet heel bijzonder….
@tvr1974: 411pk maar? Dat is nog niks, ze kunnen sowieso wel rond de 500pk uit zo een motor halen, hell zelfs 1000pk als je moeite doet!

Dat is de tuning wereld. In de “echte” wereld waar motoren worden gemaakt volgens strikte reglementen en wetten zijn de behaalde resultaten wel bijzonder te noemen.
De 313 pk diesel schijnt de 550d al te killen dus dat hebben ze al gedaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).