
Tot zover de avonturen voor het 4.2 FSI blok met 354 pk onder de kap van de S5 Coupé, want net als de S5 Cabrio en S5 Sportback moet deze snelle jongen het nu stellen met een V6’je.
Net als de reguliere modellen van de A5 (Coupé, Sportback, Cabrio) heeft ook de op één na snelste versie een lichte make-over gekregen. En de belangrijkste verandering zit onder de kap. Daar vinden we voortaan de 3.0 TFSI die er dankzij een supercharger 333 pk tegenaan gooit. Minder vermogen zegt u? ‘Twintig procent minder verbruik’ zegt Audi. Op papier zou je hiermee 100 km op 8.1 liter benzine moeten kunnen afleggen. De nul-naar-honderd-tijd neemt met deze krachtbron 4.9 tellen in beslag – 0,2 seconden vlotter dan zijn V8-voorganger met handbak. Ach, gelukkig hebben we de RS5 nog voor het betere achtpitter-plezier.
Verder is het noemenswaardig dat de S5 Quattro-aandrijving met een”crown-gear” differentieel krijgt, vergelijkbaar met dat uit de RS5. Verder beschikken alle A5’jes vanaf deze facelift over elektromechanische stuurbekrachtiging.
Het is nog wel de vraag wat deze S5 gaat kosten in NL. Duurder? Waarschijnlijk niet. De kans dat de vlotte A5 goedkoper wordt is groot, aangezien dit model minder te lijden heeft van onze CO2-tax. Een korting van tien mille, daar houden we het vooralsnog op. Dan moet de vanafprijs uitkomen op ongeveer 85.000 euro.
Was die nog leverbaar? Half 2009 was de 3.0 tfsi met 333 er al. En ik zie ze maar tot maart 2010 met V8 (restanten)?
Coupé is er altijd met V8 geweest, tot de facelift dus. Ziet er overigens fraai uit, en die 3.0tfsi (supercharger) is zeker geen straf om mee te rijden!!
best ideaal toch, 20% minder verbruik, toch mooi om met zo’n sportieve auto zo relatief zuinig te rijden.. als ze maar neit lager dan dan V6 vind ik het voor audi prima.. met amerikanen moeten ze niet lager gaan de de V8 :D die hoort er gewoon bij bij een amerikaan.
@dennisr: niet mee eens. Ik heb deze V8 in mijn A6 liggen (340 ipv 365, ok) en een collega heeft die V6T in zijn S4 liggen. Het lijkt wel een stofzuiger! Klink voor geen meter; en ondanks dat mijn A6 zwaarder is, trekt ie me er nauwelijks uit. Dus 0.2 sec, zal wel, maar die V8 zal een gemis zijn!
@gregorius: kwa geluid zal het zeker 100% een gemis zijn.. tegenwoordig zijn vele auto’s stofzuigers.. maar zuinig rijden is ook prettig toch ? op geluid gaan we sowieso achteruit.. zelfs met een V8 denk ik.. alles moet immers zo stil mogelijk tegenwoordig.
Ik dacht dat de V8 al weg was. Zal wel aan mij liggen. De facelift is wel aardig geslaagd.
Die waarden van het nieuwe blok zijn overigens best goed te noemen. Daar kun je nog lekker mee scheuren zonder failliet te gaan. Is het gewicht ook vermeld in het persbericht?
NEEEEEE niet de V8. :(
@the-budel-guy: kijk de eerste normale reactie:P
Liever de 5 pitter dan een turbocharched V6 blok ;s
@Haatto: supercharged*
Jammergenoeg wordt Audi een steeds minder interessant merk. Wel luxe om in te rijden, maar niet meer bijzonder…
De bijzonderheid op optisch vlak bij Audi was al aan het verdwijnen, en nu verdwijnt ook bijzonderheid op akoestisch vlak. Het is dat er geen grote driedeurs Passat-coupé is, anders kon je die gewoon kopen.
Van kinds af aan vond ik Audi’s mooie en bijzondere auto’s. Los van de R8 valt het nu erg tegen. Men durft niets meer qua uiterlijk. Alleen maar veilige keuzes en modellen die niemand lelijk vindt maar daardoor ook niet echt vernieuwend meer zijn (R8 daargelaten dus!).
Boeie, het is maar een Audi. :)
Ik maak me er niet druk om want ik kan het toch niet betalen zo. Wie nog een biertje?
zelfs met een naaimachine motor 1 van de sierlijkste coupe ooit ..
Bijzonder strakke facelift in mijn ogen!
Wel zonde van de V8, maarja, voor de liefhebbers zijn er nog altijd de RS modellen natuurlijk.
Maar eigenlijk snap ik de keuze voor de V6 wel. De V8 hoort thuis in het sportieve topmodel van de A5 reeks, de RS5. Voor die 354 pk is een V8 niet nodig, een V6 met een supercharger volstaat.
Die V8 is echt geen gemis in de S5. Ik heb er mee gereden en het spijt me, de auto is echt V8 onwaardig. Er is geen mooi diep V8 geluid, of een mooie roffel. De auto mist sensatie. Het is een hele mooie auto, maar tevens ook een verschrikkelijk saai rijdend hok. Het is meer een auto met een hoog ” kijk eens wat ik heb” gehalte. Leuk voor op de oprit of je kennissen mee te imponeren maar meer ook niet. De rijsensatie die de auto uitstraalt, maakt die niet waar. Je kan beter een 2.5 liter nemen met een S pakket, heb je ook een mooie auto die hetzelfde uitstraalt, alleen dan voorminder.
De nieuwe 6 cilinder juich ik toe, zeker ook omdat deze de S5 goedkoper maakt ivm slurptax. Ook omdat de 6 cilinder de S5 meer recht doet. Lekker rustig maar genoeg vermogen.
@mightymax: ben het deels eens. Alleen buiten hoor je die roffel wel, en hij is super mooi. De geluidsisolatie is gewoon te goed IMO. Je hoort niets meer, en het blijft een saai Audi hok voor 100.000 als je hem goed uitvoert.
@kjeld: En wat boeit het dat je het buiten wel hoort?…
Kan je toch net zo goed een Genesis kopen? De 8 pitter was het enige premium verschil.
@norge: oh ja want de genesis is zo’n mooie auto
ha, zo ziet het S-line pakketje eruit!
0,2 sec rapper naar de honderd? = goed nieuws!
V8 weg? = slecht nieuws!
dit valt eigenlijk nog best mee, ik had erger verwacht
kan er iemand een shop maken van de RS5 met deze muil?
ik zou dit wel eens willen zien
4 uitlaatjes monteren en hup je hebt een S model.. Triestt
Ik zie geen verschillen meer bij audi tussen de normale modellen en de S/RS modellen qua uiterlijk. 4 uitlaatjes of 2 ovale en chrome zijspiegels.. Meer zie ik nikss. Vind ik jammer voor audi
@speedzz: het zit ‘m dan voornamelijk in de prestaties kerel, uiterlijke opsmuk heeft ie niet nodig.
@blo3to3t: maar als je kijkt naar de concurrent (BMW-M) die zien er ook meteen aparter uit dan zijn niet M modellen. Maar bij audi is dat qua look veel minder. Natuurlijk gaat het om prestatie maar w.m.b. Mochten ze ook weel meer aandacht aan de look besteden. :-)
@speedzz: je moet niet vergeten dat je de audi S5 eigenlijk beter kan vergelijken met een BMW 335i dan met een M3. Een 335i heeft namelijk vergelijkbare prestaties terwijl de M3 in het vaarwater van de RS5 zit. Een 335i ziet er (behalve dat hij L+R 1 uitlaat heeft) niet anders uit dan iedere andere 3 serie. Een S5 ziet er dus op zijn beurt ook maar beperkt anders uit.
Een M3 is wel duidelijk differentiërend van een gewone 3 serie, maar dat is een RS5 ook van een normale A5 ;).
@speedzz: hoho. Ook zilverkleurige spiegelkapjes horen bij een S model.
Sneller, beter, lichter, efficiënter, goedkoper. En nog steeds een mooie soundtrack. Hoezo achteruitgang? Vooruitgang!
de vraag is, of de nieuwe V6TDI met 313pk er ook in komt :D
het gaat de goede richting uit.. nu die supercharger nog vervangen door 2 turbo’s en alleen achterwielaandrijving en we kunnen praten :-)
@neal: het is (gelukkig) geen bmw 1M.
Weer een slachtoffer van de downsizing, gellukig zijn ze tweedehands nog wel met een V8
@phantom95: Ik heb gisteren al eens gekeken naar 2e hands S5’en en ze kosten maar 35 euro! (In belgië toch)
een koopje als je het mij vraagt
@love4sportcars: Je moet eens bij amerikanen kijken, cadillac cts-v voor €17.000.
@love4sportcars: Ik bedoel natuurlijk 35 000 euro :D
en wanneer gaan ze nu die RS5 sportback en cabriolet maken
YES YES YES!
Die 3.0 is tenminste te chiptunen :)
Hmmmmm best wel jammer, looks maken weer een deel goed gelukkig.
Ik vond de oude looks mooier, die klopten veel meer als een geheel, deze zijn te druk.. Jammer.
oew de s lijkt er zelfs nog meer op


blijft een mooie bak alleen jammer van die v8 natuurlijk
@flamingo: ja we weten het nu al, dit heb je al eens gepost
Gelukkig is er nog de e-klasse coupe of de bmw 3 serie.
http://www.youtube.com/watch?v=4b311ym5K2Y
Daarom ga ik de v8 missen.
Een hele verbetering!
Dus als je in het voorjaar een RS5 hebt besteld, dan zit je nu al met een verouderd model?? Want die wordt dan ook gefacelift!
Voorkant pas helaas niet meer bij het totale design.
Over verbruik: heb zelf de V8 gehad en nu de V6T (cabrio) en ondanks dat op papier het verbruik van de V6T lager lijkt, is het in het echt precies andersom (V8 reed ik 1 op 8/9 mee, de V6 nog net 1 op 7 !!!), gewone goedkope marketing (belasting/co2) truuk dus en ik mist de V8 roffel nog elke dag!
Het is wachten op de RS5 cabrio met handbak (ondanks dat de nieuwe S5 s-tronic pookknop er wel stoer uit ziet).