
De Audi S3 is een gewild tuningobject. Standaard is het met zijn 265 pk al geen lullige auto, maar zet er een tunert op en het wordt pas echt leuk! Zo hebben zowel B&B als Wimmer zich al uitgeleefd op Audi’s hot hatch, en nu is het de beurt aan MTM.
MTM heeft het bodywork ongemoeid gelaten maar is onderhuids aardig aan de slag gegaan. Door het chippen van de electronica weten ze de S3 op te peppen tot 310pk/400Nm, en met aanpassingen aan het uitlaatsysteem is er zelfs 330pk/420Nm uit te halen (serie 265pk/350 Nm). Hiermee sprint de MTM S3 in 5,1 seconde naar de 100 (serie: 5,6 seconden) en loopt de topsnelheid op tot 264 km/h, tegenover de begrensde 250 km/h van de standaard S3.
Het leukste onderdeel van de tuning-operatie speelt zich wat mij betreft in de wielkasten af. MTM levert 3 soorten (semi-) geperforeerde remschijven die variëren in grootte van 330×32 mm tot een enorme 380×34 mm. Dit wordt afgemaakt met de eigen ‘bimoto’-velgen in de maat 8,5×19”. Hier omheen worden banden in de maat 235/35ZR19 gelegd. MTM biedt verlagingssetjes aan die de S3 met behulp van zgn. ‘coil-over springs’ tussen de 35 en 65mm dichter bij de grond brengen. Als alternatief worden kortere veren aangeboden die de S3 met 45 mm verlagen. Tot slot kan de spoorbreedte van de S3 met 20 mm verbreed worden.
Netjes!
Alleen snap ik niet waarom de uitlaten niet aan allebei de kanten zitten (dus zeg maar bij een standaar S4).
Uitlaten aan een kant vind ik persoonlijk minder.
VET maar ik zou hem in een andere kleur willen
nais
heel leuk. mss wel laten doen als ik mijne S3 heb.
ff bestellen in het zwart :P
mooie wagen om meee te leren rijden.
Dit is tuning op z’n best prachtig resultaat! Ruim 300 pk lekker gekoppeld aan de quattro, lager zwaartepunt, betere remmen, stijver onderstel, van nature de korte wielbasis en door de optionele spoorverbreding is dit super op het circuit en voor korte afstanden.
@Jack D:
Helemaal mee eens, uitlaten horen aan allebei de kanten te zitten. Twee aan 1 kant is toch een stuk minder mooi, het breekt direct de symmetrie, jammer is dat.
Aflevering zoveel in de oneindige serie ‘hoe maak ik van een goede, evenwichtige, smaakvolle auto een meelijwekkende Sjonniebak?’.
@ Y.
Ze hebben het uiterlijk ongemoeid gelaten, dus je kan moelijk van een Sjonniebak spreken. Ze hebben alleen praktische tuning toegepast, zoals het hoort. Betere wegligging, lager zwaartepunt en meer ‘juice’ onder de motorkap.
Dus als je de standaard s3 smaakvol vind, dan kan je deze niet echt meelijwekkend vinden. Het enige uiterlijke verschil is dat hij lager staat.
Kijk, zo hoort tuning te zijn. Niet van dat overdreven gedoe, maar gewoon alles wat door fabrieken vanwege domme regeltjes gedaan moet worden ongedaan maken zodat er een mooie evenwichtige auto ontstaat. Een iets minder opvallende kleur en het is een wolf in schaapskleren.
vette bak, en door de uitlaten allebei aan de zijkant te zetten is hij wel minder mooi maar konden ze misschien meer uit de motor halen.
vette tuning!
echt benieuwd hoe deze bak rijd!
Ziet er heel goed uit in het oranje! Heel opvallend, dus goed (voor mij :P ). Zwart, grijs of wat dan ook zou gewoon saai zijn, en dat hoort niet op een qua prestaties zo spannende auto.
Over die uitlaten… Een S3 heeft maar één cilinderbank, dus is een dubbele uitlaat een onnodige aftakking.
Persoonlijk vind ik een enkele assymetrische uitlaat mooier. Het ziet er uit alsof de mechaniek puur zakelijk is. Geen franjes.
de achterkant mocht iets mooier en de kleur moet zwart maar verder nice(H)
zeer mooi net een nieuwe lavagrijze gekocht
Mooi subtiel. Compliment aan MTM.
Ja ze hebben het door, heel goed… Buitenkant is mooi, gewoon van afblijven en onderhuidsverbeteren.
Doe maar een witte.
Nice , maar waarom zou ik toch eerder een R32 willen ? :S
die zou ik namelijk kopen en geen S3
MTM is echt de übertuner voor audi.Zoek maar eens naar de MTM audi TT bimoto.
Ziet er wel vet uit! Alleen is het de tot nog toe minst bedeelde getunede S3.
ik lees bij volgens mij 3 mensen dat ze de uitlaten links en rechts moesten houden, bij een s3 hebben de uitlaten nooit links en rechts gezeten.
Ziet er mooi uit hoor. Niets gedaan aan het exterieur maar alleen gechiptuned. De spoorverbreding lijkt me ook heel nuttige om nog wat hogere dwarsacceleraties te halen evenals de bredere banden. Zo hoort idd tuning te zijn: een wolf in schaapskleren.
Tjusss Zeker m0oie auto…!!!!
Alleen beetje vies kleurtje..!!!:P maar mijn auto is het zeker
Prachtige auto! kleur ook
@Jack D:
Dat is helaas de philosofie van Audi en BMW.
Ze willen het liefst een zo bescheiden mogelijke uitlaat.
Maar ja, ze kunnen dat ook doen terwijl hij er ook nog eens stoer bij staat. :/
de eerste beste buen tunner kan er waarschijnelijk meer mee
ik heb zo een zwarte,
rijdt super zalig!!
beter als bmw 1 allesins!
Jammer van die steenslag…;) (zie laatste foto)
vies bom joh!!!
Nou vooruit, hier is bijna sprake van tjoening in de ware zin des woords.
Maar het blijft een Sjonniebak – zeker in die kleur.
heel mooi gedaan, geen onnodige spoilers.
Gewoon genoeg power en een chiq kleurtje 8)
een chiq kleurtje is zwart of lavagrijs dit kleurtje is een belediging voor AUDI DEKSTER
een chiq kleurtje is zwart of lavagrijs dit kleurtje is een belediging voor AUDI DEKSTER
sorry is per ongeluk dubbel geplaats
Gaaf man, nu het zelfde en dan en op twintig. Dan kan ik hem ook blijven betalen.
bedoelde één op twintig…..( en dan op water of hondepoep ofzo, zou helemaal te gek zijn )
Doe mij maar 1tje in het zwart :D
pak maar in!
Wanneer komt de RS3?
Vette bak , maar is 45 pk door alleen een chip niet erg veel?
@Bol
Is dat zeker dat er rs3 komt? Lijkt me super!!!!
45 pk extra is wel veel inderdaad, maar zo zie je maar weer dat dit echt een top motorblok is.
huh? ik dacht dat de s versies 4 uitlaten had?
maar verder is het wel een vette wagen