• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi S5 verliest zijn V8 :(

Auteur: ricardo, gepost 13 juli 2011 om 00:05 – 47 Reacties

Audi S5 facelift


Tot zover de avonturen voor het 4.2 FSI blok met 354 pk onder de kap van de S5 Coupé, want net als de S5 Cabrio en S5 Sportback moet deze snelle jongen het nu stellen met een V6’je.

Net als de reguliere modellen van de A5 (Coupé, Sportback, Cabrio) heeft ook de op één na snelste versie een lichte make-over gekregen. En de belangrijkste verandering zit onder de kap. Daar vinden we voortaan de 3.0 TFSI die er dankzij een supercharger 333 pk tegenaan gooit. Minder vermogen zegt u? ‘Twintig procent minder verbruik’ zegt Audi. Op papier zou je hiermee 100 km op 8.1 liter benzine moeten kunnen afleggen. De nul-naar-honderd-tijd neemt met deze krachtbron 4.9 tellen in beslag – 0,2 seconden vlotter dan zijn V8-voorganger met handbak. Ach, gelukkig hebben we de RS5 nog voor het betere achtpitter-plezier.

Verder is het noemenswaardig dat de S5 Quattro-aandrijving met een”crown-gear” differentieel krijgt, vergelijkbaar met dat uit de RS5. Verder beschikken alle A5’jes vanaf deze facelift over elektromechanische stuurbekrachtiging.

Het is nog wel de vraag wat deze S5 gaat kosten in NL. Duurder? Waarschijnlijk niet. De kans dat de vlotte A5 goedkoper wordt is groot, aangezien dit model minder te lijden heeft van onze CO2-tax. Een korting van tien mille, daar houden we het vooralsnog op. Dan moet de vanafprijs uitkomen op ongeveer 85.000 euro.



Ook interessant!

  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Facelift Audi e-tron
    Facelift Audi e-tron onderweg, maar einde in zicht
  • gefacelifte Audi A6 L
    Gefacelifte Audi A6 L voorbode op 'onze' facelift A6

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, Cabrio, Coupe, facelift, s5, sportback

Vorig bericht: « Audi A5 facelift
Volgend bericht: De veiligheidskooi – Deel 12 »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    13 juli 2011 om 00:09

    Was die nog leverbaar? Half 2009 was de 3.0 tfsi met 333 er al. En ik zie ze maar tot maart 2010 met V8 (restanten)?

    Login om te reageren
  2. Raul8711 zegt

    13 juli 2011 om 00:12

    Coupé is er altijd met V8 geweest, tot de facelift dus. Ziet er overigens fraai uit, en die 3.0tfsi (supercharger) is zeker geen straf om mee te rijden!!

    Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    13 juli 2011 om 00:13

    best ideaal toch, 20% minder verbruik, toch mooi om met zo’n sportieve auto zo relatief zuinig te rijden.. als ze maar neit lager dan dan V6 vind ik het voor audi prima.. met amerikanen moeten ze niet lager gaan de de V8 :D die hoort er gewoon bij bij een amerikaan.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      13 juli 2011 om 08:35

      @dennisr: niet mee eens. Ik heb deze V8 in mijn A6 liggen (340 ipv 365, ok) en een collega heeft die V6T in zijn S4 liggen. Het lijkt wel een stofzuiger! Klink voor geen meter; en ondanks dat mijn A6 zwaarder is, trekt ie me er nauwelijks uit. Dus 0.2 sec, zal wel, maar die V8 zal een gemis zijn!

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        13 juli 2011 om 12:42

        @gregorius: kwa geluid zal het zeker 100% een gemis zijn.. tegenwoordig zijn vele auto’s stofzuigers.. maar zuinig rijden is ook prettig toch ? op geluid gaan we sowieso achteruit.. zelfs met een V8 denk ik.. alles moet immers zo stil mogelijk tegenwoordig.

        Login om te reageren
  4. floryn zegt

    13 juli 2011 om 00:14

    Ik dacht dat de V8 al weg was. Zal wel aan mij liggen. De facelift is wel aardig geslaagd.

    Login om te reageren
  5. floryn zegt

    13 juli 2011 om 00:16

    Die waarden van het nieuwe blok zijn overigens best goed te noemen. Daar kun je nog lekker mee scheuren zonder failliet te gaan. Is het gewicht ook vermeld in het persbericht?

    Login om te reageren
  6. the-budel-guy zegt

    13 juli 2011 om 00:21

    NEEEEEE niet de V8. :(

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      13 juli 2011 om 00:25

      @the-budel-guy: kijk de eerste normale reactie:P

      Login om te reageren
  7. Haatto zegt

    13 juli 2011 om 00:29

    Liever de 5 pitter dan een turbocharched V6 blok ;s

    Login om te reageren
    • Haatto zegt

      13 juli 2011 om 00:30

      @Haatto: supercharged*

      Login om te reageren
    • Sorcerer zegt

      13 juli 2011 om 10:30

      Jammergenoeg wordt Audi een steeds minder interessant merk. Wel luxe om in te rijden, maar niet meer bijzonder…

      De bijzonderheid op optisch vlak bij Audi was al aan het verdwijnen, en nu verdwijnt ook bijzonderheid op akoestisch vlak. Het is dat er geen grote driedeurs Passat-coupé is, anders kon je die gewoon kopen.

      Van kinds af aan vond ik Audi’s mooie en bijzondere auto’s. Los van de R8 valt het nu erg tegen. Men durft niets meer qua uiterlijk. Alleen maar veilige keuzes en modellen die niemand lelijk vindt maar daardoor ook niet echt vernieuwend meer zijn (R8 daargelaten dus!).

      Login om te reageren
  8. 993turbo zegt

    13 juli 2011 om 00:31

    Boeie, het is maar een Audi. :)

    Login om te reageren
  9. RubenPriest zegt

    13 juli 2011 om 00:33

    Ik maak me er niet druk om want ik kan het toch niet betalen zo. Wie nog een biertje?

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    13 juli 2011 om 00:36

    zelfs met een naaimachine motor 1 van de sierlijkste coupe ooit ..

    Login om te reageren
  11. Freude_am_Fahren zegt

    13 juli 2011 om 00:41

    Bijzonder strakke facelift in mijn ogen!
    Wel zonde van de V8, maarja, voor de liefhebbers zijn er nog altijd de RS modellen natuurlijk.
    Maar eigenlijk snap ik de keuze voor de V6 wel. De V8 hoort thuis in het sportieve topmodel van de A5 reeks, de RS5. Voor die 354 pk is een V8 niet nodig, een V6 met een supercharger volstaat.

    Login om te reageren
  12. mightymax zegt

    13 juli 2011 om 00:44

    Die V8 is echt geen gemis in de S5. Ik heb er mee gereden en het spijt me, de auto is echt V8 onwaardig. Er is geen mooi diep V8 geluid, of een mooie roffel. De auto mist sensatie. Het is een hele mooie auto, maar tevens ook een verschrikkelijk saai rijdend hok. Het is meer een auto met een hoog ” kijk eens wat ik heb” gehalte. Leuk voor op de oprit of je kennissen mee te imponeren maar meer ook niet. De rijsensatie die de auto uitstraalt, maakt die niet waar. Je kan beter een 2.5 liter nemen met een S pakket, heb je ook een mooie auto die hetzelfde uitstraalt, alleen dan voorminder.

    De nieuwe 6 cilinder juich ik toe, zeker ook omdat deze de S5 goedkoper maakt ivm slurptax. Ook omdat de 6 cilinder de S5 meer recht doet. Lekker rustig maar genoeg vermogen.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      13 juli 2011 om 08:39

      @mightymax: ben het deels eens. Alleen buiten hoor je die roffel wel, en hij is super mooi. De geluidsisolatie is gewoon te goed IMO. Je hoort niets meer, en het blijft een saai Audi hok voor 100.000 als je hem goed uitvoert.

      Login om te reageren
      • 993turbo zegt

        13 juli 2011 om 16:31

        @kjeld: En wat boeit het dat je het buiten wel hoort?…

        Login om te reageren
  13. norge zegt

    13 juli 2011 om 00:49

    Kan je toch net zo goed een Genesis kopen? De 8 pitter was het enige premium verschil.

    Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      13 juli 2011 om 14:10

      @norge: oh ja want de genesis is zo’n mooie auto

      Login om te reageren
  14. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 01:10

    ha, zo ziet het S-line pakketje eruit!

    0,2 sec rapper naar de honderd? = goed nieuws!
    V8 weg? = slecht nieuws!

    dit valt eigenlijk nog best mee, ik had erger verwacht

    Login om te reageren
  15. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 01:11

    kan er iemand een shop maken van de RS5 met deze muil?
    ik zou dit wel eens willen zien

    Login om te reageren
  16. speedzz zegt

    13 juli 2011 om 02:15

    4 uitlaatjes monteren en hup je hebt een S model.. Triestt

    Ik zie geen verschillen meer bij audi tussen de normale modellen en de S/RS modellen qua uiterlijk. 4 uitlaatjes of 2 ovale en chrome zijspiegels.. Meer zie ik nikss. Vind ik jammer voor audi

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      13 juli 2011 om 07:31

      @speedzz: het zit ‘m dan voornamelijk in de prestaties kerel, uiterlijke opsmuk heeft ie niet nodig.

      Login om te reageren
      • speedzz zegt

        13 juli 2011 om 13:37

        @blo3to3t: maar als je kijkt naar de concurrent (BMW-M) die zien er ook meteen aparter uit dan zijn niet M modellen. Maar bij audi is dat qua look veel minder. Natuurlijk gaat het om prestatie maar w.m.b. Mochten ze ook weel meer aandacht aan de look besteden. :-)

        Login om te reageren
        • Martijnvb zegt

          13 juli 2011 om 17:38

          @speedzz: je moet niet vergeten dat je de audi S5 eigenlijk beter kan vergelijken met een BMW 335i dan met een M3. Een 335i heeft namelijk vergelijkbare prestaties terwijl de M3 in het vaarwater van de RS5 zit. Een 335i ziet er (behalve dat hij L+R 1 uitlaat heeft) niet anders uit dan iedere andere 3 serie. Een S5 ziet er dus op zijn beurt ook maar beperkt anders uit.

          Een M3 is wel duidelijk differentiërend van een gewone 3 serie, maar dat is een RS5 ook van een normale A5 ;).

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 juli 2011 om 10:24

      @speedzz: hoho. Ook zilverkleurige spiegelkapjes horen bij een S model.

      Login om te reageren
  17. nielsvanderweiden zegt

    13 juli 2011 om 08:01

    Sneller, beter, lichter, efficiënter, goedkoper. En nog steeds een mooie soundtrack. Hoezo achteruitgang? Vooruitgang!

    Login om te reageren
  18. TDI-goeroe zegt

    13 juli 2011 om 08:09

    de vraag is, of de nieuwe V6TDI met 313pk er ook in komt :D

    Login om te reageren
  19. neal zegt

    13 juli 2011 om 09:12

    het gaat de goede richting uit.. nu die supercharger nog vervangen door 2 turbo’s en alleen achterwielaandrijving en we kunnen praten :-)

    Login om te reageren
    • bomber888 zegt

      13 juli 2011 om 12:58

      @neal: het is (gelukkig) geen bmw 1M.

      Login om te reageren
  20. phantom95 zegt

    13 juli 2011 om 11:01

    Weer een slachtoffer van de downsizing, gellukig zijn ze tweedehands nog wel met een V8

    Login om te reageren
  21. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 11:06

    @phantom95: Ik heb gisteren al eens gekeken naar 2e hands S5’en en ze kosten maar 35 euro! (In belgië toch)
    een koopje als je het mij vraagt

    Login om te reageren
    • phantom95 zegt

      13 juli 2011 om 15:18

      @love4sportcars: Je moet eens bij amerikanen kijken, cadillac cts-v voor €17.000.

      Login om te reageren
  22. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 11:07

    @love4sportcars: Ik bedoel natuurlijk 35 000 euro :D

    Login om te reageren
  23. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 11:16

    en wanneer gaan ze nu die RS5 sportback en cabriolet maken

    Login om te reageren
  24. DePannekoek zegt

    13 juli 2011 om 13:02

    YES YES YES!

    Die 3.0 is tenminste te chiptunen :)

    Login om te reageren
  25. sebasjuhh zegt

    13 juli 2011 om 13:40

    Hmmmmm best wel jammer, looks maken weer een deel goed gelukkig.

    Login om te reageren
  26. jzaero zegt

    13 juli 2011 om 14:26

    Ik vond de oude looks mooier, die klopten veel meer als een geheel, deze zijn te druk.. Jammer.

    Login om te reageren
  27. Flamingo zegt

    13 juli 2011 om 14:43

    oew de s lijkt er zelfs nog meer op

    blijft een mooie bak alleen jammer van die v8 natuurlijk

    Login om te reageren
  28. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 15:46

    @flamingo: ja we weten het nu al, dit heb je al eens gepost

    Login om te reageren
  29. theblackdude zegt

    13 juli 2011 om 17:05

    Gelukkig is er nog de e-klasse coupe of de bmw 3 serie.

    Login om te reageren
  30. kippetje zegt

    13 juli 2011 om 18:59

    http://www.youtube.com/watch?v=4b311ym5K2Y

    Daarom ga ik de v8 missen.

    Login om te reageren
  31. Nico94 zegt

    13 juli 2011 om 21:02

    Een hele verbetering!

    Login om te reageren
  32. AudiQuatro zegt

    13 juli 2011 om 21:59

    Dus als je in het voorjaar een RS5 hebt besteld, dan zit je nu al met een verouderd model?? Want die wordt dan ook gefacelift!

    Login om te reageren
  33. TT225man zegt

    13 juli 2011 om 22:09

    Voorkant pas helaas niet meer bij het totale design.

    Over verbruik: heb zelf de V8 gehad en nu de V6T (cabrio) en ondanks dat op papier het verbruik van de V6T lager lijkt, is het in het echt precies andersom (V8 reed ik 1 op 8/9 mee, de V6 nog net 1 op 7 !!!), gewone goedkope marketing (belasting/co2) truuk dus en ik mist de V8 roffel nog elke dag!

    Het is wachten op de RS5 cabrio met handbak (ondanks dat de nieuwe S5 s-tronic pookknop er wel stoer uit ziet).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North